OPINIA NR 1/2011w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 215/2008 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych
(przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 TFUE)
(2011/C 66/01)
(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2011 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 287 ust. 4,
uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(1) i zmienioną w Luksemburgu w dniu 25 czerwca 2005 r.(2), zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-WE",
uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską(3), zmienioną decyzją Rady 2007/249/WE z dnia 19 marca 2007 r.(4),
uwzględniając umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy wspólnotowej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2008-2013 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-WE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu WE, zwaną dalej "umową wewnętrzną", a w szczególności jej art. 10 ust. 2(5),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych,
uwzględniając opinię Trybunału nr 4/2010 w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych(7),
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 215/2008 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 20 grudnia 2010 r.(8),
uwzględniając otrzymane przez Trybunał w dniu 14 stycznia 2011 r. pismo, w którym Rada zwraca się o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
Uwagi ogólne
1. Projekt rozporządzenia Rady, na temat którego Trybunał został poproszony o wydanie opinii, ma na celu wprowadzenie zmian do rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju (zwanego dalej EFR), aby dostosować jego przepisy do specyficznego charakteru Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, której istnienie przewidziano w art. 27 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, zmienionego Traktatem z Lizbony, który wszedł w życie dnia 1 grudnia 2009 r.
2. Przy uwzględnieniu specyfiki EFR zmiany zaproponowane przez Komisję są zgodne z modyfikacjami wprowadzonymi z tych samych powodów do rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniającym rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.
3. W związku z nową strukturą ESDZ i zadaniami szefów delegatur Unii, szefowie ci będą podlegali dwóm różnym organom. Jak już stwierdzono w opinii nr 4/2010, Trybunał odnotowuje, że konieczna będzie ostrożność przy zarządzaniu nową strukturą, między innymi po to, aby uniknąć konfliktu priorytetów. Trybunał ma także te same wątpliwości w odniesieniu do: a) istotnych odstępstw od rozporządzania finansowego mającego zastosowanie do 10. EFR, gdyż subdelegacja uprawnień Komisji w zakresie wykonania EFR zostanie powierzona urzędnikom zatwierdzającym (szefom delegatur), którzy nie będą już członkami służb Komisji; b) większej złożoności zarządzania finansami oraz zadań związanych z sprawozdawczością i działalnością delegatur; c) znacznej niepewności w odniesieniu do realizacji przez delegatury Unii zasobów przewidzianych na wydatki wspierające powiązane z EFR zgodnie z art. 6 umowy wewnętrznej, co stanowi kwestię niewyjaśnioną w proponowanym projekcie rozporządzenia.
Uwagi szczegółowe
4. Aby zapewnić spójność z przepisami rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego, do proponowanego ostatniego akapitu art. 17 należy dodać następujące zdanie: "Ustalenia te nie zawierają żadnych odstępstw od przepisów rozporządzenia finansowego".
5. W przypadku akapitu, który Komisja proponuje dodać do art. 39 ust. 1, Trybunał zwraca uwagę na ryzyko dwuznaczności terminu "całościowa realizacja zasobów EFR" w związku z częścią zasobów EFR, którymi zarządza Europejski Bank Inwestycyjny.
Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę III, której przewodniczył Jan KINŠT, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 1 lutego 2011 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.
(2) Dz.U. L 287 z 28.10.2005, s. 4
(3) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, s. 1 oraz Dz.U. L 324 z 7.12.2001, s. 1.
(4) Dz.U. L 109 z 26.4.2007, s. 33.
(5) Dz.U. L 247 z 9.9.2006, s. 32.
(6) Dz.U. L 311 z 26.11.2010, s. 9.
(7) Dz.U. C 145 z 3.6.2010, s. 4.
(8) COM(2010) 795 wersja ostateczna.