Opinia w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady w sprawie uzgodnień dotyczących renegocjacji układu monetarnego z Księstwem Monako (CON/2011/8).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 11 lutego 2011 r.

w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady w sprawie uzgodnień dotyczących renegocjacji układu monetarnego z Księstwem Monako

(CON/2011/8)

(2011/C 60/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2011 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 9 lutego 2011 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady w sprawie uzgodnień dotyczących renegocjacji układu monetarnego z Księstwem Monako(1) (zwanej dalej "projektem decyzji").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 219 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

EBC przyjmuje z zadowoleniem projekt decyzji, która - po 10 latach od wprowadzenia euro - zmierza do zmiany układu monetarnego z Księstwem Monako, zapewniając bardziej konsekwentne podejście do stosunków pomiędzy Unią a państwami trzecimi.

W szczególności EBC z zadowoleniem przyjmuje zmianę metody wyliczania pułapów emisji monet euro dla Monako oraz ustalenie minimalnej proporcji monakijskich monet euro wprowadzanych do obiegu według ich wartości nominalnej na poziomie 80 %.

EBC odnotowuje jednak, że terminologia użyta w projekcie decyzji, a w konsekwencji również w układnie monetarnym, powinna zostać dostosowana do zmian przepisów w tym zakresie.

Propozycje zmian w projekcie decyzji wraz z ich uzasadnieniem zamieszczono w załączniku.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 11 lutego 2011 r.

Vítor CONSTÂNCIO
Wiceprezes EBC

______

(1) COM(2011) 23 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIK 

Propozycje zmian

Tekst proponowany przez Komisję Zmiany proponowane przez EBC(1)
Zmiana nr 1

Artykuł 2 lit. a projektu decyzji

"a) Układ powinien być zawarty między Unią, reprezentowaną przez Republikę Francuską i Komisję Europejską, a Księstwem Monako;" "a) Układ powinien być zawarty między Unią, reprezentowaną przez Republikę Francuską i Komisję Europejską w ścisłym powiązaniu z EBC, a Księstwem Monako."
Uzasadnienie

Jako że jednym z celów renegocjacji układu z Monako jest zapewnienie podejścia bardziej spójnego z innymi układami monetarnymi, EBC zaleca użycie w odniesieniu do pełnionej przez siebie roli sformułowania zawartego w układzie monetarnym pomiędzy Unią Europejską a Państwem Watykańskim (podpisanym 17 grudnia 2009 r.(2)). Co więcej, proponowane sformułowanie jest zgodne z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiającego środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem(3), zgodnie z którym Komisja współpracuje z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi w ścisłym powiązaniu z Europejskim Bankiem Centralnym.

Zmiana nr 2

Artykuł 2 lit. b projektu decyzji

"b) Metoda określania pułapu emisji monet euro dla Monako powinna zostać zmieniona. Nowy pułap powinien być wyliczany za pomocą metody łączącej część stałą, służącą zapobieganiu nadmiernej spekulacji monetami Monako na rynku numizmatycznym poprzez zaspokojenie popytu na rynku kolekcjonerów monet i część zmienną, wyliczaną na podstawie średniej emisji monet euro we Francji w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku n-1, pomnożonej przez liczbę mieszkańców Monako. Bez uszczerbku dla praw emisji monet kolekcjonerskich, układ powinien ustalić minimalną proporcję monet euro Monako wprowadzanych do obiegu według ich wartości nominalnej na poziomie 80 %." "b) Metoda określania pułapu emisji monakijskich monet euro dla Monako powinna zostać zmieniona. Nowy pułap powinien być wyliczany za pomocą metody łączącej część stałą, służącą zapobieganiu nadmiernej spekulacji monakijskimi monetami Monako na rynku numizmatycznym poprzez zaspokojenie popytu na rynku kolekcjonerów monet i część zmienną, wyliczaną na podstawie średniej emisji monet euro we Francji w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku n-1, pomnożonej przez liczbę mieszkańców Monako. Bez uszczerbku dla praw emisji monet kolekcjonerskich, układ powinien ustalić minimalną proporcję monakijskich monet euro Monako wprowadzanych do obiegu według ich wartości nominalnej na poziomie 80 % monet euro emitowanych w każdym roku."
Uzasadnienie

EBC uważa za istotne użycie precyzyjnej terminologii prawa monetarnego w upoważnieniu do zawarcia układu monetarnego, a następnie w samym układzie. W szczególności należy należycie uwzględnić ustalenia zaprezentowane w raporcie przygotowanym przez grupę roboczą składającą się z przedstawicieli ministerstw finansów oraz krajowych banków centralnych strefy euro (grupa robocza do spraw euro jako prawnego środka płatniczego), zgodnie z którymi konieczne jest wprowadzenie rozróżnienia pomiędzy "wprowadzeniem do obiegu"(4) a "emisją"(5) monet euro.

(1) Pogrubienie w tekście wskazuje, w którym miejscu EBC proponuje umieszczenie nowego tekstu. Przekreślenie w tekście oznacza, że EBC proponuje wykreślenie fragmentu tekstu.

(2) Dz.U. C 28 z 4.2.2010, s. 13.

(3) Dz.U. L 181 z 4.7.2001, s. 6.

(4) Wprowadzenie do obiegu jest czynnością faktyczną o charakterze operacyjnym, która może zostać zlecona agentowi.

(5) Proces emisji, na który składa się zarówno wprowadzenie do obiegu jak i ujęcie w bilansie podmiotu dokonującego emisji, jest działaniem podmiotu publicznego, które nie może zostać zlecone.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024