Decyzja ustanawiająca grupę użytkowników usług finansowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 lipca 2010 r.
ustanawiająca grupę użytkowników usług finansowych

(2010/C 199/02)

(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z głównych celów Unii jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, którego zasadniczą częścią są usługi finansowe.

(2) Zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa Komisja przywiązuje dużą wagę do zapewnienia proporcjonalnej reprezentacji użytkowników na wszystkich etapach prac nad polityką w dziedzinie usług finansowych. W tym celu Komisja musi skorzystać z wiedzy fachowej specjalistów działających w ramach organu doradczego.

(3) W komunikacie Komisji z dnia 4 marca 2009 r. "Realizacja europejskiego planu naprawy"(1) stwierdzono, że Komisja zagwarantuje, by głosy europejskich inwestorów były w większym stopniu uwzględniane podczas prac dotyczących wszystkich kwestii finansowych.

(4) W 2004 r. służby Komisji ustanowiły forum użytkowników usług finansowych (FIN-USE). Jego zadaniem miało być zapewnienie wiedzy fachowej z perspektywy użytkownika w celu uwzględnienia jej w prowadzonych przez Komisję Europejską pracach nad polityką dotyczącą usług finansowych, aby doprowadzić do bardziej aktywnego i świadomego zaangażowania użytkowników. Druga trzyletnia kadencja tej grupy wygaśnie w czerwcu 2010 r.

(5) W 2006 r. służby Komisji ustanowiły Grupę Konsumentów ds. Usług Finansowych (ang. Financial Services Consumer Group, FSCG), która stała się podgrupą istniejącej już Europejskiej Grupy Konsultacyjnej ds. Konsumentów (ang. European Consumer Consultative Group, ECCG); celem grupy było zgromadzenie przedstawicieli organizacji konsumenckich ze wszystkich państw członkowskich i umożliwienie im prowadzenia rozmów na temat polityki dotyczącej usług finansowych i na temat proponowanych zmian, które są szczególnie ważne dla konsumentów. Jej pierwsza trzyletnia kadencja dobiegła końca w listopadzie 2009 r.

(6) Forum użytkowników usług finansowych FIN-USE odgrywa znaczącą rolę w przekazywaniu opinii użytkowników usług finansowych poprzez zapewnianie wysokiej jakości doradztwa dla Komisji. Członkowie forum FIN-USE prowadzą również dialog z szeregiem zainteresowanych podmiotów i współuczestniczą w rozpowszechnianiu opinii użytkowników usług finansowych, podnosząc tym samym ogólną jakość procesu podejmowania decyzji.

(7) FSCG jest przydatnym kanałem komunikacji z krajowymi i europejskimi organizacjami konsumenckimi, dzięki któremu zwrócono uwagę na kwestie będące źródłem szczególnego zaniepokojenia konsumentów.

(8) Istnieje potrzeba dalszej konsolidacji wkładu użytkowników usług finansowych, należy również umożliwić konsumentom oraz inwestorom detalicznym, czyli osobom fizycznym dokonującym inwestycji poza swoją działalnością handlową, działalnością gospodarczą czy wykonywaniem zawodu, szersze uczestnictwo w inicjatywach podejmowanych w tej dziedzinie. Niniejszą decyzję podjęto w oparciu o doświadczenia Komisji związane z działalnością FIN-USE i FSCG i oceny zewnętrzne tej działalności oraz w świetle znaczenia, jakie polityka dotycząca unijnych usług finansowych ma dla życia obywateli.

(9) Należy zatem ustanowić grupę użytkowników usług finansowych i określić jej zadania, skład i strukturę za pomocą oficjalnego aktu prawnego.

(10) W skład grupy wchodzić powinni eksperci ds. usług finansowych powołani do reprezentowania interesów konsumentów, inwestorów detalicznych oraz mikro-przedsiębiorstw, a także indywidualni eksperci posiadający wiedzę specjalistyczną w zakresie potrzeb i priorytetów użytkowników w dziedzinie usług finansowych, na przykład prawnicy reprezentujący konsumentów, przedstawiciele pracowników lub naukowcy. Członkowie grupy powinni w wystarczającym stopniu reprezentować różne regiony geograficzne UE.

