P6_TA(2008)0515
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009, Sekcja III - Komisja (C6-0309/2008 - 2008/2026(BUD)) oraz list w sprawie poprawek nr 1/2009 (SEC(2008)2435) do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009
(2010/C 15 E/47)
(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2010 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając art. 272 Traktatu WE oraz art. 177 Traktatu Euratom,
– uwzględniając decyzję Rady 2000/597/WE, Euratom z dnia 29 września 2000 r. dotyczącą systemu środków własnych Wspólnot Europejskich(1),
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),
– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3),
– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie rocznej strategii politycznej Komisji na 2009 r.(4),
– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie ram i priorytetów budżetowych na rok 2009(5),
– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie budżetu na 2009 r.: uwagi wstępne dotyczące wstępnego projektu budżetu na rok 2009 oraz mandatu w sprawie postępowania porozumiewawczego, sekcja 3 - Komisja(6),
– uwzględniając wstępny projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 przedstawiony przez Komisję dnia 16 maja 2008 r. (COM(2008)0300),
– uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 przedstawiony przez Komisję dnia 17 lipca 2008 r. (C6-0309/2008),
– uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2009 (SEC(2008)2435) do wstępnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009,
– uwzględniając art. 69 oraz załącznik IV do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej oraz opinie innych zainteresowanych komisji (A6-0398/2008),
Kluczowe zagadnienia
1. przypomina, że we wspomnianych powyżej dwóch rezolucjach z dnia 24 kwietnia 2008 r. określono priorytety polityczne oraz przedstawiono ocenę ram budżetowych na rok 2009; zaznacza, że te dwie rezolucje dostarczają solidnych podstaw dla przeprowadzenia pierwszej oceny wstępnego projektu budżetu Komisji (WPB) na rok 2009, jak określono w wyżej wymienionej rezolucji w sprawie WPB przyjętej w dniu 8 lipca 2008 r.; przypomina, że Parlament w swojej rezolucji wyraził zdecydowaną krytykę w związku z niskim poziomem środków na płatności oraz małymi marginesami dostępnymi w większości działów wieloletnich ram finansowych;
2. z zadowoleniem przyjmuje porozumienie w sprawie sześciu wspólnych oświadczeń Parlamentu Europejskiego i Rady, załączonych do niniejszej rezolucji, zawarte w pierwszym czytaniu w postępowaniu pojednawczym w sprawie budżetu na 2009 r. z dnia 17 lipca 2008 r.; wziął je pod uwagę w trakcie przygotowywania swoich poprawek do projektu budżetu; wskazuje na fakt, że w niektórych kwestiach, takich jak ocena agencji, nie osiągnięto jednak jeszcze z Radą wspólnego stanowiska;
3. wyraża ubolewanie z powodu dalszego obniżenia przez Radę i tak już niskiego poziomu WPB: środki na zobowiązania w projekcie budżetu wynoszą łącznie 133.933 mln EUR, co oznacza obniżenie o 469 mln euro wobec WPB, a środki na płatności w wysokości 114.972 mln EUR są o 1.771 mln euro niższe od tych we WPB i odpowiadają 0,89 % DNB, co sytuuje płatności na najniższym do tej pory poziomie; podkreśla, że doprowadziło to do jeszcze większej dysproporcji pomiędzy poziomem zobowiązań i płatności, co stoi w sprzeczności z zasadą równowagi;
