Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 34/10 (ex N 140/10) - Opłata przeznaczona na finansowanie misji świadczenia usługi publicznej polegającej na uszlachetnianiu gatunku końskiego i wsparcia hodowli, szkoleń w sektorze wyścigów konnych i hodowli końskiej oraz rozwoju obszarów wiejskich - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA

Pomoc państwa C 34/10 (ex N 140/10)

Opłata przeznaczona na finansowanie misji świadczenia usługi publicznej polegającej na uszlachetnianiu gatunku końskiego i wsparcia hodowli, szkoleń w sektorze wyścigów konnych i hodowli końskiej oraz rozwoju obszarów wiejskich

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 10/05)

(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2011 r.)

Pismem z dnia 17 listopada 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate F

Office: J-70, 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

(1) W dniu 13 kwietnia 2010 r. władze francuskie zgłosiły Komisji projekt opłaty parafiskalnej od zakładów wzajemnych przez Internet na wyścigi konne, której celem jest finansowanie misji świadczenia usługi publicznej powierzonej spółkom działającym w sektorze wyścigów konnych. Wspomniany program zgłoszono w kontekście otwarcia dla konkurencji niektórych gier hazardowych i losowych w Internecie na mocy ustawy nr 2010-476 z dnia 12 maja 2010 r. Powyższa ustawa kładzie kres monopolowi PMU (fr. Pari mutuel urbain) w zakresie totalizatora wyścigów konnych w Internecie. PMU jest grupą interesów ekonomicznych, skupiającą 51 spółek działających w sektorze wyścigów. PMU utrzyma jednak monopol na totalizator wyścigów konnych "poza Internetem", za pośrednictwem fizycznej sieci punktów sprzedaży.

(2) Według władz francuskich celem wspomnianej opłaty parafiskalnej jest finansowanie misji świadczenia usługi publicznej zwanej "uszlachetnianiem rasy końskiej

i wsparciem hodowli", powierzonej spółkom działającym w sektorze wyścigów konnych i spółkom nadrzędnym działającym w sektorze wyścigów, Cheval Français oraz France Galop. Misja świadczenia usługi publicznej obejmowałaby następujące elementy: uszlachetnianie gatunku końskiego, wsparcie hodowli, szkolenia w sektorze wyścigów konnych i hodowli końskiej oraz rozwój obszarów wiejskich.

(3) W 2008 r., przed otwarciem wspomnianego sektora dla konkurencji, koszt netto omawianej misji świadczenia usługi publicznej wynosił 729,8 mln EUR i był w całości finansowany z dochodów spółek działających w sektorze wyścigów, pochodzących z zakładów organizowanych przez PMU na hipodromach lub poza nimi.

(4) Całość dochodu netto PMU przekazywana jest spółkom organizującym wyścigi (w 2008 r. oznaczało to kwotę 736,4 mln EUR) finansując tym samym, za pośrednictwem powierzonej im misji, 80 % sektora końskiego obejmującego różne rodzaje działalności związane z końmi (hodowla, trening, żywienie, szkolenia itd.). W celu uniknięcia ewentualnej destabilizacji ekonomicznej sektora w wyniku otwarcia dla konkurencji dziedziny totalizatora wyścigów konnych i zakładów sportowych w Internecie, Francja pragnie wprowadzić opłatę parafiskalną obciążającą totalizator wyścigów konnych w Internecie na korzyść wspomnianego sektora.

(5) Dochód ze wspomnianej opłaty byłby przekazywany spółkom działającym w sektorze wyścigów i spółkom nadrzędnym działającym w sektorze wyścigów w celu finansowania misji świadczenia usługi publicznej, która zostałaby im powierzona. Dochody te stanowiłyby dodatek do salda uzyskanego przez PMU w ramach fizycznej sieci punktów sprzedaży w zakresie totalizatora wyścigów konnych i działalności związanej z zakładami sportowymi i grą w pokera w Internecie, na które PMU uzyskało zezwolenie w wyniku otwarcia dla konkurencji niektórych gier hazardowych i losowych w Internecie.

(6) Na obecnym etapie Komisja jest zdania, że środek zawiera wszystkie elementy składające się na pojęcie pomocy państwa. Po przeanalizowaniu kilku możliwości uznania zgodności zgłoszonego środka z obowiązującymi zasadami, zdaniem Komisji żadna z nich nie jest jednoznaczna.

(7) Na obecnym etapie Komisja ma zwłaszcza wątpliwości co do uznania misji powierzonej spółkom działającym w sektorze wyścigów za usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym, ze względu na to, że dany rodzaj działalności nie tylko nie ma charakteru "ogólnego", ale co więcej dotyczy konkretnego sektora: hodowli koni. Komisja ma w związku z tym wątpliwości co do wskazywanej przez władze francuskie możliwości połączenia planowanego środka pomocy z rekompensatą z tytułu świadczenia usługi publicznej i oparcia jej zgodności na postanowieniach art. 106 ust. 2 TFUE oraz Wspólnotowych ramach dotyczących pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych(1). Ponadto informacje, jakie otrzymała Komisja w kwestii powierzenia omawianej misji przez władze francuskie spółkom organizującym wyścigi konne w zakresie parametrów obliczeń, kontroli i rewizji rekompensaty oraz zwrotu ewentualnej nadpłaty rekompensaty są niewystarczające.

(8) Ponadto po wstępnej analizie alternatywnych możliwości zgodności środka, Komisja ma na tym etapie wątpliwości co do możliwości zastosowania wytycznych dotyczących sektora rolnego(2), które odnoszą się tylko do małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze hodowli, czy też wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej(3), które mogą dotyczyć jedynie niektórych inwestycji dokonanych na terenie dokładnie określonych regionów.

(9) Poza tym, zważywszy na ścisły związek między omawianym środkiem pomocy a poborem opłaty parafiskalnej, przy rozważaniu wszelkich możliwości zgodności środka należy zwrócić uwagę na fakt, czy przestrzegane są określone warunki związane z przedmiotową opłatą. Chodzi zwłaszcza o przestrzeganie zasady nieopodatkowywania przywozów pochodzących z innych państw członkowskich, chyba że zostałoby wykazane, że z dochodu z opłaty korzystałyby zarówno produkty importowane jak i krajowe, a także że nie będzie miało miejsca rozróżnianie między produktami francuskimi przeznaczonych do spożycia we Francji a produktami wywożonymi do państw członkowskich UE i EOG.

(10) Na tym etapie Komisja ma zatem wątpliwości, czy zgłoszony środek można uznać za zgodny z rynkiem wewnętrznym.

(11) Komisja przypomina, że zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka pomoc przyznana beneficjentowi niezgodnie z prawem może podlegać zwrotowi.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 297 z 29.11.2005, s.4.

(2) Dz.U. C 319 z 27.12.2006, s. 1.

(3) Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.10.4

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 34/10 (ex N 140/10) - Opłata przeznaczona na finansowanie misji świadczenia usługi publicznej polegającej na uszlachetnianiu gatunku końskiego i wsparcia hodowli, szkoleń w sektorze wyścigów konnych i hodowli końskiej oraz rozwoju obszarów wiejskich - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 14/01/2011
Data ogłoszenia: 14/01/2011