P6_TA(2009)0057
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 lutego 2009 r. w sprawie pomocy humanitarnej dla Strefy Gazy
(2010/C 76 E/01)
(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2010 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając poprzednie rezolucje w sprawie Gazy, w szczególności rezolucje z dnia 16 listopada 2006 r. w sprawie sytuacji w Strefie Gazy(1), z dnia 11 października 2007 r. w sprawie sytuacji humanitarnej w Strefie Gazy(2), z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie sytuacji w Strefie Gazy(3) oraz z dnia 15 stycznia 2009 r. w sprawie sytuacji w Strefie Gazy(4),
– uwzględniając rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 242 z 22 listopada 1967 r. (S/RES/242), 338 z dnia 22 października 1973 r. (S/RES/338) i 1860 z dnia 8 stycznia 2009 r. (S/RES/1860),
– uwzględniając czwartą Konwencję genewską z dnia 12 sierpnia 1949 r. w sprawie ochrony ludności cywilnej w czasie wojny,
– uwzględniając Plan szybkiej reakcji przygotowany przez Agencję Narodów Zjednoczonych dla Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie (UNRWA) mający na celu przywrócenie najważniejszych dla uchodźców usług w Gazie (styczeń-wrzesień 2009 r.)
– uwzględniając art. 103 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że konflikt w Strefie Gazy jeszcze bardziej pogłębił kryzys humanitarny w regionie i przybrał nieludzkie rozmiary oraz mając na uwadze, że 88 % ludności Gazy jest uzależniona od pomocy żywnościowej,
B. mając na uwadze, że przejścia graniczne po obu stronach Strefy Gazy są zamknięte od 18 miesięcy i że blokada przepływu ludności i towarów utrudnia dostarczanie pomocy humanitarnej ludności oraz że ilość dopuszczanych do Strefy Gazy towarów jest niewystarczająca, aby zaspokoić choćby podstawowe potrzeby humanitarne,
C. mając na uwadze, że kluczowe instytucje użyteczności publicznej w Strefie Gazy cierpią na poważne utrudnienia z powodu braku podstawowych materiałów potrzebnych w ich działalności; mając na uwadze, że brak lekarstw i paliwa w szpitalach wciąż naraża na niebezpieczeństwo życie Palestyńczyków,
D. mając na uwadze, że UNRWA i WFP (Światowy Program Żywnościowy) odgrywają kluczową rolę w dostarczaniu podstawowych dóbr ludności Strefy Gazy z pełnym poparciem społeczności międzynarodowej; mając na uwadze, że część pomocy humanitarnej przeznaczonej na poprawę warunków życia w regionie nie nadaje się już do spożycia z powodu utrudnień w dostawie; mając na uwadze, że w dniach 3 i 5 lutego 2009 r. Hamas skonfiskował setki paczek z żywnością i tysiące kocy przeznaczonych dla ludności cywilnej Gazy, które zwrócono po całkowitym zawieszeniu dostaw pomocy przez UNRWA dla Strefy Gazy;
E. mając na uwadze, że znaczące wsparcie finansowe udzielone Palestyńczykom przez Unię Europejską bardzo pomogło w staraniach na rzecz zapobieżenia katastrofie humanitarnej w Strefie Gazy; mając na uwadze, że Unia, mimo wszystkich przeszkód, nadal udziela pomocy humanitarnej,
F. mając na uwadze, że w dniu 2 marca 2009 r. w Szarm el-Szejk odbędzie się Międzynarodowa konferencja na rzecz wsparcia palestyńskiej gospodarki w celu odbudowy Strefy Gazy,
1. dostrzega cierpienia ludności palestyńskiej w Strefie Gazy i wzywa do pilnego zwiększenia nieograniczonej pomocy humanitarnej, której udzielanie jest moralnym obowiązkiem i która musi być dostarczana bezwarunkowo i bez ograniczeń; wzywa władze izraelskie do zezwolenia na stały i zadowalający przepływ pomocy humanitarnej, w tym wszelkich materiałów dla UNRWA oraz innych agencji ONZ i agencji międzynarodowych, niezbędnych do wykonywania ich obowiązków, spełniający oczekiwania ludności;
