przyjęte przez Radę w dniu 9 stycznia 2009 r.
w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr .../2009 z dnia ... r. ustanawiającego Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 75 E/01)
(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2009 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W komunikacie Komisji z dnia 10 stycznia 2007 r. zatytułowanym "Europejska polityka energetyczna" zwrócono szczególną uwagę na znaczenie dokończenia budowy rynku wewnętrznego energii elektrycznej i gazu ziemnego. Jako podstawowy środek pozwalający osiągnąć ten cel została wskazana poprawa ram prawnych na szczeblu wspólnotowym.
(2) Decyzją 2003/796/WE(4) Komisja ustanowiła niezależną grupę doradczą ds. energii elektrycznej i gazu pod nazwą "Europejska Grupa Organów Nadzoru ds. Energii Elektrycznej i Gazu", ("ERGEG"), w celu ułatwienia konsultacji, koordynacji i współpracy między krajowymi organami regulacyjnymi w państwach członkowskich oraz między tymi organami a Komisją, mających na celu umocnienie rynku wewnętrznego energii elektrycznej i gazu ziemnego. Grupa ta składa się z przedstawicieli organów regulacyjnych ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej(5) oraz dyrektywą 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego(6).
(3) Działania podjęte przez ERGEG od czasu jej utworzenia wniosły pozytywny wkład w rozwój wewnętrznego rynku energii elektrycznej i gazu. Jednakże w sektorze powszechnie uznaje się, a zostało zaproponowane przez samą ERGEG, że dobrowolna współpraca między krajowymi organami regulacyjnymi powinna być teraz prowadzona w ramach struktury wspólnotowej o wyraźnych kompetencjach i uprawnionej do przyjmowania, w określonych przypadkach, indywidualnych decyzji regulacyjnych.
(4) W marcu 2007 roku Rada Europejska wezwała Komisję do zaproponowania środków mających na celu utworzenie niezależnej struktury współpracy między krajowymi organami regulacyjnymi.
(5) Na podstawie oceny wpływu dotyczącej zasobów niezbędnych do działania jednostki centralnej stwierdzono, że - w porównaniu z innymi możliwościami -za wyborem niezależnej jednostki centralnej przemawia szereg długofalowych korzyści. Należy zatem ustanowić Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, ("Agencja").
(6) Agencja powinna zapewniać właściwą koordynację funkcji regulacyjnych wykonywanych przez krajowe organy regulacyjne zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/.../WE z dnia ... dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej(7) i z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/.../WE z dnia ... dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego(7) oraz, w razie potrzeby zapewniać ich uzupełnienie na poziomie wspólnotowym. W tym celu konieczne jest zagwarantowanie Agencji niezależności, możliwości technicznych i regulacyjnych oraz przejrzystości i skuteczności.
(7) Agencja powinna monitorować współpracę regionalną między operatorami systemów przesyłowych w sektorze energii elektrycznej i gaz, a także wykonywanie zadań Europejskiej Sieci Operatorów Systemów Przesyłowych energii elektrycznej ("ENTSO Energii Elektrycznej") oraz Europejskiej Sieci Operatorów Systemów Przesyłowych gazu ("ENTSO Gazu"). Udział Agencji jest istotny w celu zapewnienia, aby współpraca między operatorami systemów przesyłowych przebiegała w sposób sprawny i przejrzysty oraz z korzyścią dla rynku wewnętrznego energii elektrycznej i gazu ziemnego.
(8) Agencja ma ważną rolę do odegrania w opracowywaniu niewiążących wytycznych ramowych, z którymi muszą być zgodne kodeksy sieci. Uważa się również, że właściwe i zgodne z celem działania Agencji jest określenie jej roli w przeglądzie kodeksów sieci (zarówno przy ich opracowywaniu, jak i zmianie), aby zapewnić ich zgodność z niewiążącymi wytycznymi ramowymi, zanim Agencja będzie mogła zalecić Komisji ich przyjęcie.