4. domaga się dostosowania przy pierwszej okazji działu 4, tak aby odpowiadał on rzeczywistym potrzebom; wyraża ubolewanie, że Komisja nie jest skłonna przeznaczyć odpowiednich środków na ten cel;
5. popiera list w sprawie poprawek nr 1 do wstępnego projektu budżetu na rok 2009, przyjęty przez Komisję w dniu 9 września 2008 r., ponieważ wydaje się, że przedstawia on nieco bardziej realistyczną niż WPB wizję potrzeb w dziale 4; wyraża jednak ubolewanie, że z powodu ograniczeń związanych z wieloletnimi ramami finansowymi przewidzianymi na lata 2007-2013 nie jest w stanie w pełni przyjąć nowych, nieprzewidzianych i pilnych potrzeb, takich jak pomoc żywnościowa i pomoc na odbudowę Gruzji, Kosowa, Afganistanu i Palestyny; podkreśla, że tylko wykorzystanie możliwości wynikających z postanowień porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. oraz absolutnie niezbędna zdecydowana wola polityczna umożliwią UE wypełnienie swych zobowiązań podjętych w dziedzinie polityki zewnętrznej;
6. uważa, że kwota przyjęta przez Radę jako środki na płatności nie jest w ogóle spójna z wieloma priorytetami politycznymi i zobowiązaniami UE; daje wyraz swojemu wielkiemu zdziwieniu faktem, że Rada proponuje oficjalnie zaledwie 0,89 % DNB na płatności, podczas gdy łączne zaległe zobowiązania wyniosły już 139.000 mln EUR w 2007 r.; w związku z tym podejmuje decyzję o zwiększeniu ogólnego poziomu płatności do 0,959 %;
7. jest zdania, że budżet UE w swej obecnej formie nie może skutecznie i realistycznie służyć celom wytyczonym przez UE w odniesieniu do zmian klimatycznych; uważa, że obywatele europejscy potrzebują namacalnej inicjatywy europejskiej, by móc poradzić sobie z następstwami zmian klimatycznych; wyraża ubolewanie z powodu faktu, że wsparcie działań w zakresie zmian klimatu wciąż jest bardzo ograniczone w budżecie UE; jest przekonany, że należy podjąć zdecydowane wysiłki na rzecz zwiększenia i skoncentrowania odpowiednich środków finansowych w celu zwiększenia przewodniej roli Europy w przeciwdziałaniu następstwom zmian klimatycznych; zachęca Komisję, by do 15 marca 2009 r. przedstawiła ambitny plan odpowiedniego zwiększenia środków w zakresie zmian klimatycznych, który rozważy ustanowienie specjalnego "funduszu zapobiegania zmianom klimatycznym" lub celowej pozycji budżetowej, która poprawiłaby zdolność budżetu do rozwiązywania tych kwestii, zwłaszcza przy wykorzystaniu środków ograniczających, dostosowujących i stabilizujących; uważa, że należy rozważyć system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) jako potencjalne źródło zasobów na szczeblu UE;
8. nie jest gotowy na zaakceptowanie żadnych nowych przydziałów w uwagach do budżetu 2009; w związku z tym usunął wszelkie zaproponowane nowe odniesienia do konkretnych kwot lub organizacji czy jednostek wymienionych z nazwy, ponieważ takie przydziały nie są zgodne z rozporządzeniem finansowym;
9. podjął decyzję o przyjęciu dokonanych przez Radę drobnych cięć w pozycjach dotyczących wydatków administracyjnych niektórych wieloletnich programów, biorąc pod uwagę fakt, że sama Komisja często ponownie przydziela środki z tych pozycji poprzez przeniesienie przy okazji dokonywania ogólnego rozliczenia rachunków; podkreśla jednak, że to obniżenie poziomów w jednej rocznej procedurze budżetowej nie może w żadnym wypadku prowadzić do obniżenia poziomów w kopertach finansowych danych programów, ustalanych w procedurze współdecyzji; nalega, aby Komisja zrekompensowała zmniejszenie tych kwot w kolejnych latach okresu programowania;
