Piractwo na morzu.

Piractwo na morzu

P6_TA(2008)0519

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie piractwa na morzu

(2010/C 15 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając swoją rezolucję w sprawie zintegrowanej polityki morskiej Unii Europejskiej z dnia 20 maja 2008 r.(1),

– uwzględniając swoją rezolucję w sprawie notorycznego zabijania ludności cywilnej w Somalii z dnia 19 czerwca 2008 r.(2),

– uwzględniając konkluzje Rady ds. Ogólnych z dnia 15 września 2008 r. (13028/2008),

– uwzględniając konkluzje Rady ds. Stosunków Zewnętrznych z dnia 26 maja 2008 r. (9868/2008),

– uwzględniając wspólne działanie Rady 2008/749/WPZiB z dnia 19 września 2008 r. ustanawiające wojskowe działania koordynujące Unii Europejskiej wspierające rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1816(2008) (UE NAVCO)(3) oraz rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1838(2008),

– uwzględniając Konwencję Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przeciwdziałania bezprawnym czynom przeciwko bezpieczeństwu żeglugi morskiej,

– uwzględniając rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1814(2008) z dnia 15 maja 2008 r. oraz 1816(2008) z dnia 2 czerwca 2008 r. w sprawie sytuacji w Somalii,

– uwzględniając art. 103 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że piractwo na pełnym morzu stanowi coraz większe zagrożenie dla życia i bezpieczeństwa ludzi, zwłaszcza na morzach w pobliżu Somalii i Rogu Afryki, a także dla pomocy humanitarnej udzielanej ok. 3,5 mln ludzi, którzy potrzebują pomocy;

B. mając na uwadze napływające skargi dotyczące zwiększenia częstotliwości aktów piractwa w innych częściach świata, takich jak Kanał Mozambicki, niektóre obszary w pobliżu wybrzeży Indii oraz Karaiby,

C. mając na uwadze, że utrzymujący się konflikt i brak politycznej stabilizacji w Somalii przyczyniają się do aktów piractwa i zbrojnych rabunków,

D. mając na uwadze, że w ubiegłym roku zwiększyła się liczba i częstotliwość aktów przestępczych skierowanych przeciwko jednostkom rybackim, handlowym i pasażerskim z krajów Wspólnoty na wodach międzynarodowych w pobliżu wybrzeży Afryki, co stwarza poważne zagrożenie dla życia załóg i ma bardzo negatywny wpływ na handel międzynarodowy;

E. mając na uwadze, że swobodny ruch statków uprawiających legalną działalność handlową na pełnym morzu stanowi warunek konieczny do prowadzenia handlu międzynarodowego;

F. mając na uwadze, że ta forma piractwa bezpośrednio zagraża marynarzom, których środki do życia zależą od bezpiecznego i zgodnego z prawem prowadzenia handlu i wykonywania zawodu na morzu;

G. mając na uwadze, że rybacy z UE prowadzący działalność na pełnym morzu padają ofiarą piratów, a zagrożenie piractwem doprowadziło do wycofania się znacznej liczby statków rybackich UE na odległość kilkuset kilometrów od wybrzeży Somalii lub do ograniczenia działalności rybackiej w tym regionie;

H. mając na uwadze, że ofiarą piractwa padło wielu zwykłych obywateli przebywających na statkach rekreacyjnych na morzu w pobliżu Rogu Afryki;

I. mając na uwadze, że po części ta forma piractwa wynika z przemocy i braku stabilności politycznej Somalii, wywołuje efekt domina w pozostałej części regionu Rogu Afryki, ale również przyczynia się do nich, tak jak w przypadku jego jednoczesnych konsekwencji dla ludności cywilnej Somalii pod względem narażenia na zagrożenia, braku rozwoju, zakłóceń w dostawach pomocy w postaci żywności i innych działań humanitarnych,

J. mając na uwadze, że w 2007 r. doniesiono o 20 zamordowanych członkach załóg, 153 rannych lub napadniętych oraz 194 porwanych,

K. mając na uwadze, że w reakcji na zaostrzanie się tego zjawiska Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych opracowuje obecnie nową rezolucję, mającą zmobilizować społeczność międzynarodową do lepszego stosowania istniejących instrumentów zwalczania i prewencji w ramach prawa morza lub w ramach rezolucji Rady Bezpieczeństwa,

