Pomoc państwa - Republika Czeska - Pomoc państwa C 6/10 (ex NN 1/10) - Czech Airlines a.s. - Możliwe konsekwencje w postaci istnienia pomocy państwa w przypadku pożyczki udzielonej przez Osinek a.s. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA CZESKA

Pomoc państwa C 6/10 (ex NN 1/10) - Czech Airlines a.s. - Możliwe konsekwencje w postaci istnienia pomocy państwa w przypadku pożyczki udzielonej przez Osinek a.s. Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 43/07)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lutego 2011 r.)

Pismem z dnia 24 lutego 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Czeską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom czeskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA LUB POMOCY, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO (KTÓREJ) KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Pożyczka udzielona przez spółkę Osinek: W dniu 30 kwietnia 2009 r. przedsiębiorstwa Osinek oraz ČSA - Czech Airlines zawarły umowę pożyczki, na podstawie której przedsiębiorstwu ČSA udzielono pożyczki w wysokości 2,5 mld CZK (94 mln EUR). Pożyczkę wypłacono w trzech transzach. Miała ona zostać spłacona ryczałtem w dniu 30 listopada 2010 r.

Stopa oprocentowania pożyczki jest równa 3-miesięcznej stopie PRIBOR (ang. Prague Interbank Offered Rate) plus 300 punktów bazowych jako margines ryzyka. Władze czeskie są zdania, że wspomniany margines ryzyka odzwierciedla odpowiedni margines ryzyka w danej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz poziom zabezpieczenia odpowiadający 110 % pożyczonej kwoty.

Zwolnienie zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek: W dniu 26 października 2009 r. rząd czeski postanowił uwolnić aktywa zabezpieczające pożyczkę udzieloną przez Osinek, aby umożliwić ČSA ich użycie jako zabezpieczenie pożyczek służących rozwiązaniu poważnych trudności finansowych i utrzymanie przedsiębiorstwa na rynku. W związku z tym pożyczka udzielona przez Osinek nie jest już zabezpieczona aktywami.

OCENA ŚRODKA LUB POMOCY

Komisja powinna ustalić, czy udzielona przez Osinek pożyczka i późniejsze zwolnienie zabezpieczenia ustanowionego z jej tytułu zawierało elementy pomocy państwa. Biorąc pod uwagę, że Osinek należy w 100 % do skarbu państwa Republiki Czeskiej i działa pod nadzorem Ministra Finansów, Komisja nie może wykluczyć, że pożyczkę udzieloną przez Osinek można przypisać państwu. Ponadto, biorąc pod uwagę trudną sytuację, w jakiej znajduje się ČSA, Komisja nie może wykluczyć, że udzielona przez Osinek pożyczka oferuje przedsiębiorstwu korzyści.

Komisja zauważa również, że pożyczka została udzielona jedynie ČSA oraz że udzielono jej przedsiębiorstwu, które konkuruje na wolnym rynku z pozostałymi liniami lotniczymi Wspólnoty. Na tej podstawie Komisja nie może wykluczyć, że udzielona przez Osinek pożyczka stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

Podobnie w odniesieniu do decyzji w sprawie zwolnienia zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek zauważa się, że została ona podjęta przez rząd czeski w drodze dekretu rządowego udzielającego korzyści spółce ČSA, oraz że odnosiła się do konkretnego przedsiębiorstwa i mogła mieć wpływ na wymianę handlową. W tych okolicznościach Komisja uważa, że zwolnienie zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

Ponieważ Komisja doszła do wniosku, że nie można wykluczyć, że pożyczka udzielona przez Osinek stanowi pomoc państwa ani też że decyzja w sprawie zwolnienia zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek stanowi pomoc państwa, zobowiązana jest ona ustalić, czy oba środki można uznać za zgodne ze wspólnym rynkiem.