10. uważa, że wzrost i zatrudnienie, walka ze zmianami klimatu oraz wzmocnienie bezpieczeństwa i ochrony obywateli Unii Europejskiej i jej społecznego wymiaru, na przykład poprzez inicjatywę w zakresie wzrostu na rzecz zatrudnienia oraz poprzez wsparcie dla MŚP, a także poprzez wspieranie spójności regionów, są ważnymi priorytetami w budżecie na rok 2009; wzmocni środki w pozycjach budżetowych, z których finansowane są te priorytetowe działania, zgodnie ze swoimi wcześniejszymi rezolucjami;
W sprawie poddziału 1a
11. jest zdziwiony dodatkowymi cięciami, których Rada dokonała w pozycjach wspierających strategię lizbońską, która przecież opiera się na decyzji Rady Europejskiej; wskazuje na fakt, że cele w zakresie wzrostu i zatrudnienia znajdują się w centrum strategii lizbońskiej oraz że Komisja w swoim WPB już obniżyła poziom w niektórych pozycjach w stosunku do poziomu ubiegłorocznego;
12. zrobi wszystko, co w jego mocy, aby zabezpieczyć odpowiednie finansowanie wszystkich działań i polityk w tym dziale, które mogą być źródłem bezpośrednich i wyraźnych korzyści dla europejskich obywateli; jest gotowy na wykorzystanie całego dostępnego marginesu na finansowanie pilotażowych projektów i działań przygotowawczych w tym poddziale;
13. w kwestii Europejskiego Instytutu Technologii i Innowacji nie może zaakceptować podejmowanych przez Komisję prób zmiany decyzji podjętych przez władzę budżetową w ramach budżetu na rok 2008; w związku z tym będzie nalegać na włączenie budżetu EIT do obszaru polityki "badań naukowych" oraz finansowanie jego struktury zarządzającej, o charakterze administracyjnym, w ramach działu 5 wieloletnich ram finansowych; podejmuje decyzję o odpowiedniej zmianie nomenklatury;
14. podkreśla, że wydatkowanie środków z linii budżetowej 06 03 04 (transeuropejskie sieci energetyczne) i przyznanie statusu TEN-E jakiemukolwiek gazociągowi lub projektowi, który ułatwia przesył gazu z Rosji lub od innych przedsiębiorstw kontrolowanych faktycznie przez Rosję, zależy od realizacji trasy NG3, co potwierdził koordynator UE;
W sprawie poddziału 1b
15. ponownie podkreśla wagę przywiązywaną do zasady solidarności w Unii Europejskiej; ma zamiar podjąć wszelkie starania w celu zagwarantowania wystarczającego finansowania polityki spójności, tak aby zapewnić możliwość stawiania czoła obecnym i przyszłym wyzwaniom;
16. podkreśla fakt, że z poddziału tego finansowanych jest wiele ważnych strategii politycznych i działań mających na celu walkę ze zmianami klimatu i wspieranie wzrostu gospodarczego na rzecz zatrudnienia;
17. wyraża ubolewanie z powodu wprowadzenia przez Radę cięć w WPB zwłaszcza w zakresie środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczonych na konkurencyjność regionalną i zatrudnienie; przypomina Radzie, że strategia lizbońska opiera się na wspólnych wysiłkach opartych na budżecie zarówno Unii Europejskiej, jak i państw członkowskich;
W sprawie działu 2
