Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 16/10 (ex NN 22/10) - Pomoc dla niektórych kasyn w Grecji - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa C 16/10 (ex NN 22/10) - Pomoc dla niektórych kasyn w Grecji

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 235/03)

(Dz.U.UE C z dnia 31 sierpnia 2010 r.)

Pismem z dnia 6 lipca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate F

Office J-70, 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

(1) W dniu 8 lipca 2009 r. konsorcjum Loutraki SA - Club Hotel Loutraki SA ("skarżący") przedłożyło skargę dotyczącą greckich przepisów regulujących koszty wstępu do kasyn. Istotą skargi był fakt, że niektóre kasyna, na podstawie obowiązujących krajowych przepisów prawnych, stosują korzystniejszą strategię niższych kosztów wstępu niż reszta kasyn w kraju (1). Dokładniej rzecz ujmując, podczas gdy pozostałe kasyna są zobowiązane pobierać opłatę za wstęp w wysokości 15 EUR od osoby, trzy kasyna - domniemani beneficjenci pomocy państwa - są upoważnione do pobierania opłaty w wysokości jedynie 6 EUR od osoby. Wszystkie kasyna są prawnie zobowiązane do przekazania państwu 80 % wpływów z opłat za wstęp.

Istnienie pomocy w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE

(2) 80 % kosztu biletu wstępu przekazywane jest państwu. Jeśli państwo zrzeka się dochodów, które inaczej pobrałoby od przedsiębiorstwa, zasoby państwa zostają zaangażowane w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Ponieważ system poboru dochodów ustanowiony jest przepisami prawa, bezsprzecznie można go uznać za działania państwa.

(3) Środek zwiększa konkurencyjność kasyn pobierających opłatę za wstęp w wysokości 6 EUR, które dzięki temu są w stanie przyciągnąć większą klientelę. Grecja stwierdziła, że bezpośrednim beneficjentem niższego kosztu biletu wstępu jest klient. Komisja uważa, że dotacje dla konsumentów mogą stanowić pomoc państwa dla przedsiębiorstw, jeśli otrzymanie dotacji jest uwarunkowane skorzystaniem z konkretnej usługi lub użyciem konkretnego towaru danego przedsiębiorstwa. Przepisy prawa pozwalają na zniesienie opłat za wstęp, ale kasyno i tak musi zapłacić podatek. To pokazuje jeszcze wyraźniej, że środek przynosi korzyści kasynom o niższych opłatach za wstęp, ponieważ przekazują one państwu 4,80 EUR od każdego klienta odwiedzającego kasyno za darmo, podczas gdy pozostałe kasyna przekazują państwu 12 EUR. Komisja stwierdza, że system przynosi korzyści kasynom pobierającym niższą opłatę za wstęp.

(4) Niższe opłaty za wstęp w wysokości 6 EUR dotyczą jedynie trzech kasyn, natomiast nie dotyczą pozostałych. W ten sposób środek jest wybiórczy. Chociaż wymóg przekazania państwu 80 % ceny biletu wstępu nie jest wybiórczy sam w sobie, ponieważ ten sam procent odnosi się do wszystkich kasyn, wymóg ten jest określony w tym samym akcie prawnym (dekret ministerialny z 1995 r.), który określa również opłatę za wstęp w wysokości 15 EUR. Akty prawne określające opłatę za wstęp w wysokości 6 EUR stanowią odstępstwo od dekretu. Komisja stwierdza, że ustanowienie opłat i wymóg przekazania państwu 80 % opłat są nierozerwalnie połączone.

(5) Władze greckie twierdzą, że poziom opłat jest ustanowiony zgodnie z sytuacją każdego kasyna i przez nią uzasadniony, przy uwzględnieniu celu, jakim jest zniechęcanie osób o niskich dochodach do hazardu. Jednak nie da się tego pogodzić z faktem, że kasyno na Mont Parnes i kasyno w Salonikach, które pobierają opłatę za wstęp w wysokości 6 EUR, to kasyna położone najbliżej głównych skupisk ludności w Grecji. Nie da się tego również pogodzić z wyraźną możliwością wpuszczania klientów do kasyna bez opłat, pod warunkiem że 80 % przepisowej opłaty jest mimo to przekazywane państwu. Wymóg przekazania państwu 80 % opłaty za wstęp do 2003 r. nie dotyczył kasyna na Mont Parnes i kasyna na Korfu, podczas gdy w odniesieniu do pozostałych kasyn obowiązywał od 1995 r. Komisja stwierdziła w związku z tym, że środek jest wybiórczy.

