Pomoc państwa SA.30931 - 11/C (ex N 185/10)
Plan rozwoju infrastruktury portów lotniczych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 207/03)
(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2011 r.)
Pismem z dnia 24 maja 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
PROCEDURA
Dnia 17 maja 2010 r. władze rumuńskie poinformowały Komisję, zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) o programie pomocy przewidującym wsparcie publiczne na rzecz małych regionalnych portów lotniczych.
OPIS ŚRODKÓW
Zgłoszony środek dotyczy finansowania ze środków publicznych inwestycji przeznaczonych na infrastrukturę w piętnastu regionalnych portach lotniczych w Rumunii. Wszystkie te porty obsługiwały w momencie przekazania formalnego zgłoszenia środka pomocy poniżej 1 mln pasażerów rocznie, w związku z tym uznawane były za "małe regionalne porty lotnicze" kategorii D zgodnie z Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych.
Jednak według poziomów natężenia ruchu zarejestrowanych w roku 2010 r., dwóch z tych portów lotniczych, tj. portu lotniczego w Timiszoarze i w Cluj Napoca, nie można już uznawać za małe regionalne porty lotnicze zgodnie z wytycznymi z 2005 r.
Zgłoszony środek ma wspierać przestrzeganie standardów bezpieczeństwa lotniczego w regionalnych portach lotniczych w Rumunii, stworzenie bezpiecznej i rentownej infrastruktury transportu lotniczego oraz poprawę dostępności i rozwój regionalny.
Na etapie oceny wstępnej władze rumuńskie wyjaśniły, że regionalne porty lotnicze w Rumunii zwykle przynoszą straty i że ich straty operacyjne są corocznie pokrywane przez państwo. Komisja otrzymała wyczerpujący wykaz publicznych środków finansowych udostępnionych od momentu przystąpienia Rumunii do UE portom lotniczym kategorii D, w tym również dwóm portom lotniczym, które w 2010 r. obsłużyły ponad 1 mln pasażerów.
Władze rumuńskie poinformowały, że wysokość dotacji operacyjnych przyznawanych corocznie portom lotniczym w większości przypadków kwalifikowała je jako pomoc niepodlegającą obowiązkowi zgłoszenia na podstawie decyzji Komisji 2005/842/WE z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE (obecnie art. 106 ust. 2 TFUE) do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. Jedynym wyjątkiem było finansowanie publiczne przyznane portowi lotniczemu w Timiszoarze, które według władz rumuńskich nie stanowi pomocy państwa, gdyż środek ten pomyślnie przechodzi test prywatnego inwestora.
Finansowanie publiczne dla portu lotniczego w Timiszoarze jest przedmiotem osobnej oceny prowadzonej przez Komisję.
OCENA ŚRODKA
Wytyczne z 2005 r. stanowią podstawę dokonania oceny, czy pomoc inwestycyjna dla operatorów portów lotniczych może zostać uznana za zgodną z art. 107 ust. 3 TFUE.
Zgodnie z pkt 61 wytycznych, Komisja bada w szczególności, czy:
a) budowa i użytkowanie infrastruktury odpowiadają jasno sprecyzowanym celom związanym z ogólnym interesem gospodarczym (rozwój regionalny, dostęp, ...);
b) infrastruktura jest niezbędna i współmierna z punktu widzenia wyznaczonego celu;
c) infrastruktura oferuje zadowalające perspektywy użytkowania w średnim okresie, zwłaszcza jeśli chodzi o infrastrukturę już istniejącą;
d) dostęp do danej infrastruktury otwarty jest dla wszystkich potencjalnych użytkowników w sposób równy i niedyskryminujący;
e) stopień wpływu na rozwój handlu nie jest sprzeczny z interesem Wspólnoty.
Jeśli chodzi o pomoc inwestycyjną, Komisja uważa, że pięć kryteriów określonych w wytycznych z 2005 r. nie zostało w pełni spełnionych. Komisja w szczególności zauważa, że:
– finansowanie publiczne może spełniać jasno określony cel związany z ogólnym interesem gospodarczym tylko w przypadku, gdy na tym samym obszarze ciążenia nie działa kilka nieprzynoszących zysków portów lotniczych. Jednak na obecnym etapie Komisja wątpi, czy warunek ten jest spełniony,
– na tym etapie występują wątpliwości, czy infrastruktura jest konieczna i proporcjonalna do wyznaczonego celu, ponieważ w tym przypadku kilka regionalnych portów lotniczych wydaje się na pierwszy rzut oka wzajemnie ze sobą konkurować,
– nie można ustalić, że istnieje duże prawdopodobieństwo wykorzystania unowocześnionej infrastruktury w perspektywie średniookresowej we wszystkich kwalifikujących się portach lotniczych,
– istnieją wątpliwości, czy kryterium wpływu na wymianę handlową jest spełnione, ponieważ nie można wykluczyć, że finansowanie zostanie skierowane do portów lotniczych, które bezpośrednio konkurują z innymi portami lotniczymi na tym samym obszarze ciążenia.
Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy ogólne zasady dotyczące niezbędności i wymierności są w niniejszym przypadku spełnione.
Jeśli chodzi o dotacje operacyjne przyznawane corocznie portom lotniczym, na obecnym etapie Komisja stoi na stanowisku, że stanowią one pomoc niekwalifikującą się do zwolnienia z obowiązku zgłoszenia, głównie dlatego, że nie przekazano Komisji żadnych informacji mających wykazać, że obszary obsługiwane przez te porty lotnicze byłyby niewystarczająco połączone z resztą kraju, gdyby ograniczyć się wyłącznie do działania sił rynkowych. Innymi słowy, władze rumuńskie powinny wykazać, że w przypadku braku pomocy obszar ciążenia każdego z portów lotniczych byłby odizolowany od reszty kraju w stopniu wpływającym negatywnie na jego rozwój społeczny i gospodarczy.
TEKST PISMA
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.207.3 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa SA.30931 - 11/C (ex N 185/10) - Plan rozwoju infrastruktury portów lotniczych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
| Data aktu: | 13/07/2011 |
| Data ogłoszenia: | 13/07/2011 |