(2011/C 276/01)(Dz.U.UE C z dnia 21 września 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 181,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europa posiada 89 000 km linii brzegowej(1) graniczącej z dwoma oceanami i czterema morzami, a regiony przybrzeżne UE generują około 40 % jej PKB i zamieszkane są przez około 40 % jej populacji(2). Regiony przybrzeżne mają decydujący wpływ na kluczowe sektory gospodarki, takie jak transport i handel morski, morska gospodarka ekologiczna, energetyka i turystyka.
(2) W swoim komunikacie z dnia 10 października 2007 r. o "Zintegrowanej polityce morskiej Unii Europejskiej"(3) Komisja stwierdza, że zintegrowana polityka morska pozwoli Europie na skuteczniejsze podejmowanie wyzwań związanych z globalizacją i konkurencyjnością, zmianą klimatu, degradacją środowiska morskiego, ochroną i bezpieczeństwem morskim oraz bezpieczeństwem energetycznym i zrównoważonym wykorzystaniem energii. Komisja zaznacza również, że podstawę tej polityki powinien stanowić wysoki poziom badań morskich, technologii i innowacji związanych z morzem.
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej)(4), która stosuje podejście do zarządzania działalnością człowieka oparte na ekosystemie, ma na celu osiągnięcie lub utrzymanie dobrego stanu środowiska w wodach morskich tworzących zróżnicowane i dynamiczne pod względem ekologicznym oceany i morza, które są czyste, zdrowe i urodzajne. Zgodnie z niniejszą dyrektywą, która ma stanowić filar dotyczący środowiska naturalnego w przyszłej polityce morskiej Unii, na szczeblu wspólnotowym wsparcie badań związanych z tą tematyką powinno być stałym elementem strategii w dziedzinie badań i rozwoju.
(4) Komunikat Komisji z dnia 3 marca 2010 r. "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu"(5) stanowi, że Unia powinna przede wszystkim korzystać z osiągnięć unijnej polityki morskiej w celu redukcji emisji i realizacji celów z zakresu różnorodności biologicznej, dostosowania się do zmiany klimatu, zapobiegania kataklizmom i reagowania w przypadku ich wystąpienia, bardziej efektywnego wykorzystywania zasobów i przyczynienia się do zwiększenia światowego bezpieczeństwa żywnościowego.
(5) Komunikat Komisji z dnia 3 września 2008 r. "Europejska strategia na rzecz badań morskich: wykorzystanie spójnych ram europejskiej przestrzeni badawczej jako wsparcia dla zrównoważonego użytkowania mórz i oceanów"(6) ma na celu wspólne planowanie badań morskich tam, gdzie jest to uzasadnione i popierane przez zainteresowane państwa członkowskie oraz zgodne z zasadami i mechanizmami określonymi w komunikacie Komisji w tej sprawie z dnia 15 lipca 2008 r. "Wspólne planowanie badań naukowych: współpraca na rzecz skuteczniejszego sprostania wspólnym wyzwaniom"(7).
(6) Dnia 26 maja 2010 r. Rada ds. Konkurencyjności uznała, że w przypadku inicjatywy "Zdrowe i wydajne morza i oceany" wspólne planowanie badań naukowych pozwoliłoby na osiągnięcie znacznej wartości dodanej w przypadku aktualnie prowadzonych, rozdrobnionych działań państw członkowskich w tej dziedzinie badań(8). Rada przyjęła zatem konkluzje wskazujące na konieczność podjęcia inicjatywy w zakresie wspólnego planowania badań naukowych w tej dziedzinie i zwróciła się do Komisji o pomoc w jej przygotowaniu. Rada podkreśliła również, że wspólne planowanie jest procesem kierowanym przez państwa członkowskie, a Komisja pełni rolę wspomagającą. Analiza krajowych działań badawczych przedstawiona w dokumencie roboczym służb Komisji potwierdza, że istnieje konieczność lepszej koordynacji, aby zwiększyć skuteczność i oddziaływanie badań naukowych i uniknąć ich powielania, poprzez opracowanie wspólnego programu badań strategicznych.
(7) Państwa uczestniczące potwierdziły swój udział w inicjatywie w zakresie wspólnego planowania, przesyłając oficjalne pisemne zobowiązania.
(8) Wspólne planowanie badań morskich zapewniłoby koordynację badań naukowych w tej dziedzinie i wniosłoby znaczący wkład w stworzenie w pełni operacyjnej europejskiej przestrzeni badawczej w odniesieniu do mórz i oceanów, umożliwiając zrównoważone użytkowanie ich istniejących i niewykorzystanych zasobów, a także umacniając przodującą pozycję i konkurencyjność Europy w przemyśle morskim, chroniąc przy tym środowisko morskie i dostosowując się do skutków zmiany klimatu.
(9) Aby osiągnąć cele określone w niniejszym zaleceniu, państwa członkowskie powinny współpracować z Komisją przy analizie ewentualnych inicjatyw Komisji zmierzających do wspierania państw członkowskich w opracowaniu i realizacji programu badań strategicznych.
