united kingdom
ukraine

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 14 października 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 81 Traktatu WE oraz art. 53 Porozumienia EOG (w sprawie COMP/39.416 - Klasyfikacja statków).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 14 października 2009 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 81 Traktatu WE oraz art. 53 Porozumienia EOG

(w sprawie COMP/39.416 - Klasyfikacja statków)

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 7796 wersja ostateczna)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 2/05)

(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2010 r.)

W dniu 14 października 2009 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 81 Traktatu WE oraz w art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja niniejszym publikuje tę decyzję, mając na uwadze prawnie uzasadniony interes przedsiębiorstw związany z ochroną ich tajemnic handlowych. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/index/by_nr_78.html#i39_416

1. Niniejsza decyzja na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 skierowana jest do przedsiębiorstw International Association of Classification Societies (Międzynarodowe Zrzeszenie Towarzystw Klasyfikacyjnych) oraz do International Association of Classification Societies Limited (dalej zwane łącznie "IACS"). Zgodnie z tą decyzją zobowiązania przedstawione przez IACS w celu zakończenia niniejszej sprawy stają się wiążące.

2. Przedmiotem postępowania jest traktowanie przez IACS innych Towarzystw Klasyfikacyjnych niebędących członkami IACS. We wstępnej ocenie Komisja wyraziła wstępne stanowisko, że decyzje IACS podjęte w odniesieniu do: (i) kryteriów członkostwa i procedur stosowanych w związku z członkostwem w IACS oraz zawieszaniem lub wycofywaniem tego członkostwa i sposobem stosowania wymienionych kryteriów i procedur; oraz (ii) opracowywania i dostępności rezolucji IACS, a także powiązanej dokumentacji technicznej dla towarzystw klasyfikacyjnych niebędących członkami IACS, mogły prowadzić do ograniczenia konkurencji na właściwym rynku usług w zakresie klasyfikacji statków. Biorąc pod uwagę wstępną opinię Komisji, zgodnie z którą dziesięciu członków IACS zajmuje silną pozycję na rynku, a towarzystwa klasyfikacyjne niebędące członkami IACS mogą doświadczać poważnych ograniczeń w zakresie konkurencyjności, we wstępnej ocenie Komisji uznano, że wymienione decyzje budzą wątpliwości odnośnie do ich zgodności z art. 81 ust. 1 Traktatu WE oraz art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto zgodnie ze wstępnym stanowiskiem Komisji decyzje te nie spełniają wymogów kumulacyjnych niezbędnych do dokonania wyłączenia na mocy art. 81 ust. 3 Traktatu WE oraz art. 53 ust. 3 Porozumienia EOG.

3. IACS zaproponował następujące zobowiązania, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji:

– ustanowienie obiektywnych i przejrzystych wymogów członkostwa oraz stosowanie ich w jednolity i niedyskryminujący sposób. Zobowiązania zawierają szczegółowe zasady dotyczące poszczególnych etapów dopuszczenia do członkostwa, zawieszenia lub wycofania takiego członkostwa, łącznie z konkretnymi terminami,

– zapewnienie, że towarzystwa klasyfikacyjne, niebędące członkami IACS, będą mogły uczestniczyć w posiedzeniach technicznych grup roboczych IACS,

– zadbanie o upublicznienie obecnych i przyszłych rezolucji IACS, a także powiązanej dokumentacji technicznej w tym samym czasie i na warunkach, na jakich dokumenty te udostępniane są członkom IACS,

– ustanowienie niezależnego organu odwoławczego umożliwiającego odwołanie się od decyzji dotyczących dopuszczenia do członkostwa, zawieszenia lub wycofania członkostwa w IACS, dostępu do technicznych grup roboczych IACS oraz dostępności rezolucji IACS, a także powiązanej dokumentacji technicznej.

4. Komisja stwierdza, że zobowiązania zaproponowane przez IACS, będące odpowiedzią na zastrzeżenia zawarte we wstępnej ocenie, są wystarczające i odpowiednie, aby rozwiązać problemy w zakresie konkurencji wskazane w ocenie wstępnej. Potwierdzone zostało to również przez odpowiedzi na zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003.

5. W zakresie zaproponowanych wymogów członkostwa w IACS, zobowiązania zachowują odpowiednią równowagę pomiędzy, z jednej strony utrzymaniem surowych wymogów członkostwa w IACS, z drugiej strony usunięciem zbędnych barier ograniczających członkostwo w IACS. Nowe wymogi zapewniają także, że wszystkie towarzystwa klasyfikacyjne spełniające wymogi kompetencji technicznych będą mogły ubiegać się o członkostwo w IACS, zapewniając również, że skuteczność i jakość działań IACS nie zostanie nadmiernie ograniczona ze względu na zbyt łagodne wymogi uczestnictwa w pracach IACS. Jednocześnie dzięki nowym wymogom, towarzystwa klasyfikacyjne spełniające wymogi kompetencji technicznych, i wyrażające wolę zostania członkiem IACS, będą mogły bez przeszkód to uczynić.

6. Nowy system uczestnictwa towarzystw klasyfikacyjnych niebędących członkami IACS w procesie ustanawiania standardów technicznych, przeprowadzanym przez techniczne grupy robocze IACS, zapewni z jednej strony towarzystwom klasyfikacyjnym niebędących członkami IACS odpowiednie możliwości uczestnictwa w opracowywaniu rezolucji technicznych IACS, gwarantując jednocześnie właściwe funkcjonowanie technicznych grup roboczych IACS. Zobowiązania zapewniają dodatkowo również pełny dostęp do wyników końcowych procesu tworzenia standardów technicznych dla towarzystw klasyfikacyjnych niebędących członkami IACS.

7. Niniejszą decyzją stwierdza się, że w świetle omówionych powyżej zobowiązań nie ma już podstaw do podjęcia przez Komisję dalszych działań. Decyzja jest wiążąca do października 2014 r.

8. Na posiedzeniu w dniu 28 września 2009 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominującej wydał przychylną opinię.

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.2.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 14 października 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 81 Traktatu WE oraz art. 53 Porozumienia EOG (w sprawie COMP/39.416 - Klasyfikacja statków).
Data aktu: 06/01/2010
Data ogłoszenia: 06/01/2010