Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001.

Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001

(2011/C 79/07)

(Dz.U.UE C z dnia 12 marca 2011 r.)

Nr pomocy: XA 189/10

Państwo członkowskie: Niderlandy

Region: Provincie Overijssel

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Uitvoeringsbesluit Subsidies Overijssel 2007 (UBS 2007), paragraaf 8.34 Stimulering toepassing stikstofemissiebeperkende maatregelen en technieken op landbouwbedrijven in het kader van Natura 2000.

Podstawa prawna:

Wet inrichting landelijk gebied,

Algemene Wet Bestuursrecht

Algemene Subsidieverordening Overijssel 2005 en PS-besluit van 11 oktober 2006, kenmerk PS/2006/760 (PS hebben op grond van artikel 11, lid 4 van de Wet inrichting landelijk gebied de bevoegdheid tot het vaststellen van steunmaatregelen ten laste van het investeringsbudget overgedragen aan GS).

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

Łączne przewidywane wydatki na lata 2010-2016 wynoszą 20 mln EUR.

Maksymalna intensywność pomocy:

1) Inwestycje (art. 4):

– 40 % kosztów do maksymalnej kwoty 400.000 EUR na gospodarstwo w okresie trzech lat budżetowych, od dnia wydania decyzji w sprawie inwestycji w środki służące ograniczeniu emisji azotu w gospodarstwach rolnych, tak aby emisja azotu w tych gospodarstwach rolnych była niższa od przewidzianej w prawie krajowym (sekcja 8.34: art. 8.149 ust. 2 UBS 2007),

– 60 % kwalifikowalnych kosztów inwestycji do maksymalnej kwoty 400.000 EUR na gospodarstwo w okresie trzech lat budżetowych, od dnia wydania decyzji w sprawie inwestycji w środki służące ograniczeniu emisji azotu; powodujących poniesienie dodatkowych kosztów związanych z ochroną środowiska i nie prowadzących do wzrostu zdolności produkcyjnych (sekcja 8.34: art. 8.149 ust. 3 UBS 2007);

2) Wsparcie techniczne (art. 15):

– 75 % kwalifikowalnych kosztów projektów mających na celu rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na temat technik i środków ograniczania emisji azotu w gospodarstwach rolnych (sekcja 8.34 art. 8.149 ust. 1 UBS 2007).

Pomoc na wsparcie techniczne przyznawana jest zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 (Dz.U. L 358 z 16.12.2006, s. 3) w formie rzeczowej, w postaci usług dotowanych.

Data realizacji: Realizacja rozpoczyna się po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 (Dz.U. L 358 z 16.12.2006, s. 3).

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Od dnia następującego po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 (Dz.U. L 358 z 16.12.2006, s. 3), do dnia 31 grudnia 2016 r.

Cel pomocy:

Celem środka pomocy jest ograniczenie emisji azotu w gospodarstwach rolnych w prowincji Overijssel.

W tym celu zastosowanie mają następujące artykuły rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006:

– art. 4: inwestycje w gospodarstwach rolnych,

– art. 15: zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym.

Koszty kwalifikowalne wymieniono w pkt "Maksymalna intensywność pomocy".

Sektor(-y) gospodarki: Program dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw we wszystkich powiązanych sektorach, zajmujących się wytwarzaniem produktów rolnych.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Gedeputeerde Staten van Overijssel

Luttenbergstraat 2

Postbus 10078

8000 GB Zwolle

NEDERLAND

Adres internetowy:

http://www.overijssel.nl/loket/subsidies/uitvoeringsbesluit

Pełny tekst programu pomocy (sekcja 8.34 UBS) można znaleźć pod powyższym linkiem. Nie należy klikać na link, lecz skopiować adres w pasku adresu w Windows Internet Explorer.

Inne informacje: -

Nr pomocy: XA 192/10

Państwo członkowskie: Francja

Region: Przedmiotowe działania mogą być również finansowane przez wyrażające taką chęć samorządy lokalne (rady regionu, rady departamentu), pod warunkiem spełnienia warunków dotyczących interwencji FNGRA (Narodowy fundusz zarządzania ryzykiem w rolnictwie) oraz zgodnie z pułapami określonymi w kodeksie rolnictwa i rybołówstwa morskiego.

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Indemnisation par le Fonds national de gestion des risques en agriculture (FNGRA) et par les collectivités territoriales des dommages causés aux exploitations agricoles par les calamités.

Podstawa prawna:

Article L 361-5 du code rural et de la pêche maritime.

Articles L 1511-1 et suivants du code général des collectivités territoriales.

Arrêté interministériel du 29 décembre 2010 fixant la liste des risques considérés comme assurables pour la gestion du Fonds national de gestion des risques en agriculture.

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

360 milionów EUR

180 milionów EUR z funduszu i 180 milionów EUR zapewnionych przez samorządy terytorialne, na bazie wieloletniej. Poziom wydatków zależy jednak od klęsk klimatycznych, a zatem z natury jest nie do przewidzenia.

Maksymalna intensywność pomocy:

Maksymalnie do 80 % (w obszarach o korzystnych warunkach gospodarowania) i 90 % (w obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania) w odniesieniu do pomocy z FNGRA i pomocy przyznawanej przez samorząd terytorialny łącznie.

Zgodnie z art. 11 ust. 8 rozporządzenia pomoc będzie zmniejszona o 50 %, chyba że przyznaje się ją rolnikom, którzy dokonali ubezpieczenia pokrywającego co najmniej 50 % średniej rocznej produkcji lub dochodu związanego z produkcją i obejmującego zagrożenia związane z niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi statystycznie najczęściej występującymi w danym państwie członkowskim lub regionie.

