Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji

(2011/C 366/07)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Chemikaliów (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Helsinkach, została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.(1). Do jej głównych zadań należy zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, jak również swobodnego przepływu substancji w ich postaci własnej, jako składników preparatów lub w wyrobach, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności. Agencja propaguje ponadto rozwój alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje(2). Agencja stała się niezależna od Komisji pod względem finansowym w dniu 1 stycznia 2008 r.
2.
Budżet Agencji na 2010 r. wyniósł 75 mln euro w porównaniu z 70,4 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 472 w porównaniu z 355 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień artykułu 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).
Zadania dyrektora
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
6. Zadaniem Trybunału jest, na podstawie przeprowa- dzonej przez niego kontroli, przedstawienie poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontro- lerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę systemy kontroli wewnętrznej danej organizacji związane ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok
budżetowy zamknięty w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
12.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

13.
W roku 2010 Agencja uzyskała pełną niezależność finansową. W pewnym zakresie regulamin finansowy Agencji powinien zostać zmodyfikowany, tak aby znalazł się w nim mechanizm umożliwiający zachowanie nadwyżek dochodów własnych do finansowania przyszłych działań Agencji.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 września 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczne sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 23 czerwca 2011 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 29 czerwca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następujących stronach internetowych: http://eca.europa.eu lub http://echa.europa.eu/publications/annual_accounts_en.asp.

ZAŁĄCZNIK 

Europejska Agencja Chemikaliów (Helsinki)

Kompetencje i działania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu Podstawą prawną rozporządzenia ustanawiającego Europejską Agencję Chemikaliów - rozporządzenia w sprawie rejestracji, oceny, udzielania stosowanych zezwoleń i ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (WE) nr 1907/2006 jest artykuł 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Kompetencje Agencji

(rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (rozporządzenie REACH) i rozporządzenie (WE) nr 1272/2008)

Cele

Celem rozporządzenia REACH jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, w tym propagowanie alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje, a także zapewnienie swobodnego przepływu substancji w ich postaci własnej na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności (art. 1 rozporządzenia REACH).

Agencja powinna być kluczową instytucją gwarantującą, że prawodawstwo oraz procesy decyzyjne i wiedza naukowa, na których się opiera, będą uznawane za wiarygodne przez wszystkich zainteresowanych oraz społeczeństwo. Agencja powinna również odgrywać kluczową rolę w koordynowaniu działań informacyjnych związanych z rozporządzeniem oraz w jego wprowadzaniu w życie. Dlatego niezmiernie ważne, by Agencja była darzona zaufaniem przez instytucje Unii, państwa członkowskie, opinię publiczną i zainteresowane strony. Z tego powodu podstawowe znaczenie ma zapewnienie jej niezależności, dużego potencjału naukowego, technicznego i regulacyjnego, jak również przejrzystości i skuteczności (motyw 95 rozporządzenia REACH).

Zadania

Agencja została ustanowiona w celu zarządzania technicznymi, naukowymi i administracyjnymi aspektami rozporządzania REACH i, w pewnych przypadkach, realizacji tych aspektów oraz w celu zapewnienia spójności tych aspektów na poziomie unijnym (art. 75 rozporządzenia REACH).

Agencja zapewnia państwom członkowskim i instytucjom unijnym możliwie najlepsze doradztwo naukowe i techniczne w kwestiach, które są do niej skierowane na podstawie przepisów rozporządzenia REACH, związanych z chemikaliami wchodzącymi w zakres jej kompetencji. (artykuł 77 ust. 1 rozporządzenia REACH).

Agencji powierzono również zadania dotyczące klasyfikacji oraz oznakowania substancji chemicznych wynikające z rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji. W szczególności Agencja ma za zadanie zapewnić państwom członkowskim i instytucjom Unii możliwie najlepsze doradztwo naukowe i techniczne oraz dostarczać przedsiębiorstwom przemysłowym i organom państw członkowskich wytycznych technicznych i naukowych.

Zarządzanie 1 - Zarząd

Zarząd składa się z jednego przedstawiciela z każdego państwa członkowskiego mianowanego przez Radę i nie więcej niż sześciu przedstawicieli mianowanych przez Komisję, w tym trzech przedstawicieli zainteresowanych stron bez uprawnień do głosowania, a także dwóch niezależnych osób mianowanych przez Parlament Europejski (art. 79 rozporządzenia REACH).

Zadania: Zgodnie z art. 78 rozporządzenia oraz ramowym rozporządzeniem finansowym dla agencji, zadania obejmują głównie przyjmowanie rocznych i wieloletnich programów prac, ostatecznego budżetu, ogólnego sprawozdania, regulaminu wewnętrznego oraz mianowanie dyrektora wykonawczego i sprawowanie nad nim władzy dyscyplinarnej. Ponadto Zarząd powołuje członków Rady Odwoławczej i komitetów Agencji.

2 - Dyrektor wykonawczy

Zadania: art. 83 rozporządzenia REACH.

3 - Komitety

W ramach Agencji działają 3 komitety (Komitet ds. Oceny Ryzyka, Komitet Państw Członkowskich oraz Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych).

