Projekt budżetu korygującego nr 4/2010: Sekcja III - Komisja (nadwyżka 2009) (10930/2010 - C7-0153/2010 - 2010/2056(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 4/2010: Sekcja III - Komisja (nadwyżka 2009)

P7_TA(2010)0218

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 czerwca 2010 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2010 na rok budżetowy 2010, sekcja III - Komisja (10930/2010 - C7-0153/2010 - 2010/2056(BUD))

(2011/C 236 E/44)

(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2011 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając art. 310 i 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) ("rozporządzenie finansowe"), a w szczególności jego art. 15 ust. 3 oraz art. 37 i 38,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 17 grudnia 2009 r.(2),

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3),

– uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 4 do budżetu ogólnego na 2010 r., który Komisja przedstawiła w dniu 16 kwietnia 2010 r. (COM(2010)0169),

– uwzględniając stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 4/2010 sporządzonego dnia 11 czerwca 2010 r. (10930/2010 - C7-0153/2010),

– uwzględniając art. 75b i 75e Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0200/2010),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2010 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2010 nadwyżki z roku budżetowego 2009 wynoszącej 2.253.591.199,37 EUR,

B. mając na uwadze, że na główne elementy tej nadwyżki składa się osiągnięcie dochodów wyższych od zakładanych o 400.703.258 EUR, niepełne wykorzystanie środków przewidzianych na wydatki w wysokości 1.667.346.181 EUR oraz dodatnie różnice kursowe w wysokości 185.541.760 EUR,

C. mając na uwadze, że dla działu 1 niepełne wykorzystanie środków na płatności wyniosło w 2009 r. 451 mln EUR, dla działu 2 - 244 mln EUR, dla działu 3 - 106 mln EUR, dla działu 4 - 603 mln EUR, a dla działu 5 - 263 mln EUR,

D. mając na uwadze, że efekt połączony bardzo ograniczonych rezerw budżetowych i pojawiających się potrzeb finansowych może zagrozić aktualnym priorytetom politycznym, podczas gdy znaczące niewykorzystanie środków spowalnia realizację strategii politycznych UE,

E. mając na uwadze, że przy obliczaniu niepełnego wykorzystania środków z budżetu na rok 2009 należy wziąć pod uwagę zarówno projekt budżetu korygującego nr 4/2010, jak i budżet korygujący nr 10/2009,

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 4/2010 poświęcony wyłącznie uwzględnieniu w budżecie nadwyżki z 2009 r., zgodnie z art. 15 rozporządzenia finansowego;

2. podkreśla, że obecna niepełne wykorzystanie budżetu na rok 2009 nie ogranicza się do nadwyżki przedstawionej w projekcie budżetu korygującego nr 4/2010, ale wynosi ponad 5.000.000.000 EUR, biorąc pod uwagę również budżet korygujący nr 10/2009; ostrzega zatem, że budżety korygujące opracowywane na koniec roku, które obniżają poziom środków na płatności przy jednoczesnym odpowiednim obniżeniu ogólnej łącznej wysokości wkładu państw członkowskich w finansowanie budżetu UE, przedstawiają zniekształcony obraz realizacji budżetu;

3. zatwierdza stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 4/2010 bez poprawek i zobowiązuje przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 2/2010 został ostatecznie przyjęty oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

4. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.236E.184

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Projekt budżetu korygującego nr 4/2010: Sekcja III - Komisja (nadwyżka 2009) (10930/2010 - C7-0153/2010 - 2010/2056(BUD)).
Data aktu: 16/06/2010
Data ogłoszenia: 12/08/2011