Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa C 25/10 (ex N 212/10) - Restrukturyzacja Educational Building Society - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - IRLANDIA

Pomoc państwa C 25/10 (ex N 212/10) - Restrukturyzacja Educational Building Society

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 300/07)

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2010 r.)

Pismem z dnia 11 października 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze Irlandii o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom irlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

(1) W dniu 2 czerwca 2010 r. Komisja wyraziła tymczasową zgodę na dokapitalizowanie oszczędnościowej kasy mieszkaniowej Educational Building Society (zwanej dalej "EBS") stanowiące pomoc nadzwyczajną, pod warunkiem przedłożenia przez władze Irlandii do dnia 30 czerwca 2010 r. planu restrukturyzacji EBS(1). Władze irlandzkie przedstawiły plan restrukturyzacji EBS przed terminem, w dniu 31 maja 2010 r.

II. FAKTY

(2) EBS jest największą oszczędnościową kasą mieszkaniową w Irlandii i ósmą pod względem wielkości instytucją finansową prowadzącą działalność w Irlandii. EBS prowadzi działalność jedynie w Irlandii, oferując swoim członkom tradycyjne produkty z zakresu bankowości detalicznej (programy oszczędnościowe, kredyty hipoteczne) stosownie do celów właściwych oszczędnościowej kasie mieszkaniowej. Zgodnie ze sprawozdaniem rocznym za 2009 r. łączna kwota bilansowa EBS na dzień 31 grudnia 2009 r. wyniosła 21,5 mln EUR. W 2008 r. EBS odnotowała stratę w wysokości 38 mln EUR, zaś w 2009 r. - stratę w wysokości 78,8 mln EUR, spowodowaną przede wszystkim utratą wartości pożyczek na nieruchomości komercyjne w wysokości 197,4 mln EUR.

(3) EBS skorzystało z kilku środków pomocy: z dokapitalizowania, środków na rzecz ratowania aktywów oraz gwarancji dla swoich instrumentów dłużnych. Dokapitalizowanie, którego wynikiem była nacjonalizacja EBS,

opiewa na kwotę 875 mln EUR; kwota ta będzie wypłacana w ratach. Środek na rzecz ratowania aktywów wiąże się z wykupieniem przez krajową agencję ds. zarządzania aktywami w Irlandii (National Asset Management Agency, NAMA) przede wszystkim pożyczek na rozwój gruntów i nieruchomości w kwocie około 900 mln EUR. Ponadto większość zobowiązań EBS znajduje pokrycie w ramach różnych programów gwarancyjnych w Irlandii(2).

(4) Zgodnie z planem restrukturyzacji, który obejmuje okres od 2010 r. do 2014 r., EBS zakończyła - począwszy od kwietnia 2009 r. - udzielanie pożyczek na zakup gruntów i na rozwój, a także udzielanie pożyczek komercyjnych, skupiając się na działalności związanej z detalicznymi kredytami hipotecznymi oraz detalicznymi programami oszczędnościowymi. EBS pozyskała znaczący udział w rynku kredytów hipotecznych (około [10-20](*) % w porównaniu z [5-10] % przed kryzysem), który zostanie utrzymany, mimo że wielkość rynku (wartość nowych kredytów brutto) zdecydowanie się zmniejszyła: z 23 mld EUR w 2008 r. do około 8 mld EUR w 2009 r. Obciążenia związane z utratą wartości osiągną najwyższą wartość w 2010 r., a następnie zdecydowanie spadną. Jeżeli chodzi o finanse, EBS zmierza do zgromadzenia większej ilości depozytów (zarówno depozytów detalicznych, jak i firmowych) i w dalszym ciągu będzie zamykać finansowanie hurtowe, zasadniczo zastępując finansowanie krótkoterminowe finansowaniem długoterminowym. EBS zmniejszy ponadto swój wskaźnik kosztów do przychodów.

(5) EBS zacznie ponownie odnotowywać zyski w 2012 r. oraz w 2013 r. - zakładając odpowiednio scenariusz podstawowy oraz scenariusz skrajny. Współczynnik kapitału podstawowego warstwy 1 pozostanie na poziomie powyżej 8 % określonym przez organ regulacyjny w przypadku obu scenariuszy. Udziały własnościowe członków EBS zostały uchylone. Obecnie państwo próbuje sprzedać bank, [...]. Biorąc pod uwagę, że bank jest niewielki, nie posiada samodzielnych jednostek zależnych oraz nie prowadzi działalności możliwej do wydzielenia, nie zaplanowano żadnych transakcji zbytu. Ponadto bilans banku nie spowoduje zmniejszenia jego obecności na rynku w okresie restrukturyzacji. Władze irlandzkie utrzymują, że stała obecność EBS jest istotna dla zachowania stabilności finansowej, a także poprawy zaopatrzenia w detaliczne kredyty hipoteczne, ponieważ większość instytucji finansowych obecnych w Irlandii wycofuje się i znacząco ogranicza swoją działalność w obszarze kredytów hipotecznych. Władze Irlandii wskazują na fakt, że tendencja ta utrzyma się w perspektywie krótko- i średnioterminowej.