18. odnotowuje oznajmienie Komisji, że walka ze zmianami klimatu jest jednym z jej głównych priorytetów w budżecie na 2009 r.; uważa jednak, że priorytetowe znaczenie tej kwestii nie jest wystarczająco odzwierciedlone w WPB i w związku z tym zamierza położyć większy nacisk na tą kluczową strategię polityczną; proponuje, z uwagi na widoczność, aby przeznaczone wyłącznie na ten cel środki przydzielić do jednej konkretnej linii budżetowej; ma zamiar odpowiednio zwiększyć środki przyznane na program LIFE+ oraz na Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;
19. odnotowuje przedstawione niedawno wnioski Komisji w sprawie oceny funkcjonowania reformy WPR oraz zdecydowanie opowiada się za poglądem, że modulacja z pierwszego do drugiego filara musi pozostać neutralna pod względem budżetowym;
20. odnotowuje utworzenie pozycji budżetowych dla trzech nowych funduszy we wspólnej polityce rolnej i polityce rybackiej - fundusz na rzecz restrukturyzacji sektora mleczarskiego, pomoc ekologiczna na rzecz utrzymania hodowli owiec i kóz w UE oraz doraźny instrument finansowy "Dostosowanie flot rybackich do skutków gospodarczych wzrostu cen paliwa" - z których każdy został utworzony w celu przystosowania do nowych sytuacji oraz stworzenia możliwości na przyszłość, zwłaszcza w regionach o trudnej sytuacji i podatnych na zagrożenia; jest zdania, że fundusze te powinny być finansowane głównie z niewykorzystanych środków budżetowych;
21. odnotowuje z satysfakcją, że Rada i Komisja są wreszcie skłonne do ustanowienia programu "owoce dla uczniów" i zmobilizowały znaczną kwotę roczną na walkę z otyłością i problemami zdrowotnymi wśród uczniów, jednakże wyraża ubolewanie z powodu faktu, że z uwagi na odrzucenie przez Radę inicjatywy Parlamentu Europejskiego w tym zakresie w ramach budżetu na 2008 r. utracony został jeden rok;
W sprawie poddziału 3a
22. uznaje fakt, że obywatele europejscy pragną bezpiecznej Europy, i z zadowoleniem przyjmuje podwyższenie poziomu środków w tym poddziale w porównaniu z budżetem na 2008 r.; zaznacza znaczenie zasady solidarności i zachowania najwyższego poziomu ochrony praw podstawowych;
23. podkreśla znaczenie udostępnienia wystarczających funduszy w budżecie UE na zarządzanie legalną imigracją i na zapewnienie integracji obywateli krajów trzecich, a równocześnie na zajęcie się problemem imigracji nielegalnej i wzmacnianie ochrony granic, w tym wzmocnienie Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w celu ułatwienia solidarności pomiędzy państwami członkowskimi;
W sprawie poddziału 3b
24. przypomina, że poddział 3b obejmuje kluczowe dziedziny polityki, mające bezpośredni wpływ na codzienne życie obywateli europejskich; ponownie wyraża rozczarowanie zaproponowanym przez Komisję, niewielkim w porównaniu z 2008 r. wzrostem środków w tym poddziale, zwłaszcza na działania ważne dla Europy obywatelskiej (budżet niektórych z tych działań będzie wręcz niższy niż w roku poprzednim);
25. nie może zaakceptować faktu, że Rada wręcz jeszcze bardziej obniżyła "obywatelskie pozycje budżetowe", i dopilnuje, by zagwarantowano wystarczające zasoby na tę ważną dziedzinę; zaznacza, że wykorzysta nieznaczny pozostały w tym poddziale margines do sfinansowania projektów pilotażowych i działań przygotowawczych w celu wzmocnienia tego obszaru polityki;
W sprawie działu 4
26. odnotowuje dokonane przez Radę poważne przetasowanie środków w dziale 4 i uznaje je za wyraźną oznakę poważnego niedoboru zasobów dostępnych w pułapach wieloletnich ram finansowych; zaznacza, że pułapy działu 4 w coraz większym zakresie powodować będą konieczność uciekania się do przepisów PMI; uważa, że dostępne środki w obecnym stanie nie pozwalają Unii Europejskiej odgrywać roli partnera na skalę światową;
