Pomoc państwa C 30/09 (ex N 328/08)
Zwolnienie z podatku od odpadów z produkcji cementu
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 105/03)
(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2010 r.)
Pismem z dnia 28 października 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy. Komisja wezwała także Danię zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 do zgłoszenia uwag na temat zamiaru wszczęcia przez Komisję formalnego postępowania wyjaśniającego.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Danii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Opis środka
Od 1987 r. istnieje w Danii podatek mający na celu zmniejszanie ilości odpadów, promujący ponowne użycie zamiast spalania oraz spalania zamiast składowania. Zgłoszony środek dotyczy pełnego zwolnienia z podatku od odpadów z własnej produkcji cementu przedsiębiorstwa, tj. mączki surowej, niewypalonego klinkieru, pyłu z filtra, odpadów betonowych i klinkierowych oraz pyłów cementowych, które są składowane na terenie zakładu produkcyjnego przedsiębiorstwa. Wymienione rodzaje odpadów z produkcji cementu nie są zaliczane do odpadów niebezpiecznych. Opady są aktualnie składowane
na terenie należącym do przedsiębiorstwa, gdzie przedsiębiorstwo wydobywa wapno używane do produkcji cementu, i nie stanowią szczególnego problemu środowiskowego. Celem proponowanego zwolnienia jest zrekompensowanie rosnących kosztów, jakie będzie ponosił przemysł cementowy w wyniku wprowadzenia w 2010 r. podatku od emisji tlenku azotu (NOx), w celu uniknięcia utraty konkurencyjności lub udziału w rynku, przy jednoczesnym wspieraniu ochrony środowiska.
Zwolnienie zgłoszono na okres od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 1 stycznia 2018 r. lub 10 lat od daty zatwierdzenia środka przez Komisję i zakłada się, że będzie ono prowadzić do utraty przychodów budżetu państwa w wysokości ok. 10 mln DKK rocznie. Według danych władz duńskich tylko jedno przedsiębiorstwo będzie korzystać z tego zwolnienia, mianowicie Aalborg Portland A/S.
Ocena
Komisja uznaje, że proponowane ograniczenie podatkowe wiąże się z pomocą państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE na rzecz producenta cementu w Danii.
Zgodność środka ocenia się zgodnie z rozdziałem 4 wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska(1).
Komisja jest zdania, że zwolnienie z podatku od odpadów ma co najmniej pośredni wpływ na ochronę środowiska w tym sensie, że umożliwia Danii utrzymanie krajowego podatku na stosunkowo wysokim poziomie i nie jest sprzeczne z ogólnym celem podatku. Środek ten jest zatem zgodny z pkt 151 wspomnianych wytycznych w sprawie pomocy na ochronę środowiska.
W przypadku takich ulg podatkowych Komisja musi ponadto ocenić szczególnie to, czy środek jest niezbędny i proporcjonalny. W tym przypadku Komisja podaje w wątpliwość fakt, czy zwolnienie z podatku od odpadów jest niezbędne z uwagi na to, że nie dowiedziono, że podatek prowadzi do znacznego wzrostu kosztów produkcji. Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy zwolnienie może być uznane za proporcjonalne ze względu na brak jakiejkolwiek innej zachęty dla beneficjenta do osiągnięcia celów podatku od odpadów.
Z uwagi na te wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.105.3 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Dania - Pomoc państwa C 30/09 (ex N 328/08) - Zwolnienie z podatku od odpadów z produkcji cementu - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 24/04/2010 |
| Data ogłoszenia: | 24/04/2010 |