Wkład XLIV (COSAC) - Bruksela, 24-26 października 2010 r.

Wkład XLIV (COSAC)

Bruksela, 24-26 października 2010 r.

(2010/C 340/07)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2010 r.)

1. Zrównoważony rozwój w ramach strategii Europa 2020

1.1. COSAC jest zdania, że strategia Europa 2020 stanowi dobrze zintegrowane i skoordynowane podejście, które musi prowadzić do osiągnięcia racjonalnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, przy należytym uwzględnieniu zarówno gospodarczych, jak i naukowych zmian w UE i poza nią, społecznych i środowiskowych konsekwencji strategii oraz poszanowania praw człowieka.

1.2. Wsparcie COSAC dla strategii Europa 2020 nie jest bezwarunkowe. Dlatego też zachęca się, aby w trakcie procesu tworzenia prawodawstwa w przyszłości, Komisja Europejska i Rada miały na uwadze potrzebę ograniczenia liczby celów, zapewnienia spójności z innymi inicjatywami UE, zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego Europy oraz unikania spadku efektywności. Strategię Europa 2020 należy wziąć pod uwagę podczas procesu reformowania zarządzania gospodarczego w Europie.

1.3. COSAC wzywa parlamenty narodowe i Parlament Europejski do przyjęcia odpowiedzialności politycznej za strategię Europa 2020 poprzez czynne monitorowanie jej wdrażania.

1.4. COSAC wzywa ponadto Komisję Europejską, Radę i Parlament Europejski do zwiększenia stopnia, w jakim wyzwania związane ze strategią Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju są włączane w projekty aktów ustawodawczych i inne inicjatywy.

1.5. COSAC zauważa z zadowoleniem, że parlamenty narodowe są zdania, iż proces podejmowania decyzji jest wystarczająco rygorystyczny oraz że zapewniono wystarczający nadzór parlamentarny. W tym kontekście szczególne znaczenie ma wzajemne oddziaływanie.

1.6. Wreszcie, w ramach działań następczych związanych ze strategią Europa 2020, COSAC zwraca się do parlamentów narodowych o zastanowienie się nad ich przyszłą rolą w odniesieniu do krajowych planów reform.

2. Kontrola parlamentarna wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (zwanych dalej "WPZiB" oraz "WPBiO")

2.1. COSAC podkreśla potrzebę prowadzenia kontroli parlamentarnej zarówno w odniesieniu do WPZiB, jak i do WPBiO.

(i) W kontrolę parlamentarną WPZiB i WPBiO powinny być zaangażowane zarówno parlamenty narodowe, jak i Parlament Europejski.

(ii) Mechanizm kontroli parlamentarnej WPZiB i WPBiO powinien być przykładem osiągania większych korzyści w stosunku do poniesionych kosztów, a także powinien być wartością dodaną dla działań, jakie parlamenty już prowadzą w tym obszarze.

(iii) Nie należy tworzyć nowych instytucji ani organów.

(iv) W działania z zakresu kontroli parlamentarnej powinni być zaangażowani członkowie specjalizujący się w sprawach zagranicznych, obronności i sprawach Unii Europejskiej.

2.2. W rezultacie COSAC pragnie, aby nowy mechanizm kontroli parlamentarnej dotyczącej WPBiO został wdrożony w 2011 r.

3. Zarządzanie gospodarcze w Unii Europejskiej

3.1. Chociaż COSAC z zadowoleniem przyjmuje niedawne propozycje w sprawie zarządzania gospodarczego i wzywa do przyjęcia podejścia przewidującego ich szybką realizację, to podkreśla, że długoterminowe oddziaływanie tych propozycji wymaga szczegółowej kontroli i zwraca uwagę na konieczność stworzenia kompleksowego procesu podejmowania decyzji, który będzie prowadził do osiągnięcia prawdziwego zaangażowania politycznego, zarówno na szczeblu krajowym, jak i na szczeblu UE. Skuteczność kontroli parlamentarnej prowadzonej przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski w żadnym wypadku nie może zostać naruszona.

