(Sprawa T-63/10)
(2010/C 113/81)
Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 1 maja 2010 r.)
Strony
Strona skarżąca: Ivan Jurašinović (Angers, Francja) (przedstawiciel: adwokat N. Amara-Lebret)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania strony skarżącej
– stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 7 grudnia 2009 r., którą skarżącemu odmówiono dostępu do następujących dokumentów:
– decyzje Rady dotyczące przekazania Międzynarodowemu Trybunałowi Karnemu dla byłej Jugosławii dokumentów, których Trybunał ten żądał w ramach procesu Gotowiny;
– całej korespondencji w tym względzie pomiędzy Instytucjami UE i Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla byłej Jugosławii (włącznie z ewentualnymi załącznikami) i w szczególności pierwotnych wniosków pochodzących zarówno od Międzynarodowego Trybunału Karnego dla byłej Jugosławii jak i adwokatów A. Gotowiny;
– nakazanie Sekretariatowi Generalnemu Rady UE udostępnienia w formie elektronicznej wszystkich żądanych dokumentów;
– obciążenie Rady UE obowiązkiem zwrotu skarżącemu kwoty 2.000 EUR netto tudzież 2.392 EUR brutto tytułem kosztów postępowania, włącznie z odsetkami obliczonymi według stopy ustalanej przez EBC na dzień, w którym skarga wpłynęła
Zarzuty i główne argumenty
W niniejszej skardze skarżący żąda stwierdzenia nieważności decyzji Rady z dnia 7 grudnia 2009 r. odmawiającej mu dostępu do decyzji Rady dotyczących przekazania Międzynarodowemu Trybunałowi Karnemu dla byłej Jugosławii (MTKJ) dokumentów, których ten Trybunał żądał w ramach procesu Gotowiny i całej korespondencji w tym względzie pomiędzy Instytucjami UE i Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla byłej Jugosławii (włącznie z ewentualnymi załącznikami) i w szczególności pierwotnych wniosków pochodzących zarówno od Międzynarodowego Trybunału Karnego dla byłej Jugosławii jak i adwokatów A. Gotowiny.
Celem uzasadnienia skargi skarżący podnosi cztery zarzuty:
– naruszenie prawa w zakresie w jakim Rada odmówiła dostępu do dokumentów na podstawie art. 70b regulaminu postępowania i w przedmiocie dowodów przed MTKJ, podczas gdy przepis ten nie znajdował zastosowania;
– brak zagrożenia bezpieczeństwa postępowania sądowego i opinii prawnych na podstawie art. 4 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia nr 1049/2001(1), ponieważ wyjątek ten dotyczy ochrony postępowań sądowych w Unii Europejskiej i w państwach członkowskich a nie postępowania sądowego przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla byłej Jugosławii, który znajduje się poza jurysdykcją UE;
– brak zagrożenia interesu publicznego w odniesieniu do stosunków międzynarodowych na podstawie art. 4 ust. 1 lit. a) tiret trzecie tegoż rozporządzenia;
– istnienie nadrzędnego interesu publicznego na podstawie art. 4 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia nr 1049/2001, ponieważ skarżący żądał przekazania mu wskazanych dokumentów w celu obrony swoich praw w postępowaniu w sprawie T-465/09. Wniosek ten odnosi się do dostępu do sądu i do prawa do rzetelnego procesu przed sądem europejskim. Ponadto, konflikt, którego dotyczą te dokumenty zakończył się w 1995 r.
______
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz. U. L 145, s. 43).
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.113.50 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-63/10: Skarga wniesiona w dniu 10 lutego 2010 r. - Jurašinović przeciwko Radzie. |
| Data aktu: | 01/05/2010 |
| Data ogłoszenia: | 01/05/2010 |