Rezolucja w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej.

REZOLUCJI RADY

z dnia 16 marca 2009 r.

w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej

(2009/C 71/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UWZGLĘDNIAJĄC:

1. sprawozdanie strategiczne(1) przygotowane przez Komisję oraz nowy etap odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (2008-2010) zapoczątkowany na posiedzeniu Rady Europejskiej z dnia 14 marca 2008 r.;

2. komunikat Komisji z dnia 16 lipca 2008 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie praw własności przemysłowej;

3. rozporządzenie Rady (WE) nr 1383/2003 dotyczące działań organów celnych skierowanych przeciwko towarom podejrzanym o naruszenie niektórych praw własności intelektualnej oraz środków podejmowanych w odniesieniu do towarów, co do których stwierdzono, że naruszyły takie prawa;

4. rezolucję Rady z dnia 25 września 2008 r. w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem;

PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI:

5. rosnące zagrożenie, jakie podrabianie towarów stanowi dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz dla środowiska;

6. najnowsze tendencje w dziedzinie podrabiania towarów i piractwa, zwłaszcza nowe wyzwania związane z globalizacją światowego handlu i ze sprzedażami internetowymi;

7. potrzebę, by organy celne skuteczniej zajęły się tymi kwestiami, co wymaga wzmożonej współpracy administracyjnej i ściślejszej współpracy między organami celnymi a podmiotami gospodarczymi;

ZATWIERDZA:

8. unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej przedstawiony w załącz niku; został on przygotowany przez prezydencję we współ pracy z państwami członkowskimi i Komisją w związku z rezolucją Rady, o której mowa w pkt 4;

ZACHĘCA:

9. państwa członkowskie i Komisję, by skutecznie zrealizowały ten plan;

10. Komisję, by w porozumieniu z prezydencją co rok przeprowadzała przegląd realizacji planu działań;

11. Komisję, by we współpracy z państwami członkowskimi w 2012 roku przedłożyła Radzie sprawozdanie końcowe z realizacji planu działań.

______

(1) Komunikat Komisji do Rady Europejskiej "Sprawozdanie strategiczne na temat odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: rozpoczęcie nowego etapu (2008-2010). Utrzymanie tempa zmian", COM(2007) 803 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIK 

Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej

Wprowadzenie

Komisja i państwa członkowskie dokonały przeglądu działań odnoszących się do egzekwowania przez organy celne w UE praw własności intelektualnej w latach 2005-2008, czyli w okresie objętym poprzednim planem działań organów celnych na rzecz zwalczania podrabiania(1). Uznano, że wdrożenie rozporządzenia Rady (WE) nr 1383/2003 oraz działania zawarte w planie działań okazały się właściwą odpowiedzią na handel podrabianymi towarami. Roczne statystyki opublikowane przez Komisję pokazują, że działania organów celnych mają tendencję wzrostową i że zwiększa się współpraca z posiadaczami praw.

Niemniej jednak uznano, że rosnąca różnorodność przechwyconych towarów i nowe tendencje, takie jak przywóz niewielkich partii będących wynikiem sprzedaży internetowych, wskazują, że konieczne są dalsze środki i że nie należy popadać w samozadowolenie. Potrzebę reagowania na ten rosnący problem podkreślono, gdyż handel podrobionymi towarami jest rzeczywistym zagrożeniem zarówno dla poszczególnych obywateli, jak i całego społeczeństwa.

Komisja uznała, że starania podejmowane przez organy celne, by chronić interesy gospodarcze oraz zdrowie i bezpieczeństwo obywateli, muszą być kontynuowane, i zaleciła sporządzenie planu działań na dalszy okres. Plan taki powinien obejmować główne dziedziny zawarte w poprzednim planie, tj. prawodawstwo, wyniki operacyjne, współpracę z podmiotami gospodarczymi, współpracę międzynarodową i komunikację. Nowy plan powinien również uwzględniać istotne zmiany w dziedzinie ceł, np. zmodernizowany wspólnotowy kodeks celny, a także czynniki zewnętrzne, np. większą liczbę sprzedaży przez Internet. Nowy unijny plan działań powinien w szczególności skupiać się na:

– ulepszeniu, a w razie potrzeby zmianie obowiązujących przepisów w dziedzinie praw własności intelektualnej,

– usprawnieniu współpracy z posiadaczami praw,

– wzmocnieniu współpracy operacyjnej między organami celnym w UE i między nimi a państwami trzecimi,

– rozwinięciu współpracy międzynarodowej w zakresie egzekwowania praw własności intelektualnej,

– zwiększeniu dostępu do informacji i poszerzeniu świadomości społecznej; oraz

– zaradzeniu problemowi sprzedaży internetowych i na świadczeniu doraźnych szkoleń dla funkcjonariuszy organów celnych.

