z dnia 22 grudnia 2009 r.
dotycząca przejścia od rozporządzeń (EWG) nr 1408/71 i (EWG) nr 574/72 do rozporządzeń (WE) nr 883/2004 i (WE) nr 987/2009 oraz stosowania procedur zwrotu kosztów
(Tekst mający znaczenie dla EOG oraz dla Umowy między WE a Szwajcarią)
(2010/C 107/05)
(Dz.U.UE C z dnia 27 kwietnia 2010 r.)
KOMISJA ADMINISTRACYJNA DS. KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO,
uwzględniając art. 72 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego(1), zgodnie z którym Komisja Administracyjna odpowiada za rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub dotyczących wykładni, wynikających z przepisów rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia (WE) nr 987/2009(2),
uwzględniając art. 87-91 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,
uwzględniając art. 64 ust. 7 i art. 93-97 rozporządzenia (WE) nr 987/2009,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i (WE) nr 987/2009 wchodzą w życie z dniem 1 maja 2010 r., a rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 i (EWG) nr 574/72 tracą moc z tym samym dniem, z wyjątkiem sytuacji uregulowanych w art. 90 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i w art. 96 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 987/2009.
(2) Konieczne jest wyjaśnienie sposobu określenia państwa członkowskiego dłużnika i wierzyciela w sytuacji gdy świadczenia rzeczowe zostały zapewnione lub udzielono na nie zezwolenia zgodnie z rozporządzeniami (EWG) nr 1408/71 i (EWG) nr 574/72, ale zwrot kosztów związanych z tymi świadczeniami nastąpił po wejściu w życie rozporządzeń (WE) nr 883/2004 i (WE) nr 987/2009, w szczególności w przypadkach, gdy w nowych rozporządzeniach odpowiedzialność za ponoszenie tych kosztów uległa zmianie.
(3) Konieczne jest wyjaśnienie, jaka procedura zwrotu kosztów powinna być stosowana w sytuacjach gdy wnioski o świadczenia rzeczowe złożone zostały zgodnie z rozporządzeniami (EWG) nr 1408/71 i (EWG) nr 574/72, a procedura zwrotu kosztów odbywa się po dacie wejścia w życie rozporządzeń (WE) nr 883/2004 i (WE) nr 987/2009.
(4) W ust. 5 decyzji nr H1 określa się status zaświadczeń (formularzy E) oraz Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (w tym Certyfikatu Tymczasowo Zastępującego) wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 883/2004 oraz rozporządzenia (WE) nr 987/2009.
(5) Przepisy zawarte w ust. 4 decyzji S1 oraz w ust. 2 decyzji nr S4 zawierają ogólne zasady dotyczące ponoszenia odpowiedzialności za koszt świadczeń udzielonych na podstawie ważnej Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, które należy stosować także w sytuacjach przejściowych.
(6) Zgodnie z art. 62 i 63 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 państwa członkowskie, które nie zostały wymienione w załączniku 3 do rozporządzenia (WE) nr 987/2009 dokonują zwrotu kosztów świadczeń rzeczowych udzielonych członkom rodziny, którzy nie są rezydentami tego samego państwa członkowskiego co ubezpieczony, oraz emerytom i rencistom oraz członkom ich rodzin na podstawie rzeczywistych wydatków od dnia 1 maja 2010 r.
(7) Koszt świadczeń rzeczowych udzielonych na podstawie art. 19 ust. 1, art. 20 ust. 1 i art. 27 ust. 1 i 3 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 ponosi właściwa instytucja odpowiedzialna za koszt świadczeń rzeczowych udzielonych członkom rodziny, którzy nie są rezydentami tego samego państwa członkowskiego co ubezpieczony, oraz emerytom i rencistom i członkom ich rodzin w państwie członkowskim, którego są rezydentami.
(8) Zgodnie z art. 64 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 państwa członkowskie wymienione w załączniku 3 mogą nadal stosować po dniu 1 maja 2010 r. przez okres pięciu lat art. 94 i 95 rozporządzenia (EWG) nr 574/72 do obliczania kwot ryczałtowych.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 987/2009 wprowadza nowe procedury zwrotu kosztów opieki zdrowotnej w celu przyspieszenia zwrotów pomiędzy państwami członkowskimi oraz zapobiegania kumulacji należności nieuregulowanych przez dłuższy czas.
(10) W celu zagwarantowania jednolitego i spójnego stosowania przepisów wspólnotowych, należy zapewnić przejrzystość i dostarczyć wskazówki instytucjom znajdującym się w wyżej wymienionych sytuacjach.
Działając zgodnie z warunkami określonymi w art. 71 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
I. Tymczasowe uzgodnienia w celu określenia państwa członkowskiego odpowiedzialnego za koszty planowanego leczenia i niezbędnej z uwagi na zmiany w zakresie kompetencji na podstawie rozporządzenia (WE) nr 883/2004
1. Jeżeli leczenie odbyło się przed dniem 1 maja 2010 r. odpowiedzialność za koszty związane z daną osobą określa się zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.