Zadania: art. 76 ust. 1 lit. c)-e) rozporządzenia REACH.

4 - Forum wymiany informacji na temat egzekwowania przepisów

Zadania: art. 76 ust. 1 lit. f) rozporządzenia REACH.

5 - Sekretariat

Zadania: art. 76 ust. 1 lit. g) rozporządzenia REACH.

6 - Rada Odwoławcza

Zadania: art. 76 ust. 1 lit. h) rozporządzenia REACH.

7 - Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

8 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w 2010 r. (2009) Budżet (w tym budżety korygujące)

75,5 (70,4) mln euro, w tym dochody z opłat: 35,0 (2,2) mln euro oraz wkład Unii: 36,0 (66,6) mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r.

426 (324) stanowisk w planie zatrudnienia

Liczba stanowisk obsadzonych: 382 (293)

Inni pracownicy: 90 (62) pracownicy kontraktowi, oddelegowani eksperci narodowi, pracownicy zewnętrzni

Liczba pracowników ogółem: 472 (355)

Z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 341 (237),

- administracyjne i pomocnicze: 131 (118).

Działania i usługi w 2010 (2009)(1) Program prac ECHA obejmował 11 niżej wymienionych działań:

1. Działania rejestracyjne, przedrejestracyjne i związane ze wspólnym korzystaniem z danych

- Przygotowywanie do oraz obsługa wniosków przedłożonych w ramach pierwszego terminu rejestracji REACH,

- liczba kompletnych dossier rejestracji, z wyłączeniem badań dotyczących produktów i procesu produkcji oraz ich rozwoju: 25 000 (500),

- liczba zapytań: 1 600 (1 000),

- liczba decyzji wydanych w następstwie sporów o współdzielenie danych: 9 (0).

2. Ocena

- Tworzenie możliwości,

- liczba przeprowadzonych kontroli zgodności: 70 (14),

- liczba ostatecznych decyzji dotyczących propozycji przeprowadzenia badania: 4 (1).

3. Udzielanie zezwoleń lub wprowadzanie ograniczeń

- Liczba substancji wytypowanych do umieszczenia na liście kandydatów: 16 (15),

- liczba rekomendacji w sprawie uwzględnienia substancji jako priorytetowe w załączniku nr XIV do rozporządzenia REACH: 1 (1),

- liczba przygotowanych dossier w sprawie wprowadzenia ograniczeń: 1 (0),

- liczba ukończonych sprawozdań kontrolnych dotyczących substancji wymienionych w załączniku nr XVII do rozporządzenia REACH 6 (0),

- tworzenie możliwości.

4. Klasyfikacja i etykietowanie (C&L)

- Przygotowywanie do oraz obsługa wniosków w ramach terminu powiadomienia C&L,

- liczba otrzymanych powiadomień C&L: ponad 3 miliony w odniesieniu do ponad 100 000 substancji,

- liczba otrzymanych propozycji jednolitej klasyfikacji i oznakowania: 81 (33).

5. Doradztwo i udzielanie pomocy

- Wsparcie w postaci centrum informacyjnego i wytyczne dla sektora w okresie poprzedzającym ustawowe terminy,

- liczba odpowiedzi udzielonych przez centra informacyjne: 10 000 (6 600),

- liczba nowych dokumentów zawierających wytyczne: 2 (2),

- liczba nowych aktualizacji wytycznych: 12 (0).

6. Wsparcie IT w zakresie działań

- Dalszy rozwój REACH-IT oraz innych naukowych systemów IT.

7. Doradztwo naukowe i praktyczne do celów dalszego stanowienia przepisów

- Na wniosek Komisji Europejskiej współudział w projektach dotyczących nanomateriałów i programie OECD dotyczącym wytycznych badawczych oraz w pracach nad projektem rozporządzenia w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania produktów biobójczych.

8. Komitety i forum

- Liczba jednomyślnych umów komitetów państw członkowskich: 26 (15),

- liczba opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka: 16 (1).

9. Rada Odwoławcza

- Przyjęto decyzje w sprawie zasad postępowania.

10. Komunikacja

- 2 dni dla zainteresowanych stron, w których udział wzięło 700 uczestników,

- 3 000 uczestników w seminariach internetowych wiodących rejestratorów,

- ponad 60 publikacji,

- przetłumaczono 2 300 stron na 21 języków UE,

- 2,5 mln wizyt na stronach internetowych z 200 krajów.

11. Relacje z instytucjami UE i współpraca międzynarodowa

- Podpisano protokół ustaleń z rządem Kanady,

- podpisano list intencyjny z Agencją Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych,

- współpraca naukowo-techniczna z OECD.

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

(1) Tam, gdzie to stosowne, dane zostały zaokrąglone w górę/w dół do najbliższej liczby całkowitej: 10, 100 lub 1000.

ODPOWIEDŹ AGENCJI

13.
Podczas najbliższego przeglądu ramowego regulaminu finansowego Agencja wystąpi z propozycją mechanizmu umożliwiającego zarządzanie nadwyżką dochodów.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.366.33

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 06/09/2011
Data ogłoszenia: 15/12/2011