W odniesieniu do udzielonej przez Osinek pożyczki art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE stanowi, że zgoda na pomoc państwa może być wydana w przypadku, gdy jest ona przyznawana, aby ułatwić rozwój niektórych sektorów gospodarczych, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.

W tym względzie wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(1) stanowią wspólnotowe ramy mające zastosowanie w odniesieniu do podjęcia decyzji w sprawie zgodności ze wspólnym rynkiem udzielonej przez Osinek pożyczki. Aby wytyczne miały zastosowanie, przedsiębiorstwo musi znajdować się w trudnej sytuacji. Z uwagi na trudną sytuację finansową przedsiębiorstwa ČSA Komisja nie może wykluczyć, że w momencie zawarcia umowy pożyczki ze spółką Osinek (tj. w dniu 30 kwietnia 2009 r.), ČSA znajdowało się w trudnej sytuacji w rozumieniu przepisów wytycznych.

W wytycznych określono pięć warunków, które muszą być łącznie spełnione, aby można było udzielić pomocy na ratowanie. Ponieważ jednak udzielona przez Osinek pożyczka została nieodwołalnie przyznana w dniu 30 kwietnia 2009 r. a władze czeskie nie zgłosiły Komisji planu restrukturyzacji do dnia 30 października 2009 r. (tego dnia upłynął termin zgłoszenia), przedsiębiorstwo nie zostało zlikwidowane, ani też nie została zwrócona pożyczka, w niniejszym przypadku ten warunek nie został spełniony. Tak więc wydaje się, że jeden z warunków udzielenia zgody na pomoc nie został dopełniony, Komisja zmuszona jest zatem przyjąć, że udzielonej przez Osinek pożyczki nie można uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc na ratowanie. Podobnie udzielonej przez Osinek pożyczki nie można uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc na restrukturyzację, ponieważ nie przedstawiono planu restrukturyzacji.

Zgodnie z art. 107 ust. 3 lit b) TFUE Komisja może uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem pomoc mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego.

W tym względzie tymczasowe wspólnotowe ramy prawne w zakresie pomocy państwa, ułatwiające dostęp do finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego(2) (dalej zwane "tymczasowymi ramami prawnymi") stanowią wspólnotowe ramy mające zastosowanie w odniesieniu do podjęcia decyzji w sprawie zgodności środka ze wspólnym rynkiem. Uwzględniając jednak wymagania dotyczące stosowania tymczasowych ram prawnych Komisja ma wątpliwości, czy mają one zastosowanie.

Komisja musi również zbadać, czy decyzję władz czeskich w sprawie zwolnienia zabezpieczenia ustanowionego z tytułu pożyczki udzielonej przez Osinek można uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem. W tym względzie mające zastosowanie wspólnotowe ramy dla podjęcia decyzji w sprawie zgodności przedmiotowego działania ze wspólnym rynkiem można znaleźć w wymienionych powyżej wytycznych. Komisja musi zatem zdecydować, czy plan jest zgodny z wytycznymi.

ZGODNOŚĆ POMOCY Z PODSTAWĄ PRAWNĄ, W TYM PRZEDSTAWIENIE WĄTPLIWOŚCI KOMISJI WRAZ Z DOKŁADNYMI ODNIESIENIAMI DO SZCZEGÓŁOWYCH PRZEPISÓW ODPOWIEDNICH WYTYCZNYCH/RAM

Na bieżącym etapie postępowania oraz z uwagi na fakt, że sprawa może dotyczyć pomocy państwa, Komisja ma wątpliwości odnośnie do przestrzegania przepisów wytycznych i tymczasowych ram prawnych.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.

(2) Dz.U. C 83 z 7.4.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.43.6

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Republika Czeska - Pomoc państwa C 6/10 (ex NN 1/10) - Czech Airlines a.s. - Możliwe konsekwencje w postaci istnienia pomocy państwa w przypadku pożyczki udzielonej przez Osinek a.s. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 11/02/2011
Data ogłoszenia: 11/02/2011