Pomoc państwa - Bułgaria - Pomoc państwa SA.31250 (11/C) (ex 11/N) - Restrukturyzacja BDZ - Bułgaria - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - BUŁGARIA

Pomoc państwa SA.31250 (11/C) (ex 11/N) - Restrukturyzacja BDZ - Bułgaria

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 10/09)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2012 r.)

Pismem z dnia 9 listopada 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Bułgarię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom bułgarskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

I. PROCEDURA

W 2010 r. władze bułgarskie zgłosiły pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa BDZ EAD w wysokości 248,6 mln BGN (około 126 mln EUR). Komisja zatwierdziła tę pomoc w grudniu 2010 r. Po udzieleniu tej pomocy, w dniu 18 maja 2011 r., władze bułgarskie zgłosiły Komisji pomoc na restrukturyzację BDZ Holding EAD. Ponieważ w zgłoszeniu nie zawarto wystarczającej ilości informacji do oceny środka pomocy, Komisja wystosowała do władz bułgarskich dwa wezwania do udzielenia informacji, na które Bułgaria odpowiedziała kolejno w dniach 5 września 2011 r. oraz 10 października 2011 r.

II. OPIS ŚRODKA

BDZ to bułgarskie przedsiębiorstwo kolejowe prowadzące działalność w zakresie krajowego i międzynarodowego transportu pasażerskiego oraz towarowego. BDZ jest grupą trzech spółek: dominującej BDZ Holding EAD oraz dwóch zależnych, jednej prowadzącej działalność w zakresie przewozu pasażerskiego, a drugiej w zakresie przewozu towarowego. Grupa BDZ przez ostatnich kilka lat zmagała się z problemami finansowymi i rozpoczęła niedawno restrukturyzację.

Zgłoszona pomoc obejmuje podniesienie kapitału w wysokości 550 mln BGN (około 278 mln EUR) wypłacane w sześciu transzach w okresie 2011-2016. Główne przewidziane środki restrukturyzacyjne obejmują spłatę części długów spółki, redukcję kosztów, sprzedaż lub złomowanie części taboru oraz znaczną redukcję liczby pracowników. Po wprowadzeniu środków restrukturyzacyjnych BDZ powinna zacząć przynosić zyski od 2012 r.

Władze bułgarskie stoją na stanowisku, że udzielona pomoc na restrukturyzację jest zgodna z rynkiem wewnętrznym w świetle wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw. W celu spełnienia wymogów tych wytycznych proponują podjęcie środków kompensujących w postaci prywatyzacji spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym. Wkład własny grupy BDZ w koszty restrukturyzacji byłby pokryty z zysków ze sprzedaży spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym, sprzedaży aktywów oraz z funduszy pozyskanych z Banku Światowego. Władze bułgarskie uważają też, że oszczędności z funduszy na personel mogłyby zostać zaliczone do wkładu własnego.

Ponadto władze bułgarskie utrzymują, że przynajmniej część pomocy jest zgodna z rynkiem wewnętrznym zgodnie z przepisami sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego, które pozwalają na anulowanie długów spółki kolejowej, które zostały zaciągnięte przed przystąpieniem danego państwa członkowskiego.

III. OCENA ŚRODKA

Komisja uważa, że omawiany środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja dokonała zatem wstępnej oceny zgodności środków z rynkiem wewnętrznym na mocy odpowiednich zasad dotyczących pomocy państwa.

Po pierwsze, jeśli chodzi o prawdopodobną zgodność tych środków z rynkiem wewnętrznym w świetle wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, na tym etapie wydaje się mało prawdopodobne, że zgłoszone środki spełniają wszystkie wymogi tych wytycznych. W szczególności, w zgłoszonym planie restrukturyzacji brakuje w tej chwili pewnych elementów, które pozwoliłyby na ocenę przyszłej rentowności grupy BDZ (na przykład właściwie przeprowadzonej analizy wrażliwości). Ponadto kwestią sporną jest, czy planowana prywatyzacja spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym, która, według władz bułgarskich, stanowiłaby główny element wkładu własnego, jest "rzeczywista i faktyczna" w znaczeniu wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, jako że władze bułgarskie nie przedstawiły ani niezależnej oceny, ani jasnego harmonogramu. Władze bułgarskie nie przedstawiły wreszcie dowodów na to, że prywatyzacja spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym wystarczy do kompensacji potencjalnie zniekształcającego wpływu pomocy restrukturyzacyjnej, który mógłby powstać w wyniku tej operacji.

Po drugie, należy rozważyć, czy pomoc jest zgodna z rynkiem wewnętrznym w świetle przepisów sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego, które pozwalają na uznanie anulowania długów spółki kolejowej zaciągniętych przed przystąpieniem danego państwa członkowskiego za pomoc państwa zgodną z przepisami unijnymi, jeżeli zostaną spełnione pewne warunki. Na tym etapie Komisja nie może stwierdzić, czy zgłoszona pomoc państwa spełnia wymogi sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego. Władze bułgarskie nie stwierdziły do tej pory jasno, które długi miałyby zostać anulowane na podstawie tych przepisów, nie wyjaśniły też, dlaczego uważają, że spełnione zostały wymogi sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego.

IV. PODSUMOWANIE

W świetle powyższych ustaleń Komisja zdecydowała się wszcząć w odniesieniu do opisanych środków formalne postępowanie wyjaśniające przewidziane w art. 108 ust. 2 TFUE.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024