KOMUNIKAT KOMISJIoficjalnie uznający za przestarzałe niektóre akty prawa unijnego w zakresie rolnictwa
(Cel czwarty komunikatu Komisji z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie aktualizacji i uproszczenia wspólnotowego dorobku prawnego
[COM(2003) 71 wersja ostateczna)]
(2010/C 336/01)
(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2010 r.)
Ramy działania
Poprawa przejrzystości prawa unijnego jest istotnym składnikiem strategii na rzecz lepszego stanowienia prawa, jaką instytucje unijne wdrażają w następstwie wniosków sformułowanych podczas posiedzeń Rady Europejskiej w Lizbonie, Sztokholmie, Göteborgu i Laeken.
Od wczesnego etapu tworzenia prawodawstwa unijnego, przypadającego na lata 50-te, działalność prawodawcza Wspólnoty stale powiększa zasób aktów prawnych, z których większość została przyjęta bez ustalenia daty wygaśnięcia ich ważności. W związku z tym akty te formalnie nadal obowiązują, nawet jeśli często ich skutki prawne od dawna wygasły.
Cel nr 4: Przegląd organizacji i prezentacji dorobku prawnego
W celu czwartym w ramach działań Komisji w zakresie aktualizacji i uproszczenia unijnego dorobku prawnego, rozpoczętych komunikatem Komisji z dnia 11 lutego 2003 r. [COM(2003) 71 wersja ostateczna] uznaje się, że obecny dorobek prawny Unii zawiera dużą ilość tekstów przestarzałych, które nie są już praktycznie przydatne lub nie mają większego znaczenia, ale pozostają w mocy ze względu na brak ich formalnego uchylenia. Sytuacja taka powstała z różnych przyczyn. Niektóre akty prawne mają zastosowanie ograniczone w czasie lub są stosowane jedynie w chwili ich przyjęcia. Inne akty prawne nadal obowiązują (formalnie), nawet jeśli ich podstawa prawna została zmieniona lub przestała istnieć. Wiele aktów skierowanych jest wyłącznie do niektórych państw członkowskich lub podmiotów gospodarczych i w związku z tym nie są one ogólnie przydatne lub nie mają większego ogólnego znaczenia.
Niezależnie od przyczyny, dla której nie są one już bezpośrednio przydatne obywatelom Unii, akty te nie powinny dłużej, z racji zaklasyfikowania do "aktów obowiązujących", komplikować ani przesłaniać ogólnego obrazu obowiązującego dorobku prawnego. Ich usunięcie umożliwiłoby dostęp do "zasadniczego" dorobku prawnego, składającego się z obowiązujących aktów prawnych, mających powszechne zastosowanie, i w związku z tym pozwoliłoby na bardziej przyjazną użytkownikowi prezentację oraz skuteczniejszą i mniej czasochłonną kontrolę narzędzi ułatwiających dostęp do prawa unijnego, takich jak: CELEX, EUR-Lex oraz spis obowiązującego prawodawstwa.
W niektórych przypadkach właściwe byłoby formalne uchylenie takich aktów. W szczególności akty, których treść została przejęta przez późniejsze akty w trosce o zachowanie przejrzystości sytuacji prawnej, powinny zostać oficjalnie usunięte z wspólnotowego dorobku prawnego. W przypadku innych aktów -stanowiących większość - ich usunięcie w nieco inny sposób z obowiązującego dorobku prawnego byłoby uzasadnione. W wyżej wspomnianym komunikacie proponuje się, aby instytucje aktywnie poszukiwały najlepszego sposobu usunięcia z dorobku prawnego przestarzałych i potencjalnie mylnych informacji w celu zapewnienia jego przejrzystej, logicznej i odpowiedniej prezentacji.
Akty prawne wymienione w załączniku pozbawione są już skutków prawnych. Celem niniejszego komunikatu jest zatem oficjalne uznanie tych aktów za przestarzałe. Zostały one zidentyfikowane zgodnie z obiektywnymi kryteriami gwarantującymi, iż akty te pozbawione są już skutków prawnych oraz że wynikające z nich zobowiązania zostały spełnione. W szczególności, lecz nie tylko, dotyczy to aktów prawnych z następujących kategorii: