Wezwanie do składania propozycji - Europejski Bank Inwestycyjny proponuje trzy nowe granty EIBURS w ramach inicjatywy na rzecz uniwersyteckich badań naukowych.

Wezwanie do składania propozycji - Europejski Bank Inwestycyjny proponuje trzy nowe granty EIBURS w ramach inicjatywy na rzecz uniwersyteckich badań naukowych

(2011/C 185/04)

(Dz.U.UE C z dnia 25 czerwca 2011 r.)

Europejski Bank Inwestycyjny zarządza stosunkami instytucjonalnymi z uniwersytetami przede wszystkim za pośrednictwem wspólnej inicjatywy EBI i uniwersytetów na rzecz badań naukowych, w której skład wchodzą trzy programy:

EIBURS (EIB University Research Sponsorship Programme) - program sponsorowania uniwersyteckich badań naukowych,

STAREBEI (STAges de REcherche BEI) - program finansowania na rzecz młodych naukowców pracujących nad wspólnymi projektami EBI i uniwersytetów,

Sieci uniwersytetów - EBI - mechanizm współpracy z sieciami uniwersytetów wykazującymi cechy, które są szczególnie odpowiednie do wspierania celów Grupy EBI.

EIBURS jest źródłem grantów dla uniwersyteckich ośrodków badawczych zajmujących się kwestiami i tematami, które są przedmiotem szczególnego zainteresowania banku. Granty EBI, w wysokości do 100.000 EUR na rok przez okres trzech lat, są przyznawane w drodze procedury konkursowej zainteresowanym wydziałom uniwersyteckim lub ośrodkom badawczym powiązanym z uniwersytetami w państwach członkowskich UE, krajach kandydujących lub przystępujących, o uznanej renomie w dziedzinach wybranych przez EBI. Te granty mają umożliwić im poszerzenie działalności w tych dziedzinach. Zwycięska propozycja powinna gwarantować osiągnięcie różnorodnych efektów (w zakresie badań naukowych, organizacji kursów i seminariów, tworzenia sieci kontaktów, rozpowszechniania wyników, itd.), które będą przedmiotem umowy kontraktowej z bankiem.

W roku akademickim 2011/2012 trzy nowe kierunki badań w ramach programu EIBURS są to:

Europejskie systemy praw własności intelektualnej i ich wpływ na finansowanie transferu technologii/własności intelektualnej

Dyskusje z zakresu polityki globalnej w coraz większym stopniu koncentrują się na innowacjach i gospodarce wiedzy jako motorze napędowym długoterminowego, zrównoważonego wzrostu. W związku z tym opracowanie nowych instrumentów finansowych i nakłanianie inwestorów prywatnych do finansowania transferu wiedzy i technologii jest niezbędnym, aczkolwiek niezwykle trudnym zadaniem. Specjalistom od transferu technologii niezbędna jest pogłębiona znajomość stosunków pomiędzy systemami prawnymi i regulacyjnymi w dziedzinie własności intelektualnej a oddziaływaniem wywieranym przez nie w tym zakresie; ta potrzeba dotyczy również pogłębionej wiedzy na temat incentyw polityki publicznej dla ośrodków badawczych i uniwersytetów oraz palety instrumentów finansowych (fundusze, partnerstwa, laboratoria wdrożeniowe, itd.) przeznaczonych na komercjalizację wyników badań. Uznaje się, że kwestie w rodzaju przywilejów profesorskich, unijnego prawa patentowego (i jego implementacji przez krajowe organy rewizyjne) czy incentyw rządowych wywierają znaczące oddziaływanie na eksploatację aktywów wczesnego etapu, jednakże brak jest systematycznego przeglądu lub porównania w tym zakresie. Jest to dziedzina ulegająca szybkim zmianom i ważne jest, aby takie zmiany były uwzględniane na bieżąco. Idealnie projekt powinien dostarczyć całościowy przegląd tych kwestii we wszystkich państwach członkowskich, ale mile widziana byłaby również analiza dotycząca najważniejszych unijnych rynków w zakresie innowacji i własności intelektualnej.

