Trybunału Obrachunkowego Wspólnot Europejskich w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich
(2009/C 8/01)
(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2009 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 283,
uwzględniając Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w szczególności jego art. 13,
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 14 listopada 2008 r.(1),
uwzględniając otrzymany w dniu 19 listopada 2008 r. wniosek Rady o opinię Trybunału w sprawie tego wniosku,
a także mając na uwadze, że celem wniosku Komisji jest zmiana warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich (CEOS), umożliwiająca utworzenie nowej kategorii pracowników - "asystentów parlamentarnych", wybieranych przez posłów do Parlamentu Europejskiego i zatrudnianych na podstawie umów z Parlamentem, którzy pracowaliby w budynkach zajmowanych przez Parlament w Strasburgu, Brukseli i Luksemburgu(2),
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
1. Trybunał z zadowoleniem przyjmuje przedstawiony wniosek, który zmierza do zapewnienia przejrzystości, niedyskryminacji i pewności prawnej poprzez ustanowienie wspólnych przepisów dotyczących asystentów parlamentarnych. Przedłożony wniosek jest zgodny z opinią Trybunału nr 6/98(3) w sprawie poprzedniego wniosku dotyczącego tej samej kwestii; w opinii tej Trybunał zaproponował, by asystenci parlamentarni stanowili całkowicie nową kategorię pracowników zatrudnianych na podstawie umów ze Wspólnotami i podlegających odrębnemu regulaminowi. Zgłoszony wniosek odnosi się także do krytycznych uwag wyrażanych kilkakrotnie przez Trybunał(4), który wskazywał na niedociągnięcia w uregulowaniach prawnych, podkreślając w szczególności konieczność przyjęcia przepisów, które zapewniłyby właściwe rozliczanie i dokumentowanie świadczonych usług.
2. Trybunał odnotowuje, że wniosek Komisji przewiduje także przyjęcie na mocy wewnętrznych decyzji Parlamentu przepisów dotyczących zatrudniania asystentów parlamentarnych oraz zasad stosowania w praktyce na zasadzie analogii art. 11-26a regulaminu pracowniczego, określających prawa i obowiązki, które będą miały zastosowanie do asystentów. Przy przyjmowaniu takich wewnętrznych decyzji należy pamiętać, że przepisy wykonawcze mogą zawierać kryteria pomocne administracji przy wykonywaniu powierzonych jej uprawnień uznaniowych lub pełniejsze objaśnienia przepisów regulaminu pracowniczego, które nie są całkowicie jasne. Nie mogą one jednak ograniczać zakresu regulaminu pracowniczego poprzez doprecyzowywanie jasnych zapisów tego aktu prawnego(5).
3. Zaproponowany system, o ile zostanie przyjęty, w krótkim czasie doprowadzi do zwiększenia nakładu pracy dla służb Parlamentu. Zwiększony nakład pracy rodzi ryzyko, które może negatywnie wpłynąć na legalność i prawidłowość przeprowadzanych operacji oraz wiarygodność informacji zarządczych i finansowych. Z tego względu Trybunał zaleca, aby właściwe służby Parlamentu podjęły odpowiednie działania umożliwiające opracowanie wiarygodnych i skutecznych procedur i systemów, ich zbadanie i wdrożenie w stosownym terminie, a także pozwalające na udostępnienie zasobów niezbędnych do terminowego, solidnego i wydajnego zarządzania nowym systemem.
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2008 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Vítor Manuel DA SILVA CALDEIRA | |
| Prezes |
______
(1) COM(2008) 786 wersja ostateczna z dnia 14 listopada 2008 r.
(2) Wniosek nie ma zastosowania do asystentów posłów do PE pracujących w ich biurach krajowych. Trybunał zauważa jednak, że Parlament dopracował uregulowania prawne dotyczące krajowych asystentów w celu naprawienia występujących wcześniej niedoskonałości i przyjął zasady, które wejdą w życie z pierwszym dniem kadencji Parlamentu Europejskiego, rozpoczynającej się w 2009 r.
(3) Opinia przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 23 września 1998 r., nieopublikowana w Dz.U.
(4) Zob. pkt 10.12 sprawozdania rocznego za rok budżetowy 2006 oraz załącznik 11.2 do sprawozdania rocznego za rok budżetowy 2007.
(5) Sprawa T-75/89 Anita Brems przeciwko Radzie Wspólnot Europejskich [1990], ECR s. II-899, pkt 29.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.8.1 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich. |
| Data aktu: | 11/12/2008 |
| Data ogłoszenia: | 13/01/2009 |