(2011/C 358/06)(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 1350/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. ustanawiającą drugi wspólnotowy program działań w dziedzinie zdrowia na lata 2008-2013(1), w szczególności jej art. 8 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 53 lit. a) i d), art. 75 i 110,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 90 oraz art. 168 ust. 1 lit. c) i f),
uwzględniając decyzję Komisji 2004/858/WE z dnia 15 grudnia 2004 r. ustanawiającą agencję wykonawczą o nazwie "Agencja Wykonawcza programu zdrowia publicznego" do zarządzania działaniem wspólnotowym w dziedzinie zdrowia publicznego, w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(4), w szczególności jej art. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją nr 1350/2007/WE (zwaną dalej "decyzją programową") ustanowiono drugi wspólnotowy program działań w dziedzinie zdrowia (2008-2013), zwany dalej "drugim programem w dziedzinie zdrowia".
(2) Drugi program w dziedzinie zdrowia ma uzupełniać politykę państw członkowskich, stanowić dla niej wsparcie oraz dodawać jej wartości; ma się także przyczynić do zwiększenia solidarności i dobrobytu w Unii Europejskiej. Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli, promocję zdrowia, w tym zmniejszenie nierówności w zakresie zdrowia, oraz tworzenie i rozpowszechnianie informacji i wiedzy na temat zdrowia.
(3) Na mocy art. 8 ust. 1 lit. a) decyzji programowej Komisja przyjmuje roczny plan prac ustanawiający priorytety i działania, które należy podjąć, w tym podział środków finansowych, kryteria procentowego udziału wkładu finansowego UE, w tym kryteria oceny dotyczące zastosowania zasady wyjątkowej użyteczności, a także uzgodnienia dotyczące wdrażania wspólnych strategii i działań określonych w art. 9 tej samej decyzji.
(4) Na mocy art. 8 ust. 1 lit. b) decyzji programowej Komisja przyjmuje kryteria wyboru, przyznawania oraz inne kryteria dotyczące wkładów finansowych do działań w ramach programu zgodnie z art. 4 tej samej decyzji.
(5) Zgodnie z art. 4 i 6 decyzji 2004/858/WE Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów prowadzi określone działania w celu realizacji programu w dziedzinie zdrowia i powinna otrzymać na ten cel odpowiednie środki.
(6) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym") i art. 90 ust. 1 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 (zwanego dalej "przepisami wykonawczymi") zaciąganie zobowiązań na wydatki z budżetu UE jest poprzedzone decyzją w sprawie finansowania ustalającą zasadnicze elementy działania obejmującego wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.
(7) Zgodnie z art. 110 rozporządzenia finansowego oraz art. 8 ust. 1 decyzji programowej należy przyjąć roczny plan prac dotyczący realizacji drugiego programu w dziedzinie zdrowia oraz kryteria wyboru, przyznawania oraz inne kryteria dotyczące wkładów finansowych do działań w ramach drugiego programu w dziedzinie zdrowia.
(8) Ponieważ plan prac na 2012 r. stanowi dostatecznie szczegółową podstawę działań w rozumieniu art. 90 ust. 2 i 3 przepisów wykonawczych, niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków przewidzianych w planie prac na dotacje, zamówienia i inne działania.
(9) Zgodnie z art. 168 ust. 1 lit. c) przepisów wykonawczych dotacje mogą być przyznawane bez zaproszenia do składania wniosków organom, które mają monopol z mocy prawa lub faktycznie, a zgodnie z art. 168 ust. 1 lit. f) - na działania o cechach szczególnych wymagające szczególnego rodzaju podmiotu ze względu na jego kompetencje techniczne, wysoki stopień specjalizacji lub uprawnienia administracyjne. Zgodnie z tymi przepisami bez zaproszenia do składania wniosków należy przyznawać dotacje organom wskazanym w załączonym planie prac oraz na warunkach w nim określonych.
(10) Niniejsza decyzja stanowi zatem także decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków w ramach pośredniego zarządzania scentralizowanego lub zarządzania wspólnego obciążającego budżet UE.
(11) Niniejsza decyzja stanowi też decyzję w sprawie finansowania dotyczącą płatności UE na rzecz Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu.
(12) Uzyskano dowody na istnienie i właściwe działanie elementów wymienionych w art. 56 rozporządzenia finansowego w Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów, której Komisja powierzy wykorzystanie funduszy UE w ramach pośredniego zarządzania scentralizowanego.
(13) W niniejszej decyzji należy również umożliwić dokonywanie płatności odsetek za zwłokę na podstawie art. 83 rozporządzenia finansowego i art. 106 ust. 5 przepisów wykonawczych.
(14) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 90 ust. 4 przepisów wykonawczych.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 10 decyzji programowej,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
John DALLI |
|
Członek Komisji |
______(1) Dz.U. L 301 z 20.11.2007, s. 3.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 369 z 16.12.2004, s. 73.