1. wzywa Tymczasowy Rząd Federalny Somalii, aby we współpracy z ONZ i Unią Afrykańskaą traktował piractwo i zbrojne rabunki dokonywane z wybrzeży Somalii na statki przewożące pomoc humanitarną jako przestępstwa, które należy ścigać poprzez aresztowanie sprawców zgodnie z obowiązującym prawem międzynarodowym;

2. odnotowuje wspólne działanie 2008/749/WPZiB ustanawiające wojskowe działania koordynujące UE wspierające rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1816(2008 r.), tzw. UE NAVCO;

3. zwraca się do państw członkowskich zasiadających w Radzie Bezpieczeństwa ONZ o odnowienie upoważnień przyznanych w rezolucji nr 1816(2008), zgodnie z zamiarem zapisanym w rezolucji nr 1838(2008);

4. wzywa Komisję, żeby poszukiwała sposobów ochrony przed piractwem statków rybackich pływających pod banderami unijnymi i innych statków rybackich, dokonujących połowów na wodach międzynarodowych w północno-zachodniej części Oceanu Indyjskiego, ewentualnie we współpracy z Komisją ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (IOTC);

5. ubolewa, że Rada nie skonsultowała się z Parlamentem w sprawie decyzji o rozpoczęciu tej operacji w zakresie Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (EPBO) i wzywa Radę do poinformowania Parlamentu o zakresie tego działania i dokładnych zadaniach, jakie podejmie komórka UE ds, koordynacji w ramach Rady Europejskiej w celu wsparcia misji morskiej w zakresie EPBiO - EU NAVCO;

6. apeluje do Rady o wyraźne rozróżnienie przyszłego mandatu EPBiO i antypirackich zadań wykonywaych przez państwa członkowskie w ramach operacji Trwała Wolność - Róg Afryki, która ma na celu walkę z działaniami terrorystycznymi; żąda jasnych wytycznych dotyczących zatrzymania i karania schwytanych piratów; apeluje do Rady, aby unikała jakiegokolwiek angażowania UE NAVCO w trwający w Somalii konflikt; wzywa do skutecznej koordynacji działań z innymi okrętami wojennymi w regionie, zwłaszcza amerykańskimi i rosyjskimi;

7. wzywa Komisję i Radę, aby dążyły do zagwarantowania jak najszybszego przeglądu i uaktualnienia prawnych instrumentów Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotyczących piractwa i zbrojnych rabunków w celu schwytania i skazania sprawców tych zbrodni;

8. zwraca się do Komisji i Rady o zachęcenie państw przybrzeżnych i wszystkich państw członkowskich do ratyfikowania protokołu do Konwencji w sprawie przeciwdziałania bezprawnym czynom przeciwko bezpieczeństwu żeglugi morskiej z 2005 r.;

9. zachęca państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, do jak najszybszego wprowadzenia do swoich wewnętrznych systemów prawnych odpowiednich przepisów Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza i Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie przeciwdziałania bezprawnym czynom przeciwko bezpieczeństwu żeglugi morskiej, pozwalających na jasne wskazanie jurysdykcji, a przez to na zapewnienie ścigania karnego przy pełnej pewności prawa w razie schwytania piratów lub sprawców zbrojnych napaści na morzu;

10. z zadowoleniem przyjmuje plany Komisji dotyczące wzmocnienia koordynacji europejskich agencji odpowiedzialnych za nadzór morski, zwłaszcza w dziedzinie zapobiegania nielegalnej działalności (handlowi ludźmi i przemytowi narkotyków, nielegalnej imigracji), ze szczególnym naciskiem na wody międzynarodowe; wzywa Radę do nieprzyrównywania wyzwania, jakim jest terroryzm, do kwestii nielegalnej imigracji oraz handlu ludźmi i przemytu narkotyków;

11. przyjmuje z zadowoleniem inicjatywę Komisji dotyczącą promowania negocjacji w celu lepszego współużytkowania przestrzeni morskiej z krajami trzecimi i zdecydowanie popiera wzmożoną współpracę z krajami sąsiadującymi w zakresie ochrony mórz niepodlegających krajowym jurysdykcjom;

12. stanowczo potępia handel bronią i amunicją ze zorganizowanymi bandami, które dokonują aktów piractwa; zwraca się do właściwych organizacji międzynarodowych, żeby zaleciły odpowiednie środki mające na celu niedopuszczenie, by broń nie trafiała w ręce takich pirackich band;

13. apeluje do Komisji o przekazywanie Parlamentowi informacji na temat wszelkich decyzji, jakie może ona podjąć w sprawie finansowania przedsięwzięć związanych z najbardziej niebezpiecznymi szlakami morskimi w okolicach Rogu Afryki, w cieśninie Bab al-Mandab i Zatoce Adeńskiej;