Nowy plan powinien również uwzględniać inne nowe tendencje w dystrybucji podrobionych towarów, które są niebezpieczne dla społeczeństwa, i nowe jej formy wynikające z globalizacji światowego handlu, a także rosnący udział przestępczości zorganizowanej w tym procederze.

Państwa członkowskie i Komisja ściśle współpracowały w przypadku szeregu zagadnień związanych z analizą obecnych ram działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej. Wszystkie państwa członkowskie stwierdziły, że ochrona praw własności intelektualnej jest dla nich jednoznacznym priorytetem, a wiele z nich uznało, że by działania organów celnych w dziedzinie praw własności intelektualnej były jeszcze skuteczniejsze, należałoby opracować i zacząć użytkować wspólną bazę informacji zawierającą zatwierdzone wnioski o podjęcie działania.

W rezolucji z dnia 25 września 2008 r. w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem Rada zachęciła Komisję i państwa członkowskie, by przedstawiły nowy plan walki służb celnych z podrabianiem towarów przeznaczony na lata 2009-2012.

Wnioski z seminarium wysokiego szczebla poświęconego walce z podrabianiem

Uwieńczeniem analizy działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej było seminarium wysokiego szczebla, które zostało zorganizowane w Paryżu w dniach 25-26 listopada 2008 r. pod koniec sprawowania przez Francję przewodnictwa w Radzie.

Celem tego seminarium było zastanowienie się, w jaki sposób organy celne powinny włączyć się w walkę z podrabianiem towarów. Dyrektorzy naczelni służb celnych państw członkowskich i Komisja stwierdzili, że w przyszłym planie działań przeznaczonym dla organów celnych należy zaproponować rozwiązania dla czterech głównych problemów wynikających z podrabiania towarów:

1. Niebezpieczne podrabiane towary

Konsument powinien zostać poinformowany o konsekwencjach, nieraz dramatycznych, wiążących się z podrabianymi towarami, dzięki kampaniom uświadamiającym na szczeblu UE; w kampanie te należy włączyć organy celne. Prawodawstwo i procedury zarówno na szczeblu Wspólnoty, jak i poszczególnych państw członkowskich należy w razie potrzeby zmienić tak, by zwiększyć możliwości organów celnych w zakresie przechwytywania podrabianych towarów. Szczególną uwagę należy poświęcić harmonizacji środków odnoszących się do procedur uproszczonych i małych ilości towarów naruszających przepisy.

2. Przestępczość zorganizowana

Europejskie obserwatorium, któremu organy celne mogłyby dostarczać istotnych informacji i za pośrednictwem którego można by wymieniać sprawdzone rozwiązania, umożliwiłoby regularną ocenę i analizę rosnącego udziału przestępczości zorganizowanej w podrabianiu towarów. Współpracę między zainteresowanymi stronami należy wzmocnić przez rozwój systemów wymiany informacji drogą elektroniczną. Analiza ryzyka na szczeblu Wspólnoty jest konieczna i należy ją rozwijać, wykorzystując istniejące mechanizmy. Wspólne działania europejskich organów celnych będą rozwijane z naciskiem na poszczególne zagadnienia lub sektory. Wzmocniona zostanie kluczowa partnerska współpraca między organami celnymi a przemysłem.

3. Globalizacja podrabiania towarów

Plan działań organów celnych dotyczący Chin, którego opracowywanie zakończyły służby Komisji, umożliwiłby wymienianie z tym państwem informacji, a także funkcjonariuszy, aby walczyć z podrabianiem towarów. Państwa członkowskie i Komisja nadal będą pracować nad przyjęciem skutecznych środków kontroli na granicach w ramach obecnych negocjacji dotyczących proponowanej umowy handlowej w zakresie walki z podrabianiem towarów. Zacieśniona zostanie współpraca międzynarodowa w postaci wymiany informacji i wspólnych operacji z kluczowymi państwami partnerskimi.

