P6_TA(2008)0521
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie wpływu środków dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa oraz urządzeń prześwietlających pasażerów na prawa człowieka, prywatność, godność osobistą i ochronę danych
(2010/C 15 E/14)
(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2010 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając Europejską Konwencję o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, artykuł 6 Traktatu UE, artykuł 80 ust. 2 Traktatu WE oraz rozporządzenie (WE) nr 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego(1),
– uwzględniając art. 108 ust. 5 Regulaminu,
A. mając na uwadze fakt, że Komisja przedstawiła projekt rozporządzenia Komisji uzupełniającego wspólne podstawowe zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, włączający do dozwolonych metod kontroli pasażerów na lotniskach Unii Europejskiej urządzenia prześwietlające pasażerów, tzn. urządzenia umożliwiające uzyskanie obrazów ludzi, jakby byli oni nadzy, co jest równoznaczne z wirtualnym przeszukiwaniem rozebranych do naga osób,
B. mając na uwadze, że urządzenia prześwietlające pasażerów mogą być jednym z technicznych rozwiązań potrzebnych do utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w europejskich portach lotniczych,
C. mając na uwadze, że w przypadku korzystania z urządzeń prześwietlających pasażerów europejskie ramy gwarantujące prawa pasażerów europejskich są kluczowe dla niedopuszczenia do sytuacji, w której poszczególne porty lotnicze stosują różne regulacje,
D. mając na uwadze, że projekt tego środka, o charakterze daleko odbiegającym od czysto technicznego, ma poważny wpływ na prywatność, prawo do ochrony danych oraz prawo do godności osobistej, i dlatego też powinny mu towarzyszyć mocne i odpowiednie gwarancje,
E. mając na uwadze, że Komisja nie dołączyła do projektu tego środka oceny wpływu na prawa podstawowe, jak wymaga tego komunikat Komisji z dnia 27 kwietnia 2005 r. dotyczący zgodności z Kartą praw podstawowych we wniosku legislacyjnym Komisji COM(2005)0172; mając na uwadze, że Komisja nie skonsultowała się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, jak wymaga tego art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), ani z grupą roboczą utworzoną na mocy art. 29, ani też z Agencją Praw Podstawowych, oraz mając na uwadze, że nie przeprowadzono żadnego badania dotyczącego ewentualnego wpływu takich urządzeń na zdrowie pasażerów,
F. mając na uwadze, że z wyżej wymienionych przyczyn pojawiają się wątpliwości co do zasadności takiego środka oraz jego proporcjonalności i konieczności w demokratycznym społeczeństwie,
G. mając na uwadze, że kontynuacją projektu tego środka dotyczącego metod kontroli pasażerów rozpatrywanego w ramach procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą (komitologia), będą środki wykonawcze dotyczące wymogów i procedur w zakresie kontroli, co do których decyzje zapadną w drodze procedur, w ramach których Parlament nie posiada prawie żadnych uprawnień,
H. mając na uwadze, że nie odbyła się żadna szeroka, przejrzysta i otwarta debata z udziałem pasażerów, zainteresowanych stron i instytucji na szczeblu unijnym lub krajowym na ten tak delikatny temat dotyczący podstawowych praw obywateli,
I. mając na uwadze, że w sektorze lotnictwa należy zagwarantować realne bezpieczeństwo,
J. mając na uwadze, że decyzja Komisji o stopniowym zniesieniu zakazu dotyczącego cieczy najpóźniej do kwietnia 2010 r. stanowi zdecydowanie krok w dobrym kierunku,
1. uważa, że nie zostały jeszcze spełnione warunki do podjęcia decyzji, ponieważ nadal brak podstawowych informacji, i zwraca się do Komisji, aby przed upływem trzech miesięcy:
– dokonała oceny wypływu na prawa podstawowe;
– skonsultowała się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, grupą roboczą utworzoną na mocy artykułu 29 oraz Agencją Praw Podstawowych;
– dokonała naukowej i medycznej oceny ewentualnych skutków takiej technologii dla zdrowia;
– dokonała oceny wpływu gospodarczo-handlowego oraz pod względem korzyści i kosztów,
2. uważa, że projekt dotyczący tego środka może wykraczać poza uprawnienia wykonawcze przyznane w akcie podstawowym, ponieważ przewidywane przepisy nie mogą być uważane za zwykłe przepisy techniczne związane z bezpieczeństwem lotnictwa, lecz za przepisy mające poważny wpływ na podstawowe prawa obywateli;
3. uważa w związku z tym, że wszystkie środki dotyczące bezpieczeństwa lotnictwa, w tym stosowanie urządzeń prześwietlających, powinny przestrzegać zasady proporcjonalności, uzasadnionej i koniecznej w demokratycznym społeczeństwie, i dlatego też zwraca się do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, grupy roboczej utworzonej na mocy artykułu 29 oraz Agencji Praw Podstawowych o wydanie w trybie pilnym na początku listopada 2008 r. opinii w sprawie urządzeń prześwietlających;
4. zastrzega sobie prawo do zwrócenia się do służb prawnych Unii Europejskiej o sprawdzenie zgodności takich środków z prawami człowieka i podstawowymi wolnościami, oraz do podjęcia niezbędnych działań następczych;
5. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
______
(1) Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.15E.71 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Bezpieczeństwo lotnictwa oraz urządzenia prześwietlające pasażerów. |
| Data aktu: | 23/10/2008 |
| Data ogłoszenia: | 21/01/2010 |