(6) Władze greckie argumentowały, że każde kasyno obsługuje lokalny rynek, dlatego środek nie może powodować zakłócenia konkurencji lub wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Grecja twierdziła również, że państwa członkowskie mają swobodę w zakresie regulowania hazardu na poziomie krajowym.

Komisja w pełni respektuje prawa państw członkowskich do regulowania hazardu na swoich terytoriach zgodnie z prawem wspólnotowym, nie może jednak przyjąć, że te argumenty sprawiają, iż omawiany środek nie skutkuje zakłóceniem konkurencji lub wpływem na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Podmioty działające w tym sektorze to często międzynarodowe grupy hotelowe, a środek mógłby mieć wpływ na ich decyzje inwestycyjne. Kasyna mogą działać jako atrakcja turystyczna zachęcająca turystów do odwiedzenia Grecji, a niektóre osoby pragnące grać w gry hazardowe mogą dokonywać wyboru pomiędzy wizytą w kasynie a grami internetowymi, które są biznesem międzynarodowym. Komisja stwierdza, że środek może powodować zakłócenie konkurencji i wpływać na handel między państwami członkowskimi.

(7) Komisja stwierdza, że kryteria istnienia pomocy są spełnione oraz że środek stanowi pomoc państwa na rzecz kasyn o niższej opłacie za wstęp. Kasyna te to kasyno na Mont Parnes i kasyna na Korfu, w Salonikach i na Rodos. W przypadku Rodos Komisja stwierdza, że kasyno nie jest już beneficjentem pomocy. Jednak powinno ono zostać uwzględnione w ocenie zgodności i przy ewentualnym odzyskiwaniu pomocy.

Zgodność środka pomocy z prawem

(8) W świetle faktu, że pierwsze akty prawne wprowadzające zróżnicowanie cenowe w kasynach datują się na 1994 i 1995 r., Komisja rozważyła, czy środek w całości stanowi istniejącą pomoc państwa w rozumieniu art. 108 ust. 1 TFUE. Komisja stwierdza, że środek stanowi nową i niezgodną z prawem pomoc, a odzyskanie pomocy podlega art. 15 rozporządzenia proceduralnego.

Zgodność pomocy

(9) Komisja uznaje prawa państw członkowskich do regulowania hazardu na swoich terytoriach zgodnie z prawem wspólnotowym, ale nie uznaje, aby z tego powodu pomoc była objęta art. 106 ust. 2 TFUE. Argumentu, że środek ma na celu zniechęcanie do hazardu, nie da się pogodzić z faktem, że wśród kasyn stosujących opłatę w wysokości 6 EUR znajdują się również kasyna najbliższe największym skupiskom ludności w Grecji, ani z wyraźną możliwością wpuszczania klientów do kasyn bez opłat za wstęp. Pomoc stanowi pomoc operacyjną w tym sensie, że ogranicza bieżące wydatki beneficjenta. Komisja ma poważne wątpliwości, czy w tym przypadku spełnione są warunki zgodności ustalone dla pomocy operacyjnej.

Określenie ilościowe i odzyskanie pomocy

(10) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta. W celu wykonania takiej decyzji o odzyskaniu pomocy konieczne byłoby ilościowe określenie pomocy otrzymanej przez beneficjentów.

______

(1) Dekret 2687/1953, ustawa 2206/1994, dekret ministerialny Y.A. 1128269/1226/0015/ΠΟΛ.1292/16.11.1995 - ΦEK 982/B'/1995; oraz ustawa 3139/30.4.2003.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.235.3

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 16/10 (ex NN 22/10) - Pomoc dla niektórych kasyn w Grecji - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 31/08/2010
Data ogłoszenia: 31/08/2010