Projekt budżetu korygującego nr 10/2009 (16327/2009 - C7-0288/2009 - 2009/2185(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 10/2009

P7_TA(2009)0108

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie projektu budżetu korygującego nr 10/2009 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009, sekcja 3 - Komisja (16327/2009 - C7-0288/2009 - 2009/2185(BUD))

(2010/C 286 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając art. 272 Traktatu WE oraz art. 177 Traktatu Euratom,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), a w szczególności jego art. 37 i 38,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 18 grudnia 2008 r.(2),

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3),

– uwzględniając wspólne oświadczenie w sprawie sfinansowania Europejskiego planu naprawy gospodarczej złożone przez władze budżetowe na posiedzeniu trójstronnym w dniu 2 kwietnia 2009 r.,

– uwzględniając wstępny projekt budżetu korygującego nr 10/2009 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009, przedstawiony przez Komisję dnia 27 października 2009 r. (SEC(2009)1464),

– uwzględniając kolejne dostosowania do wstępnego projektu budżetu korygującego zaproponowane przez Komisję w dniu 11 listopada 2009 r.,

– uwzględniając wyniki postępowania pojednawczego z dnia 18 listopada 2009 r.,

– uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 10/2009 sporządzony przez Radę dnia 20 listopada 2009 r. (16327/2009 - C7-0288/2009),

– uwzględniając art. 75 lit. b)-e) Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0081/2009),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 10/2009 obejmuje następujące zagadnienia:

– zwiększenie netto prognozowanych dochodów o kwotę 478.700.000 EUR, wynikające ze zmiany prognoz dotyczących zasobów własnych i innych dochodów,

– zmniejszenie środków na płatności dla niektórych linii budżetowych w poddziale 1a i działach 2 i 4 o kwotę 2.768.700.000 EUR po uwzględnieniu przesunięć zaproponowanych w tzw. "przesunięciu zbiorczym" (DEC 27/2009),

– zmniejszenie środków na zobowiązania w działach 2 i 5 o kwotę 359.000.000 EUR, prowadzące do odpowiedniego zwiększenia odnośnego marginesu, w celu zapewnienia częściowego sfinansowania drugiej części Europejskiego planu naprawy gospodarczej,

B. mając na uwadze, że w dniu 11 listopada 2009 r. Komisja poinformowała Parlament i Radę, że we wstępnym projekcie budżetu korygującego niezbędne są dalsze dostosowania dotyczące:

– zwiększenia prognozowanych dochodów,

– zmniejszenia w dziale 2 środków zarówno na zobowiązania, jak i na płatności, odnoszących się do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

– zmniejszenia w dziale 2 środków na płatności, odnoszących się do Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,

C. mając na uwadze, że na spotkaniu pojednawczym w dniu 18 listopada 2009 r. uzgodniono zatwierdzenie projektu budżetu korygującego nr 10/2009 w formie skorygowanej w dniu 11 listopada 2009 r. oraz zmienionego podczas wspomnianego spotkania pojednawczego w odniesieniu do następujących dalszych kwot z budżetu na 2009 rok: 40.000.000 EUR z sekcji 2 (Rada), 2.000.000 EUR z sekcji 4 (Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny) i 500.000 EUR z sekcji 7 (Komitet Regionów),

D. mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 10/2009 jest formalne wpisanie tej korekty budżetowej do budżetu na rok 2009,

1. przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 10/2009 bez poprawek;

2. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 69 z 13.3.2009.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024