(11) Grupa powinna wspierać Komisję w opracowywaniu i monitorowaniu polityki dotyczącej usług finansowych, mającej potencjalny wpływ na użytkowników usług finansowych. Przedstawiciele użytkowników usług finansowych i poszczególni eksperci ds. usług finansowych powinni zapewnić wysokiej jakości wkład w prowadzone przez Komisję prace nad inicjatywami w dziedzinie usług finansowych.

(12) W celu umożliwienia dalszej konsolidacji wkładu użytkowników usług finansowych oraz w celu umożliwienia konsumentom, inwestorom detalicznym i mikroprzedsiębiorstwom szerszego uczestnictwa w inicjatywach podejmowanych w dziedzinie usług finansowych grupie należy zapewnić odpowiednie wsparcie finansowe, w formie rocznego wynagrodzenia dla członków oraz zwrotu ich kosztów podróży i zakwaterowania, oraz osobny budżet na działalność badawczą.

(13) Uwzględniając konieczność przyciągnięcia najlepszych ekspertów z bardzo złożonej dziedziny usług finansowych, którzy nie są zatrudnieni w sektorze finansowym, oraz uwzględniając wynagrodzenie członków porównywalnych organów krajowych oraz roczne wynagrodzenie członków FIN-USE i jego okresową waloryzację, członkowie grupy powinni otrzymywać roczne wynagrodzenie, tak aby mieli do dyspozycji wystarczającą ilość środków niezbędnych do zapewnienia Komisji koniecznego wsparcia, która to praca stanowi ekwiwalent około 35 dni roboczych, nie licząc udziału w posiedzeniach grupy.

(14) Z uwagi na fakt, iż w celu osiągnięcia celów grupy konieczne może okazać się wykonanie badań na zewnątrz, Komisja może na wniosek grupy przyznać jej budżet nad działalność badawczą, jeżeli uzna ten wniosek za uzasadniony.

(15) Bez uszczerbku dla zasad dotyczących bezpieczeństwa określonych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom (regulamin wewnętrzny Komisji)(2) należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy ekspertów.

(16) Dane osobowe dotyczące członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym prze-pływie takich danych(3),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Grupa użytkowników usług finansowych

Niniejszym ustanawia się grupę użytkowników usług finansowych, zwaną dalej "grupą".

Artykuł  2

Zadania

1.
Do zadań grupy należy:

a) doradzanie Komisji w trakcie prac nad przygotowaniem aktów prawnych lub innych inicjatyw politycznych mających wpływ na użytkowników usług finansowych, w tym konsumentów, inwestorów detalicznych i mikroprzedsiębiorstwa;

b) dostarczanie informacji, opinii i wskazówek związanych z praktyczną realizacją tych inicjatyw;

c) proaktywne identyfikowanie najważniejszych problemów związanych z usługami finansowymi, które dotykają użytkowników usług finansowych;

d) w stosownych przypadkach i za zgodą Komisji, utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami użytkowników usług finansowych i organami przedstawicielskimi w Unii Europejskiej i na szczeblu krajowym oraz z innymi grupami konsultacyjnymi koordynowanymi przez Komisję, takimi jak Europejska Grupa Konsultacyjna ds. Konsumentów, Grupa Ekspertów ds. Rynku Systemów Płatniczych, Grupa Ekspertów ds. Europejskich Rynków Papierów Wartościowych i grupa ekspertów ds. edukacji finansowej, a także dostarczanie im informacji.

2.
Kwestie, odnośnie do których grupa może być konsultowana, będą obejmować pełen zakres usług finansowych, w tym, ale nie wyłącznie, bankowość detaliczną, kredyty konsumpcyjne i hipoteczne, środki i systemy płatności, ubezpieczenia na życie i inne rodzaje ubezpieczeń, emerytury, detaliczne produkty inwestycyjne, rynki papierów wartościowych oraz nadzór finansowy.
Artykuł  3

Skład i powoływanie

1.
Grupa składa z 20 członków, spośród których co najmniej 11 reprezentuje interesy konsumentów i inwestorów detalicznych zgodnie z ust. 2 lit. a) i b) niniejszego artykułu.
2.
Komisja powołuje członków grupy po wystosowaniu zaproszenia do zgłaszania kandydatur. Członkowie są:

a) powoływani, aby reprezentować interesy konsumentów; lub

b) powoływani, aby reprezentować interesy inwestorów detalicznych; lub

c) powoływani, aby reprezentować interesy mikroprzedsiębiorstw, zgodnie z definicją zamieszczoną w zaleceniu Komisji 2003/361/WE(4), ale z wyłączeniem przedsiębiorstw, których główną działalnością jest świadczenie usług finansowych; lub

d) ekspertami posiadającymi wiedzę na temat usług finansowych z perspektywy użytkownika usług finansowych, z wyłączeniem osób zatrudnionych obecnie w sektorze usług finansowych lub prowadzących działalność w imieniu sektora usług finansowych.

