Opinia "Samorząd lokalny i regionalny na Ukrainie a rozwój współpracy między Ukrainą a UE".

Opinia Komitetu Regionów "Samorząd lokalny i regionalny na Ukrainie a rozwój współpracy między Ukrainą a UE"

(2011/C 42/13)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2011 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Stwierdza, że poprzednia opinia w sprawie: "Samorząd lokalny i regionalny na Ukrainie a rozwój współpracy między UE a Ukrainą" (CdR 34/2007) jest w dalszym ciągu aktualna, a wszystkie zalecenia polityczne zachowują ważność. Jednakże z uwagi na rozwój sytuacji, jaki nastąpił w ostatnich latach, fragment dotyczący stosunków UE - Ukraina musi zostać zaktualizowany.
- W nawiązaniu do opinii w sprawie silnej europejskiej polityki sąsiedztwa (CdR 134/2008), ponownie podkreśla znaczenie programów współpracy transgranicznej i podejścia oddolnego w nawiązywaniu i rozwijaniu partnerstw oraz rozpowszechnianiu wśród innych samorządów lokalnych na Ukrainie informacji o ich wynikach.
- Zauważa, że Ukraina mogłaby być pierwszym krajem Partnerstwa Wschodniego, z którym zakończone zostaną negocjacje w sprawie układu o stowarzyszeniu, i że Partnerstwo Wschodnie daje szansę na pogłębienie stosunków między UE a Ukrainą.
- Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że gospodarzami mistrzostw UEFA Euro 2012 będą Polska i Ukraina, oraz przypomina o możliwościach współpracy regionalnej, jakie stwarza to wydarzenie.
Sprawozdawca: István SÉRTŐ-RADICS (HU/ALDE), burmistrz miasta Uszka

I. ZALECENIA POLITYCZNE KOMITET REGIONÓW

1. Stwierdza, że poprzednia opinia w sprawie: "Samorząd lokalny i regionalny na Ukrainie a rozwój współpracy między UE a Ukrainą" (CdR 34/2007) jest w dalszym ciągu aktualna, a wszystkie zalecenia polityczne zachowują ważność. Jednakże z uwagi na rozwój sytuacji, jaki nastąpił w ostatnich latach, fragment dotyczący stosunków UE - Ukraina musi zostać zaktualizowany.

2. Odnotowuje, że w następstwie wydarzeń, które doprowadziły do "pomarańczowej rewolucji" pod koniec 2004 r., Ukraina realizuje program ambitnych reform, których celem jest mocne zakorzenienie demokracji i gospodarki rynkowej w tym kraju oraz zbliżenie Ukrainy do UE. Zauważa jednak, że reformy te znajdują się jeszcze we wrażliwym stadium rozwoju.

3. Z zadowoleniem przyjmuje program stowarzyszeniowy UE - Ukraina, który powinien ułatwić przygotowanie i realizację układu o stowarzyszeniu. Przyjmuje z satysfakcją propozycję ustanowienia platformy instytucjonalnej w celu ułatwienia konsultacji wyższych rangą urzędników w UE i na Ukrainie w kontekście toczących się negocjacji w sprawie układu o stowarzyszeniu; żałuje jednak, że na chwilę obecną nie poczyniono żadnych starań, by zapewnić ten sam poziom konsultacji w odniesieniu do podmiotów współpracy transgranicznej i regionalnej; w związku z tym zachęca Komisję Europejską do ustanowienia podobnego komitetu platformy instytucjonalnej dla przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych UE i Ukrainy.

4. Zaleca, by z praktyczną pomocą Komisji Europejskiej oraz zgodnie z programem stowarzyszeniowym podpisanym przez UE i Ukrainę Komitet Regionów sporządził projekt umowy ramowej o współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi na Ukrainie i w państwach członkowskich UE. Taka umowa mogłaby stanowić podstawę współpracy pomiędzy władzami lokalnymi i regionalnymi w państwach członkowskich UE oraz ich odpowiednikami na Ukrainie.

5. Przyjmuje z zadowoleniem wszystkie właściwe środki UE mające na celu wspieranie rozwoju Ukrainy oraz tworzenie efektywnych struktur administracyjnych, a także odpowiednie inicjatywy na rzecz wspierania samodzielnego rozwoju współpracy politycznej i gospodarczej w tym kraju. Przypomina w tym kontekście opinię w sprawie "Synergia czarnomorska - nowa inicjatywa współpracy regionalnej" (CdR 155/2007) i uznaje zaangażowanie Ukrainy w tworzenie euroregionu czarnomorskiego za dobry przykład współpracy transgranicznej.

6. Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że w latach 2007-2010 wartość środków przekazanych Ukrainie w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP) na wspieranie głównych celów politycznych określonych w programie stowarzyszeniowym wyniosła zgodnie z krajowym programem

orientacyjnym (KPO) 494 mln EUR, zaś na podstawie decyzji Komisji Europejskiej z marca 2010 na okres 2011-2013 zaplanowano środki w wysokości 470,1 mln EUR na wsparcie projektów współpracy na Ukrainie. W uzupełnieniu środków przyznanych na zasadzie dwustronnej Ukraina uczestniczy także w czterech programach współpracy transgranicznej w ramach EISP, przy czym na programy realizowane w latach 2007-2013 przewidziano łącznie kwotę 401,163 mln EUR. Podkreśla jednakże znaczenie koordynacji poszczególnych inicjatyw i programów i łączenia istniejących programów, projektów i instrumentów wspólnotowych w celu uniknięcia powielania działań oraz zapewnienia skuteczności i rozwoju programów współpracy transgranicznej między UE a Ukrainą.

