Informacje dostarczone przez Komisję zgodnie z art. 11 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego(1)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 147/07)
(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2011 r.)
I. Tabela przedstawiająca rodzaje reakcji przesłanych do państw członkowskich Unii Europejskiej na zgłoszone przez nie projekty
| Państwa członkowskie (pc) | Ilość powiadomień | Uwagi(2) | Szczegółowe opinie(3) | Propozycje aktów wspólnotowych | ||||
| PC | Komisja Europejska | EFTA(4) TR(5) | PC | Komisja Europejska | 9.3(6) | 9.4(7) | ||
| Belgia | 31 | 8 | 2 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 |
| Bułgaria | 5 | 1 | 3 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 |
| Republika Czeska | 26 | 15 | 5 | 0 | 1 | 2 | 0 | 0 |
| Dania | 46 | 12 | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
| Niemcy | 56 | 10 | 5 | 0 | 8 | 7 | 0 | 0 |
| Estonia | 5 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Irlandia | 9 | 4 | 3 | 0 | 1 | 2 | 0 | 0 |
| Grecja | 7 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Hiszpania | 47 | 13 | 10 | 0 | 2 | 6 | 0 | 0 |
| Francja | 99 | 14 | 7 | 0 | 7 | 4 | 0 | 0 |
| Włochy | 41 | 14 | 8 | 0 | 14 | 2 | 0 | 1 |
| Cypr | 6 | 3 | 2 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
| Łotwa | 12 | 10 | 5 | 0 | 3 | 3 | 0 | 1 |
| Litwa | 8 | 3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Luksemburg | 63 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Węgry | 10 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
| Malta | 12 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
| Niderlandy | 50 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Austria | 48 | 4 | 4 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 |
| Polska | 42 | 15 | 8 | 0 | 2 | 2 | 1 | 0 |
| Portugalia | 7 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Rumunia | 41 | 9 | 5 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 |
| Słowenia | 7 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
| Słowacja | 14 | 1 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
| Finlandia | 34 | 6 | 3 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
| Szwecja | 40 | 10 | 5 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 |
| Zjednoczone Królestwo | 52 | 2 | 7 | 0 | 8 | 4 | 0 | 0 |
| Ogółem UE | 817 | 171 | 108 | 0 | 56 | 48 | 2 | 3 |
|
(2) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy. (3) Artykuł 9 ust. 2 dyrektywy ("szczegółową opinię, (...), stwierdzającą, że przewidziany środek może stworzyć bariery w swobodnym przepływie towarów lub usług lub swobodzie przedsiębiorczości podmiotów gospodarczych w dziedzinie usług w obrębie rynku wewnętrznego"). (4) Na mocy porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym kraje EFTA będące sygnatariuszami tego porozumienia stosują dyrektywę 98/34/WE, dostosowaną zgodnie z załącznikiem II rozdział XIX pkt 1, w związku z czym mogą zgłaszać uwagi do projektów notyfikowanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej. Szwajcaria może również zgłaszać uwagi na podstawie nieformalnej umowy o wymianie informacji w dziedzinie przepisów technicznych. (5) Procedura 98/34 została rozszerzona o Turcję w ramach umowy stowarzyszeniowej zawartej z tym krajem (Umowa ustanawiająca stowarzyszenie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Turcją (Dz.U. z 1964 r., s. 3687) oraz decyzja nr 1/95 i 2/97 Rady Stowarzyszenia WE-Turcja). (6) Artykuł 9 ust. 3 dyrektywy, zobowiązujący państwa członkowskie do odroczenia w czasie przyjęcia notyfikowanego projektu (z wyjątkiem projektów zasad dotyczących usług) o dwanaście miesięcy od daty jego otrzymania przez Komisję, jeżeli ogłosi ona zamiar zgłoszenia wniosku lub przyjęcia dyrektywy, rozporządzenia lub decyzji w tej dziedzinie. (7) Artykuł 9 ust. 4 dyrektywy, zobowiązujący państwa członkowskie do odroczenia przyjęcia notyfikowanego projektu o dwanaście miesięcy od jego otrzymania przez Komisję, jeżeli ogłosi ona, że przedłożony projekt przepisu technicznego dotyczy kwestii objętej projektem dyrektywy, rozporządzenia lub decyzji przedstawionej Radzie. | ||||||||
II. Podział na sektory projektów powiadomień zgłoszonych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej
| Sektor | BE | BG | CZ | CY | DK | DE | EE | IE | GR | ES | FR | IT | LV | LT | LU | HU | MT | NL | AT | PL | PT | RO | SI | SK | FI | SE | UK | Łącznie |
| Budownictwo i konstrukcje | 2 | 1 | 1 | 0 | 6 | 24 | 0 | 1 | 1 | 2 | 20 | 4 | 0 | 4 | 59 | 2 | 1 | 14 | 20 | 6 | 2 | 12 | 2 | 4 | 22 | 6 | 6 | 222 |
| Rolnictwo, rybołówstwo i produkty żywnościowe | 6 | 2 | 2 | 2 | 7 | 7 | 1 | 1 | 0 | 23 | 18 | 6 | 8 | 1 | 0 | 1 | 1 | 6 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 0 | 11 | 5 | 119 |
| Substancje chemiczne | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 | 4 | 0 | 2 | 1 | 1 | 0 | 19 |
