P6_TA(2009)0326
Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2009 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do uchylania się od płacenia podatków związanego z importem i innymi transakcjami transgranicznymi (COM(2008)0805 - C6-0039/2009 - 2008/0228(CNS))
(2010/C 184 E/86)
(Dz.U.UE C z dnia 8 lipca 2010 r.)
(Procedura konsultacji)
Parlament Europejski,
– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2008)0805),
– uwzględniając art. 93 Traktatu WE, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C6-0039/2009),
– uwzględniając art. 51 Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A6-0189/2009),
1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 250 ust. 2 Traktatu WE;
3. zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;
4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;
5. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.
| TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ | POPRAWKA |
|
Poprawka 1 Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający Punkt 5 preambuły | |
| (5) VAT płatny jest przez osobę zobowiązaną do zapłaty na rzecz organów podatkowych. W celu zabezpieczenia zapłaty VAT państwa członkowskie mogą jednak postanowić, że w określonych okolicznościach do zapłaty VAT jest solidarnie zobowiązana inna osoba. | (5) VAT płatny jest przez osobę zobowiązaną do zapłaty na rzecz organów podatkowych. W celu zabezpieczenia zapłaty VAT państwa członkowskie mogą jednak postanowić, że w określonych okolicznościach do zapłaty VAT jest solidarnie zobowiązana inna osoba. Państwo członkowskie powinno przy tym podjąć starania, aby środki zmierzające do zwalczania oszustw były proporcjonalne i skierowane do osób popełniających oszustwa. |
|
Poprawka 2 Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający Punkt 6 preambuły | |
| (6) W celu zapewnienia odpowiedzialności solidarnej dostawcy towaru przyczyniającego się do utraty VAT w przypadku, gdy towar dostarczony ze zwolnieniem z VAT zostaje nabyty przez inną osobę za zapłatę VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia takiego towaru w państwie członkowskim, w którym dany dostawca nie posiada siedziby (dostawca nieposiadający siedziby), należy przewidzieć taką możliwość. |
(6) W celu zapewnienia odpowiedzialności solidarnej dostawcy towaru przyczyniającego się do utraty VAT w przypadku, gdy towar dostarczony ze zwolnieniem z VAT zostaje nabyty przez inną osobę za zapłatę VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia takiego towaru w państwie członkowskim, w którym dany dostawca nie posiada siedziby (dostawca nieposiadający siedziby), należy przewidzieć taką możliwość. Do...(*) Komisja powinna ocenić funkcjonowanie systemu odpowiedzialności solidarnej oraz, jeśli będzie to konieczne, przedstawi wniosek dotyczący odpowiednich zmian. ______ (*) Pięć lat od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy. |
|
Poprawka 3 Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający Artykuł 1 - punkt 2 Dyrektywa 2006/112/WE Artykuł 205 - ustęp 2 | |
| 2. W sytuacji, o której mowa w art. 200, osoba dokonująca dostawy towaru na warunkach określonych w art. 138 odpowiada solidarnie za zapłatę VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia takiego towaru, jeżeli nie wypełniła przewidzianego w art. 262 i 263 obowiązku złożenia informacji podsumowującej zawierającej informacje na temat dostawy lub jeśli złożona przez nią informacja podsumowująca nie zawiera przewidzianych w art. 264 informacji dotyczących takiej dostawy. | 2. W sytuacji, o której mowa w art. 200, osoba dokonująca dostawy towaru zgodnie z art. 138 odpowiada solidarnie za zapłatę VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia takiego towaru, jeżeli osoba ta nie wypełniła przewidzianego w art. 262 i 263 obowiązku złożenia informacji podsumowującej zawierającej informacje na temat dostawy lub jeśli złożona przez nią informacja podsumowująca nie zawiera przewidzianych w art. 264 informacji dotyczących takiej dostawy. |
| Przed pociągnięciem do odpowiedzialności solidarnej osoby dokonującej dostawy towaru zgodnie z art. 138 organy, którym osoba ta ma obowiązek dostarczyć informację podsumowującą na podstawie art. 262, powiadamiają tę osobę o niedopełnieniu obowiązków i dają jej możliwość złożenia wyjaśnień w terminie co najmniej dwóch miesięcy. | |
| Przepisy akapitu pierwszego nie mają jednak zastosowania w następujących sytuacjach: | Przepisy akapitu pierwszego nie mają zastosowania w przypadkach, gdy: |
| (a) klient złożył za okres, w którym stał się wymagalny podatek z tytułu danej transakcji, deklarację VAT przewidzianą w art. 250, zawierającą wszystkie informacje na temat tej transakcji; | (a) klient złożył za okres, w którym stał się wymagalny podatek z tytułu danej transakcji, deklarację VAT przewidzianą w art. 250, zawierającą wszystkie informacje na temat tej transakcji; |
| (b) osoba dokonująca dostawy towaru na warunkach określonych w art. 138 może należycie uzasadnić własne zaniedbanie, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, w sposób zadowalający dla właściwych organów. |
(b) osoba dokonująca dostawy towaru zgodnie z art. 138 może należycie uzasadnić wobec właściwych organów, do których składa się informację podsumowującą zgodnie z art. 262, własne zaniedbanie, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu; lub |
| (c) od dostawy towaru do otrzymania przez osobę dokonującą tej dostawy zgodnie z art. 138 zawiadomienia, o którym mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, upłynęło ponad dwa lata. | |
|
Poprawka 4 Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający Artykuł 1a (nowy) | |
| Artykuł 1a | |
| Ocena prowadzona przez Komisję | |
| Do...(*) Komisja sporządzi sprawozdanie oceniające skutki funkcjonowania systemu odpowiedzialności solidarnej w rozumieniu art. 205 dyrektywy 2006/112/WE, wraz z oceną jego wpływu na koszty administracyjne ponoszone przez dostawców i na dochody podatkowe uzyskane przez państwa członkowskie. W razie potrzeby i pod warunkiem, że Komisja będzie w stanie wykazać, że baza danych systemu wymiany informacji w zakresie podatku VAT (VIES) i wymiana informacji między państwami członkowskimi funkcjonuje prawidłowo, Komisja przedłoży wniosek dotyczący zmiany art. 205 dyrektywy 2006/112/WE. | |
|
______ (*) Pięć lat od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy. | |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.184E.519 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do uchylania się od płacenia podatków związanego z importem i innymi transakcjami transgranicznymi (COM(2008)0805 - C6-0039/2009 - 2008/0228(CNS)). |
| Data aktu: | 24/04/2009 |
| Data ogłoszenia: | 08/07/2010 |