7. W nawiązaniu do opinii w sprawie silnej europejskiej polityki sąsiedztwa (CdR 134/2008), ponownie podkreśla znaczenie programów współpracy transgranicznej i podejścia oddolnego w nawiązywaniu i rozwijaniu partnerstw oraz rozpowszechnianiu wśród innych samorządów lokalnych na Ukrainie informacji o ich wynikach.

8. Przyjmuje z zadowoleniem toczące się dyskusje na temat kwestii wizowych i wzywa Ukrainę oraz sąsiadujące z nią państwa członkowskie do rozważenia ułatwień w ruchu transgranicznym (wspólne kontrole graniczne, zniesienie obowiązku wizowego dla mieszkańców regionów przygranicznych). Jednocześnie należy zadbać o to, by nie ułatwiać nielegalnej imigracji do UE.

9. Podkreśla znaczenie nowego rozwoju Partnerstwa Wschodniego w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa (EPS) oraz przypomina o potrzebie rozwijania różnych rodzajów ściślejszej współpracy z krajami uczestniczącymi w Partnerstwie Wschodnim, jak zostało to wyjaśnione w opinii w sprawie roli samorządów lokalnych i regionalnych w rozwijaniu Partnerstwa Wschodniego (CdR 78/2009). Przypomina o potrzebie dodania podejścia "terytorialnego" w ramach Partnerstwa Wschodniego i w związku z tym wzywa potencjalnych partnerów do osiągnięcia wielostronnego porozumienia umożliwiającego działanie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej (EUWT) na Ukrainie, tak jak ma to miejsce w UE, oraz do umożliwienia działania na Ukrainie ugrupowaniom współpracy euroregionalnej Rady Europy.

10. Zauważa, że Ukraina mogłaby być pierwszym krajem Partnerstwa Wschodniego, z którym zakończone zostaną negocjacje w sprawie układu o stowarzyszeniu, i że Partnerstwo Wschodnie daje szansę na pogłębienie stosunków między UE a Ukrainą. W odniesieniu do realizacji inicjatywy Partnerstwa Wschodniego na szczeblu niższym niż krajowy należy poruszyć następujące kwestie w ramach prac prowadzonych przez platformy tematyczne:

– decentralizacja i reformy administracyjne;

– budowanie potencjału władz lokalnych i regionalnych oraz ich administracji;

– opracowywanie metod zrównoważonej współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi krajów partnerskich, a także krajowych stowarzyszeń władz lokalnych;

– wspieranie lokalnych lub regionalnych projektów o charakterze transgranicznym;

– propagowanie programów na rzecz budowy zaufania, zachęcanie do wymiany kulturalnej, edukacyjnej i badawczej oraz współpraca partnerska w wielu kwestiach związanych z wymiarem sprawiedliwości, wolnością, bezpieczeństwem i migracją;

– upoważnienie władz szczebla niższego niż krajowy do angażowania się w międzynarodowe i europejskie projekty i kontakty.

11. Z zainteresowaniem oczekuje realizacji kolejnego etapu ukraińskiego planu reformy administracyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji władz lokalnych i regionalnych, decentralizacji fiskalnej oraz reformy terytorialnej. Stwierdza, że na Ukrainie nie nastąpiła pełna decentralizacja, popiera więc wzmacnianie zdolności administracyjnych oraz dobrego sprawowania rządów w tym kraju, z uwzględnieniem takich kwestii jak:

– pełna harmonizacja prawodawstwa ukraińskiego z Europejską kartą samorządu lokalnego;

– nadanie większych uprawnień władzom szczebla niższego niż krajowy;

– uczynienie administracji regionalnej w połowie niezależnym szczeblem sprawowania rządów;

– propagowanie niezależnego finansowo samorządu regionalnego i lokalnego.

12. Podkreśla znaczenie rozwoju demokracji, dobrego sprawowania rządów i stabilności, a także współpracy między partnerami na szczeblu lokalnym i regionalnym. Rozwój demokracji lokalnej powinien być ukierunkowany na zwiększanie pluralizmu, wolności słowa i mediów oraz zagwarantowanie praw mniejszości. Niezbędne jest przy tym dodatkowe finansowanie pilotażowych programów rozwoju regionalnego koncentrujących się na lokalnych potrzebach w zakresie infrastruktury, kapitału ludzkiego oraz małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP), wzorowanych na polityce spójności UE.

13. Podkreśla, że Komitet Regionów ma do odegrania ważną rolę w rozpowszechnianiu doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań (w tym programów TAIEX i SIGMA i innych projektów dwustronnych) wśród władz lokalnych i regionalnych na Ukrainie w celu wspierania odpowiednio wyposażonych w zasoby, lepiej zarządzanych i bardziej odpowiedzialnych regionalnych i lokalnych administracji publicznych, działających w duchu przejrzystości, integracji i efektywności.

14. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że gospodarzami mistrzostw UEFA Euro 2012 będą Polska i Ukraina, oraz przypomina o możliwościach współpracy regionalnej, jakie stwarza to wydarzenie.

Bruksela, 2 grudnia 2010 r.

Przewodnicząca Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.42.64

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia "Samorząd lokalny i regionalny na Ukrainie a rozwój współpracy między Ukrainą a UE".
Data aktu: 02/12/2010
Data ogłoszenia: 10/02/2011