27. wzywa Radę Europejską, gdy będzie podejmowała daleko idące zobowiązania polityczne, takie jak na przykład zobowiązania zawarte w konkluzjach Prezydencji z dnia 20 czerwca 2008 r., w których głowy państw i rządów wezwały do zwiększenia wsparcia ze strony UE dla krajów rozwijających się, lub do jednoczesnego zaplanowania niezbędnych propozycji i działań w odniesieniu do budżetu, jeżeli pozostaje to w jawnej sprzeczności z wysokością funduszy dostępnych w ramach rocznych pułapów obecnych wieloletnich ram finansowych;
28. ponownie wyraża opinię o pilnej konieczności masowej i konkretnej mobilizacji Unii Europejskiej na rzecz powstrzymania gwałtownego wzrostu cen żywności i ponownie podkreśla konieczność reakcji uwzględniającej możliwości budżetu; przypomina, że dostępnego marginesu z działu 2 nie można wydać na cele działu 4, ponieważ aktualny pułap działu 4 nie jest wystarczający do finansowania tego instrumentu bez zagrożenia istniejącym priorytetom; uważa, że obie gałęzie władzy budżetowej powinny dołożyć wszelkich starań i rozważyć wszelkie możliwości, których dostarcza porozumienie międzyinstytucjonalne w celu zapewnienia środków finansowych w kwotach przewidzianych na pomoc żywnościową w dziale 4; niemniej jednak przypomina, że ostateczna decyzja o wysokości przyznanych środków finansowych zostanie podjęta w trakcie rocznej procedury budżetowej i będzie powiązana z ogólną oceną obecnych instrumentów w ramach polityki współpracy z krajami rozwijającymi się;
29. nadal zalicza wsparcie procesu pokojowego w Palestynie i Kosowie do swoich niezmienionych kluczowych priorytetów, na które w budżecie UE muszą się znaleźć wystarczające środki; zauważa jednak, że odpowiedni poziom finansowania może wymagać przeprogramowania działu 4, w tym pewnego wyrównania z innych pozycji budżetowych; przypomina znaczenie funkcjonującej administracji publicznej, która jest niezbędna w celu zapewnienia szczególnej ostrożności niezbędnej do zagwarantowania odpowiedniego wykorzystania funduszy UE;
30. z zadowoleniem przyjmuje przywrócenie środków w pozycji przeznaczonej na udzielanie wsparcia finansowego w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich; z zadowoleniem przyjmuje również poparcie ekshumacji, identyfikacji oraz zwrotu szczątków osób zaginionych na Cyprze;
31. popiera misję policyjną zainicjowaną w Kosowie w ramach Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony; zwraca się jednak do Komisji o przedłożenie konkretnego planu i harmonogramu misji Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie (EULEX), w szczególności w odniesieniu do przejęcia zadań od misji ONZ w Kosowie (UNMIK) oraz związanych z tym potrzeb w zakresie zasobów ludzkich i kosztów, a także współpracy z biurem łącznikowym Komisji w Kosowie (ECLO); ponadto, zwraca się do Komisji o udzielenie szczegółowych informacji na temat szkolenia lokalnych sił;
