w sprawie przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 573/2007/WE ustanawiającą Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców na lata 2008-2013 w zakresie zniesienia finansowania niektórych działań wspólnotowych oraz zmiany limitu na ich finansowanie
Przyjęte przez Radę w dniu 25 lutego 2010 r.
(2010/C 123 E/01)
(Dz.U.UE C z dnia 12 maja 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 78 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Celem polityki Unii w zakresie wspólnego europejskiego systemu azylowego (WESA) jest, zgodnie z założeniami programu haskiego, utworzenie wspólnej przestrzeni azylowej za pomocą skutecznej, ujednoliconej procedury zgodnie z wartościami i tradycją humanitarną Unii Europejskiej.
(2) W ciągu ostatnich lat, dzięki wprowadzeniu wspólnych minimalnych norm, osiągnięto znaczne postępy na drodze do ustanowienia WESA. Istnieją jednak nadal duże różnice między państwami członkowskimi w zakresie przyznawania ochrony międzynarodowej i form tej ochrony.
(3) W swoim planie polityki azylowej przyjętym w czerwcu 2008 roku Komisja zapowiedziała, że zamierza prowadzić działania na rzecz rozwoju WESA, proponując wprowadzenie zmian w istniejących instrumentach prawnych w celu osiągnięcia większej harmonizacji obowiązujących norm i zwiększając wsparcie dla praktycznej współpracy między państwami członkowskimi, w szczególności za pomocą wniosku ustawodawczego w sprawie utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu ("Urzędu"), aby poprawić koordynację współpracy operacyjnej między państwami członkowskimi w celu skutecznego wprowadzania w życie wspólnych zasad.
(4) W przyjętym we wrześniu 2008 roku Europejskim pakcie o imigracji i azylu Rada Europejska uroczyście przypomniała, że każdy prześladowany cudzoziemiec ma prawo otrzymać pomoc i ochronę na terytorium Unii Europejskiej na mocy Konwencji genewskiej z dnia 28 lipca 1951 r. dotyczącej statusu uchodźców, zmienionej protokołem z Nowego Jorku z dnia 31 stycznia 1967 r., i innych stosownych traktatów. Zostało ponadto wyraźnie uzgodnione, że europejski urząd wsparcia zostanie utworzony w 2009 roku.
(5) Praktyczna współpraca w dziedzinie azylu ma na celu zwiększenie konwergencji oraz zapewnienie stałej jakości stosowanych przez państwa członkowskie procedur podejmowania decyzji w tej dziedzinie, w ramach prawa europejskiego. W ramach praktycznej współpracy podjęto w ostatnich latach szereg działań, w szczególności przyjęto wspólne podejście do kwestii informacji o krajach pochodzenia oraz ustanowiono wspólny europejski program szkoleń dla pracowników służb azylowych (European asylum curriculum). Urząd powinien zostać utworzony w celu wzmocnienia i rozwijania tych działań w zakresie współpracy.
(6) W celu uproszczenia działań wspierających praktyczną współpracę w dziedzinie azylu, a także w związku z faktem, że Urzędowi powinny zostać powierzone niektóre zadania obecnie finansowane w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, należy przenieść odpowiedzialność za niektóre działania wspólnotowe przewidziane w art. 4 decyzji nr 573/2007/WE(2) z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców na Urząd, aby zapewnić optymalny sposób prowadzenia praktycznej współpracy w dziedzinie azylu.
(7) W celu uwzględnienia zmniejszonego zakresu działań wspólnotowych limit na ich finansowanie określony w decyzji nr 573/2007/WE powinien zostać zmniejszony z poziomu 10 % dostępnych zasobów Funduszu do 4 % tych zasobów.
(8) W celu uwolnienia środków na finansowanie Urzędu należy zmniejszyć pulę środków przeznaczonych na finansowanie wdrażania decyzji nr 573/2007/WE.
(9) Zgodnie z art. 3 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Zjednoczone Królestwo i Irlandia powiadomiły o swoim zamiarze wzięcia udziału w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji.
(10) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie bierze udziału w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w ...,
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| ... | ... |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 7 maja 2009 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Rady przyjęte w pierwszym czytaniu dnia ... (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia ... (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 144 z 6.6.2007, s. 1.
UZASADNIENIE RADY
I. WSTĘP
W dniu 18 lutego 2009 r. Komisja przyjęła wniosek zmieniający decyzję w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców(1) towarzyszący wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia w sprawie utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu(2).
