Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.692/IBM - (usługi serwisowe).

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.692/IBM - (usługi serwisowe)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 275/10)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2011 r.)

1. WPROWADZENIE

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 101 i 102 TFUE(1) Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję w ocenie wstępnej - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2) W dniu 1 sierpnia 2011 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanych naruszeń prawa przez przedsiębiorstwo International Business Machines Corporation ("IBM") na rynku usług serwisowych komputerów IBM typu mainframe.

(3) Według oceny wstępnej, IBM może posiadać pozycję dominującą na rynku pewnych elementów wymaganych do świadczenia usług serwisowych sprzętu i oprogramowania komputerów typu mainframe. W ocenie wstępnej wyrażono obawy, że IBM mogło nadużyć swojej pozycji dominującej, łamiąc art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG, poprzez narzucenie konkurentom na rynku usług serwisowych nieuzasadnionych warunków dostaw tych elementów. Ci konkurenci to aktualni klienci IBM. Według oceny wstępnej dokonanej przez Komisję praktyki IBM mogą polegać na odmowie dostawy tych elementów.

(4) Celem oceny wstępnej nie jest zbadanie potencjalnego rynku dostaw usług serwisowych prowadzonych przez wiele podmiotów dla klientów posiadających wiele różnych platform serwerowych, w tym komputery IBM typu mainframe. W ocenie tej w szczególności nie dąży się do oceny konkurencyjnej sytuacji na rynku między IBM i innymi producentami serwerów w zakresie dostawy usług serwisowych dla klientów korzystających z różnych platform serwerowych.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(5) Przedsiębiorstwo IBM nie zgadza się z oceną wstępną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponowało zobowiązania, które może podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy zaproponowanych zobowiązań.

(6) IBM zobowiązuje się do szybkiego zapewnienia dostępności niektórych części zamiennych i informacji technicznych stronom trzecim świadczącym usługi serwisowe (ang. Third Party Maintainers - TPM) na rozsądnych i niedyskryminacyjnych warunkach. W tym celu IBM zobowiązuje się zawrzeć umowę ramową z każdym TPM zainteresowanym zapewnieniem usług serwisowych dla serwerów IBM System z w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

(7) Umowa ramowa ma opierać się na uzasadnionych warunkach i zawierać, między innymi, zobowiązanie ze strony IBM do: (i) szybkiego dostarczania TPM najważniejszych części bez żadnego zobowiązania ze strony TPM dotyczącego zwrotu uszkodzonej części; (ii) utrzymania takich samych cen najważniejszych części dla TMP, jakie IBM oferuje klientom korzystającym z jego usług serwisowych, dla obecnych i przyszłych modeli komputerów typu mainframe; (iii) szybkiego udostępnienia TMP informacji technicznych (w tym aktualizacji kodu maszynowego).

(8) Umowa ramowa będzie również zawierać możliwość egzekwowania zobowiązań IBM przez TPM w przypadku jakiegokolwiek nieporozumienia dotyczącego umowy. Umowa ramowa przewiduje szczególne postępowanie i kary umowne w przypadku opóźnień w dostawie najważniejszych części zamiennych i informacji technicznych ze strony IBM.

(9) Aby ułatwić kontakty z TMP, IBM utworzy stanowisko kierownika ds. kontaktów z TMP w całej UE.

(10) Zobowiązania odnoszą się do wszystkich modeli i typów serwerów IBM System z, których nie wycofano z użytku i które będą użytkowane przez kolejne pięć lat, począwszy od daty przyjęcia przez Komisję decyzji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. IBM zobowiązuje się do przedstawienia Komisji rocznego sprawozdania z wdrożenia zobowiązań.

(11) Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/competition/index_en.html

4. WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(12) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie wprowadzenia istotnych zmian w zobowiązaniach przeprowadzone zostanie nowe badanie rynku.

(13) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Uwagi powinny zostać w miarę możliwości szczegółowo uzasadnione, przy czym uzasadnienie powinno zawierać niezbędne fakty, a w przypadku wskazania problemu - propozycję jego rozwiązania.

(14) Komisja musi otrzymać wszystkie uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Uzasadnione wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną uwzględnione.

(15) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/C-3/39.692/IBM usługi serwisowe - można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Dz.U. C 115 z 9.5.2008, s. 47.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.275.8

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.692/IBM - (usługi serwisowe).
Data aktu: 20/09/2011
Data ogłoszenia: 20/09/2011