(9) Należy stworzyć ramy umożliwiające współpracę krajowym organom regulacyjnym. Ramy takie powinny ułatwić jednolite stosowanie prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego energii elektrycznej i gazu w całej Wspólnocie. Agencja powinna zostać uprawniona do przyjmowania decyzji indywidualnych w sytuacjach dotyczących więcej niż jednego państwa członkowskiego. Uprawnienia te powinny pod pewnymi warunkami obejmować kwestie techniczne, system regulacyjny dla infrastruktury elektroenergetycznej i gazowej łączącej lub która mogłaby połączyć co najmniej dwa państwa członkowskie oraz, w ostateczności, zwolnienia z zasad rynku wewnętrznego w przypadku nowych wzajemnych połączeń elektroenergetycznych i nowej infrastruktury gazowej usytuowanych na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego.
(10) Ponieważ Agencja ma ogólny obraz krajowych organów regulacyjnych, powinna pełnić rolę doradczą wobec Komisji w kwestiach dotyczących regulacji rynku. Agenca powinna mieć również obowiązek powiadamiania Komisji, jeżeli stwierdzi, że współpraca pomiędzy operatorami systemów przesyłowych nie przynosi wymaganych wyników, lub że krajowy organ regulacyjny, który wydał decyzję niezgodną z wytycznymi, nie zastosuje się odpowiednio do opinii Agencji.
(11) Agencja powinna być również w stanie wydawać niewiążące wytyczne, aby wspierać organy regulacyjne i uczestników rynku w wymianie dobrych praktyk.
(12) Strukturę Agencji należy dostosować do szczególnych potrzeb związanych z regulacją energetyki. Należy w szczególności w pełni uwzględnić szczególną rolę krajowych organów regulacyjnych oraz ich niezależność.
(13) Rada administracyjna powinna mieć uprawnienia niezbędne do uchwalania budżetu, kontrolowania jego wykonywania, sporządzania regulaminu wewnętrznego, przyjmowania przepisów finansowych oraz mianowania dyrektora. Przy odnawianiu kadencji członków rady administracyjnej powoływanych przez Radę należy stosować system rotacji, tak by zapewnić zrównoważoną reprezentację państw członkowskich na przestrzeni czasu.
(14) Agencja powinna mieć uprawnienia konieczne do wykonywania funkcji regulacyjnych w sposób skuteczny i przede wszystkim niezależny. Niezależność organów regulacyjnych stanowi nie tylko kluczową zasadę dobrego zarządzania, ale jest również podstawowym warunkiem w celu zapewnienia zaufania rynku. Bez uszczerbku dla zasady, że członkowie rady działają w imieniu swoich odpowiednich organów krajowych, rada organów regulacyjnych powinna zatem działać niezależnie od wszelkich interesów rynkowych i nie zwracać się o instrukcje ani ich przyjmować od jakiegokolwiek rządu państwa członkowskiego, Komisji lub jakiegokolwiek innego podmiotu publicznego lub prywatnego.
(15) W przypadkach, gdy Agencji przysługują uprawnienia decyzyjne, z uwagi na szybkość postępowania, zainteresowane strony powinny mieć prawo odwoływania się do komisji odwoławczej, która powinna stanowić część Agencji, zachowując jednak niezależność od jej struktury administracyjnej i regulacyjnej. Mając na uwadze zachowanie ciągłości działań, powoływanie lub odnawianie kadencji członków komisji odwoławczej powinno dopuszczać częściową wymianę członków tej komisji.
(16) Agencja powinna być finansowana głównie z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, a także ze składek i dobrowolnych wpłat. W szczególności środki gromadzone obecnie przez organy regulacyjne na cele współpracy na poziomie wspólnotowym powinny w dalszym ciągu być dostępne dla Agencji. Procedura budżetowa Wspólnoty powinna nadal mieć zastosowanie w zakresie dotacji, którymi obciążany jest budżet ogólny Unii Europejskiej. Ponadto, kontroli ksiąg rachunkowych powinien dokonywać Trybunał Obrachunkowy, zgodnie z art. 91 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(8).