W dniu 7 maja 2009 r. Parlament Europejski przyjął po pierwszym czytaniu opinie dotyczące: decyzji w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, do której nie zaproponował żadnych poprawek(3), oraz rozporządzenia w sprawie Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu, proponując 40 poprawek do drugiego z wniosków Komisji(4).
W dniu 25 lutego 2010 r. Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu w odniesieniu do obydwu wniosków zgodnie z art. 294 Traktatu.
W dniach 5-7 października 2009 r. Komitet Regionów przyjął opinię w sprawie przyszłego wspólnego europejskiego systemu azylowego II(5) zawierającą kilka zaleceń dotyczących rozporządzenia w sprawie utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu.
II. CEL WNIOSKU
Decyzja w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców jest zmieniana po to, by uwzględnić zmiany wynikające z utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu, a w szczególności by umożliwić urzędowi przejęcie odpowiedzialności za pewne operacje, które do tej pory finansowane były z funduszu na rzecz uchodźców. Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu ma na celu poprawę wdrażania wspólnego europejskiego systemu azylowego, zacieśnienie między państwami członkowskimi rzeczywistej współpracy w dziedzinie azylu i udzielanie lub koordynację wsparcia operacyjnego świadczonego na rzecz tych państw członkowskich, które muszą zmierzyć się z konkretną i nieproporcjonalną presją na ich krajowe systemy azylowe.
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
Postanowienia ogólne
Negocjacje przebiegały w politycznym kontekście ukształtowanym przez program haski, który ustala cele i instrumenty w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych na lata 2005-2010. Rada Europejska wyraziła swe zaangażowanie w dalsze rozwijanie wspólnego europejskiego systemu azylowego przez zmianę ram ustawodawczych i zacieśnianie praktycznej i czynnej współpracy, między innymi dzięki utworzeniu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu. Następnie Rada Europejska w Europejskim pakcie o imigracji i azylu z października 2008 r. wyraziła zgodę na utworzenie takiego urzędu w 2009 r.
Zgodnie z art. 3 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Zjednoczone Królestwo i Irlandia poinformowały o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji.
Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Dania nie uczestniczy w przyjęciu decyzji w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, nie będzie nią związana i nie będzie podlegać jej stosowaniu.
Zgodnie z postanowieniami wspólnego oświadczenia w sprawie praktycznych ustaleń dotyczących procedury współdecyzji(6) przedstawiciele Rady, Parlamentu i Komisja kontaktowali się ze sobą w celu zawarcia porozumienia na etapie ustalania stanowiska Rady w pierwszym czytaniu. W następstwie tych kontaktów osiągnięto porozumienie co do tekstów dotyczących rozporządzenia w sprawie Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu oraz decyzji w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców.
IV. PODSUMOWANIE
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Radą a Parlamentem Europejskim, w których pośredniczyła Komisja. W dniu 20 listopada 2009 r. COREPER zatwierdził ten kompromis przez przyjęcie porozumień politycznych w sprawie rozporządzenia dotyczącego Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu oraz decyzji w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców. Przewodniczący Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (LIBE) działającej w Parlamencie Europejskim stwierdził w piśmie do przewodniczącego COREPER-u, że jeśli teksty kompromisowe zostaną przekazane do Parlamentu jako stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, zaleci on członkom Komisji LIBE, a następnie zgromadzeniu plenarnemu, aby zaakceptowali w drugim czytaniu w Parlamencie stanowiska Rady bez poprawek, z zastrzeżeniem weryfikacji przez prawników lingwistów obydwu instytucji. Gdy decyzja w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz rozporządzenie w sprawie Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu zostaną przyjęte, droga do szybkiego utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu będzie przygotowana, co będzie miało kluczowe znaczenie dla dalszego zacieśniania praktycznej współpracy w dziedzinie azylu.
______
(1) 6702/09 ASILE 6 CADREFIN 7 CODEC 213.
(2) 6700/09 ASILE 5 CODEC 212 + ADD 1, 2.
(3) T6-0375/2009, 7.5.2009.
(4) T6-0379/2009, 7.5.2009.
(5) CdR 90/2009 wersja ostateczna.
(6) Dz.U. C 148 z 28.5.1999, s. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.123E.1 |
| Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
| Tytuł: | Stanowisko przyjęte przez Radę w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 573/2007/WE ustanawiającą Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców na lata 2008-2013 w zakresie zniesienia finansowania niektórych działań wspólnotowych oraz zmiany limitu na ich finansowanie. |
| Data aktu: | 25/02/2010 |
| Data ogłoszenia: | 12/05/2010 |