(10) Aby Komisja mogła składać Radzie i Parlamentowi Europejskiemu odpowiednie sprawozdania, państwa członkowskie powinny systematycznie przedkładać Komisji sprawozdania z postępów dokonanych w ramach przedmiotowej inicjatywy w zakresie wspólnego planowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. Zachęca się państwa członkowskie, aby, w miarę potrzeby, aktualizowały wspólną koncepcję współpracy i koordynacji w zakresie badań naukowych na szczeblu unijnym, która może pomóc w stawianiu czoła wyzwaniu, jakim jest utrzymanie zdrowia i wydajności mórz i oceanów oraz maksymalne wykorzystanie ich możliwości(9).
2. Zachęca się państwa członkowskie, aby opracowały wspólny program badań strategicznych określający średnioi długookresowe potrzeby i cele badawcze w dziedzinie badań nad morzami i oceanami. Program badań strategicznych powinien obejmować plan realizacji ustanawiający priorytety i harmonogram oraz określający działania, instrumenty i zasoby niezbędne do jego realizacji.
3. Zachęca się państwa członkowskie, aby uwzględniły następujące działania jako część programu badań strategicznych i planu realizacji:
a) pełne określenie i wymiana informacji na temat odpowiednich krajowych programów, badań naukowych i zdolności badawczych;
b) wzmocnienie wspólnego prognozowania i możliwości oceny technologii;
c) wymiana informacji, zasobów, najlepszych praktyk, metodyk i wytycznych;
d) określenie dziedzin lub badań naukowych, w których koordynacja lub - w stosownych przypadkach - wspólne zaproszenia do składania wniosków i łączenie zasobów byłyby korzystne;
e) określenie warunków wspólnego podejmowania badań w dziedzinach, o których mowa w lit. d);
f) wspólne korzystanie - w stosownych przypadkach - z istniejącej infrastruktury badawczej lub skoordynowane tworzenie nowej infrastruktury służącej, na przykład, do obserwacji środowiska morskiego, jak również prace nad modelami i aplikacjami odpowiadającymi na określone potrzeby;
g) wspieranie lepszej współpracy między sektorem publicznym i prywatnym, a także swobodnej innowacji między różnymi działaniami badawczymi i sektorami gospodarki związanymi z obserwacją środowiska morskiego, zasobami morskimi i działalnością związaną z morzem;
h) promowanie podejścia interdyscyplinarnego, a także zintensyfikowanie wymiany i interakcji w sektorach morskich;
i) rozwinięcie współpracy na płaszczyźnie naukowej i politycznej w zakresie istotnych kwestii, takich jak wdrażanie dyrektywy 2008/56/WE i morskiego planowania przestrzennego jako ważnego celu komunikatu w sprawie zintegrowanej polityki morskiej Unii Europejskiej.
4. Zachęca się państwa członkowskie, aby ustanowiły wspólną sprawną strukturę zarządzania w dziedzinie badań nad morzami i oceanami, uprawnioną do określania wspólnych warunków, zasad oraz procedur współpracy i koordynacji oraz do monitorowania realizacji programu badań strategicznych.
5. Zachęca się państwa członkowskie, aby wspólnie wdrażały program badań strategicznych, w tym za pośrednictwem krajowych programów badawczych i innych krajowych działań badawczych, zgodnie z wytycznymi w sprawie warunków ramowych na rzecz wspólnego planowania, opracowanymi przez ustanowioną przez Radę grupę wysokiego szczebla ds. wspólnego planowania(10).
6. Zachęca się państwa członkowskie, aby współpracowały z Komisją przy analizie ewentualnych inicjatyw Komisji zmierzających do wspierania państw członkowskich w opracowaniu i realizacji programu badań strategicznych i do koordynacji wspólnych programów z innymi inicjatywami unijnymi w tej dziedzinie, w szczególności z inicjatywą europejskich sieci obszarów badawczych związanych z sektorem morskim oraz Wspólnym Programem Badawczo-Rozwojowym na rzecz Morza Bałtyckiego (BONUS).
7. Zachęca się państwa członkowskie, aby systematycznie informowały Komisję o postępach dokonanych w ramach niniejszej inicjatywy w zakresie wspólnego planowania w formie rocznych sprawozdań z postępów w realizacji.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 września 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Máire GEOGHEGAN-QUINN |
|
Członek Komisji |
______
(1) "Wdrażanie dyrektywy w sprawie siedlisk przyrodniczych na obszarach morskich i przybrzeżnych", Komisja Europejska, 1998, ISBN 92-828-4276-2.
(2) EUROSTAT: Statystyki w skrócie, biuletyn nr 38/2010, "Portret regionów przybrzeżnych UE".
(3) COM(2007) 574 wersja ostateczna.
(4) Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19.
(5) COM(2010) 2020.
(6) COM(2008) 534.
(7) COM(2008) 468.
(8) 10246/10.
(9)http://www.jpi-oceans.eu
(10) ERBN-GPC 1311/10. Wspólne planowanie badań 2008-2010 i w późniejszych latach - sprawozdanie grupy wysokiego szczebla ds. wspólnego planowania przedłożone Radzie dnia 12 listopada 2010 r. - załącznik II.