Inicjatywa w zakresie wspólnego planowania badań naukowych "Zdrowe i wydajne morza i oceany".

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 16 września 2011 r.
w sprawie inicjatywy w zakresie wspólnego planowania badań naukowych "Zdrowe i wydajne morza i oceany"

(2011/C 276/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 września 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 181,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europa posiada 89 000 km linii brzegowej(1) graniczącej z dwoma oceanami i czterema morzami, a regiony przybrzeżne UE generują około 40 % jej PKB i zamieszkane są przez około 40 % jej populacji(2). Regiony przybrzeżne mają decydujący wpływ na kluczowe sektory gospodarki, takie jak transport i handel morski, morska gospodarka ekologiczna, energetyka i turystyka.

(2) W swoim komunikacie z dnia 10 października 2007 r. o "Zintegrowanej polityce morskiej Unii Europejskiej"(3) Komisja stwierdza, że zintegrowana polityka morska pozwoli Europie na skuteczniejsze podejmowanie wyzwań związanych z globalizacją i konkurencyjnością, zmianą klimatu, degradacją środowiska morskiego, ochroną i bezpieczeństwem morskim oraz bezpieczeństwem energetycznym i zrównoważonym wykorzystaniem energii. Komisja zaznacza również, że podstawę tej polityki powinien stanowić wysoki poziom badań morskich, technologii i innowacji związanych z morzem.

(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej)(4), która stosuje podejście do zarządzania działalnością człowieka oparte na ekosystemie, ma na celu osiągnięcie lub utrzymanie dobrego stanu środowiska w wodach morskich tworzących zróżnicowane i dynamiczne pod względem ekologicznym oceany i morza, które są czyste, zdrowe i urodzajne. Zgodnie z niniejszą dyrektywą, która ma stanowić filar dotyczący środowiska naturalnego w przyszłej polityce morskiej Unii, na szczeblu wspólnotowym wsparcie badań związanych z tą tematyką powinno być stałym elementem strategii w dziedzinie badań i rozwoju.

(4) Komunikat Komisji z dnia 3 marca 2010 r. "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu"(5) stanowi, że Unia powinna przede wszystkim korzystać z osiągnięć unijnej polityki morskiej w celu redukcji emisji i realizacji celów z zakresu różnorodności biologicznej, dostosowania się do zmiany klimatu, zapobiegania kataklizmom i reagowania w przypadku ich wystąpienia, bardziej efektywnego wykorzystywania zasobów i przyczynienia się do zwiększenia światowego bezpieczeństwa żywnościowego.

(5) Komunikat Komisji z dnia 3 września 2008 r. "Europejska strategia na rzecz badań morskich: wykorzystanie spójnych ram europejskiej przestrzeni badawczej jako wsparcia dla zrównoważonego użytkowania mórz i oceanów"(6) ma na celu wspólne planowanie badań morskich tam, gdzie jest to uzasadnione i popierane przez zainteresowane państwa członkowskie oraz zgodne z zasadami i mechanizmami określonymi w komunikacie Komisji w tej sprawie z dnia 15 lipca 2008 r. "Wspólne planowanie badań naukowych: współpraca na rzecz skuteczniejszego sprostania wspólnym wyzwaniom"(7).

(6) Dnia 26 maja 2010 r. Rada ds. Konkurencyjności uznała, że w przypadku inicjatywy "Zdrowe i wydajne morza i oceany" wspólne planowanie badań naukowych pozwoliłoby na osiągnięcie znacznej wartości dodanej w przypadku aktualnie prowadzonych, rozdrobnionych działań państw członkowskich w tej dziedzinie badań(8). Rada przyjęła zatem konkluzje wskazujące na konieczność podjęcia inicjatywy w zakresie wspólnego planowania badań naukowych w tej dziedzinie i zwróciła się do Komisji o pomoc w jej przygotowaniu. Rada podkreśliła również, że wspólne planowanie jest procesem kierowanym przez państwa członkowskie, a Komisja pełni rolę wspomagającą. Analiza krajowych działań badawczych przedstawiona w dokumencie roboczym służb Komisji potwierdza, że istnieje konieczność lepszej koordynacji, aby zwiększyć skuteczność i oddziaływanie badań naukowych i uniknąć ich powielania, poprzez opracowanie wspólnego programu badań strategicznych.

(7) Państwa uczestniczące potwierdziły swój udział w inicjatywie w zakresie wspólnego planowania, przesyłając oficjalne pisemne zobowiązania.

(8) Wspólne planowanie badań morskich zapewniłoby koordynację badań naukowych w tej dziedzinie i wniosłoby znaczący wkład w stworzenie w pełni operacyjnej europejskiej przestrzeni badawczej w odniesieniu do mórz i oceanów, umożliwiając zrównoważone użytkowanie ich istniejących i niewykorzystanych zasobów, a także umacniając przodującą pozycję i konkurencyjność Europy w przemyśle morskim, chroniąc przy tym środowisko morskie i dostosowując się do skutków zmiany klimatu.

(9) Aby osiągnąć cele określone w niniejszym zaleceniu, państwa członkowskie powinny współpracować z Komisją przy analizie ewentualnych inicjatyw Komisji zmierzających do wspierania państw członkowskich w opracowaniu i realizacji programu badań strategicznych.