4. Sprzedaż podróbek przez Internet

Wszystkie państwa członkowskie powinny uważnie przeanalizować zjawisko sprzedaży przez Internet i wymienić się sprawdzonymi rozwiązaniami. Organizowane będą seminaria i grupy robocze w celu zawierania protokołów ustaleń z platformami internetowymi i instytucjami finansowymi pośredniczącymi w płatnościach drogą elektroniczną, by wymieniać informacje i dzielić się rozwiązaniami w zakresie monitorowania i identyfikowania osób zawodowo trudniących się sprzedażą podróbek.

Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej

Wiadomo, że pewne kwestie wpływają na pracę i skuteczność organów celnych, jako że administracje celne są przynajmniej w pewnym stopniu zależne od wydarzeń w innych obszarach polityki, zwłaszcza harmonizacji prawodawstwa odnoszącego się do praw własności intelektualnej, a także sankcji mających zastosowanie do handlu towarami naruszającymi te prawa. Ponadto konieczne jest zacieśnienie współpracy z innymi organami egzekwującymi prawo na szczeblu krajowym. Warunkiem wstępnym spełnienia tych wymogów jest uznanie przez państwa członkowskie zagrożeń wynikających z podrabiania towarów i uznanie, że zwalczanie tych zagrożeń w skoordynowany i zharmonizowany sposób leży w ich wspólnym interesie. Powinna ponadto istnieć możliwość łatwego wykorzystania nowego unijnego planu działań jako dobrej podstawy przy opracowywaniu krajowego planu działań służących zwalczaniu naruszeń praw własności intelektualnej w każdym z państw członkowskich.

Trzeba również zauważyć, że Komisja i administracje celne państw członkowskich muszą znacznie przyczynić się do tego, by europejskie obserwatorium ds. walki z podrabianiem towarów mogło zwalczać handel podrobionymi towarami. Obserwatorium, gdy już zostanie ustanowione, powinno otrzymywać odpowiednie informacje na temat działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej podczas kontroli granicznych.

Mechanizm przeglądu

Komisja uznała także, że by monitorować realizację działań przedstawionych w planie, należy wprowadzić mechanizm przeglądu. W tym celu pod koniec każdego roku objętego planem działań Komisja we współpracy z prezydencją Rady będzie przedstawiać wyniki przeglądu. W ostatnim roku objętym planem działań Komisja wraz z państwami członkowskimi przedstawi bardziej szczegółowe sprawozdanie.

Podsumowanie

Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej znajduje się w załączniku; stanowi on odpowiedź na wniosek Rady i przewiduje szerokie działania organów celnych w celu zwalczania handlu towarami naruszającymi prawa własności intelektualnej.

______

(1) W niniejszym dokumencie terminu "podrabianie" używa się jako ogólnego określenia naruszeń praw własności intelektualnej objętych przepisami rozporządzenia Rady nr 1383/2003.