(17) Agencja powinna dysponować wysoko wykwalifikowanym personelem. W szczególności powinna korzystać z kompetencji i doświadczenia personelu oddelegowanego przez krajowe organy regulacyjne, Komisję i państwa członkowskie. Do pracowników Agencji powinny mieć zastosowanie regulamin pracowniczy urzędników Wspólnot Europejskich i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich (zwane dalej, odpowiednio, "regulaminem pracowniczym" i "warunkami zatrudnienia") ustanowione w rozporządzeniu (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68(9) oraz zasady wspólnie przyjęte przez instytucje Wspólnot Europejskich w celu stosowania tych przepisów. Rada administracyjna, w porozumieniu z Komisją, powinna przyjąć niezbędne przepisy wykonawcze.
(18) Agencja powinna stosować ogólne zasady dotyczące publicznego dostępu do dokumentów znajdujących się w posiadaniu organów Wspólnoty. Rada administracyjna powinna ustalić praktyczne środki ochrony informacji handlowych podlegających szczególnej ochronie oraz danych osobowych.
(19) Państwa niebędące członkami Wspólnoty, powinny móc uczestniczyć w pracach Agencji, zgodnie z odpowiednimi umowami, które mają zostać zawarte przez Wspólnotę.
(20) Środki niezbędne w celu wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania usprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(10).
(21) W szczególności Komisja powinna zostać upoważniona do przyjęcia wytycznych niezbędnych w sytuacjach, w których Agencja uzyskuje uprawnienia do decydowania o warunkach dostępu do infrastruktury transgranicznej oraz jej bezpieczeństwa eksploatacyjnego. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, poprzez uzupełnienie go nowymi elementami innymi niż istotne, środki te muszą zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, przewidzianą w art. 5a decyzji 1999/468/WE.
(22) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, to jest współpraca krajowych organów regulacyjnych na poziomie wspólnotowym, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, a może być lepiej osiągnięte na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym samym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, ...
W imieniu Parlamentu Europejskiego | Wimieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
...... | ...... |
______
(1) Dz.U. C 211z 19.8.2008, s. 23.
(2) Dz.U. C172 z 5.7.2008, s. 55.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 18 czerwca 2008 r. dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 9 stycznia 2009 r. oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia ... (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 296 z 14.11.2003,s.34.
(5) Dz.U. L176 z 15.7.2003,s.37.
(6) Dz.U. L176 z 15.7.2003, s. 57.
(7) Dz.U. L ...
(8) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(9) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
(10) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
(11) Dz.U.L...
(12) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(13) Dz.U.L136z31.5.1999,s.1.
(14) Dz.U.L136z31.5.1999,s.15.
(15) Dz.U.L 145 z 31.5.2001, s. 43.
(16) Dz.U. L 17 z 6.10.1958, s. 385.
(*) Sześć miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(**) 18 miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
UZASADNIENIE RADY
I. WPROWADZENIE
1. W dniu 19 września 2007 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki oparty na art. 95 Traktatu; wraz z czterema innymi wnioskami stanowi on część pakietu dotyczącego wewnętrznego rynku energii.
2. Komitet Regionów i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydały swoje opinie na temat całego pakietu, odpowiednio, 10 kwietnia(1) i 22 kwietnia 2008 r.(2).
3. Parlament Europejski przyjął swoją opinię(3) w pierwszym czytaniu w dniu 18 czerwca 2008 r., zatwierdzając 73 poprawki. Komisja nie przedstawiła zmienionego wniosku.
4. W dniu 9 stycznia 2009 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko zgodnie z art. 251 Traktatu.
II. CEL WNIOSKU
5. Wniosek stanowi część trzeciego pakietu dotyczącego wewnętrznego rynku energii, wraz z dyrektywą dotyczącą wspólnych zasad wewnętrznego rynku gazu ziemnego, rozporządzeniem w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego, dyrektywą dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz rozporządzeniem w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej. Przyczynia się on do wypracowania ram regulacyjnych, które są wymagane, aby otwarcie rynku stało się w pełni skuteczne i do utworzenia jednolitego rynku gazu i energii elektrycznej przez ustanowienie agencji; celem tej ostatniej będzie wspomaganie organów regulacyjnych w wykonywaniu na szczeblu wspólnotowym zadań realizowanych na szczeblu krajowym i, w razie konieczności, koordynowanie ich działań.
