Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji

(2011/C 366/04)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Heraklionie, została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r.(1), zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1007/2008 z dnia 24 września 2008 r.(2). Głównym zadaniem Agencji jest wzmacnianie zdolności Unii do zapobiegania problemom dotyczącym bezpieczeństwa sieci i informacji oraz reagowania na nie w oparciu o działania krajowe i unijne(3).
2.
Budżet ostateczny Agencji na 2010 r. wyniósł 8,1 mln euro w porównaniu z 8,1 mln euro poprzednim roku budżetowym. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 53 w porównaniu z 56 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień artykułu 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(7).
Zadania dyrektora
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(8). Dyrektor odpo- wiada za ustanowienie(9) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(10), które jest wolne od istotnych nieprawidło- wości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(11) oraz opracowanymi przez te organizacje kode- ksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli dotyczących kwot i informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontro- lerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad

rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(12) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok
budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
12.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

13.
W 2010 r. nie wydatkowano 52 % środków w budżecie operacyjnym Agencji (tytuł III), na które zaciągnięto zobowiązania. Ten poziom przeniesionych środków jest zbyt wysoki i niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu.

INNE KWESTIE

14.
W odniesieniu do procedur naboru pracowników nie zostały określone z wyprzedzeniem progi punktowe wymagane do zaproszenia kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną lub do wpisania ich na listę rezerwową. Zostały one ustalone przez komisję rekrutacyjną po ocenie kandydatów. Praktyki te zagroziły przejrzystości procedur rekrutacji.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 września 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.

(2) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 1.

(3) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(7) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(8) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(9) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(10) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego agencji.

(11) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(12) Ostateczna wersja sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 7 czerwca 2011 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 30 czerwca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następujących stronach internetowych: http://eca.europa.eu lub http://www.enisa.europa.eu/aboutenisa/accountingfinance.

ZAŁĄCZNIK 

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion)

Kompetencje i działania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(decyzja Rady z dnia 19 lutego 2004 r. podjęta na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Przedstawiciele rządów państw członkowskich przyjęli za wspólnym porozumieniem deklarację w sprawie utworzenia europejskiej agencji odpowiedzialnej za zapewnienie bezpieczeństwa sieci i informacji. Agencja ma działać jako punkt odniesienia i budować zaufanie z racji swojej niezależności, jakości oferowanego doradztwa i dostarczanych informacji, przejrzystości procedur i metod działania, a także dbałości w wykonywaniu powierzonych zadań.
Kompetencje Agencji

(rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r.)

Cele

- Agencja rozszerza możliwości Unii, państw członkowskich oraz sektora biznesu w zakresie zapobiegania problemom dotyczącym bezpieczeństwa sieci i informacji, ich identyfikacji oraz reagowania na te problemy.

- Agencja oferuje Komisji i państwom członkowskim pomoc i doradztwo w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji, w ramach swoich kompetencji.

- Agencja opracowuje ekspertyzy o wysokim poziomie szczegółowości i stosuje te ekspertyzy do stymulowania szerokiej współpracy między instytucjami sektora publicznego i prywatnego.

Zadania

Agencja:

- gromadzi informacje o obecnych i powstających zagrożeniach dla sieci komunikacji elektronicznej,

- udziela pomocy i doradztwa Parlamentowi Europejskiemu, Komisji i organom europejskim lub właściwym organom krajowym,

- rozszerza współpracę między podmiotami w dziedzinie swojej działalności,

- ułatwia współpracę w zakresie wspólnych metodologii rozwiązywania problemów dotyczących bezpieczeństwa sieci i informacji,

- przyczynia się do upowszechniania wiedzy na temat problemów bezpieczeństwa sieci i informacji wśród wszystkich użytkowników,

- wspiera Komisję i państwa członkowskie w ich relacjach z przemysłem,

- śledzi rozwój norm,

- doradza Komisji w zakresie badań w dziedzinie sieci i informacji,

- propaguje działania w zakresie oceny ryzyka i rozwiązań prewencyjnych,

- uczestniczy we współpracy z krajami trzecimi.

Zarządzanie 1 - Zarząd

Zarząd składa się z jednego przedstawiciela każdego z państw członkowskich, trzech przedstawicieli wyznaczonych przez Komisję oraz trzech przedstawicieli bez prawa do głosowania, zaproponowanych przez Komisję i wyznaczonych przez Radę, przy czym każdy z nich reprezentuje jedną z poniższych grup:

- przemysł technologii informacyjnych i łączności;

- grupy konsumenckie;

- ekspertów akademickich w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji.