Data realizacji: Począwszy od dnia otrzymania potwierdzenia odbioru zawierającego numer identyfikacyjny środka oraz od opublikowania streszczenia programu środka na stronach internetowych Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do końca 2013 r.

Cel pomocy:

Program ten jest objęty art. 11 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006. Jego celem jest rekompensata strat poniesionych przez rolników w związku z nadzwyczajnym zjawiskiem klimatycznym, które w sposób znaczący wpłynęło negatywnie na produkcję rolną.

a) Uznanie przez organy publiczne

W przypadku wystąpienia nadzwyczajnego zjawiska klimatycznego prefekt danego departamentu, gdy uzna to za stosowne, zleca badanie w celu zebrania niezbędnych informacji na temat przyczyn klęski, w szczególności na temat jej rodzaju, wyjątkowego charakteru oraz stwierdzonych szkód.

Na podstawie przeprowadzonego badania oraz opinii zwołanego departamentalnego komitetu ekspertów prefekt pyta, czy przedmiotowe zdarzenie zostało uznane za klęskę rolną.

Po zbadaniu sprawy i otrzymaniu opinii krajowego komitetu ubezpieczeniowego Minister Rolnictwa wydaje dekret stwierdzający, że dana klęska rolna miała wpływ na określone dobra w określonym obszarze.

b) Kwalifikowalne straty

Aby przedmiotowe zdarzenie zostało uznane za klęskę, konieczne jest stwierdzenie istotnych strat na danym obszarze i w określonej produkcji w stosunku do wyliczonej wartości referencyjnej.

Ta wartość referencyjna, nazywana w kodeksie rolnym tabelą ("barème"), jest określana na poziomie departamentalnym i odpowiada średnim trzyletnim plonom obliczonym na podstawie ostatnich pięciu lat, wyłączając wartość najwyższą i najniższą. Ceny znajdujące się w tabeli to ceny odnotowane na poziomie lokalnym dla przedmiotowych upraw podczas roku poprzedzającego rok opracowania tabeli.

Straty uznane oficjalnie przez organy publiczne wchodzące w zakres kategorii klęsk żywiołowych muszą odpowiadać ponad 30 % (lub 42 % jeżeli produkcja objęta jest wsparciem powiązanym z produkcją WPR) średniej produkcji rocznej, przy spełnieniu warunków określonych w art. 2 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.

Wysokość strat kwalifikujących się do odszkodowania jest pomniejszana o wszelkie kwoty otrzymane w ramach systemu ubezpieczeń oraz o wszelkie koszty nieponiesione z powodu klęski żywiołowej.

Strefy uznawane za podlegające ubezpieczeniu, tzn. w odniesieniu do których istnieje odpowiednia oferta ubezpieczeniowa, np. podlegające ubezpieczeniu budynki gospodarskie, są wykluczone z wszelkich odszkodowań FNGRA.

c) Beneficjenci pomocy

Kwalifikowalność rolników w ramach procedury klęsk żywiołowych podlega konieczności przedstawienia dowodu, że podstawowe elementy ich narzędzi produkcji były objęte ubezpieczeniem (w szczególności ubezpieczeniem osobowym i majątkowym).

Pomoc jest wypłacana bezpośrednio każdemu rolnikowi, który jest nią objęty. Decyzje o przyznaniu pomocy zostaną podjęte najpóźniej trzy lata po zaistnieniu klęski żywiołowej, a płatność następuje - najpóźniej w terminie czterech lat.

Pomoc przyznaje się w granicach dostępnego budżetu i jest zastrzeżona dla gospodarstw, których straty produkcji wyniosły ponad 30 % (lub 42 % w przypadku pomocy powiązanej z produkcją WPR) średniej produkcji rocznej.

Potencjalnie może zostać przyznana pomoc na rekompensatę strat spowodowanych suszą. W tym kontekście organy władzy Francji zapewniły w odniesieniu do rolnictwa wdrożenie art. 9 ramowej dyrektywy wodnej 2000/60/WE. Organy te przyjęły i wdrożyły ustawę nr 2006-1772 z dnia 30 grudnia 2006 r. w sprawie wody i środowiska wodnego w celu transpozycji na terytorium Francji przepisów art. 9 wspomnianej dyrektywy. Przyjęte przepisy przewidują:

– z jednej strony zarządzanie próbkami podlegające analizie tego, co są w stanie wytrzymać zasoby i środowisko bez pogorszenia ich dobrego stanu,

– z drugiej strony fakturowanie, poprzez opłaty specyficzne dla działalności rolnej, odpowiadające kosztom związanym z tą działalnością poniesionym na rzecz środowiska.

Sektor(-y) gospodarki: Wszystkie gospodarstwa rolne, z wyjątkiem wielkich przedsiębiorstw, które zajmują się produkcją podstawową, nie są przedsiębiorstwami zagrożonymi w rozumieniu wspólnotowych wytycznych oraz poniosły szkody uznane za klęskę żywiołową.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Ministère de l'alimentation, de l'agriculture et de la pêche

Direction générale des politiques agricole, agroalimentaire et des

territoires

Sous-direction des entreprises agricoles - Bureau du crédit et

de l'assurance

3 rue Barbet de Jouy

75349 Paris 07 SP

FRANCE

Adres internetowy:

http://agriculture.gouv.fr/sections/thematiques/europe-international/aides-d-etatprojets/downloadFile/FichierAttache_2_f0/regimecalam16fev10_pour_site.pdf?nocache=1266389918.

43 (dans: http://agriculture.gouv.fr/sections/thematiques/europe-international)

Inne informacje: -

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.79.15

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001.
Data aktu: 12/03/2011
Data ogłoszenia: 12/03/2011