3.
Członkowie wybierani na podstawie ust. 2 lit. d) niniejszego artykułu powoływani są we własnym imieniu.
4.
Kadencja członków grupy trwa trzy lata. Kadencja może zostać przedłużona dwukrotnie.
5.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub naruszą warunki określone w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu lub w art. 339 Traktatu, mogą zostać usunięci lub zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich mandatu.
6.
Członkowie powołani we własnym imieniu składają corocznie oświadczenie, w którym zobowiązują się działać w interesie publicznym, oraz oświadczenie stwierdzające brak, względnie występowanie, konfliktu interesów, który mógłby zagrażać ich bezstronności.
7.
Nazwiska członków publikowane są w rejestrze grup ekspertów Komisji oraz na stosownych stronach internetowych Komisji.
8.
Nazwiska członków są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  4

Tryb funkcjonowania

1.
Grupa wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród swoich członków zwykłą większością głosów. Kadencja przewodniczącego i wiceprzewodniczącego jest przedłużana co rok. Obydwa stanowiska są odnawialne.
2.
W porozumieniu z Komisją grupa może ustanowić podgrupy do zbadania szczegółowych kwestii podlegających zakresowi obowiązków grupy. Takie podgrupy są rozwiązywane niezwłocznie po wygaśnięciu mandatu.
3.
W porozumieniu z Komisją grupa może zaprosić ekspertów posiadających specjalistyczną wiedzę fachową do udziału w pracach grupy i podgrup.
4.
Członkowie grupy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom. W przypadku nieprzestrzegania powyższych zobowiązań Komisja może podjąć wszelkie stosowne środki.
5.
Grupa spotyka się średnio osiem razy w roku, zazwyczaj w siedzibie Komisji w Brukseli. Forma i harmonogram posiedzeń ustalane są przez Komisję. Na wniosek członków jedno posiedzenie w roku może się odbyć w innym państwie członkowskim.
6.
Komisja zapewnia obsługę sekretariatu grupy. Urzędnicy Komisji mogą uczestniczyć w posiedzeniach grupy i jej podgrup.
7.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu grup ekspertów.
8.
Komisja może opublikować w Internecie w oryginalnym języku danego dokumentu wszelkie pisemne wyniki prac grupy.
Artykuł  5

Wynagrodzenie i zwrot kosztów

1.
Roczne wynagrodzenie członków grupy za świadczone usługi wynosi 10.000 EUR. Wysokość wynagrodzenia zostanie poddana przeglądowi po upływie 3 lat.
2.
Koszty są zwracane w granicach rocznego budżetu przy-znanego grupie przez właściwe służby Komisji.
3.
Komisja zwraca koszty podróży oraz w stosownych przypadkach koszty pobytu ponoszone przez członków w związku z działalnością grupy zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji. W miarę możliwości służby Komisji mogą zwrócić koszty podróży oraz w stosownych przypadkach koszty pobytu poniesione przez ekspertów zaproszonych doraźnie, pod warunkiem uzyskania wcześniejszej zgody Komisji i zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi zwrotu kosztów poniesionych przez ekspertów zewnętrznych.
4.
Aby móc wykonać swoje zadania, w stosownych przypadkach grupa może zwrócić się o wykonanie badań na zewnątrz. Jeżeli Komisja uzna taki wniosek za uzasadniony, może podjąć decyzję o przeznaczeniu na ten cel części swojego rocznego budżetu na działalność badawczą, wynoszącej maksymalnie 150.000 EUR. Budżet ten jest zarządzany przez Komisję z pełnym poszanowaniem stosownych przepisów i procedur.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lipca 2010 r.

W imieniu Komisji
Michel BARNIER
Członek Komisji

______

(1) COM(2009) 114 wersja ostateczna.

(2) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.

(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(4) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.199.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja ustanawiająca grupę użytkowników usług finansowych
Data aktu: 20/07/2010
Data ogłoszenia: 21/07/2010
Data wejścia w życie: 20/07/2010