ZAŁĄCZNIK 

Działanie Podmiot odpowiedzialny Osiągnięte postępy
1. Prawodawstwo i narzędzia gromadzenia danych
1.1 Przegląd rozporządzenia Rady (WE) nr 1383/2003 i właściwych przepisów wykonawczych zawartych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1891/2004 w celu wyjaśnienia i ujednolicenia wykładni, w szczególności jeśli chodzi o: Komisja Europejska
- tranzyt zewnętrzny, przeładunek - ten punkt należy przeanalizować, biorąc pod uwagę inne przepisy, tak by możliwe było ustalenie, że nastąpiło naruszenie, w przypadkach gdy sfałszowane towary znaleziono w trakcie tranzytu;
- przepisy dotyczące małych partii, w tym przewożonych przez pasażerów i dostarczanych jako przesyłki pocztowe lub kurierskie - ten punkt może wymagać analizy z uwzględnieniem innych przepisów;
- przepisy dotyczące stosowania procedury uproszczonej (art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1383/2003);
- koszty składowania i niszczenia oraz podnoszone przez posiadaczy praw zastrzeżenia dotyczące ponoszenia przez nich kosztów finansowych na mocy obecnych przepisów;
- przekazywanie podrobionych towarów organizacjom charytatywnym i recykling jako alternatywa dla niszczenia;
- zdefiniowane towarów podrobionych w związku z ewentualnym rozszerzeniem zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 1383/2003;
- przekazywanie dodatkowych statystyk odnoszących się do wartości przechwyconych towarów, by zapewnić gromadzenie danych wysokiej jakości, i stosowanie tej procedury przy sporządzaniu profili ryzyka;
- wprowadzenie możliwości zawieszenia wniosku o podjęcie działania i inne środki z powodu bezczynności lub niewłaściwego wykorzystywania informacji przez posiadaczy praw;
- wprowadzenie wszelkich wymaganych dodatkowych przepisów w odniesieniu do rozwoju elektronicznego systemu składania wniosków o podjęcie działania.
1.2 Przygotowanie wniosku w sprawie zmiany prawodawstwa WE w zakresie ceł, zgodnie z efektami przeglądu prawodawstwa. Komisja Europejska
1.3 Rozwój i wprowadzenie na szczeblu Wspólnoty elektronicznego systemu składania wniosków o podjęcie działania, tak by zastąpić stosowaną obecnie dystrybucję wniosków na papierze. Komisja Europejska
1.4 Rozwój i wprowadzenie bazy danych zawierającej informacje o przejęciach towarów przez organy celne i związane z tym statystyki. Komisja Europejska
2. Wyniki operacyjne
2.1 Rozwijanie działań służących wymianie sprawdzonych rozwiązań, np. przez ćwiczenia porównawcze, wizyty szkoleniowe i wymianę, które ekspertom z poszczególnych państw członkowskich pozwolą w większym stopniu przekazywać istotne informacje i dzielić się nimi. Komisja Europejska lub państwa członkowskie
2.2 Działania na szczeblu UE, w oparciu o wspólnotowy system zarządzania ryzykiem, w celu zwiększenia skuteczności kontroli służących walce z podrabianiem, zwłaszcza kontroli na zewnętrznej granicy UE. Komisja Europejska
2.3 Koordynowane na szczeblu UE działania dotyczące: Komisja Europejska
- produktów niebezpiecznych, np. lekarstw, stwarzających największe zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów oraz dla środowiska;
- wspólne ukierunkowane operacje służące egzekwowaniu praw własności intelektualnej, skupiające się na walce z podrabianiem związanym z najważniejszymi wydarzeniami kulturalnymi, społecznymi i sportowymi (np. igrzyskami olimpijskimi itd.).
2.4 Promowanie stosowania formularza informującego o zagrożeniu (RIF) w celu powszechniejszego i skuteczniejszego wykorzystania go w ramach egzekwowania praw własności intelektualnej: Komisja Europejska
- powołanie wyspecjalizowanej grupy użytkowników RIF;
- promowanie i ustanowienie krajowej sieci ekspertów na szczeblu operacyjnym.
2.5 Przeanalizowanie skutków rosnącego problemu, jakim jest handel towarami podrabianymi prowadzony za pośrednictwem Internetu: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- stworzenie grupy roboczej złożonej z ekspertów, którzy zbadają, w jaki sposób podrobione towary są rozprowadzane za pośrednictwem Internetu, i będą promować współpracę między państwami członkowskimi nad tym zagadnieniem;
- organizowanie seminariów dla organów celnych i zainteresowanych podmiotów, ze szczególnym naciskiem na szczegółowe analizy zjawiska sprzedaży przez Internet i na określenie sprawdzonych rozwiązań w tej dziedzinie.
2.6 Opracowanie materiałów szkoleniowych na temat egzekwowania praw własności intelektualnej, w tym prowadzenie nauczania o prawach własności intelektualnej za pośrednictwem nośników elektronicznych i organizowanie odpowiednich kursów szkoleniowych. Komisja Europejska i państwa członkowskie
2.7 Sporządzenie i stałe aktualizowanie listy ekspertów w dziedzinie praw własności intelektualnej zatrudnionych w organach celnych w państwach członkowskich. Komisja Europejska
3. Współpraca z podmiotami gospodarczymi
3.1 Promowanie składania przez posiadaczy praw wniosków o podjęcie działania, by zwiększyć wśród nich wiedzę na temat istnienia takiej możliwości. Komisja Europejska i państwa członkowskie