2 - Dyrektor naczelny

1. Agencją kieruje dyrektor naczelny, który pełni swoje obowiązki z zachowaniem niezależności.

2. Dyrektor naczelny jest mianowany na okres do pięciu lat.

3 - Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

4 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w 2010 r. (2009) Ostateczny budżet

8,1 (8,1) mln euro, z czego dotacja z Unii stanowi 100 % (100 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r.

44 (44) stanowiska w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 40 (43).

Inne stanowiska obsadzone:

11 (9) pracowników kontraktowych, 2 (4) oddelegowanych ekspertów narodowych.

Pracownicy ogółem: 53 (56), z czego wykonujący zadania:operacyjne: 34 (38) administracyjne: 19 (18) mieszane: 0 (1)

Produkty i usługi w 2010 r. (2009 r.) WPT(1)1: Poprawa odporności europejskiej sieci łączności elektronicznej

W 2010 r. roku główne wysiłki skoncentrowano na tym, by wesprzeć działania opisane w komunikacie wydanym przez Komisję w marcu 2009 r. (Rezultaty: 6)

WPT 2: Rozwijanie i podtrzymywanie współpracy między państwami członkowskimi

W 2010 r. nastąpił dalszy rozwój współpracy między państwami członkowskimi oraz wykorzystano możliwości współpracy międzynarodowej z myślą o poprawie zdolności wszystkich państw członkowskich oraz zwiększeniu ogólnej spójności w podejściu do sieci NIS na poziomie ogólnoeuropejskim. Z uwagi na ograniczone zasoby Agencja ściśle współpracowała ze służbami w Komisji w celu zminimalizowania swoich nakładów pracy, a maksymalnego zwiększenia rezultatów. (Rezultaty: 12)

WPT 3: Identyfikowanie pojawiających się czynników ryzyka w celu stworzenia klimatu zaufania

Agencja stworzyła ramy umożliwiające decydentom lepsze zrozumienie i ocenę pojawiających się czynników ryzyka, wynikających z nowych technologii i nowych zastosowań. Ponadto Agencja kontynuowała opracowywanie raportów z oceny ryzyka, wyrażających jej poglądy na temat pojawiających się czynników ryzyka, wynikających z nowych technologii i nowych zastosowań. Agencja zajmowała się również zagadnieniami związanymi z odpowiedzialnością i zaufaniem w Internecie w przyszłości. WPT ten był punktem odniesienia dla decydentów w Europie i być może poza nią. (Rezultaty: 2)

DP(2)1: Tożsamość, odpowiedzialność oraz zaufanie w internecie w przyszłości

Ogólnym celem tego działania przygotowawczego było zadbanie o to, aby Europa utrzymywała wysoki poziom bezpieczeństwa i zaufania zarówno wśród użytkowników, jak i w branży, w zakresie infrastruktury komunikacji elektronicznej oraz świadczonych usług, jednocześnie ograniczając zagrożenia dla swobód obywatelskich oraz prywatności. (Rezultaty: 5)

DP 2: Identyfikowanie czynników stymulujących współpracę na rzecz europejskiej sektorowej sieci NIS oraz określanie ram tej współpracy

Celem tego działania przygotowawczego było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak zaangażować właściwe podmioty we wspólne działanie zmierzające do sprostania wyzwaniom związanym z siecią NIS na poziomie ogólnoeuropejskim. (Rezultaty: 1)

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

(1) Wieloletni program tematyczny.

(2) Działanie przygotowawcze

ODPOWIEDZI AGENCJI

13.
Cykl życia działań agencji ENISA wraz z fluktuacjami w zakresie personelu wpłynął na poziom przeniesionych środków odnotowany przez Trybunał. Agencja zamierza w dalszym stopniu usprawnić swoje procedury, poprawić planowanie zamówień i wdrożyć narzędzie zarządzania projektami i ich kontroli.
14.
Obecnie opracowywane są wytyczne dla komisji rekrutacyjnych. Ponadto wykaz informacji, które mają być ujęte w protokołach komisji rekrutacyjnych, został zmieniony, aby uwzględnić ustanowienie progów przed oceną listy odpowiednich kandydatów.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.366.15

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 06/09/2011
Data ogłoszenia: 15/12/2011