Celem tego projektu jest dokonanie przeglądu środków prawnych, regulacyjnych i z zakresu polityki publicznej w państwach członkowskich Unii Europejskiej i ich wpływu na chęć czy też gotowość instytucji akademickich do zaangażowania zewnętrznych podmiotów finansowych (na przykład funduszy, fundacji i innych zewnętrznych źródeł kapitału) w ustanowienie partnerstw z myślą o przyśpieszeniu operacji z zakresu transferu technologii lub własności intelektualnej i wspieraniu komercjalizacji wyników badań tych instytucji. Jeżeli ma to zastosowanie, należy załączyć opis środków i rekomendacji z zakresu polityki w celu usprawnienia transferu wiedzy w UE.

Rezultaty:

Analiza może obejmować przegląd istniejącego materiału w tej dziedzinie dotyczącego "szerokich tendencji" w zakresie czynników (na przykład protokołów, formularzy i warunków) mających wpływ na komercjalizację wyników badań. Takie opracowanie powinno jednak zawierać studia przypadków dotyczące instytucji, które są partnerami inwestorów finansowych (EFI może ułatwić dostęp do niektórych ze swoich jednostek zależnych, ale należy podać również dodatkowe przykłady). Jedną z dziedzin, których może dotyczyć przegląd jest konktraktualizacja stosunków pomiędzy instytucjami badawczymi a inwestorami finansowymi - jest to dziedzina, której przeglądu dokonano pod kątem stosunków pomiędzy instytucjami badawczymi a korporacjami, ale nie (wystarczająco) pod kątem stosunków pomiędzy instytucjami badawczymi a podmiotami finansowymi. Z tego względu, że jest to analiza trzyletnia, od wnioskodawców oczekuje się zaproponowania terminu dostarczenia danych przejściowych. Projekt może obejmować również dodatkowe działania, jakie ośrodek uniwersytecki byłby gotów podjąć w ramach finansowanego kierunku badań, w rodzaju:

– organizowania kursów i seminariów,

– tworzenia baz danych,

– przeprowadzania ankiet.

Projekt miałby stanowić uzupełnienie finansowanego przez Komisję Europejską (Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu) studium wykonalności pod tytułem "tworzenie rynku finansowego dla praw własności intelektualnej" objętego zaproszeniem do przetargu nr 3/PP/ENT/CIP/10/A/NO2S003.

Analiza potrzeb inwestycyjnych w sektorach infrastruktury

Zrozumienie aktualnych i przyszłych potrzeb inwestycyjnych ma kluczowe znaczenie dla opracowania właściwie ukierunkowanych polityk publicznych, które mają wspierać inwestycje infrastrukturalne. Brakuje jednak całościowego opracowania w zakresie metodologii prognozowania potrzeb inwestycyjnych. Od ośrodka badań uniwersyteckich, który otrzyma wsparcie w ramach programu EIBURS oczekuje się dokonania przeglądu aktualnych metodologii prognozowania potrzeb inwestycyjnych w sektorze infrastruktury oraz opracowania jednolitej metodologii prognozowania potrzeb inwestycyjnych w sektorze infrastruktury gospodarczej w Europie. Taki program badawczy powinien obejmować wyłącznie infrastrukturę gospodarczą, tzn. sektor transportu, energii, wody i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Projekt może obejmować również dodatkowe działania, jakie ośrodek uniwersytecki byłby gotów podjąć w ramach finansowanego kierunku badań, w rodzaju:

– organizowania kursów i seminariów,

– tworzenia baz danych,

– przeprowadzania ankiet.

Zwiększenie ryzyka kredytowego dla mikrokredytów: początki, sygnały ostrzegawcze, stan obecny i perspektywy na przyszłość

W ubiegłym dziesięcioleciu szybki rozwój usług mikrokredytowych na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach i małych przedsiębiorstw doprowadził do nasycenia rynków w niektórych krajach: na przykład w Maroku, Bośni i Hercegowinie, Boliwii i Indiach (w tym ostatnim kraju - konkretnie w stanie Andhra Pradesh). Niektórzy kredytobiorcy, którzy mieli ułatwiony dostęp do kredytów, zaciągali zbyt duże kredyty, co skutkowało ich nadmiernym zadłużeniem. To nadmierne zadłużenie odbiorców mikrokredytów jest ze szkodą dla branży mikrokredytowej jako całości nie tylko ze względu na skutki finansowe i reputacyjne, ale również ze względu na potencjalne szkody społeczne i psychologiczne dla już i tak "wrażliwych" społeczności.

