Pomoc państwa C 8/10 (ex N 21/09 i NN 15/10) - Pomoc na restrukturyzację spółki Varvaressos SA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 126/07)
(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2010 r.)
Pismem z dnia 9 marca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Pismem z dnia 15 stycznia 2009 r. Grecja zgłosiła Komisji planowany środek pomocy na restrukturyzację spółki Varvaressos SA (zwanej dalej "Varvaressos"), oparty na dokapitalizowaniu przedsiębiorstwa.
OPIS BENEFICJENTA I RESTRUKTURYZACJI
Spółka Varvaressos powstała w 1975 r. i od tej pory prowadzi działalność na rynku produkcji i handlu włóknami. Od 2009 r. spełnia kryteria dotyczące średniego przedsiębiorstwa zgodnie z zaleceniem Komisji z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw(1). Niemniej jednak do celów niniejszej oceny beneficjent traktowany będzie jak duże przedsiębiorstwo, ponieważ pierwszą (niezgłoszoną) pomoc otrzymał w momencie, kiedy znajdował się powyżej progu ustalonego dla dużych przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwo ma siedzibę w regionie kwalifikującym się do pomocy regionalnej na mocy art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE.
Nominalna kwota zgłoszonej pomocy państwa wynosi 16,4 mln EUR i ma formę zastrzyku kapitału w wysokości 14 mln EUR oraz gwarancji dla wartej 2,4 mln EUR pożyczki na ratowanie, zatwierdzonej uprzednio przez Komisję w dniu 16 lipca 2008 r. Komisja ustaliła ponadto, że w maju 2007 r. przedsiębiorstwo otrzymało inną pomoc w postaci gwarancji państwowej stanowiącej zabezpieczenie rozłożenia istniejących pożyczek bankowych. W tym wypadku wartość elementu pomocy państwa wyniosłaby 1,85 mln EUR. A zatem całkowita kwota pomocy państwa wynosi 18,25 mln EUR.
W planie restrukturyzacji przewidziano reorganizację działalności przedsiębiorstwa oraz sposobu zarządzania poprzez zwiększenie udziału bardziej opłacalnych wyrobów w produkcji, inwestycje kapitałowe, zmniejszenie zatrudnienia, obniżkę kosztów działalności oraz restrukturyzację aktywów. Ogólnym celem przedstawionego planu jest modernizacja przedsiębiorstwa oraz uzyskanie opłacalności produkcji.
OCENA
W odniesieniu do ww. środków Komisja uważa, że zgłoszony środek w postaci zastrzyku kapitału stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu TFUE. Ponadto udzielona wcześniej i niezgłoszona gwarancja państwa w odniesieniu do istniejących pożyczek, również stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Komisja przeanalizowała wymienione środki pomocy w świetle wytycznych z 2004 r. w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji.
Komisja postanowiła wszcząć procedurę przewidzianą w art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE, ponieważ ma wątpliwości, czy zostały spełnione wszystkie warunki niezbędne dla zatwierdzenia pomocy na restrukturyzację na korzyść spółki Varvaressos, a w szczególności, czy:
– Varvaressos kwalifikuje się do otrzymania pomocy na restrukturyzację. Z uwagi na wcześniejszą pomoc państwa, którą przedsiębiorstwo otrzymało w 2007 r., zasada jednorazowej pomocy ("pierwszy i ostatni raz") mogła zostać naruszona; co więcej, Komisja ma wątpliwości, czy już w 2007 r. spółkę Varvaressos można było uznać za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji,
– plan zdoła przywrócić długoterminową rentowność przedsiębiorstwa, ponieważ przewidziane ramy czasowe przywracania rentowności przestały być realistyczne. Ponadto przedstawione badania rynku pochodzą z 2007 r. i można by je uznać za przestarzałe,
– uniknięto nadmiernego zakłócenia konkurencji. Domniemane środki wyrównawcze wydają się być niezbędne do osiągnięcia długoterminowej rentowności beneficjenta, a w związku z tym nie są zgodne z warunkami określonymi w wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw,
– pomoc została ograniczona do minimum. Zaproponowany wkład własny można by zakwalifikować jako odpowiedni z punktu widzenia wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw, ale wniosek ten zasadza się na założeniu, że w 2007 r. spółkę Varvaressos można było zakwalifikować jako przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji, oraz że jego siedziba mieści się w regionie uzyskującym pomoc w związku ze szczególnymi potrzebami w zakresie rozwoju.
Komisja postanowiła wszcząć postępowanie przewidziane w art. 108 ust. 2 TFUE, biorąc pod uwagę możliwość odwołania swojej decyzji z dnia 16 lipca 2008 r. zatwierdzającej pomoc na ratowanie spółki Varvaressos.
Przede wszystkim decyzja w sprawie pomocy na ratowanie z 2008 r. opierała się na nieprawdziwych informacjach, mających decydujące znaczenie dla sprawy, ponieważ w listopadzie 2007 r. Grecja powiadomiła Komisję w swoim zgłoszeniu dotyczącym pomocy na ratowanie, że spółka Varvaressos nie otrzymała wcześniej ani pomocy na ratowanie, ani pomocy na restrukturyzację.
To sprawiło, że Komisja uznała gwarancję państwa za zgodną z pkt 25 lit. d) wytycznych, tj. za pomoc ograniczoną do kwoty obliczonej za pomocą formuły określonej w załączniku do wytycznych.
Komisja uznała również, że gwarancje państwa były zgodne z pkt 25 lit. e) wytycznych, tj. z zasadą jednorazowej pomocy (zasadą "pierwszy i ostatni raz"). W związku z tym, zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE, konieczne może się okazać odwołanie decyzji w sprawie pomocy na ratowanie(2).
TEKST LISTU
______
(1) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
(2) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.126.7 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 8/10 (ex N 21/09 i NN 15/10) - Pomoc na restrukturyzację spółki Varvaressos SA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
| Data aktu: | 18/05/2010 |
| Data ogłoszenia: | 18/05/2010 |