united kingdom
ukraine

Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 4/10 (ex NN 64/09) - Domniemana pomoc na rzecz przedsiębiorstwa Treves - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA

Pomoc państwa C 4/10 (ex NN 64/09) - Domniemana pomoc na rzecz przedsiębiorstwa Trèves

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 133/10)

(Dz.U.UE C z dnia 22 maja 2010 r.)

Pismem z dnia 29 stycznia 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Francję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

(1) W kontekście działań podejmowanych w celu zaradzenia kryzysowi gospodarczemu Francja utworzyła dwa instrumenty finansowe służące wspieraniu jej gospodarki: Fonds Stratégique d'Investissement (FSI; Strategiczny Fundusz Inwestycyjny) i Fonds de Modernisation des Equipementiers Automobiles (FMEA; Fundusz na rzecz Modernizacji Dostawców Części Samochodowych).

(2) FMEA dysponuje budżetem 600 mln EUR pochodzących: z FSI (200 mln EUR) oraz od przedsiębiorstw Peugeot SA (200 mln EUR) i Renault (200 mln EUR). Jedna z interwencji FMEA dotyczyła przedsiębiorstwa Trèves.

(3) Trèves produkuje dla producentów samochodów części wyposażenia obejmujące trzy grupy produktów: produkty akustyczne, siedzenia i komponenty oraz produkty tekstylne.

(4) W latach 2005-2008 Trèves odnotowało narastające straty sięgające łącznie ponad 100 mln EUR. Trudności te wynikają częściowo z kryzysu finansowego i gospodarczego w drugiej połowie 2008 r., wydaje się jednak, że rozpoczęły się już dużo wcześniej, gdyż już w 2005 r. Trèves był przedmiotem postępowania pojednawczego przed sądem gospodarczym, które zakończyło się pierwszym planem restrukturyzacji.

(5) Aby pomóc przedsiębiorstwu w przezwyciężeniu trudności FMEA udzielił mu wsparcia w wysokości 55 mln EUR w postaci emisji nowych akcji oraz obligacji zamiennych.

(6) Jednocześnie państwo wyraziło w przypadku Trèves zgodę na zmianę harmonogramu spłat zaległości opłat podatkowych i wpłat składek na ubezpieczenie społeczne w łącznej kwocie 18,4 mln EUR, którą poparto papierami wartościowymi wierzycielskimi o pierwszej kolejności zaspokajania.

(7) Prywatni wierzyciele udzielili ponadto przedsiębiorstwu pożyczki konsolidacyjnej w kwocie podstawowej [30-60] mln EUR na spłatę krótko- i średnioterminowych kredytów na tę samą kwotę, podlegającej spłacie [od] 2011 r. [do] 2014 r. Producenci zobowiązali się do wniesienia kwoty 33,3 mln EUR.

(8) Według władz francuskich przedsiębiorstwo Trèves nie znajdowało się w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2), a zwłaszcza pkt 11 wytycznych.

(9) Władze francuskie twierdzą także, że zasoby FMEA nie mogą być utożsamiane z zasobami publicznymi, gdyż w 2/3 są finansowane przez podmioty prywatne (Peugeot SA i Renault).

(10) Są także zdania, że FMEA działa w okolicznościach porównywalnych do okoliczności podmiotu prywatnego działającego na warunkach rynkowych i że w związku z tym interwencji FMEA nie można uznać za pomoc, którą należałoby zgłosić do Komisji Europejskiej.

(11) Władze francuskie twierdzą wreszcie, że interwencja publicznych wierzycieli długów podatkowych i składek na ubezpieczenie społeczne była zgodna ze sposobem postępowania w takiej sytuacji wierzyciela prywatnego, który wyraziłby zgodę na zmianę harmonogramu spłat długów.

(12) Po przeanalizowaniu wstępnie sprawy Komisja zgłasza na tym etapie postępowania następujące zastrzeżenia:

a) po pierwsze: przedsiębiorstwo wydaje się być w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych ze względu na to, że od wielu lat ponosi straty i ze względu na jego niezdolność do sprostania swoim potrzebom w zakresie finansowania bez interwencji z zewnątrz lub korzystając ze środków rynkowych;

b) po drugie: po pierwszej analizie Komisja jest zdania, że zasoby FMEA mogą być utożsamiane z zasobami, które można przypisać państwu. Wszystkie dostępne informacje na temat inicjatywy ustanowienia funduszu, jego organizacji i procedury podejmowania decyzji wydają się wskazywać na to, że rola organów publicznych w działaniach FMEA jest decydująca;

c) po trzecie: Komisja ma wątpliwości co do faktu, czy FMEA rzeczywiście inwestuje tak, jak by to robił inwestor prywatny, zwłaszcza ze względu na to, że producenci samochodów mają szczególny interes we wspieraniu swoich dostawców;

d) po czwarte: Komisja ma wątpliwości co do tego, czy zmianę harmonogramu spłat długów przeprowadzono tak, jak by to zrobił wierzyciel prywatny.

(13) Informacje dostępne na tym etapie postępowania nie pozwalają na stwierdzenie ewentualnej zgodności przedmiotowego środka z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 TFUE, a zwłaszcza wytycznymi w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(1) wszelka pomoc bezprawnie przyznana beneficjentowi może podlegać zwrotowi.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.133.12

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 4/10 (ex NN 64/09) - Domniemana pomoc na rzecz przedsiębiorstwa Treves - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 22/05/2010
Data ogłoszenia: 22/05/2010