Pogorszenie jakości aktywów portfela mikrokredytowego ma wiele przyczyn i powodów, wśród których należy wymienić: środowisko ekonomiczne, zakłócenia polityczne, niewłaściwe ramy regulacyjne, agresywne metody udzielania kredytów przez instytucje mikrokredytowe, ich koncentracja na obszarach miejskich czy nieadekwatna oferta produktów. Branża mikrokredytowa doznała poważnego uszczerbku w niektórych krajach lub regionach, gdzie od dawna stosowano wysokie stopy spłat kredytów, a potencjał dużych strat na kredytach na niektórych rynkach jest obecnie wysoki. Ryzyko kredytowe związane z nadmiernym zadłużeniem kredytobiorców jest uważane przez specjalistów z branży za jedno z najszybciej rosnących rodzajów ryzyka. Niestety, zbyt często środki zaradcze są podejmowane dopiero po rozpoczęciu kryzysu spłat. Dlatego też inwestorzy stali się bardziej odpowiedzialni przy lokowaniu środków, pojawiły się również międzynarodowe inicjatywy promujące zasady ochrony klienta i przejrzystość zasad ustalania stóp procentowych z myślą o tym, żeby zapobiec przegrzaniu rynków.

W związku z tym EBI zaprasza do składania propozycji badawczych, które poruszałyby następuje kwestie: pod jakimi warunkami można utrzymać solidną jakość i trwałość aktywów mikrokredytów przy jednoczesnym poszerzeniu ich zasięgu o rynki cechujące się wysokim popytem? Jaki jest aktualny stan ryzyka kredytowego (łącznie z poziomem nadmiernego zadłużenia kredytobiorców) w Afryce i innych krajach, które uznano za najbardziej narażone na takie ryzyko? Czy istnieją jakieś sygnały ostrzegawcze mogące zapobiec wystąpieniu ewentualnego kryzysu spłat, jeszcze zanim do takiego kryzysu dojdzie? Czego możemy nauczyć się z niedawnego kryzysu na rynkach mikrokredytowych (Maroko, Bośnia i Hercegowina, indyjski stan Andhra Pradesh, itd.)? Jakie kraje, zwłaszcza w Afryce, są najbardziej narażone na takie ryzyko i mogą być "następne w kolejce"?

Jeżeli chodzi o zasięg regionalny, takie propozycje miałyby dotyczyć głównie (ale nie tylko) Afryki (w tym tzw. regionu MENA - Bliski Wschód i Afryka Północna).

Projekt może obejmować również dodatkowe działania, jakie ośrodek uniwersytecki byłby gotów podjąć w ramach finansowanego kierunku badań, w rodzaju:

– organizowania kursów i seminariów,

– tworzenia baz danych,

– przeprowadzania ankiet.

Propozycje należy składać w języku angielskim lub francuskim w terminie do dnia 16 września 2011 roku; propozycje złożone po tym terminie nie będą brane pod uwagę. Propozycje należy wysłać na następujący adres:

(wersja elektroniczna)

universities@eib.org

i

(wersja papierowa)

EIB-Universities Research Action 100, boulevard Konrad Adenauer 2950 Luxembourg LUXEMBOURG

To the attention of Ms Luísa Ferreira, Co-ordinator.

Bardziej szczegółowe informacje na temat procedury selekcji EIBURS oraz pozostałych programów i mechanizmów można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: http://www.eib.org/universities

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.185.7

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Wezwanie do składania propozycji - Europejski Bank Inwestycyjny proponuje trzy nowe granty EIBURS w ramach inicjatywy na rzecz uniwersyteckich badań naukowych.
Data aktu: 25/06/2011
Data ogłoszenia: 25/06/2011