Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 7/10 (ex NN 5/10) - Program pomocy dotyczący fiskalnego przeniesienia strat ("Sanierungsklausel") - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 7/10 (ex NN 5/10) - Program pomocy dotyczący fiskalnego przeniesienia strat ("Sanierungsklausel")

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 90/08)

(Dz.U.UE C z dnia 8 kwietnia 2010 r.)

Pismem z dnia 24 lutego 2010 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: J-70, 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

I. PROCEDURA

Komisja wszczęła z urzędu sprawę dotyczącą przedmiotowego środka podatkowego w lipcu 2009 r., kiedy dowiedziała się o nim dzięki doniesieniom prasowym. Następnie zwróciła się w dniu 5 sierpnia 2009 r. do władz niemieckich z wnioskiem o udzielenie informacji. Władze niemieckie odpowiedziały w dniu 20 sierpnia 2009 r. W dniu 30 września 2009 r. władzom niemieckim przekazano kolejny zestaw pytań, na które udzieliły dodatkowych odpowiedzi w dniu 5 listopada 2009 r.

II. OPIS

Przedmiotowy środek dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku przedsiębiorstw, w których dochodzi do znaczących zmian w strukturze udziałów i nosi nazwę Sanierungsklausel. Środek odnosi się jedynie do przedsiębiorstw znaj-dujących się w trudnej sytuacji, które dysponują potencjałem reorganizacyjnym. Umożliwia on przedsiębiorstwom przesunięcie w czasie strat podatkowych, np. ewentualne zmniejszenie w kolejnych latach dochodów podlegających opodatkowaniu poprzez równoważenie nimi strat poniesionych w przeszłości. Zgodnie z ogólnymi zasadami tego typu przesunięcie w przypadku znaczących zmian w strukturze udziałów przedsiębiorstwa byłoby niemożliwe.

Przepisy Sanierungsklausel przyjęto w lipcu 2009 r. i obowiązują z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2008 r. Pierwotnie miały wygasnąć w dniu 31 grudnia 2009 r. Jednakże pod koniec 2009 r. rząd niemiecki przyjął przepisy nadające środkowi stały charakter.

III. OCENA

Na tym etapie Komisja jest zdania, że opisany wyżej środek może stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Środek wydaje się być zwłaszcza selektywny, ponieważ wprowadzono w nim rozróżnienie pomiędzy przedsiębiorstwami znajdującymi się w trudnej sytuacji i przedsiębiorstwami zdrowymi. W rzeczywistości jedne i drugie mogą przynosić straty, lecz jedynie te pierwsze kwalifikują się do tego, by w ramach Sanierungsklausel przesunąć w czasie ponoszone straty. Do tej pory władze niemieckie nie dostarczyły wystarczających argumentów przemawiających za tym, że przepisy Sanierungsklausel są uzasadnione z uwagi na sam charakter i ogólną strukturę niemieckiego systemu podatkowego.

Jeśli wspomniany środek zostanie uznany za pomoc państwa, Komisja musi sprawdzić, czy pomoc taka mogłaby być zgodna z art. 107 ust. 2 lub 107 ust. 3 TFUE. W chwili obecnej Komisja ma wątpliwości co do zgodności Sanierungsklausel z zasadami rynku wewnętrznego.

IV. WNIOSEK

W świetle powyższych ustaleń Komisja musi wszcząć w związku z opisanym środkiem formalne postępowanie wyjaśniające przewidziane w art. 108 ust. 2 TFUE.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.90.8

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 7/10 (ex NN 5/10) - Program pomocy dotyczący fiskalnego przeniesienia strat ("Sanierungsklausel") - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 08/04/2010
Data ogłoszenia: 08/04/2010