Sprawa C-263/10: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunalul Gorj (Rumunia) w dniu 27 maja 2010 r. - Iulian Andrei Nisipeanu przeciwko Administraţia Fondului pentru Mediu i Direcţia Generală a Finanţelor Publice Gorj oraz Administraţia Finanţelor Publice Târgu-Cărbuneşti.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunalul Gorj (Rumunia) w dniu 27 maja 2010 r. - Iulian Andrei Nisipeanu przeciwko Administraţia Fondului pentru Mediu i Direcţia General ă a Finanţelor Publice Gorj oraz Administraţia Finanţelor Publice Târgu-Cărbuneşti

(Sprawa C-263/10)

(2010/C 234/35)

Język postępowania: rumuński

(Dz.U.UE C z dnia 28 sierpnia 2010 r.)

Sąd krajowy

Tribunalul Gorj.

Strony w postępowaniu przed sądem krajowym

Strona skarżąca: Iulian Andrei Nisipeanu.

Strona pozwana: Administraţia Fondului pentru Mediu et Direcţia General ă a Finanţelor Publice Gorj et Administraţia Finanţelor Publice Târgu-Cărbuneşti.

Pytania prejudycjalne

1) Czy wykładni art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy dokonywać w ten sposób, że przewidziany w nim zakaz wewnętrznych podatków dyskryminacyjnych obejmuje również podatek wprowadzony w prawie rumuńskim na mocy rządowego dekretu nadzwyczajnego nr 50 z dnia 25 kwietnia 2008 r. o ustanowieniu podatku od zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy silnikowe (Ordonanţa de Urgenţă Nr. 50/2008 din 25 aprilie 2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, zwany dalej "OUG nr 50/2008"), w brzmieniu zmienionym przez dekret nadzwyczajny nr 208 z dnia 8 grudnia 2008 r. (Ordonanţa de Urgenţă numărul 208 din 08 decembrie 2008), dekret nadzwyczajny nr 218 z dnia 11 grudnia 2008 r. (Ordonanţa de Urgenţă numărul 218 din 11 decembrie 2008), dekret nadzwyczajny nr 7 z dnia 19 lutego 2009 r. (Ordonanţa de Urgenţă numărul 7 din 19 februarie 2009) i dekret nadzwyczajny nr 117 z dnia 30 grudnia 2009 r. (Ordonanţa de Urgenţă numărul 117 din 30 decembrie 2009)?

2) Czy art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej pozwala Rumunii na wprowadzenie w przepisach krajowych ww. OUG nr 50/2008, który wszedł w życie w dniu 1 lipca 2008 r., kryterium "pierwszej rejestracji w Rumunii" zawartego w art. 4 lit. a) tego dekretu i czy jest ono obiektywną przesłanką zgodną z postanowieniami traktatu?

3) Czy art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej pozwala Rumunii, jako państwu członkowskiemu Unii Europejskiej, na stosowanie, począwszy od dnia 1 lipca 2008 r., podatku od zanieczyszczeń emitowanych przez używane samochody przywożone ze Wspólnoty lub uzyskane w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego i zarejestrowane po raz pierwszy w Rumunii, podczas gdy podatek od zanieczyszczeń nie ma zastosowania do samochodów używanych zakupionych w Rumunii?

4) Czy art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej pozwala Rumunii na to, by zgodnie z przywołanymi przepisami zwolnieniem z podatku od zanieczyszczeń objęte zostały wyłącznie "pojazdy silnikowe kategorii M1 spełniające normę zanieczyszczenia Euro 4, których pojemność silnika nie przekracza 2 000 cm3, oraz wszystkie pojazdy silnikowe kategorii N1 spełniające tą normę Euro 4, zarejestrowane po raz pierwszy w Rumunii lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w okresie od dnia 15 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. włącznie", podczas gdy w przypadku nowych pojazdów mających inne cechy niż wskazane powyżej, zwolnienie nie jest przyznawane?

5) Czy wykładni art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy dokonywać w ten sposób, że pozwala on Rumunii na ochronę jej krajowego przemysłu samochodowego, wobec okoliczności, że podatek od zanieczyszczeń obciąża wyłącznie używane samochody osobowe przywożone z innego państwa członkowskiego Unii i zarejestrowane w tym innym państwie lub będące przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego, podczas gdy nie ma zastosowania do używanych samochodów osobowych uprzednio zarejestrowanych w Rumunii, które są w tym państwie następnie ponownie sprzedawane?

6) Czy w przedstawionych powyżej okolicznościach, omawiany podatek jest podatkiem dyskryminacyjnym, zakazanym na mocy art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w sytuacji gdy kryterium "pierwszej rejestracji w Rumunii" zawarte w art. 4 lit. a) OUG nr 50/2008 nie stanowiłoby kryterium obiektywnego w świetle celu wskazanego przy ustanawianiu podatku od zanieczyszczeń przy zastosowaniu zasady "zanieczyszczający płaci" a podatek związany z tym kryterium chroniłby krajową produkcję nowych samochodów osobowych oraz wewnętrzny [rumuński] rynek używanych samochodów osobowych?

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.234.22/1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-263/10: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunalul Gorj (Rumunia) w dniu 27 maja 2010 r. - Iulian Andrei Nisipeanu przeciwko Administraţia Fondului pentru Mediu i Direcţia Generală a Finanţelor Publice Gorj oraz Administraţia Finanţelor Publice Târgu-Cărbuneşti.
Data aktu: 28/08/2010
Data ogłoszenia: 28/08/2010