(2009/C 64/09)
(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2009 r.)
Decyzją nr 406/08/COL z dnia 27 czerwca 2008 r. zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Islandii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:
EFTA Surveillance Authority
Registry
35, Rue Belliard
1040 Brussels
BELGIQUE/BELGIË
Uwagi zostaną przekazane władzom islandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Fundusz Finansowania Mieszkalnictwa (zwany dalej "HFF") prowadzący działalność na islandzkim rynku kredytów hipotecznych, jest państwową instytucją prawa publicznego. Na mocy ogólnych zasad islandzkiego prawa publicznego, jako instytucji prawa publicznego przysługuje jej gwarancja państwowa na wszystkie zobowiązania bez szczególnych zapisów prawnych.
Gwarancja ta istniała przed wejściem w życie Porozumienia EOG dnia 1 stycznia 1994 r. Gwarancja nie jest rozpatrywana w ramach procedury dotyczącej nowej pomocy, lecz w ramach procedury dotyczącej istniejącej pomocy. Przedmiotem niniejszego postępowania jest fakt zwolnienia HFF z obowiązku uiszczenia opłaty z tytułu gwarancji, którą inne przedsiębiorstwa o podobnej strukturze organizacyjnej do HFF mają obowiązek uiścić. Na mocy ustawy nr 121/1997 z późniejszymi zmianami (ustawą nr 70/2000 oraz ustawą nr 180/2000) od instytucji tego typu pobiera się opłaty z tytułu gwarancji. Obecna stawka opłaty z tytułu gwarancji wynosi 0,0625 % wartości zobowiązań pozostających do spłaty kwartalnie.
Urząd Nadzoru EFTA (dalej zwany "Urzędem") wstępnie stwierdził, że zwolnienie HFF z obowiązku uiszczenia opłaty z tytułu gwarancji stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto Urząd ma wątpliwości, czy powyższe zwolnienie jest zgodne z Porozumieniem. Odstępstwa określone w art. 61 ust. 2 oraz ust. 3 nie wydają się mieć zastosowania. Urząd nie może się również zgodzić ze stwierdzeniem, że art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG ma zastosowanie do ogólnego systemu kredytów prowadzonego przez HFF.
Mimo iż pewnego rodzaju kredyty na cele mieszkaniowe mogą być określane mianem usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu art. 59 ust. 2 i w związku z tym kwalifikować się do objęcia pomocą, Urząd wstępnie stwierdził, że ogólny system kredytów HFF jest zbyt kompleksowy, by mógł spełniać wymogi art. 59 ust. 2. Urząd nie uzyskał żadnych informacji, które dawałyby mu powody przypuszczać, że rynek nie byłby w stanie zapewnić kredytów mieszkaniowych na rozsądnych warunkach. W ramach ogólnego systemu kredytów HFF kredyty są dostępne dla wszystkich niezależnie od dochodów i kapitału oraz niezależnie od kosztów i ograniczeń wielkościowych finansowanej nieruchomości. Kredytów można również udzielać wszędzie niezależnie od tego, czy lokalne możliwości finansowania celów mieszkaniowych są powszechnie dostępne.
Jeżeli wstępna opinia Urzędu zostanie podtrzymana w ostatecznej decyzji, konieczne będzie odzyskanie pomocy udzielonej niezgodnie z prawem.
Decyzja o wszczęciu postępowania pozostaje bez uszczerbku dla ostatecznej decyzji Urzędu.
Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.64.21 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do Islandzkiego Funduszu Finansowania Mieszkalnictwa (ang. Icelandic Housing Financing Fund) w postaci zwolnienia z obowiązku uiszczenia opłaty z tytułu gwarancji państwowej. |
| Data aktu: | 19/03/2009 |
| Data ogłoszenia: | 19/03/2009 |