2. ponownie wzywa do zaprzestania blokady Strefy Gazy, zgodnie z umową dotyczącą ruchu granicznego z dnia 15 listopada 2005 r., do natychmiastowego i trwałego ponownego otwarcia przejść granicznych dla ruchu osobowego oraz towarowego i do zapobiegania przemytowi i nielegalnemu handlowi bronią i amunicją;
3. apeluje o szczegółową ocenę szkód w Strefie Gazy i pogłębioną analizę potrzeb ludności Gazy, która może posłużyć za podstawę planów odbudowy;
4. wzywa do finansowej, gospodarczej i społecznej rekonstrukcji Strefy Gazy, która jest podstawowym elementem bezpieczeństwa w regionie; przypomina, że zgodnie z zobowiązaniami społeczności międzynarodowej i Unii, pomoc powinna obejmować wypłatę gotówki na zapłatę wynagrodzeń, emerytur i świadczeń dla najsłabszych grup ludności i rodzin oraz wzywa władze izraelskie, aby nie utrudniały przekazywania pieniędzy drogą bankową;
5. uważa, między innymi w związku z mającą się odbyć w dniu 2 marca 2009 r. w Szarm el-Szejk Międzynarodową konferencją na rzecz wsparcia palestyńskiej gospodarki w celu odbudowy Strefy Gazy, że jakakolwiek trwała odbudowa i rozwój w Strefie Gazy wymaga trwałego zawieszenia broni popartego powrotem do poważnych negocjacji pokojowych między Izraelem i Palestyńczykami, którym towarzyszyć będzie proces pojednania narodowego wśród Palestyńczyków;
6. podkreśla ponownie, że wsparcie finansowe Unii dla Palestyńczyków nie powinno być osłabiane ciągłymi zniszczeniami, które zmniejszają poparcie dla projektów na rzecz odbudowy w oczach europejskiej opinii publicznej;
7. wzywa Komisję do przygotowania wszechstronnego przeglądu i oceny średnio- i długofalowych perspektyw projektów na rzecz odbudowy w Strefie Gazy finansowanych przez Unię Europejską w ramach mechanizmu Palestyńsko-Europejskiego Mechanizmu Zarządzania i Pomocy Socjo-Ekonomicznej (PEGASE) i Działu Pomocy Humanitarnej Komisji Europejskiej (ECHO) i ich skutków budżetowych; wzywa innych darczyńców, aby podjęli zobowiązania na wyżej wymienionej międzynarodowej konferencji, a także aby wywiązywali się ze zobowiązań podjętych na niedawnej konferencji darczyńców w Paryżu w dniu 17 grudnia 2007 r.;
8. ponownie podkreśla, że dział 4 budżetu UE jest chronicznie niedofinansowany i że zobowiązania do przeznaczenia dodatkowej pomocy dla Strefy Gazy nie powinny być czynione kosztem innych obszarów polityki; ponadto podkreśla, że dodatkowe środki finansowe mogłyby zostać zmobilizowane jedynie sposobami przewidzianymi w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją, w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(5);
9. zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wysokiemu przedstawicielowi ds. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, wysłannikowi Kwartetu Bliskowschodniego, przewodniczącemu Autonomii Palestyńskiej, palestyńskiej Radzie Legislacyjnej, rządowi Izraela i Knesetowi.
______
(1) Dz.U. C 314 E z 21.12.2006, s. 324.
(2) Dz.U. C 227 E z 4.9.2008, s. 138.
(3) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0064.
(4) Teksty przyjęte, P6_TA(2009)0025.
(5) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.76E.1 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Pomoc humanitarna dla Strefy Gazy. |
Data aktu: | 18/02/2009 |
Data ogłoszenia: | 25/03/2010 |