Konkluzje Rady na temat poziomu odniesienia w dziedzinie mobilności edukacyjnej(2011/C 372/08)
(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2011 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
MAJĄC NA UWADZE
ORAZ W ŚWIETLE
Wyników konferencji, którą prezydencja zorganizowała w Sopocie w dniach 17-19 października 2011 r. i która była poświęcona mobilności edukacyjnej; i
PAMIĘTAJĄC, ŻE
Powszechnie uważa się, iż mobilność edukacyjna zwiększa szanse młodych ludzi na zatrudnienie, ponieważ pozwala im nabyć kluczowych umiejętności i kompetencji: przede wszystkim kompetencji językowych i wiedzy międzykulturowej, ale także umiejętności społecznych i obywatelskich, zdolności przedsiębiorczych, umiejętności rozwiązywania problemów oraz - ogólnie - kreatywności. Mobilność edukacyjna stanowi nie tylko cenne doświadczenie dla zaangażowanych w nią osób, lecz także może pomóc poprawić ogólną jakość edukacji, głównie dzięki ściślejszej współpracy instytucji edukacyjnych. Ponadto mobilność edukacyjna sprzyja rozwijaniu poczucia tożsamości europejskiej i obywatelstwa europejskiego.
Dlatego jednym z najważniejszych strategicznych celów polityki UE w dziedzinie kształcenia i szkolenia jest zapewnienie wszystkim, w tym grupom defaworyzowanym, jak najszerszego dostępu do mobilności oraz ograniczenie istniejących barier, które mobilność tę utrudniają;
ODNOTOWUJE
STWIERDZA, ŻE
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,
uwzględniając zróżnicowaną sytuację panującą w każdym z nich, by:
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY
ZWRACA SIĘ TAKŻE DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY PRZY WSPARCIU KOMISJI
______(1) Dz.U. C 371 z 23.12.2000, s. 4.
(2) Dz.U. L 215 z 9.8.2001, s. 3.
(3) Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 5.
(4) Dz.U. C 311 z 21.12.2007, s. 13.
(5) Dz.U. C 319 z 13.12.2008, s. 8.
(6) Dz.U. C 320 z 16.12.2008, s. 6.
(7) Dz.U. C 119 z 28.5.2009, s. 2.
(8) Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1.
(9) Dok. 7586/10.
(10) Dz.U. C 324 z 1.12.2010, s. 5.
(11) Dz.U. C 326 z 3.12.2010, s. 9.
(12) Dz.U. C 70 z 4.3.2011, s. 1.
(13) Dz.U. C 199 z 7.7.2011, s. 1.
(14) Dok. 12668/11.
(15) Zob. przypis 3.
(16) COM (2009) 329 wersja ostateczna.
(17) Zob. przypis 10.
(18) Dok. 10697/11 - SEC(2011) 670 wersja ostateczna.
(19) Jak stwierdzono w strategicznych ramach europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia z 2009 roku, jest to poziom referencyjny wyznaczający średni europejski wynik; nie należy go uznawać za konkretny cel, do którego miałoby dążyć każde z państw, ale raczej za cel zbiorowy, do osiągnięcia którego państwa członkowskie miałyby się przyczynić (Dz.U. C 119 z 28.5.2009, s. 7).
(20) Wskaźniki te zostaną ustanowione w ramach europejskiego systemu statystycznego.
(21) Zob. konkluzje Rady z listopada 2008 roku w sprawie mobilności młodzieży (zob. przypis 6).
(22) Dok. 8320/11 - SEC(2011) 401 wersja ostateczna.
(23) Zgodnie z sugestią zwartą zawartą w strategicznych ramach europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia z 2009 roku (zob. przypis 7).