32. podkreśla, że jego wolą jest wspieranie Gruzji w długim i kosztownym procesie odbudowy oraz wzięcie aktywnego udziału w znalezieniu odpowiedniego finansowego rozwiązania, co zostało wyrażone w jego rezolucji z dnia 3 września 2008 r. w sprawie sytuacji w Gruzji(7); wzywa dlatego Komisję do przedłożenia propozycji dotyczących wypełniania zobowiązań UE, dlatego też nalega na przestrzeganie politycznie i finansowo racjonalnej zasady przeznaczania na nowe potrzeby nowych środków finansowych; w związku z tym dostrzega zamiar rozważenia przez Komisję udostępnienia 500 mln EUR w okresie 2008 do 2010 włącznie i, w razie konieczności, zadeklarowania tych środków w ramach konferencji darczyńców dla Gruzji;
33. zwraca uwagę na rosnące znaczenie Wspólnoty Energetycznej i z zadowoleniem przyjmuje zamiar Turcji przyłączenia się do niej; uważa, że należy ułatwić akcesję Ukrainy, Gruzji, Azerbejdżanu i Armenii do Wspólnoty oraz opracować środki służące solidarności energetycznej pomiędzy jej członkami; oczekuje przedłożenia przez Komisję w 2009 r. sprawozdania w sprawie doświadczeń wyniesionych z wdrożenia decyzji Rady 2006/500/WE z dnia 29 maja 2006 r. w sprawie zawarcia przez Wspólnotę Europejską traktatu o Wspólnocie Energetycznej(8);
34. zaznacza, że priorytet UE polegający na zwalczaniu zmian klimatycznych ma również wymiar zewnętrzny, a związane z nim działania, na przykład dotyczące światowego sojuszu na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym, należy finansować ze środków działu 4;
35. podkreśla fakt, że Fundusz Globalny na rzecz Walki z AIDS, Gruźlicą i Malarią okazał się skutecznym mechanizmem finansowym, lecz wyraża ubolewanie, że Fundusz Globalny nie jest jednostką odpowiedzialną za realizację; przypomina Komisji, że w celu skutecznego wykonania dotacji Funduszu Globalnego, niezbędne są zwiększone środki finansowe na pomoc techniczną;
36. przypomina Radzie, że rezerwa na pomoc nadzwyczajną ma służyć finansowaniu nieprzewidzianych potrzeb nadzwyczajnych, i uważa nie tylko, że środki zapisane w tej pozycji budżetowej są uzasadnione, ale również że skreślenie ich zagroziłoby zdolności UE do właściwego reagowania na potencjalną sytuację kryzysową w pierwszych miesiącach 2009 r.; dlatego też przywraca rezerwę na pomoc nadzwyczajną z WPB, w zgodzie również z pkt 25 porozumienia międzyinstytucjonalnego;
W sprawie działu 5
37. generalnie rzecz biorąc, przywróci w tym dziale dokonane przez Radę cięcia w stosunku do WPB; zauważa jednak, że pozostały jeszcze nierozstrzygnięte pytania dotyczące szczególnych aspektów przydziału przez Komisję pracowników w zakresie wsparcia administracyjnego oraz funkcji koordynacyjnych oraz możliwości przesunięć kadrowych, oraz potrzebę dodatkowych informacji dotyczących jej polityki w zakresie budynków; zdecydował umieścić pewne kwoty w rezerwie, chcąc dopilnować, że w stosownym czasie otrzyma odpowiedzi na te pytania;
38. zaznacza, że w WPB na 2009 r. zapisano ogólną kwotę 1.120 milionów EUR na sfinansowanie wydatków administracyjnych spoza działu 5; uważa, że jest to pokaźna kwota;
39. podkreśla, że wydatki administracyjne wciąż wzrastają znacznie powyżej średniego wskaźnika inflacji w UE wzbudzając wątpliwości czy za tę cenę oferowana jest podatnikom najlepsza jakość usług; wzywa Komisję do rozpoczęcia gruntownego przeglądu wszystkich aspektów wydatków administracyjnych, analizującego postępy poczynione od reform dokonanych w 2000 r. i zwracając szczególną uwagę na skutki rozszerzenia z 2004 r. oraz konieczność kontynuowania starań na rzecz poprawy wydajności; wnioskuje, aby przegląd został skończony do 31 lipca 2009 r.
