Zaproszenie do zgłaszania kandydatur do nominacji na przedstawicieli porządku publicznego w radzie nadzorczej Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG)(2009/C 74/04)
(Dz.U.UE C z dnia 28 marca 2009 r.)
Europejską Grupę Doradczą ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) powołano w 2001 roku, a jej zadaniem jest doradzanie Komisji w kwestii ustalania standardów rachunkowości. Niezależnie od funkcji doradczej EFRAG odgrywa również proaktywną rolę w kontekście gwarantowania prawidłowego i czytelnego wyrażania opinii europejskiej na temat rozwoju sprawozdawczości finansowej w toku normalizacji w skali międzynarodowej. Mając na względzie wywiązywanie się w pełni z tej ostatniej funkcji konieczne było zreformowanie organów zarządzających EFRAG. Ostateczne sprawozdanie EFRAG na temat ich udoskonalenia ukazało się w grudniu 2008 r. Udoskonalona struktura jest obecnie wprowadzana w życie.
Do najistotniejszych kompetencji udoskonalonej rady nadzorczej EFRAG należy zatwierdzanie strategii ogólnej EFRAG, wyznaczanie członków Grupy Ekspertów Technicznych (TEG) oraz komitetu ds. planowania i zasobów (ang. Planning and Resource Committee, PRC), oraz kwestie budżetu i finansowania, utrzymywania kontaktów z instytucjami unijnymi oraz członkami zarządu Fundacji Komitetu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (FKMSR).
W skład rady nadzorczej będą wchodziły wysokiej rangi osobistości w dziedzinie rozwoju sprawozdawczości finansowej w skali światowej, z zachowaniem odpowiednio zrównoważonej reprezentacji poszczególnych profesji: użytkowników, autorów sprawozdań i księgowych. Wszyscy członkowie rady nadzorczej występują w imieniu własnym i zobowiązani są do złożenia uroczystego zobowiązania do reprezentowania publicznego interesu w wymiarze europejskim, niezależnie od powiązań z własnym sektorem lub grupą zawodową. Rada nadzorcza liczy 17 członków, z czego czterech wybranych ze względu na doświadczenie obejmujące działalność w sferze porządku publicznego - czy to w skali krajowej, czy to europejskiej.
W celu przygotowania listy kandydatów na czterech przedstawicieli porządku publicznego wchodzących w skład rady nadzorczej Komisja zaprasza niniejszym do składania kandydatur.
Przy ocenie kandydatów Komisja będzie brać pod uwagę następujące kryteria:
– doświadczenie w dziedzinie porządku publicznego w skali krajowej lub europejskiej, zaangażowanie na rzecz europejskiego interesu publicznego;
– działalność w sektorze administracji publicznej, organów publicznych lub instytucji o charakterze uniwersyteckim;
– wysoka ranga i nieposzlakowana opinia;
– biegła znajomość języka angielskiego;
– znajomość reguł rachunkowości stanowi atut;
– konieczność doboru zrównoważonego składu reprezentatywnego pod względem pochodzenia geograficznego, płci i doświadczenia kandydatów.
Służby Komisji przyjmują wnioski opatrzone podpisem kandydatki lub kandydata w nieprzekraczalnym terminie do 30 kwietnia 2009 r. Wnioski złożone po tym terminie będą rozpatrywane przez Komisję w przypadku konieczności uzupełnienia lub wymiany członków rady nadzorczej.
Wnioski należy przesyłać:
– listem poleconym lub za pośrednictwem firmy kurierskiej na następujący adres:
European Commission
Directorate-General Internal Market
Attention of Mr Pierre Delsaux, Director
Rue de Spa 2, 03/205
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
– lub pocztą elektroniczną na adres:
MARKT-F3@ec.europa.eu
z następującym tekstem wpisanym w polu "temat":
"EFRAG Public Policy Supervisory Board Members".
Każdy wniosek musi być sporządzony w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej i zawierać wyraźną wzmiankę na temat obywatelstwa kandydata. Ponadto należy załączyć do niego wszystkie wymagane dokumenty. Wniosek ws. kandydatury powinien zawierać wszelkie szczegółowe informacje pomocne przy ocenie kandydatury, takie jak życiorys przedstawiający doświadczenie zawodowe i poziom wiedzy fachowej kandydata oraz krótki list zawierający uzasadnienie kandydatury. Wymagane są również następujące informacje:
– Pracą w jakich organach/organizacjach kandydat(-ka) może się wykazać? Jak długo w nich pracował(-a)?
– Jakie są jego/jej szczególne kwalifikacje?
– W realizację jakich konkretnych projektów i/lub zadań był(-a) zaangażowany(-a)?
– Gdzie zdobywał(-a) doświadczenie na szczeblu unijnym lub międzynarodowym?
– Czy istnieją jakiekolwiek potencjalne konflikty interesów, które mogłyby zagrażać niezależności kandydatki/kandydata?
Wybrani kandydaci są powoływani do działania we własnym imieniu i pełnią swe obowiązki niezależnie od jakichkolwiek wpływów zewnętrznych. Nie mogą oni być reprezentowani przez zastępców. Członkowie rady nadzorczej są powoływani przez zgromadzenie ogólne EFRAG na trzyletnią kadencję, z możliwością ponownego powołania. Maksymalny czas pełnienia obowiązków wynosi sześć lat.
Nazwiska członków rady nadzorczej wyznaczonych przez Komisję zostaną opublikowane na stronach internetowych EFRAG oraz Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego i Usług. Nazwiska członków rady nadzorczej będą gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001(1).
Dodatkowych informacji udzielają: Pierre DELSAUX, tel. +32 22965472, adres e-mail: Pierre.Delsaux@ec.europa.eu, oraz Jeroen HOOIJER, tel. +32 22955885, e-mail: Jeroen.Hooijer@ec.europa.eu.
______
(1) Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).