2. Jeżeli dana osoba otrzymała zezwolenie na udanie się na terytorium innego państwa członkowskiego w celu uzyskania leczenia odpowiedniego do jej stanu zdrowia (leczenie planowane) zgodnie z rozporządzeniami (EWG) nr 1408/71 oraz (EWG) nr 574/72, a leczenie miało miejsce w całości lub częściowo po dniu 30 kwietnia 2010 r., koszty całego leczenia ponosi instytucja, która udzieliła zezwolenia.
3. Jeżeli leczenie rozpoczęto w oparciu o art. 22 ust. 3 lit. a) lub art. 31 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, koszt leczenia poniesiony będzie zgodnie z przepisami zawartymi w tych artykułach, nawet jeżeli odpowiedzialność za koszty związane z daną osobą zmieniła się odpowiednio do przepisów rozporządzenia (WE) nr 883/2004. Jeżeli leczenie jest jednak kontynuowane po dniu 31 maja 2010 r., koszty poniesione po tej dacie ponoszone będą przez właściwą instytucję zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 883/2004.
4. Jeżeli leczenie odbyło się na podstawie art. 19 ust. 1 lub art. 27 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 po dniu 30 kwietnia 2010 r. na podstawie ważnej Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego wydanej przed dniem 1 maja 2010 r., wniosek o zwrot kosztów tego leczenia nie może być odrzucony ze względu na zmianę odpowiedzialności za koszty opieki zdrowotnej danej osoby, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 883/2004.
Instytucja zobowiązana do zwrotu kosztów świadczeń udzielonych na podstawie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego może wnioskować o to, aby instytucja, w której dana osoba była prawidłowo zarejestrowana w czasie, gdy zostało udzielone świadczenie, zwróciła koszty tych świadczeń pierwszej instytucji lub, jeżeli osoba ta nie była uprawniona do korzystania z Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, uregulowała tę sprawę z daną osobą.
II. Tymczasowe uzgodnienia w celu obliczania kosztów średnich
1. Metoda obliczania kosztów średnich za lata do 2009 r. włącznie podlega przepisom art. 94 i 95 rozporządzenia (EWG) nr 574/72, nawet, jeżeli koszty średnie zostały przedstawione Komisji Obrachunkowej po dniu 30 kwietnia 2010 r.
2. Państwa członkowskie niewymienione w załączniku 3 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 mogą w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 30 kwietnia 2010 r. bądź obliczyć nowe koszty średnie zgodnie z art. 94 i 95 rozporządzenia (EWG) nr 574/72, bądź zastosować koszty średnie za 2009 r.
III. Procedura zwrotu na podstawie wydatków rzeczywistych
1. Wnioski o zwrot na podstawie wydatków rzeczywistych zapisane na kontach państwa członkowskiego wierzyciela przed dniem 1 maja 2010 r. podlegają przepisom finansowym rozporządzenia (EWG) nr 574/72.
Wnioski te przedstawia się instytucji łącznikowej państwa członkowskiego dłużnika w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.
2. Wszystkie wnioski o zwrot na podstawie wydatków rzeczywistych zapisane na kontach państwa członkowskiego wierzyciela po dniu 30 kwietnia 2010 r. podlegają nowym procedurom zgodnie z przepisami art. 66-68 rozporządzenia (WE) nr 987/2009.
IV. Procedura zwrotu na podstawie kwot ryczałtowych
1. Koszty średnie za lata do 2009 r. włącznie przedstawiane są Komisji Obrachunkowej w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. Koszty średnie za 2010 r. przedstawiane są Komisji Obrachunkowej w terminie do dnia 31 grudnia 2012 r.
2. Wszystkie wnioski o zwrot na podstawie kwot ryczałtowych opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 1 maja 2010 r. przedstawiane są w terminie do dnia 1 maja 2011 r.
3. 1 Wszystkie wnioski o zwrot na podstawie kwot ryczałtowych opublikowane po dniu 30 kwietnia 2010 r. podlegają nowym procedurom zgodnie z przepisami art. 66-68 rozporządzenia (WE) nr 987/2009.
V. Postanowienia końcowe
1. Przy stosowaniu tymczasowych uzgodnień naczelną zasadą powinna być dobra współpraca pomiędzy instytucjami, pragmatyzm oraz elastyczność.
2. Niniejszą decyzję publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 987/2009.
| Przewodniczący Komisji Administracyjnej | |
| Lena MALMBERG |
______
(1) Dz.U. L 166 z 30.4.2004, str. 1.
(2) Dz.U. L 284 z 30.10.2009, str. 1.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.107.8 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Przejście od rozporządzeń (EWG) nr 1408/71 i (EWG) nr 574/72 do rozporządzeń (WE) nr 883/2004 i (WE) nr 987/2009 oraz stosowanie procedur zwrotu kosztów. |
| Data aktu: | 22/12/2009 |
| Data ogłoszenia: | 27/04/2010 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2010 |