Konkluzje w sprawie przyszłych zmian systemu znaków towarowych w Unii Europejskiej.

Konkluzje Rady z dnia 25 maja 2010 r. w sprawie przyszłych zmian systemu znaków towarowych w Unii Europejskiej

(2010/C 140/07)

(Dz.U.UE C z dnia 29 maja 2010 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1. PRZYPOMINA, że w maju 2007 roku przyjęła konkluzje dotyczące perspektyw finansowych Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (zwanego dalej "UHRW") i przyszłego rozwoju wspólnotowego systemu znaków towarowych(1);

2. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI porozumienie osiągnięte w dniach 18-19 września 2008 r. na wspólnym posiedzeniu Rady Administracyjnej i Komitetu Budżetowego UHRW w sprawie pakietu środków budżetowych mających na celu lepsze zbilansowanie budżetu UHRW w przyszłości; pakiet ten obejmuje trzy podstawowe elementy: (i) obniżkę opłat za uzyskanie wspólnotowej ochrony znaku towarowego; (ii) utworzenie funduszu współpracy; oraz (iii) przekazanie w przyszłości 50 % środków z opłat za przedłużenie ochrony krajowym urzędom ds. znaków towarowych w państwach członkowskich (zwanym dalej "urzędami krajowymi");

3. POTWIERDZA, że wspomniane środki budżetowe nie tylko stanowią właściwe i przydatne instrumenty gwarantujące zbilansowanie budżetu UHRW w przyszłości, ale również przyczynią się do modernizacji, optymalizacji, harmonizacji i wzmocnienia systemu znaków towarowych w Europie ogółem, w ramach zacieśnionej współpracy między UHRW a urzędami krajowymi;

4. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE to, że zgodnie z porozumieniem z września 2008 r. opłaty za rejestrację wspólnotowego znaku towarowego zostały znacznie obniżone rozporządzeniem Komisji (WE) nr 355/2009 ze skutkiem od dnia 1 maja 2009 r.;

5. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE znaczne postępy poczynione przez UHRW w procesie tworzenia funduszu współpracy i zachęca UHRW do priorytetowego zakończenia tych działań, tak aby fundusz mógł zostać w pełni uruchomiony w trybie pilnym i z aktywnym udziałem urzędów krajowych;

6. PRZYWOŁUJE komunikat Komisji z dnia 16 lipca 2008 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie praw własności przemysłowej(2);

7. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE rozpoczęcie przez Komisję analizy ogólnego funkcjonowania systemu znaków towarowych w Europie i POPIERA cele tej analizy określone w zakresie zadań;

8. ODNOTOWUJE tymczasowe wyniki analizy przedstawione Grupie Roboczej Rady ds. Własności Intelektualnej w dniu 25 marca 2010 r.;

9. ZACHĘCA Komisję do ukończenia analizy w celu stworzenia solidnej podstawy do późniejszych inicjatyw ustawodawczych;

10. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI, że większość stowarzyszeń użytkowników wspólnotowego systemu znaków towarowych jest zadowolona z tego systemu i z zasady współistnienia wspólnotowych i krajowych znaków towarowych, i dostrzega potrzebę wprowadzenia do systemu drobnych zmian w przyszłości, z uwzględnieniem konieczności utrzymania zrównoważonych relacji między wspólnotowym systemem a krajowymi systemami znaków towarowych;

11. UZNAJE, że krajowe znaki towarowe nadal spełniają potrzeby dużej liczby wnioskodawców, a zatem ze względu na nich należy utrzymać krajową ochronę znaków towarowych jako opcjonalną;

12. PRZYPOMINA komunikat Komisji z dnia 11 września 2009 r. w sprawie poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej na rynku wewnętrznym(3);

13. PRZYPOMINA swoją rezolucję z dnia 1 marca 2010 r. w sprawie poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej na rynku wewnętrznym(4);

14. WZYWA Komisję do przedstawienia propozycji zmian rozporządzenia Rady (WE) nr 207/2009 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego i dyrektywy 2008/95/WE mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych.

Zmiany te powinny obejmować w szczególności:

– wprowadzenie konkretnego przepisu określającego ramy współpracy między UHRW a urzędami krajowymi,

– wyraźne stwierdzenie, że harmonizacja metod i narzędzi jest celem, do którego dążyć powinny wszystkie urzędy krajowe w UE, oraz że UHRW powinien - z aktywnym udziałem swojej Rady Administracyjnej - wspierać i ułatwiać działania prowadzone w tym kierunku,

– utworzenie jednoznacznej podstawy prawnej do zaangażowania UHRW w działania z zakresu egzekwowania przepisów, w tym walkę z fałszerstwami, w szczególności poprzez wspieranie współpracy UHRW z urzędami krajowymi - w ramach ich kompetencji krajowych - oraz z europejskim obserwatorium zajmującym się zjawiskiem podrabiania i piractwa(5),

– utworzenie podstawy prawnej do przekazania urzędom krajowym kwoty odpowiadającej 50 % środków UHRW z opłat za przedłużenie ochrony na podstawie sprawiedliwych, równych i właściwych kryteriów podziału, które zostaną określone w sposób gwarantujący m.in. kwotę minimum dla każdego państwa członkowskiego, oraz wprowadzenie odpowiednich mechanizmów - należycie uwzględniających ustalenia finansowe mające zastosowanie do poszczególnych urzędów krajowych - tak aby środki te zostały udostępnione tym urzędom krajowym i wykorzystane do celów ściśle związanych z ochroną, promocją lub egzekwowaniem praw dotyczących znaków towarowych, co obejmuje walkę z fałszerstwami,

– zmiany i inne środki, stosownie do sytuacji, służące wsparciu pomocniczej relacji między wspólnotowymi systemami znaków towarowych a systemami krajowymi,

– środki służące większemu ujednoliceniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/95/WE z dnia 22 października 2008 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych (wersja ujednolicona)(6) z rozporządzeniem Rady (WE) nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (wersja ujednolicona)(7), a co za tym idzie, dalszemu niwelowaniu rozbieżności między systemami znaków towarowych w całej Europie.

______

(1) Dok. Rady 9427/07.

(2) Dok. Rady 12267/08.

(3) Dok. Rady 13286/09.

(4) Dz.U. C 56 z 6.3.2010, s. 1.

(5) Ze szczególnym uwzględnieniem pkt 24 i 38 rezolucji Rady z dnia 1 marca 2010 r. w sprawie poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej na rynku wewnętrznym.

(6) Dz.U. L 299 z 8.11.2008, s. 25.

(7) Dz.U. L 78 z 24.3.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.140.22

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje w sprawie przyszłych zmian systemu znaków towarowych w Unii Europejskiej.
Data aktu: 25/05/2010
Data ogłoszenia: 29/05/2010