POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA CZESKAPomoc państwa C 6/10 (ex NN 1/10) - Czech Airlines a.s. - Możliwe konsekwencje w postaci istnienia pomocy państwa w przypadku pożyczki udzielonej przez Osinek a.s. Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 43/07)
(Dz.U.UE C z dnia 11 lutego 2011 r.)
Pismem z dnia 24 lutego 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Czeską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom czeskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS ŚRODKA LUB POMOCY, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO (KTÓREJ) KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
Pożyczka udzielona przez spółkę Osinek: W dniu 30 kwietnia 2009 r. przedsiębiorstwa Osinek oraz ČSA - Czech Airlines zawarły umowę pożyczki, na podstawie której przedsiębiorstwu ČSA udzielono pożyczki w wysokości 2,5 mld CZK (94 mln EUR). Pożyczkę wypłacono w trzech transzach. Miała ona zostać spłacona ryczałtem w dniu 30 listopada 2010 r.
Stopa oprocentowania pożyczki jest równa 3-miesięcznej stopie PRIBOR (ang. Prague Interbank Offered Rate) plus 300 punktów bazowych jako margines ryzyka. Władze czeskie są zdania, że wspomniany margines ryzyka odzwierciedla odpowiedni margines ryzyka w danej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz poziom zabezpieczenia odpowiadający 110 % pożyczonej kwoty.
Zwolnienie zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek: W dniu 26 października 2009 r. rząd czeski postanowił uwolnić aktywa zabezpieczające pożyczkę udzieloną przez Osinek, aby umożliwić ČSA ich użycie jako zabezpieczenie pożyczek służących rozwiązaniu poważnych trudności finansowych i utrzymanie przedsiębiorstwa na rynku. W związku z tym pożyczka udzielona przez Osinek nie jest już zabezpieczona aktywami.
OCENA ŚRODKA LUB POMOCY
Komisja powinna ustalić, czy udzielona przez Osinek pożyczka i późniejsze zwolnienie zabezpieczenia ustanowionego z jej tytułu zawierało elementy pomocy państwa. Biorąc pod uwagę, że Osinek należy w 100 % do skarbu państwa Republiki Czeskiej i działa pod nadzorem Ministra Finansów, Komisja nie może wykluczyć, że pożyczkę udzieloną przez Osinek można przypisać państwu. Ponadto, biorąc pod uwagę trudną sytuację, w jakiej znajduje się ČSA, Komisja nie może wykluczyć, że udzielona przez Osinek pożyczka oferuje przedsiębiorstwu korzyści.
Komisja zauważa również, że pożyczka została udzielona jedynie ČSA oraz że udzielono jej przedsiębiorstwu, które konkuruje na wolnym rynku z pozostałymi liniami lotniczymi Wspólnoty. Na tej podstawie Komisja nie może wykluczyć, że udzielona przez Osinek pożyczka stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Podobnie w odniesieniu do decyzji w sprawie zwolnienia zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek zauważa się, że została ona podjęta przez rząd czeski w drodze dekretu rządowego udzielającego korzyści spółce ČSA, oraz że odnosiła się do konkretnego przedsiębiorstwa i mogła mieć wpływ na wymianę handlową. W tych okolicznościach Komisja uważa, że zwolnienie zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Ponieważ Komisja doszła do wniosku, że nie można wykluczyć, że pożyczka udzielona przez Osinek stanowi pomoc państwa ani też że decyzja w sprawie zwolnienia zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek stanowi pomoc państwa, zobowiązana jest ona ustalić, czy oba środki można uznać za zgodne ze wspólnym rynkiem.
W odniesieniu do udzielonej przez Osinek pożyczki art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE stanowi, że zgoda na pomoc państwa może być wydana w przypadku, gdy jest ona przyznawana, aby ułatwić rozwój niektórych sektorów gospodarczych, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.
W tym względzie wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(1) stanowią wspólnotowe ramy mające zastosowanie w odniesieniu do podjęcia decyzji w sprawie zgodności ze wspólnym rynkiem udzielonej przez Osinek pożyczki. Aby wytyczne miały zastosowanie, przedsiębiorstwo musi znajdować się w trudnej sytuacji. Z uwagi na trudną sytuację finansową przedsiębiorstwa ČSA Komisja nie może wykluczyć, że w momencie zawarcia umowy pożyczki ze spółką Osinek (tj. w dniu 30 kwietnia 2009 r.), ČSA znajdowało się w trudnej sytuacji w rozumieniu przepisów wytycznych.
W wytycznych określono pięć warunków, które muszą być łącznie spełnione, aby można było udzielić pomocy na ratowanie. Ponieważ jednak udzielona przez Osinek pożyczka została nieodwołalnie przyznana w dniu 30 kwietnia 2009 r. a władze czeskie nie zgłosiły Komisji planu restrukturyzacji do dnia 30 października 2009 r. (tego dnia upłynął termin zgłoszenia), przedsiębiorstwo nie zostało zlikwidowane, ani też nie została zwrócona pożyczka, w niniejszym przypadku ten warunek nie został spełniony. Tak więc wydaje się, że jeden z warunków udzielenia zgody na pomoc nie został dopełniony, Komisja zmuszona jest zatem przyjąć, że udzielonej przez Osinek pożyczki nie można uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc na ratowanie. Podobnie udzielonej przez Osinek pożyczki nie można uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc na restrukturyzację, ponieważ nie przedstawiono planu restrukturyzacji.
Zgodnie z art. 107 ust. 3 lit b) TFUE Komisja może uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem pomoc mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego.
W tym względzie tymczasowe wspólnotowe ramy prawne w zakresie pomocy państwa, ułatwiające dostęp do finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego(2) (dalej zwane "tymczasowymi ramami prawnymi") stanowią wspólnotowe ramy mające zastosowanie w odniesieniu do podjęcia decyzji w sprawie zgodności środka ze wspólnym rynkiem. Uwzględniając jednak wymagania dotyczące stosowania tymczasowych ram prawnych Komisja ma wątpliwości, czy mają one zastosowanie.
Komisja musi również zbadać, czy decyzję władz czeskich w sprawie zwolnienia zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek można uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem. W tym względzie mające zastosowanie wspólnotowe ramy dla podjęcia decyzji w sprawie zgodności przedmiotowego działania ze wspólnym rynkiem można znaleźć w wymienionych powyżej wytycznych. Komisja musi zatem zdecydować, czy plan jest zgodny z wytycznymi.
ZGODNOŚĆ POMOCY Z PODSTAWĄ PRAWNĄ, W TYM PRZEDSTAWIENIE WĄTPLIWOŚCI KOMISJI WRAZ Z DOKŁADNYMI ODNIESIENIAMI DO SZCZEGÓŁOWYCH PRZEPISÓW ODPOWIEDNICH WYTYCZNYCH/RAM
Na bieżącym etapie postępowania oraz z uwagi na fakt, że sprawa może dotyczyć pomocy państwa, Komisja ma wątpliwości odnośnie do przestrzegania przepisów wytycznych i tymczasowych ram prawnych.
TEKST PISMA
grafika
______
(1) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.
(2) Dz.U. C 83 z 7.4.2009, s. 1.