(10) Aby Komisja mogła składać Radzie i Parlamentowi Europejskiemu odpowiednie sprawozdania, państwa członkowskie powinny systematycznie przedkładać Komisji sprawozdania z postępów dokonanych w ramach przedmiotowej inicjatywy w zakresie wspólnego planowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1. Zachęca się państwa członkowskie, aby, w miarę potrzeby, aktualizowały wspólną koncepcję współpracy i koordynacji w zakresie badań naukowych na szczeblu unijnym, która może pomóc w stawianiu czoła wyzwaniu, jakim jest utrzymanie zdrowia i wydajności mórz i oceanów oraz maksymalne wykorzystanie ich możliwości(9).

2. Zachęca się państwa członkowskie, aby opracowały wspólny program badań strategicznych określający średnioi długookresowe potrzeby i cele badawcze w dziedzinie badań nad morzami i oceanami. Program badań strategicznych powinien obejmować plan realizacji ustanawiający priorytety i harmonogram oraz określający działania, instrumenty i zasoby niezbędne do jego realizacji.

3. Zachęca się państwa członkowskie, aby uwzględniły następujące działania jako część programu badań strategicznych i planu realizacji:

a) pełne określenie i wymiana informacji na temat odpowiednich krajowych programów, badań naukowych i zdolności badawczych;

b) wzmocnienie wspólnego prognozowania i możliwości oceny technologii;

c) wymiana informacji, zasobów, najlepszych praktyk, metodyk i wytycznych;

d) określenie dziedzin lub badań naukowych, w których koordynacja lub - w stosownych przypadkach - wspólne zaproszenia do składania wniosków i łączenie zasobów byłyby korzystne;

e) określenie warunków wspólnego podejmowania badań w dziedzinach, o których mowa w lit. d);

f) wspólne korzystanie - w stosownych przypadkach - z istniejącej infrastruktury badawczej lub skoordynowane tworzenie nowej infrastruktury służącej, na przykład, do obserwacji środowiska morskiego, jak również prace nad modelami i aplikacjami odpowiadającymi na określone potrzeby;

g) wspieranie lepszej współpracy między sektorem publicznym i prywatnym, a także swobodnej innowacji między różnymi działaniami badawczymi i sektorami gospodarki związanymi z obserwacją środowiska morskiego, zasobami morskimi i działalnością związaną z morzem;

h) promowanie podejścia interdyscyplinarnego, a także zintensyfikowanie wymiany i interakcji w sektorach morskich;

i) rozwinięcie współpracy na płaszczyźnie naukowej i politycznej w zakresie istotnych kwestii, takich jak wdrażanie dyrektywy 2008/56/WE i morskiego planowania przestrzennego jako ważnego celu komunikatu w sprawie zintegrowanej polityki morskiej Unii Europejskiej.

4. Zachęca się państwa członkowskie, aby ustanowiły wspólną sprawną strukturę zarządzania w dziedzinie badań nad morzami i oceanami, uprawnioną do określania wspólnych warunków, zasad oraz procedur współpracy i koordynacji oraz do monitorowania realizacji programu badań strategicznych.

5. Zachęca się państwa członkowskie, aby wspólnie wdrażały program badań strategicznych, w tym za pośrednictwem krajowych programów badawczych i innych krajowych działań badawczych, zgodnie z wytycznymi w sprawie warunków ramowych na rzecz wspólnego planowania, opracowanymi przez ustanowioną przez Radę grupę wysokiego szczebla ds. wspólnego planowania(10).

6. Zachęca się państwa członkowskie, aby współpracowały z Komisją przy analizie ewentualnych inicjatyw Komisji zmierzających do wspierania państw członkowskich w opracowaniu i realizacji programu badań strategicznych i do koordynacji wspólnych programów z innymi inicjatywami unijnymi w tej dziedzinie, w szczególności z inicjatywą europejskich sieci obszarów badawczych związanych z sektorem morskim oraz Wspólnym Programem Badawczo-Rozwojowym na rzecz Morza Bałtyckiego (BONUS).

7. Zachęca się państwa członkowskie, aby systematycznie informowały Komisję o postępach dokonanych w ramach niniejszej inicjatywy w zakresie wspólnego planowania w formie rocznych sprawozdań z postępów w realizacji.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 września 2011 r.

W imieniu Komisji
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Członek Komisji

______

(1) "Wdrażanie dyrektywy w sprawie siedlisk przyrodniczych na obszarach morskich i przybrzeżnych", Komisja Europejska, 1998, ISBN 92-828-4276-2.

(2) EUROSTAT: Statystyki w skrócie, biuletyn nr 38/2010, "Portret regionów przybrzeżnych UE".

(3) COM(2007) 574 wersja ostateczna.

(4) Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19.

(5) COM(2010) 2020.

(6) COM(2008) 534.

(7) COM(2008) 468.

(8) 10246/10.

(9)http://www.jpi-oceans.eu

(10) ERBN-GPC 1311/10. Wspólne planowanie badań 2008-2010 i w późniejszych latach - sprawozdanie grupy wysokiego szczebla ds. wspólnego planowania przedłożone Radzie dnia 12 listopada 2010 r. - załącznik II.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.276.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Inicjatywa w zakresie wspólnego planowania badań naukowych "Zdrowe i wydajne morza i oceany".
Data aktu: 16/09/2011
Data ogłoszenia: 21/09/2011
Data wejścia w życie: 16/09/2011