Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 215/2008 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.

OPINIA NR 1/2011

w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 215/2008 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych

(przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 TFUE)

(2011/C 66/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2011 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 287 ust. 4,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(1) i zmienioną w Luksemburgu w dniu 25 czerwca 2005 r.(2), zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-WE",

uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską(3), zmienioną decyzją Rady 2007/249/WE z dnia 19 marca 2007 r.(4),

uwzględniając umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy wspólnotowej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2008-2013 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-WE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu WE, zwaną dalej "umową wewnętrzną", a w szczególności jej art. 10 ust. 2(5),

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych,

uwzględniając opinię Trybunału nr 4/2010 w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych(7),

uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 215/2008 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 20 grudnia 2010 r.(8),

uwzględniając otrzymane przez Trybunał w dniu 14 stycznia 2011 r. pismo, w którym Rada zwraca się o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

Uwagi ogólne

1. Projekt rozporządzenia Rady, na temat którego Trybunał został poproszony o wydanie opinii, ma na celu wprowadzenie zmian do rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju (zwanego dalej EFR), aby dostosować jego przepisy do specyficznego charakteru Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, której istnienie przewidziano w art. 27 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, zmienionego Traktatem z Lizbony, który wszedł w życie dnia 1 grudnia 2009 r.

2. Przy uwzględnieniu specyfiki EFR zmiany zaproponowane przez Komisję są zgodne z modyfikacjami wprowadzonymi z tych samych powodów do rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniającym rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.

3. W związku z nową strukturą ESDZ i zadaniami szefów delegatur Unii, szefowie ci będą podlegali dwóm różnym organom. Jak już stwierdzono w opinii nr 4/2010, Trybunał odnotowuje, że konieczna będzie ostrożność przy zarządzaniu nową strukturą, między innymi po to, aby uniknąć konfliktu priorytetów. Trybunał ma także te same wątpliwości w odniesieniu do: a) istotnych odstępstw od rozporządzania finansowego mającego zastosowanie do 10. EFR, gdyż subdelegacja uprawnień Komisji w zakresie wykonania EFR zostanie powierzona urzędnikom zatwierdzającym (szefom delegatur), którzy nie będą już członkami służb Komisji; b) większej złożoności zarządzania finansami oraz zadań związanych z sprawozdawczością i działalnością delegatur; c) znacznej niepewności w odniesieniu do realizacji przez delegatury Unii zasobów przewidzianych na wydatki wspierające powiązane z EFR zgodnie z art. 6 umowy wewnętrznej, co stanowi kwestię niewyjaśnioną w proponowanym projekcie rozporządzenia.

Uwagi szczegółowe

4. Aby zapewnić spójność z przepisami rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego, do proponowanego ostatniego akapitu art. 17 należy dodać następujące zdanie: "Ustalenia te nie zawierają żadnych odstępstw od przepisów rozporządzenia finansowego".

5. W przypadku akapitu, który Komisja proponuje dodać do art. 39 ust. 1, Trybunał zwraca uwagę na ryzyko dwuznaczności terminu "całościowa realizacja zasobów EFR" w związku z częścią zasobów EFR, którymi zarządza Europejski Bank Inwestycyjny.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę III, której przewodniczył Jan KINŠT, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 1 lutego 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

(2) Dz.U. L 287 z 28.10.2005, s. 4

(3) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, s. 1 oraz Dz.U. L 324 z 7.12.2001, s. 1.

(4) Dz.U. L 109 z 26.4.2007, s. 33.

(5) Dz.U. L 247 z 9.9.2006, s. 32.

(6) Dz.U. L 311 z 26.11.2010, s. 9.

(7) Dz.U. C 145 z 3.6.2010, s. 4.

(8) COM(2010) 795 wersja ostateczna.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.66.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 215/2008 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju w zakresie dotyczącym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.
Data aktu: 01/02/2011
Data ogłoszenia: 01/03/2011