40. w tym kontekście wyraża zaniepokojenie faktem, że kwoty przeniesione z puli na programy operacyjne w celu finansowania agencji wykonawczych stale rosną i osiągnęły już wysoki poziom, jako że w 2009 r. ze środków tych finansowane będzie zatrudnienie 1.300 pracowników; chciałby uzyskać jaśniejszy obraz wpływu tworzenia agencji wykonawczych i bieżących rozszerzeń zakresu ich działań na te macierzyste dyrekcje generalne, które były odpowiedzialne za wdrażanie odpowiednich programów, zanim przejęły je agencje wykonawcze;
41. zauważa, że według aktualnych danych w poszczególnych dyrekcjach generalnych Komisji stosunek liczby pracowników zapewniających wsparcie administracyjne i koordynację do liczby pracowników wykonujących zadania operacyjne może się znacznie różnić; zwraca się do Komisji o przeprowadzenie analizy przyczyn tych rozbieżności;
42. oczekuje, że będzie w pełni informowany o wszelkich postępach w sprawie tzw. reformy Holmquista dotyczącej personelu Komisji;
43. zwraca się do Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO) o kontynuowanie starań w celu usprawnienia i skrócenia cyklu konkursów; uważa, że należy zapewnić EPSO odpowiednie zasoby ludzkie w celu wsparcia wysiłków podjętych na rzecz poprawy jego wewnętrznych procedur i metod oraz przyśpieszenia zarządzania listami rezerwowymi w celu zagwarantowania dostarczania instytucjom odpowiednich pracowników w zależności od potrzeb, w tym w celu zapewnienia odpowiednich kryteriów dopuszczalności, zwłaszcza w odniesieniu do stanowisk AST;
44. wzywa Komisję do przedstawienia harmonogramu negocjacji z Parlamentem dotyczących jego propozycji w sprawie rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 (OLAF) w celu wzmocnienia skuteczności Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych oraz wyraźniejszego zdefiniowania ram prawnych jego zadań;
45. ubolewa nad niekonsekwencją i niespójnością obserwowaną regularnie w polityce komunikacji wdrażanej przez dyrekcje generalne Komisji; jest za opracowaniem spójnej i rozpoznawalnej "tożsamości UE" i stosowaniem jej we wszystkich środkach związanych z komunikacją; dlatego też chciałby zachęcić poszczególne działy Komisji do dostrojenia i koordynacji wszystkich prowadzonych na ich szczeblu działań informacyjnych i komunikacyjnych;
46. wzywa instytucje do systematycznego koordynowania swych wysiłków w celu:
– udostępniania informacji obywatelom na temat ich praw i ich stosowania w praktyce w państwach członkowskich,
– poprawy dostępności i przejrzystości prawa europejskiego poprzez skuteczne narzędzia wyszukiwania, konsolidację tekstów i wykorzystanie najlepszych dostępnych formatów technicznych w zakresie formatowania na wczesnym etapie dyrektyw, rozporządzeń i decyzji,
– ustanowienia, na podstawie zasobów dostępnych na szczeblu europejskim i krajowym, cyfrowej biblioteki poświęconej Unii Europejskiej;
47. z zadowoleniem przyjmuje reformę systemu szkół europejskich zainicjowaną niedawno przez Komisję, wzywa jednak państwa członkowskie do realizacji zobowiązań zgodnie z obowiązującymi porozumieniami; zwraca uwagę na pkt 47 porozumienia międzyinstytucjonalnego, zgodnie z którym utworzenie nowych szkół mające wpływ na budżet wymaga zgody władzy budżetowej;
48. podkreśla znaczenie poszanowania pkt 47 porozumienia międzyinstytucjonalnego; zwraca się do Komisji o współpracę z władzą budżetową w zakresie zdefiniowania szczegółowej procedury stosowania go w praktyce;
49. wzywa Komisję do przedłożenia sprawozdania w sprawie możliwych rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa gazowego UE i mechanizmu dywersyfikacji w korytarzu NG3, obejmującego m.in. ewentualną rolę Europejskiego Banku Inwestycyjnego w hurtowym zakupie gazu od państw niebędących jego tradycyjnymi dostawcami (których udział w unijnym rynku wynosi poniżej 5 %) w korytarzu NG3 lub ułatwienie takiego zakupu w drodze bezpośredniego zakupu, lub poprzez utworzenie podmiotu kupującego;
W sprawie agencji
50. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komisji, by wreszcie zrealizować wnioski władzy budżetowej i uwzględnić dochody przeznaczone na określony cel przy opracowywaniu WBP agencji zdecentralizowanych na 2009 r.; uważa to za niewątpliwy postęp na drodze do przejrzystości budżetowej; ponownie stwierdza jednak, zgodnie z poprawkami do budżetowych uwag agencji do budżetu na 2008 r., że agencje te, w znacznej mierze zależne od dochodów uzyskanych z opłat, powinny jednak mieć możliwość skorzystania z instrumentu dochodów przeznaczonych na określony cel w celu uzyskania większej, niezbędnej im elastyczności budżetowej;
51. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji z dnia 11 marca 2008 r. zatytułowany "Przyszłość agencji europejskich" (COM(2008)0135) zauważając zwłaszcza zaangażowanie Komisji w przeprowadzenie oceny agencji wykonawczych w ciągu 2009 r.; wnioskuje, aby w ocenie poświęcono szczególną uwagę analizie skuteczności, wydajności i wpływu pracy agencji, ustalając w sposób wymierny zakres poprawy produktywności we własnych służbach Komisji z racji przekazywania pracy agencjom, oraz aby ocena została zakończona do 30 czerwca 2009 r;
52. zauważa, że w mniejszych agencjach występuje tendencja do zatrudniania dużego odsetka pracowników (50 % i więcej) do wewnętrznego administrowania samą agencją; uważa, że rentowność małych agencji powinna znaleźć się wśród kwestii ocenianych przez międzyinstytucjonalną grupę roboczą ds. przyszłości agencji zdecentralizowanych, która ma być utworzona jesienią 2008 r.;
53. odnotował nadwyżkę uzyskaną w obecnym roku budżetowym w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego, w wysokości 290 milionów EUR; chciałby, by Komisja zastanowiła się nad stosownością przekazywania wszelkich nadwyżek dochodów tego urzędu z powrotem do budżetu UE, mając na względzie fakt, że są one bezpośrednim skutkiem funkcjonowania rynku wewnętrznego;
54. podkreśla fakt, że Agencja Dostaw Euratomu, utworzona na mocy traktatu Euratom, to niezależna agencja, a przeznaczone dla niej środki powinny być przejrzyście przedstawione w budżecie UE;
W sprawie projektów pilotażowych i działań przygotowawczych
55. przypomina, że porozumienie międzyinstytucjonalne dopuszcza przeznaczenie w każdym roku budżetowym do 40 milionów EUR na projekty pilotażowe ogółem oraz do 100 milionów EUR na działania przygotowawcze ogółem, z czego do 50 milionów EUR można przeznaczyć na nowe działania przygotowawcze;
56. uważa, że projekty te to dla Parlamentu niezbędne narzędzie inicjowania nowych działań politycznych leżących w interesie obywateli europejskich; przeanalizował szereg interesujących propozycji, z których tylko niewielka liczba może być zrealizowana w ramach budżetu na 2009 r. ze względu na ograniczenia wynikające z porozumienia międzyinstytucjonalnego i z pułapów wieloletnich ram finansowych;
57. podkreśla z naciskiem, że proponowane projekty i działania, które nie zostały włączone do budżetu na 2009 r., gdyż zdaniem Komisji są już objęte obowiązującymi podstawami prawnymi, powinny być rzeczywiście wdrożone w oparciu o te podstawy prawne i zwraca się do Komisji o informowanie w swym sprawozdaniu również o propozycjach dotyczących projektów pilotażowych i działań przygotowawczych; oczekuje od Komisji dołożenia wszelkich starań w tym zakresie bez względu na to, czy te projekty i działania zostaną ostatecznie jednoznacznie wymienione w odpowiednich uwagach na temat podstaw prawnych budżetu na 2009 r.; zamierza w roku budżetowym 2009 r. ściśle kontrolować wdrożenie tych projektów i działań zgodnie z ich podstawami prawnymi;
*
* *
58. odnotowuje opinie komisji specjalnych zawarte w sprawozdaniu A6-0398/2008;
59. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji, wraz z poprawkami oraz propozycjami zmian do sekcji 3 projektu budżetu ogólnego, Radzie i Komisji, a także innym zainteresowanym instytucjom oraz organom.
______
(1) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, s. 42.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
(4) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0174.
(5) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0175.
(6) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0335.
(7) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0396.
(8) Dz.U. L 198 z 20.7.2006, s. 15.
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.15E.142 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Projekt budżetu ogólnego na rok 2009 (Sekcja III). |
Data aktu: | 23/10/2008 |
Data ogłoszenia: | 21/01/2010 |