III. OCENA

(6) Udzielając zgody na dokapitalizowanie EBS kwotą 875 mln EUR, Komisja wskazała na obowiązek przedłożenia szczegółowego planu restrukturyzacji, w którym uwzględnione zostaną wszystkie środki pomocy przyznane EBS. W dniu 31 maja 2010 r. Komisja otrzymała plan restrukturyzacji, oparty na założeniu, że EBS pozostanie podmiotem samodzielnym. Następnie władze irlandzkie wskazały na fakt, że aktywnie działają na rzecz sprzedaży EBS osobie trzeciej. Każda transakcja sprzedaży mogłaby wpłynąć na plan restrukturyzacji i spowodować konieczność przedłożenia kolejnego planu restrukturyzacji po dokonaniu sprzedaży. Komisja przeprowadzi bieżącą ocenę zgodności środka w niniejszej decyzji wstępnej w oparciu o bieżący plan restrukturyzacji, jednak decyzja ostateczna będzie musiała opierać się na sytuacji EBS w momencie przyjęcia decyzji ostatecznej.

(7) Jeżeli chodzi o zdolność planu restrukturyzacji do przywrócenia długoterminowej rentowności EBS, Komisja rozważa, czy niektóre założenia przyjęte w planie są umotywowane i w związku z tym wzywa władze irlandzkie do przedstawienia dalszych informacji celem uzasadnienia.

(8) Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy pomoc stanowi niezbędne minimum, jako że współczynniki kapitałowe EBS w dalszym ciągu utrzymują się znacznie powyżej minimum określonego przez finansowy organ regulacyjny w scenariuszu podstawowym.

(9) Komisja ma również wątpliwości, czy podjęto wystarczające środki w celu wyrównania zakłócających skutków pomocy, biorąc pod uwagę wysoką kwotę pomocy, jaką otrzymało EBS - zarówno wyrażoną w wartościach bezwzględnych (w tym element pomocy w postaci gwarancji), jak i za

pomocą aktywów ważonych ryzykiem. Komisja podaje ponadto w wątpliwość, czy brak podaży na rynku kredytów hipotecznych w Irlandii faktycznie utrzyma się przez kilka lat, jak utrzymują władze irlandzkie. Komisja wzywa strony trzecie do przedstawienia uwag odnośnie do tego stanowiska.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Zob. decyzja Komisji w sprawie N 160/10, Capital support measures in relation to EBS (Dz.U. C 217 z 11.8.2010, s. 2).

(2) Zob. decyzja Komisji w sprawie NN 48/08, Guarantee Scheme for Banks in Ireland (Dz.U. C 312 z 6.12.2008, s. 2), decyzja Komisji w sprawie N 349/09, Eligible Liabilities Guarantee Scheme (Dz.U. C 72 z 20.3.2010, s. 6). Program został następnie przedłużony na nowych warunkach w dniu 31 maja 2010 r., na mocy decyzji Komisji w sprawie N 198/10, Prolongation of the Eligible Liabilities Guarantee Scheme, (Dz.U. C 191 z 15.7.2010, s. 1) oraz w dniu 29 czerwca 2010 r. na mocy decyzji Komisji w sprawie N 254/10, Second prolongation of the Eligible Liabilities Guarantee Scheme, (Dz.U. J C 238 z 3.9.2010, s. 2). Program gwarancji na zobowiązania krótkoterminowe pokrywane przez ELG został przedłużony w dniu 21 września 2010 r. na mocy decyzji Komisji w sprawie N 347/10, Short term guarantees under the ELG scheme from September to December 2010, jeszcze nieopublikowanej.

(*) Zawiera tajemnicę handlową, w miarę możliwości cyfry zastąpiono zakresem liczbowym w [nawiasach].

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.300.17

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa C 25/10 (ex N 212/10) - Restrukturyzacja Educational Building Society - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 06/11/2010
Data ogłoszenia: 06/11/2010