Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 26/10 (ex NN 43/10) - Program dotyczący zwolnienia z podatku komunalnego od nieruchomości stosowanego do nieruchomości użytkowanych przez podmioty niekomercyjne do określonych celów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa C 26/10 (ex NN 43/10) - Program dotyczący zwolnienia z podatku komunalnego od nieruchomości stosowanego do nieruchomości użytkowanych przez podmioty niekomercyjne do określonych celów

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 348/11)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2010 r.)

Pismem z dnia 12 października 2010 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy oraz przepisu dotyczącego podmiotów niekomercyjnych.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Podatek komunalny od nieruchomości, wprowadzony w 1992 r. dekretem legislacyjnym nr 504/92, płacony jest przez wszystkie osoby fizyczne i prawne posiadające nieruchomości. Podatek jest płacony zarówno przez rezydentów jak i nierezydentów, niezależnie od sposobu użytkowania nieruchomości. Kwotę, jaką należy uiścić, oblicza się na podstawie wartości katastralnej danej nieruchomości. Do kategorii nieruchomości korzystających z całkowitego zwolnienia z podatku należą nieruchomości użytkowane przez podmioty niekomercyjne, prowadzące działalność wyłącznie w zakresie pomocy społecznej, socjalnej, opieki zdrowotnej, edukacji, zakwaterowania, kultury, rekreacji, sportu, religii i kultu religijnego. Przedmiotowe zwolnienie z podatku stosuje się do tych rodzajów działalności pod warunkiem, że nie mają one charakteru wyłącznie komercyjnego.

Artykuł 149 ustawy jednolitej o podatkach dochodowych (TUIR) określa, jakie warunki mogą prowadzić do utraty przez

dany podmiot "statusu niekomercyjnego". W szczególności art. 149 ust. 1 TUIR przewiduje, że jeśli podmiot niekomercyjny prowadzi w przeważającym zakresie działalność komercyjną, traci swój "status niekomercyjny". Zgodnie z art. 149 ust. 4 TUIR warunki określone w tym artykule nie mają zastosowania do instytucji kościelnych, którym przyznano status cywilny, ani do amatorskich klubów sportowych.

OCENA ŚRODKÓW

Komisja uważa, że oba przedmiotowe programy podatkowe zdają się spełniać wszystkie właściwe warunki, konieczne do uznania ich za pomoc państwa.

W szczególności wydaje się, że środki te stanowią odstępstwo od włoskiego systemu podatkowego. Odnośnie do zwolnienia z podatku komunalnego od nieruchomości: ponieważ wydaje się, że nieruchomości użytkowane przez podmioty niekomercyjne mogłyby być użytkowane również do celów działalności komercyjnej i zważywszy na fakt, że zasadniczo użytkowanie nieruchomości do celów niekomercyjnych jest zwolnione z podatku przy jednoczesnym pełnym opodatkowaniu użytkowania do celów komercyjnych, środek dotyczący zwolnienia podmiotów niekomercyjnych z podatku komunalnego od nieruchomości wydaje się stwarzać wybiórczą korzyść. Odnośnie do art. 149 ust. 4 TUIR, na obecnym etapie Komisja uważa, że przepis wykluczający stosowanie przepisów dotyczących utraty statusu niekomercyjnego przez instytucje kościelne i amatorskie kluby sportowe stanowi jedynie na pierwszy rzut oka korzyść wybiórczą ze względu na fakt, że jest ona przyznawana wyłącznie tym podmiotom.

Wydaje się zatem, że środki przynoszą korzyść gospodarczą, polegającą na ograniczeniu obciążenia podatkowego danych podmiotów oraz wiążą się z wykorzystaniem zasobów państwowych.

Wydaje się również, że środki wpływają na wymianę handlową między państwami członkowskimi i zakłócają lub grożą zakłóceniem konkurencji ze względu na fakt, że przynajmniej niektóre sektory korzystające ze zwolnienia wydają się podlegać konkurencji i wymianie handlowej w obrębie Unii Europejskiej.

Wydaje się, że żadne z odstępstw przewidzianych w art. 107 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, a środki pomocy wydają się być niezgodne z rynkiem wewnętrznym, z wyjątkiem pomocy przyznanej niektórym podmiotom prowadzącym działalność na rzecz promowania kultury i zachowania dziedzictwa kulturowego.

Na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć, że niektóre rodzaje działalności korzystające z przedstawionych środków można uznać za usługi w ogólnym interesie gospodarczym.

Komisja uważa zatem, że wdrożenie przedmiotowych środków przez władze włoskie mogło stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

Z uwagi na wątpliwości dotyczące zgodności pomocy, Komisja proponuje wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego określonego w art. 108 ust. 2 TFUE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.348.17

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 26/10 (ex NN 43/10) - Program dotyczący zwolnienia z podatku komunalnego od nieruchomości stosowanego do nieruchomości użytkowanych przez podmioty niekomercyjne do określonych celów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 21/12/2010
Data ogłoszenia: 21/12/2010