III. ANALIZAWSPÓLNEGO STANOWISKA
6. Uwagi ogólne
6.1. Komisja zaakceptowała wszystkie zmiany wprowadzone do jej wniosku przez Radę.
6.2. W odniesieniu do 73 poprawek Parlamentu Europejskiego, Rada, podobnie jak Komisja,
– przyjęła następujących 25 poprawek:
w pełni (czasami z przeredagowaniem): 9, 12, 45, 47, 48, 49, 53, 54, 58, 59 i 66
częściowo/co do zasady/co do ducha: 3, 4, 11 (część pierwsza), 13, 15, 16, 40, 44, 51, 57, 61, 64, 68 i 76; oraz
– odrzuciła następujących 25 poprawek: 8, 17, 18, 20, 21, 22, 25, 29, 30, 34, 36, 37, 38, 46, 50, 52, 55, 56, 60, 62, 63, 67, 69, 71 i 73, z powodów merytorycznych lub formalnych lub ze względu na spójność.
6.3. Rada odeszła od stanowiska Komisji:
– przyjmując poprawkę 65 w zakresie merytorycznym; oraz
– odrzucając następujące 23 poprawki: 5, 6, 7, 10, 11 (część druga), 14, 19, 24, 26, 27, 28, 31, 32, 33, 35, 39, 41, 42, 43, 70, 72, 74 i 75.
7. Uwagi szczegółowe
7.1. W odniesieniu do poprawek Parlamentu Europejskiego, wobec których Rada odeszła od stanowiska Komisji:
a) Rada przyjęła poprawkę 65 (zgodnie z zasadą, że dyrektor ma ściśle wykonywać polecenia Rady Regulatorów).
b) Rada odrzuciła 23 poprawki wymienione wyżej (pkt 6.3) z następujących powodów:
i) poprawka 5: powiela zadania wykonywane już przez Komisję i nie jest zgodna z zadaniami przewidzianymi we wniosku Komisji;
ii) poprawka 6: nie wnosi wartości dodanej i jest nieprawidłowa, ponieważ współpraca regulatorów krajowych będzie nadal prowadzona poza ramami stworzonymi przez agencję;
iii) poprawka 7: rozmywa zakres obowiązków agencji i zaprzecza niewiążącemu charakterowi niektórych jej aktów;
iv) poprawka 10: wprowadza zamieszanie między niezależnością regulatorów krajowych, przewidzianą w dyrektywach w sprawie gazu i w sprawie energii elektrycznej, a niezależnością organów agencji;
v) poprawka 11 (część druga): nie wnosi wartości dodanej i jest niespójna z zakresem zadań dyrektora;
vi) poprawka 14: jest niezgodna z częścią normatywną rozporządzenia;
vii) poprawka 19: wprowadza zamieszanie między aktami agencji a jej zadaniami opisanymi w art. 5-10;
viii) poprawka 24: art. 30 (uczestnictwo państw trzecich) jest wystarczający, aby zapewnić odpowiednie zaangażowanie państw trzecich w prace agencji;
ix) poprawka 26: Rada odnotowuje, że Komisja może zaakceptować tę poprawkę jedynie w odniesieniu do indywidualnych decyzji w poszczególnych przypadkach i pod ściśle określonymi warunkami. Ponadto Rada nie widzi podstaw, aby delegować uprawnienia Komisji w tych sprawach, i odnotowuje, że poprawka ta ograniczyłaby uprawnienia agencji wyłącznie do kodeksów technicznych, choć opinie agencji powinny dotyczyć również kodeksów rynkowych;
x) poprawki 27 i 28: ich zakres jest w dużej mierze objęty art. 6 ust. 6, art. 7 ust. 3 i art. 8 ust. 1 akapit trzeci;
xi) poprawka 31: agencja nie może zapewnić współpracy regulatorów;
xii) poprawki 32 i 33: normalnie te zadania są w gestii Komisji;
xiii) poprawka 39: powiela zadania przewidziane w dyrektywie 2004/67 dotyczącej środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego oraz w dyrektywie 2005/89 dotyczącej bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych;