| Produkty farmaceutyczne | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 3 | 0 | 0 | 4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 6 | 3 | 23 |
| Sprzęty do domu i wypoczynku | 6 | 0 | 2 | 1 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 6 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 1 | 5 | 2 | 0 | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 47 |
| Maszyny | 2 | 1 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | 9 | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 3 | 4 | 3 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 46 |
| Energia, minerały, drewno | 1 | 0 | 2 | 0 | 3 | 3 | 1 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 35 |
| Ochrona środowiska, opakowania | 8 | 0 | 3 | 0 | 2 | 0 | 1 | 3 | 0 | 1 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 | 6 | 1 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 6 | 47 |
| Zdrowie, sprzęt medyczny | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
| Transport | 2 | 0 | 0 | 0 | 10 | 8 | 0 | 0 | 1 | 1 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 7 | 1 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 6 | 9 | 64 |
| Telekomunikacja | 1 | 0 | 0 | 0 | 9 | 5 | 1 | 0 | 2 | 10 | 17 | 1 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 3 | 1 | 1 | 18 | 1 | 0 | 1 | 1 | 7 | 86 |
| Inne produkty | 0 | 1 | 2 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 4 | 0 | 6 | 1 | 0 | 0 | 5 | 0 | 3 | 2 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 13 | 51 |
| Usługi społeczeństwa informacyjnego | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | 11 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 6 | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 | 2 | 53 |
| Ogółem na państwo członkowskie | 31 | 5 | 26 | 6 | 45 | 56 | 5 | 9 | 7 | 47 | 99 | 41 | 12 | 8 | 63 | 10 | 12 | 50 | 48 | 42 | 7 | 41 | 7 | 14 | 34 | 40 | 52 | 817 |
III. Uwagi dotyczące projektów zgłoszonych przez Islandię, Liechtenstein, Norwegię(8) oraz Szwajcarię(9)
| Państwo | Powiadomienia | Uwagi WE(10) |
| Islandia | 1 | 0 |
| Liechtenstein | 8 | 0 |
| Szwajcaria | 5 | 0 |
| Norwegia | 10 | 0 |
| Łącznie | 24 | 0 |
| (10) Jedynym rodzajem reakcji UE przewidzianym w Porozumieniu o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zob. przypisy 4 i 7), jest możliwość zgłoszenia uwag (art. 8 ust. 2 dyrektywy 98/34/WE, zgodnie z załącznikiem II rozdział XIX pkt 1 do tego porozumienia). Taki sam rodzaj reakcji może nastąpić w odniesieniu do notyfikacji Szwajcarii na podstawie nieformalnej umowy zawartej pomiędzy UE a Szwajcarią (zob. przypisy 4 i 8). | ||
IV. Podział na sektory projektów powiadomień zgłoszonych przez Islandię, Liechtenstein, Norwegię i Szwajcarię
| Sektor | Islandia | Liechtenstein | Norwegia | Szwajcaria | Łącznie |
| Rolnictwo, rybołówstwo i produkty żywnościowe | 5 | 1 | 6 | ||
| Gry losowe | 2 | 2 | 4 | ||
| Substancje chemiczne | 4 | 4 | |||
| Maszyny | 1 | ||||
| Transport | 11 | ||||
| Telekomunikacja | 3 | ||||
| Inne produkty | 1 | 1 | 2 | ||
| Zdrowie, sprzęt medyczny | 1 | ||||
| Usługi 98/48/WE | 2 | 2 | |||
| Ogółem na państwo | 1 | 8 | 10 | 5 | 24 |
V. Projekty zgłoszone przez Turcję oraz uwagi dotyczące tych projektów
| Turcja | Powiadomienia | Uwagi WE |
| Łącznie | 2 | 2 |
VI. Podział na sektory projektów powiadomień zgłoszonych przez Turcję
| Sektor | Turcja |
| Rolnictwo, rybołówstwo i produkty żywnościowe | 1 |
| Budownictwo i konstrukcje | 1 |
| Ogółem | 2 |
VII. Dane statystyczne dotyczące postępowań w sprawie uchybienia wszczętych w 2010 r. na mocy art. 226 Traktatu WE przeciwko krajowym przepisom technicznym przyjętym z naruszeniem przepisów dyrektywy 98/34/WE
| Państwo | Liczba |
| Hiszpania | 1 |
| Włochy | 3 |
| Francja | 1 |
| Polska | 1 |
| Niemcy | 1 |
| Ogółem UE | 7 |
______
(1) Dyrektywa 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. (Dz.U. L 204 z 21.7.1998) ujednolica dyrektywę 83/189/EWG ze zmianami wprowadzonymi w szczególności dyrektywami 88/182/EWG i 94/10/WE. Dyrektywa 98/34/WE została zmieniona dyrektywą 98/48/WE z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U. L 217 z 5.8.1998), która rozszerzyła zakres jej stosowania o zasady dotyczące usług społeczeństwa informacyjnego.
(8) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zob. przypis 4) zobowiązuje państwa EFTA, sygnatariuszy porozumienia, do zgłaszania Komisji projektów przepisów technicznych.
(9) Na podstawie nieformalnej umowy o wymianie informacji w dziedzinie przepisów technicznych (zob. przypis 4), Szwajcaria przesyła Komisji projekty przepisów technicznych.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.147.11 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Dane statystyczne dotyczące przepisów technicznych zgłoszonych w 2010 r. zgodnie z procedurą dyrektywy 98/34 - Informacje dostarczone przez Komisję zgodnie z art. 11 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego. |
| Data aktu: | 18/05/2011 |
| Data ogłoszenia: | 18/05/2011 |