14. wzywa Komisję do rozważenia, w jaki sposób można by praktycznie wesprzeć agendę IMO z Sana'a/Dar-es-Salaam, a w szczególności związane z tym utworzenie regionalnego ośrodka lub systemu informacji morskiej;

15. z zadowoleniem przyjmuje postępy Rady Europejskiej w przygotowywaniu operacji morskiej Unii Europejskiej skierowanej przeciwko piratom, mającej na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa tranzytu statków towarowych w korytarzu morskim Zatoki Adeńskiej;

16. ubolewa, że działania Rady nie dotyczą stref połowowych w tym regionie, i wnioskuje o szybkie podjęcie działań zmierzających w tym kierunku;

17. zwraca się do Komisji o stworzenie w możliwie najkrótszym czasie w ramach nowej zintegrowanej polityki morskiej wspólnotowego systemu współpracy i koordynacji, który pozwoliłby okrętom wojennym pływającym pod flagą jednego z państw członkowskich i znajdującym się na wodach międzynarodowych chronić statki rybackie i handlowe z innych państw członkowskich;

18. w związku z powyższym z zadowoleniem przyjmuje poprawkę do budżetu ogólnego UE na rok 2009 przyjętą przez Parlament w pierwszym czytaniu, mającą na celu ustanowienie nowej linii budżetowej w celu sfinansowania projektu pilotażowego mającego ocenić możliwość finansowania, zarządzania i koordynowania programu działań Wspólnoty, którego celem będzie ochrona statków wspólnotowych przepływających przez obszary zagrożone piractwem międzynarodowym bądź prowadzących działalność na tych obszarach;

19. wzywa Komisję i państwa członkowskie do czynnego wsparcia w ramach ONZ i IMO inicjatywy niektórych państw członkowskich zmierzającej do objęcia prawem pościgu na wodzie i w powietrzu wód terytorialnych krajów przybrzeżnych, jeśli wyrażą one na to zgodę, oraz do stworzenia mechanizmu skoordynowanej pomocy w przypadku piractwa morskiego; zwraca się również do Komisji i do państw członkowskich o aktywne działania na rzecz zapewnienia przyjęcia kolejnej rezolucji Organizacji Narodów Zjednoczonych, ponieważ rezolucja nr 1816 wygaśnie w dniu 2 grudnia 2008 r.;

20. pragnie, aby Komisja Europejska i Narody Zjednoczone równolegle do zapewniania bezpieczeństwa konwojów i korzystania z prawa do ścigania napastników nie zaniedbywały drogi współpracy i normalizacji stosunków politycznych z państwami danego regionu w celu umożliwienia im przyjmowania środków mających na celu zapobieganie lub walkę z przestępczością na morzu i jej wieloma przyczynami;

21. wzywa Radę i państwa członkowskie do wyjaśnienia celów morskiej operacji wojennej UE w ramach rezolucji nr 1816(2008) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych w celu zwalczania zbrojnych rabunków i aktów piractwa w pobliżu wybrzeży Somalii; uznaje, że rezolucje nr 1816(2008) i 1838 Rady Bezpieczeństwa ONZ sporządzono zgodnie z rozdziałem VII Karty ONZ, który jako jedyny przewiduje legalne użycie siły; niemniej jednak podkreśla, że w żadnym razie nie powinno się uznawać za działania wojenne aktów piractwa oraz działań podejmowanych przeciw piractwu; wzywa Radę, aby traktowała piractwo jako przestępstwo zgodnie z obowiązującym prawem międzynarodowym;

22. zwraca się do Rady o podjęcie wszelkich starań o rozpoznanie i rozbicie siatek zorganizowanej przestępczości, które czerpią korzyści z opisywanych czynów;

23. zwraca się do Komisji i społeczności międzynarodowej o użycie wszelkich zasobów ludzkich i finansowych niezbędnych, by pomóc w ustanowieniu demokratycznych i stabilnych rządów w Somalii w celu skutecznego i długoterminowego zwalczania piractwa na morzu;

24. zachęca Radę i państwa członkowskie do przyjęcia jasnych i prawnie niepodważalnych zasad interwencji sił morskich uczestniczących w omawianych operacjach;

25. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

______

(1) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0213.

(2) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0313.

(3) Dz.U. L 252 z 20.9.2008, s. 39.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024