(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jednym z głównych celów Unii jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, którego zasadniczą częścią są usługi finansowe.
(2) Zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa Komisja przywiązuje dużą wagę do zapewnienia proporcjonalnej reprezentacji użytkowników na wszystkich etapach prac nad polityką w dziedzinie usług finansowych. W tym celu Komisja musi skorzystać z wiedzy fachowej specjalistów działających w ramach organu doradczego.
(3) W komunikacie Komisji z dnia 4 marca 2009 r. "Realizacja europejskiego planu naprawy"(1) stwierdzono, że Komisja zagwarantuje, by głosy europejskich inwestorów były w większym stopniu uwzględniane podczas prac dotyczących wszystkich kwestii finansowych.
(4) W 2004 r. służby Komisji ustanowiły forum użytkowników usług finansowych (FIN-USE). Jego zadaniem miało być zapewnienie wiedzy fachowej z perspektywy użytkownika w celu uwzględnienia jej w prowadzonych przez Komisję Europejską pracach nad polityką dotyczącą usług finansowych, aby doprowadzić do bardziej aktywnego i świadomego zaangażowania użytkowników. Druga trzyletnia kadencja tej grupy wygaśnie w czerwcu 2010 r.
(5) W 2006 r. służby Komisji ustanowiły Grupę Konsumentów ds. Usług Finansowych (ang. Financial Services Consumer Group, FSCG), która stała się podgrupą istniejącej już Europejskiej Grupy Konsultacyjnej ds. Konsumentów (ang. European Consumer Consultative Group, ECCG); celem grupy było zgromadzenie przedstawicieli organizacji konsumenckich ze wszystkich państw członkowskich i umożliwienie im prowadzenia rozmów na temat polityki dotyczącej usług finansowych i na temat proponowanych zmian, które są szczególnie ważne dla konsumentów. Jej pierwsza trzyletnia kadencja dobiegła końca w listopadzie 2009 r.
(6) Forum użytkowników usług finansowych FIN-USE odgrywa znaczącą rolę w przekazywaniu opinii użytkowników usług finansowych poprzez zapewnianie wysokiej jakości doradztwa dla Komisji. Członkowie forum FIN-USE prowadzą również dialog z szeregiem zainteresowanych podmiotów i współuczestniczą w rozpowszechnianiu opinii użytkowników usług finansowych, podnosząc tym samym ogólną jakość procesu podejmowania decyzji.
(7) FSCG jest przydatnym kanałem komunikacji z krajowymi i europejskimi organizacjami konsumenckimi, dzięki któremu zwrócono uwagę na kwestie będące źródłem szczególnego zaniepokojenia konsumentów.
(8) Istnieje potrzeba dalszej konsolidacji wkładu użytkowników usług finansowych, należy również umożliwić konsumentom oraz inwestorom detalicznym, czyli osobom fizycznym dokonującym inwestycji poza swoją działalnością handlową, działalnością gospodarczą czy wykonywaniem zawodu, szersze uczestnictwo w inicjatywach podejmowanych w tej dziedzinie. Niniejszą decyzję podjęto w oparciu o doświadczenia Komisji związane z działalnością FIN-USE i FSCG i oceny zewnętrzne tej działalności oraz w świetle znaczenia, jakie polityka dotycząca unijnych usług finansowych ma dla życia obywateli.
(9) Należy zatem ustanowić grupę użytkowników usług finansowych i określić jej zadania, skład i strukturę za pomocą oficjalnego aktu prawnego.
(10) W skład grupy wchodzić powinni eksperci ds. usług finansowych powołani do reprezentowania interesów konsumentów, inwestorów detalicznych oraz mikro-przedsiębiorstw, a także indywidualni eksperci posiadający wiedzę specjalistyczną w zakresie potrzeb i priorytetów użytkowników w dziedzinie usług finansowych, na przykład prawnicy reprezentujący konsumentów, przedstawiciele pracowników lub naukowcy. Członkowie grupy powinni w wystarczającym stopniu reprezentować różne regiony geograficzne UE.
(11) Grupa powinna wspierać Komisję w opracowywaniu i monitorowaniu polityki dotyczącej usług finansowych, mającej potencjalny wpływ na użytkowników usług finansowych. Przedstawiciele użytkowników usług finansowych i poszczególni eksperci ds. usług finansowych powinni zapewnić wysokiej jakości wkład w prowadzone przez Komisję prace nad inicjatywami w dziedzinie usług finansowych.
(12) W celu umożliwienia dalszej konsolidacji wkładu użytkowników usług finansowych oraz w celu umożliwienia konsumentom, inwestorom detalicznym i mikroprzedsiębiorstwom szerszego uczestnictwa w inicjatywach podejmowanych w dziedzinie usług finansowych grupie należy zapewnić odpowiednie wsparcie finansowe, w formie rocznego wynagrodzenia dla członków oraz zwrotu ich kosztów podróży i zakwaterowania, oraz osobny budżet na działalność badawczą.
(13) Uwzględniając konieczność przyciągnięcia najlepszych ekspertów z bardzo złożonej dziedziny usług finansowych, którzy nie są zatrudnieni w sektorze finansowym, oraz uwzględniając wynagrodzenie członków porównywalnych organów krajowych oraz roczne wynagrodzenie członków FIN-USE i jego okresową waloryzację, członkowie grupy powinni otrzymywać roczne wynagrodzenie, tak aby mieli do dyspozycji wystarczającą ilość środków niezbędnych do zapewnienia Komisji koniecznego wsparcia, która to praca stanowi ekwiwalent około 35 dni roboczych, nie licząc udziału w posiedzeniach grupy.
(14) Z uwagi na fakt, iż w celu osiągnięcia celów grupy konieczne może okazać się wykonanie badań na zewnątrz, Komisja może na wniosek grupy przyznać jej budżet nad działalność badawczą, jeżeli uzna ten wniosek za uzasadniony.
(15) Bez uszczerbku dla zasad dotyczących bezpieczeństwa określonych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom (regulamin wewnętrzny Komisji)(2) należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy ekspertów.
(16) Dane osobowe dotyczące członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym prze-pływie takich danych(3),
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 lipca 2010 r.
W imieniu Komisji | |
Michel BARNIER | |
Członek Komisji |
______
(1) COM(2009) 114 wersja ostateczna.
(2) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.
(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(4) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.199.12 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja ustanawiająca grupę użytkowników usług finansowych |
Data aktu: | 20/07/2010 |
Data ogłoszenia: | 21/07/2010 |
Data wejścia w życie: | 20/07/2010 |