3.2 Promowanie zawierania specjalnych porozumień z posiadaczami praw i innymi zainteresowanymi stronami dotyczących współpracy i wymiany informacji: Komisja Europejska, państwa członkowskie i posiadacze praw
- zawieranie protokołów ustaleń z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, takimi jak dostawcy usługi dostępu do Internetu;
- współpraca z Komisją w celu usprawnienia wymiany informacji i doświadczeń.
3.3 Organizowane dla przedstawicieli podmiotów gospodarczych/posiadaczy praw: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- ukierunkowanych seminariów (np. szkoleniowych, regionalnych i operacyjnych), podczas których nacisk kładziony jest na nowe tendencje i formy dystrybucji podrobionych towarów, szczególnie produktów niebezpiecznych, oraz na sprzedaże internetowe;
- regularnych posiedzeń zarówno na szczeblu UE, jak i krajowym, organizowanych zgodnie z konkretnymi wymogami i potrzebami.
3.4 Promowanie wprowadzenia wymiany informacji z sektorem prywatnym w formie elektronicznej, w możliwie największym zakresie. Komisja Europejska i państwa członkowskie
3.5 Promowanie formularzy o ostrzeżeniach/tendencjach, by organy celne były informowane o najnowszych tendencjach i zagrożeniach związanych z podrabianiem towarów. Komisja Europejska i państwa członkowskie
3.6 Przekazywanie posiadaczom praw informacji dotyczących procedur celnych odnoszących się do egzekwowania praw własności intelektualnej. Komisja Europejska i państwa członkowskie
4. Współpraca międzynarodowa
4.1 Wspieranie negocjacji dotyczących umowy handlowej w zakresie walki z podrabianiem towarów: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- wprowadzenie ambitnych przepisów dotyczących egzekwowania prawa w ramach kontroli granicznych
- stworzenie grupy ekspertów ds. celnych, która będzie czuwać nad realizacją środków dotyczących kontroli celnych.
4.2 Wspieranie planu działań dotyczącego Chin: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- zawarcie konkretnego planu działań;
- wdrożenie kluczowych działań w jego ramach;
- coroczny przegląd poziomu realizacji planu.
4.3 Zacieśnienie współpracy z kluczowymi partnerami (np. USA, Japonią i innymi): Komisja Europejska i państwa członkowskie
- zwiększenie wymiany informacji (danych statystycznych, sprawdzonych rozwiązań itd.);
- organizowanie wspólnych działań np. wspólnych operacji organów celnych;
- prowadzenie przez WE koordynacji na forach międzynarodowych, w tym WTO i WCO;
- prowadzenie przez WE koordynacji działań w zakresie budowania zdolności.
5. Poszerzanie świadomości społecznej i komunikacja
5.1 Rozwijanie działań uświadamiających: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- kampanie na temat wyników osiąganych przez organy celne w dziedzinie praw własności intelektualnej na szczeblu UE i krajowym związanych z aspektami zdrowotnymi i aspektami bezpieczeństwa, np. dotyczących branży farmaceutycznej. Konsumentom należy uświadomić zagrożenia związane z zakupem podrobionych towarów;
- ulotki i plakaty na lotniskach, w portach, na stacjach kolejowych i przejściach granicznych. Reklamy telewizyjne; ogłoszenia informacyjne; ostrzeżenia w postaci wyskakujących okien przy korzystaniu ze stron internetowych; środki masowego przekazu i wystawy;
- zwalczanie sprzedaży za pośrednictwem Internetu przez kładzenie nacisku na zagrożenie z nią związane.
5.2 Promowanie współpracy w zakresie komunikacji z innym organami egzekwującymi prawo. Państwa członkowskie
5.3 Koordynowanie działań w zakresie komunikacji na szczeblu UE, w tym: Komisja Europejska
- coroczne publikowanie statystyk;
- dni poświęcone przedmiotowemu zagadnieniu (dni otwarte, dni walki z podrabianiem towarów itd.);
- komunikaty prasowe;
- nagłaśnianie konkretnych przypadków (zajęcia towarów, nowych tendencji itd.).
5.4 Zamieszczenie na stronach internetowych Komisji i na stronach krajowych szerszych informacji na temat egzekwowania praw własności intelektualnej Komisja Europejska i państwa członkowskie

Zmiany w prawie

Renta wdowia bez poprawek przyjęta przez Senat

Skoro do renty wdowiej ma być uprawniona osoba, która osiągnęła powszechny wiek emerytalny i owdowiała nie wcześniej niż 5 lat przed jego osiągnięciem, to ustawodawca musi ujednolić ten wiek dla kobiet i mężczyzn. W przeciwnym razie ci ostatni nie będą mieli prawa do renty wdowiej – alarmują prawnicy. Ale to nie jedyny mankament uchwalonego naprędce prawa. Okazuje się, że nie każdy pobierający rentę rodzinną otrzyma rentę wdowią. Senat nie wprowadził poprawek do ustawy.

Grażyna J. Leśniak 31.07.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort rozporządzeniem, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 30.07.2024
Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.71.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej.
Data aktu: 16/03/2009
Data ogłoszenia: 25/03/2009