4. Przyszła rola COSAC

4.1. COSAC podkreśla swoją rolę w zakresie monitorowania poprzez wymianę informacji i najlepszych praktyk, a w szczególności poprzez jej raporty półroczne.

4.2. COSAC jest zdania, że szeroko zakrojona debata nad programem prac Komisji Europejskiej stanowi podstawowy i stały element jej porządku obrad. W związku z tym COSAC zachęca przyszłe prezydencje do uwzględnienia debaty nad programem prac Komisji Europejskiej w porządkach obrad zwyczajnych posiedzeń COSAC. Podczas ustalania dat tych posiedzeń prezydencje COSAC powinny uwzględniać termin publikacji programu prac Komisji Europejskiej.

4.3. COSAC, jako forum wymiany informacji, jest odpowiednim organem, w ramach którego należy omawiać konkretne europejskie kwestie i strategie polityczne. Dyskusje prowadzone w ramach COSAC pokazały podobne zainteresowanie takim rodzajem debaty wśród parlamentów narodowych i w Parlamencie Europejskim.

4.4. COSAC zachęca parlamenty narodowe do odgrywania czynnej roli w zapewnianiu sprawnego funkcjonowania Unii Europejskiej poprzez wykorzystywanie wszystkich możliwości oferowanych im na mocy Traktatu z Lizbony. COSAC zachęca izby parlamentów UE w szczególności do:

a) monitorowania stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności zgodnie z procedurami określonymi w Protokole nr 2 załączonym do traktatów;

b) kontynuowania dialogu politycznego z Komisją Europejską, nieograniczonego tylko do projektów aktów ustawodawczych, lecz wykraczającego także poza kwestię pomocniczości. COSAC zapozna się z rezultatami tych działań w celu wymiany informacji i najlepszych praktyk między parlamentami narodowymi.

5. Współpraca z instytucjami Unii Europejskiej

5.1. COSAC zdecydowanie docenia to, że przewodniczący Rady Europejskiej Herman VAN ROMPUY po raz pierwszy wziął udział w posiedzeniu COSAC. COSAC jest przekonana, że jej współpraca z Radą oraz z Radą Europejską będzie nadal tak bliska, jak i pomyślna.

5.2. W odniesieniu do definicji "projektu aktu ustawodawczego", COSAC odwołuje się do wkładu XLIII COSAC i zwraca się do Rady o ponowne rozpatrzenie jej początkowego stanowiska.

5.3. COSAC wyraża zadowolenie z wysłuchania wystąpienia José Manuela BARROSO, przewodniczącego Komisji Europejskiej, i z zadowoleniem przyjmuje następującą po nim debatę dotyczącą wyzwań stojących przed Unią w nadchodzącym roku. COSAC ma nadzieję, że ten bezpośredni dialog stanie się regularnym punktem w porządku obrad COSAC, dzięki czemu parlamenty narodowe i Parlament Europejski będą mogły prowadzić otwartą dyskusję z Komisją Europejską.

5.4. COSAC podkreśla, że stosowanie porozumienia ramowego zawartego między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską musi podlegać ciągłemu monitorowaniu pod względem prawnym.

5.5. COSAC podkreśla, że wszystkie instytucje są zobowiązane do utrzymywania równowagi instytucjonalnej, wynikającej z ducha i litery traktatów.

5.6. W świetle przyszłych dokumentów konsultacyjnych i projektów aktów ustawodawczych w sprawie Europolu i Eurojustu, COSAC podkreśla pilną potrzebę przeprowadzenia w odpowiednim czasie przez Komisję Europejską szeroko zakrojonych wstępnych konsultacji z parlamentami narodowymi. COSAC zwraca się do Komisji Europejskiej o opublikowanie projektów aktów ustawodawczych w sprawie Europolu i Eurojustu w tym samym czasie.

5.7. COSAC zachęca Komisję Europejską, prezydencję Rady i Parlament Europejski do odpowiedzi na niniejszy wkład.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.340.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wkład XLIV (COSAC) - Bruksela, 24-26 października 2010 r.
Data aktu: 26/10/2010
Data ogłoszenia: 15/12/2010