xiv) poprawka 42: art. 7 wniosku dotyczy regulatorów krajowych, a nie OSP;
xv) poprawki 35, 41 oraz 43: poprawki 35 i 41 dublują się oraz, podobnie jak poprawka 43, powielają zadania wykonywane już przez Komisję na mocy dyrektyw w sprawie energii elektrycznej i gazu;
xvi) poprawka 70: sprzeczna z dobrowolnym charakterem wkładów krajowych (lit. c)) i powodująca trudności wykonawcze w praktyce (lit. ca));
xvii) poprawka 72: Radzie Regulacyjnej można pozostawić swobodę określenia w regulaminie sposobu formułowania opinii;
xviii) poprawka 74: Komisji należy pozostawić swobodę decydowania, kiedy i w jakim zakresie prowadzi konsultacje związane z przeprowadzaniem oceny;
xix) poprawka 75: okres przewidziany w poprawce jest zbyt krótki, aby umożliwić użyteczną ocenę.
7.2 W stosunku do wniosku Komisji Rada wprowadziła pewne inne zmiany (merytoryczne lub formalne), aby agencja regulacyjna była niezależna od państw członkowskich i Komisji oraz aby miała precyzyjnie zdefiniowane zadania, które ściśle odpowiadają zadaniom powierzonym jej na mocy dyrektyw i rozporządzeń w sprawie energii elektrycznej i gazu. Agencja koncentruje się na sprawach z udziałem więcej niż jednego państwa członkowskiego, w przypadku gdy chodzi o podjęcie wiążącej decyzji; jej zaangażowanie w sprawy techniczne (ustanawianie kodeksów sieci) zostało wzmocnione, wciąż ma jednak charakter doradczy. Ogólnie agencja umożliwia podmiotom krajowym pełnienie ich ról (np. podejście dwuetapowe do definiowania warunków dostępu do infrastruktury transgranicznej i jej bezpieczeństwa eksploatacyjnego (art. 8)). Podczas wykonywania wszystkich tych zadań należycie konsultuje się z uczestnikami rynku i organami na szczeblu krajowym (art. 8 ust. 1, art. 10) oraz właściwie uwzględnia wyniki współpracy regionalnej pomiędzy OSP i pomiędzy organami regulacyjnymi (art. 6 ust. 6 i art. 7 ust. 3).
Wspólne stanowisko przewiduje (art. 13) silną Radę Regulacyjną, w skład której wchodzą wyżsi rangą przedstawiciele krajowych organów regulacyjnych, oraz dyrektora agencji działającego w zgodzie z Radą Regulacyjną. Przewiduje również niewielką i sprawną Radę Administracyjną (art. 11) składającą się z 6 członków (jak zasugerował Parlament Europejski w poprawce 44), z których pięciu jest mianowanych przez Radę, a jeden - przez Komisję, przy czym częściowa rotacja zapewnia odpowiednią reprezentację państw członkowskich w dłuższej perspektywie. Z myślą o usprawnieniu demokratycznej kontroli istotnie zaostrzono przepisy dotyczące przejrzystości, np. przepisy dotyczące udziałów posiadanych przez członków rad (np. art. 11 ust. 7).
Aby agencja mogła się dostosowywać do praktyki, wspólne stanowisko przewiduje mechanizm przeglądu (art. 33 ust. 2), w którym znaczną rolę odgrywać będzie Rada Regulacyjna.
______
(1) Dz.U. C 172 z 5.7.2008, s. 55.
(2) Dz.U. C 211 z 19.8.2008, s. 23.
(3) Dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.75E.1 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Wspólne stanowisko przyjęte przez Radę w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr …/2009 z dnia … r. ustanawiającego Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki. |
Data aktu: | 09/01/2009 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2009 |