(2011/C 123/06)
(Dz.U.UE C z dnia 21 kwietnia 2011 r.)
CZĘŚĆ I
| Nr pomocy | GBER 2/11/R&D | ||
| Państwo EFTA | Norwegia | ||
| Organ przyznający pomoc | Nazwa | Innovation Norway | |
|
Adres Strona internetowa |
PO Box 448 Sentrum 0104 Oslo NORWAY | ||
| Nazwa środka pomocy |
Landsdekkende innovasjonsordning - NHD 2421.50 (Krajowy program pomocy na rzecz innowacyjności) Tylko część środków na finansowanie programu pochodzi z NHD 2421.50. |
||
| Krajowa podstawa prawna (odesłanie do właściwego promulgatora krajowego) |
Projekt budżetu 1 S (2010-2011), s. 134-136, zobacz http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/regpubl/prop/2010-2011/prop-1-s-20102011.html?id=618824 |
||
| Adres internetowy pełnego tekstu środka pomocy | http://www.innovasjonnorge.no/Tjenester/Finansiering/ | ||
| Rodzaj środka pomocy | Program pomocy | Tak (dotacje dla beneficjentów) | |
| Zmiany istniejącego środka pomocy | Wygasną decyzje Urzędu Nadzoru EFTA nr 170/94/COL, 129/00/COL i 130/00/COL. Wygaśnie również tymczasowy program pomocy o niewielkiej wartości (decyzja nr 235/09/COL). | ||
| Czas trwania | Program pomocy |
Od 1.1.2011 r. Przydziały środków podlegają corocznej procedurze budżetowej parlamentu. Program pomocy działa od ponad 20 lat i nie planuje się jego zakończenia w dającej się przewidzieć przyszłości. |
|
| Sektor(-y) gospodarki | Wszystkie sektory kwalifikujące się do pomocy | Wszystkie sektory | |
| Rodzaj beneficjanta | MŚP | Tak | |
| Duże przedsiębiorstwa | Tak | ||
| Budżet | Całkowity planowany roczny budżet programu pomocy | 213 NOK (w mln) | |
| Przeznaczony na gwarancje | 40 mln NOK ze wszystkich programów realizowanych w ramach Innovation Norway i zarządzanych w imieniu Ministerstwa Handlu i Przemysłu. Jest to suma wszystkich gwarancji, których można udzielić w ramach programu pomocy. Gwarancje są zazwyczaj ograniczone do 12 mln NOK każda, zgodnie z zasadami pomocy de minimis. | ||
| Instrument pomocy (art. 5) | Dotacja | Tak | |
| Dotacja na spłatę odsetek (od pożyczek udzielonych przez Innovation Norway) | Tak | ||
| Pożyczka | Tak | ||
| Gwarancja/odwołanie do decyzji Urzędu Nadzoru EFTA | Tak - jako pomoc de minimis lub w granicach pułapu premii dla MŚP | ||
CZĘŚĆ II
| Cele ogólne (lista) | Cele (lista) | Maksymalna intensywność pomocy w % lub maksymalna kwota pomocy w NOK(1) | MŚP - premie w % | |
| Pomoc inwestycyjna i pomoc na zatrudnienie dla MŚP (art. 15) | 20 % w przypadku małych przedsiębiorstw 10 % w przypadku średnich przedsiębiorstw | |||
| Pomoc na rzecz małych przedsiębiorstw nowo utworzonych przez kobiety (art. 16) | 15 % | |||
| Pomoc inwestycyjna w obszarze ochrony środowiska na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych (art. 23) | 45 % | 20 % premii dla małych przedsiębiorstw 10 % premii dla średnich przedsiębiorstw | ||
| Pomoc na rzecz MŚP na usługi doradcze oraz na udział MŚP w targach (art. 26-27) | Pomoc na rzecz MŚP na usługi doradcze (art. 26) | 50 % | ||
| Pomoc na udział MŚP w targach (art. 27) | ||||
| Pomoc na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (art. 30-37) | Pomoc na projekty badawczo-rozwojowe (art. 31) |
Badania podstawowe (art. 31 ust. 2 lit. a)) |
||
|
Badania przemysłowe (art. 31 ust. 2 lit. b)) |
50 %. Można zastosować premię 15 % w przypadku wszystkich przedsiębiorstw do maksymalnej wysokości 80 %, jeżeli mają zastosowanie warunki określone w ust. 4 | 20 % dla małych przedsiębiorstw, 10 % dla średnich przedsiębiorstw | ||
| Eksperymentalne prace rozwojowe (art. 31 ust. 2 lit. c)) | 25 %. Można zastosować premię 15 % w przypadku wszystkich przedsiębiorstw, jeżeli mają zastosowanie warunki określone w ust. 4 | 20 % dla małych przedsiębiorstw, 10 % dla średnich przedsiębiorstw | ||
| Pomoc na techniczne studia wykonalności (art. 32) | 65 % na studia przygotowawcze na potrzeby badań przemysłowych oraz 40 % na studia przygotowawcze na potrzeby eksperymentalnych prac rozwojowych | 10 % dla małych i średnich przedsiębiorstw | ||
| Pomoc szkoleniowa (art. 38-39) | Szkolenia specjalistyczne (art. 38 pkt 1) | 25 % | 20 % dla małych przedsiębiorstw, 10 % dla średnich przedsiębiorstw | |
| Szkolenia ogólne (art. 38 pkt 2) | 60 % | 20 % dla małych przedsiębiorstw, 10 % dla średnich przedsiębiorstw | ||
| (1) Do kwot wyrażonych w NOK stosuje się kurs wymiany 1 EURO: 8 NOK. | ||||
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.123.7 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Informacje przekazane przez państwa EFTA, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy aktu, o którym mowa w pkt 1j załącznika XV do Porozumienia EOG (rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych)). |
| Data aktu: | 21/04/2011 |
| Data ogłoszenia: | 21/04/2011 |