Program "Młodzież w działaniu" na lata 2007-2013
(2009/C 315/03)
(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
Podstawą dla niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest decyzja nr 1719/2006/WE(1) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program Młodzież w działaniu na okres 2007-2013, zwany dalej "programem »Młodzież w działaniu«". Szczegółowe warunki zaproszenia do składania wniosków przedstawiono w przewodniku programowym dotyczącym programu "Młodzież w działaniu" (2007-2013), opublikowanym na portalu Europa (zob. pkt VIII). Przewodnik programowy stanowi integralną część niniejszego zaproszenia do składania wniosków.
I. Cele i priorytety
Ogólne cele wskazane w decyzji ustanawiającej program "Młodzież w działaniu" są następujące:
– promowanie aktywnych postaw obywatelskich młodzieży ogólnie, a jej europejskich postaw obywatelskich w szczególności,
– rozwój solidarności i wspieranie tolerancji wśród młodzieży, w szczególności w celu wzmocnienia spójności społecznej w UE,
– promowanie wzajemnego zrozumienia między młodymi ludźmi w różnych krajach,
– przyczynianie się do podnoszenia jakości systemów wspierających działania młodzieży oraz do rozwijania przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego możliwości działania w dziedzinie młodzieży,
– wspieranie współpracy europejskiej w dziedzinie młodzieży.
Te ogólne cele powinny byś realizowane na poziomie projektów z uwzględnieniem następujących stałych priorytetów:
– postawa obywatelska,
– udział młodych ludzi,
– różnorodność kulturowa,
– integracja mniej uprzywilejowanej młodzieży.
Oprócz wyżej wymienionych stałych priorytetów, w 2010 r. rocznymi priorytetami są:
– Europejski Rok Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym.
Priorytet ten obejmuje promowanie projektów dotyczących poszerzania wiedzy młodych ludzi na temat odpowiedzialności każdego człowieka związanej z kwestiami ubóstwa i marginalizacji, a także projekty mające na celu włączenie grup dysponujących mniejszymi możliwościami. Dotyczy to przede wszystkim: projektów skłaniających młodych ludzi do refleksji nad zapobieganiem ubóstwu, a także nad skutkami oraz sposobami wydostania się z ubóstwa; projektów poruszających kwestię marginalizacji oraz różnych form dyskryminacji, np. ze względu na płeć, niepełnosprawność, a także z powodów etnicznych, religijnych, językowych i związanych z pochodzeniem. W tym kontekście szczególny nacisk zostanie położony na projekty promujące aktywny udział: a) niepełnosprawnych młodych osób, zachęcające do wymiany między młodzieżą pełnosprawną i niepełnosprawną oraz projekty skupiające się na kwestii niepełnosprawności w naszym społeczeństwie; b) młodych osób ze środowisk migrantów lub mniejszości etnicznych, religijnych lub językowych. We właściwych przypadkach promowane będą projekty z udziałem młodych Romów.
– Bezrobocie wśród młodzieży i promowanie aktywnego udziału młodych bezrobotnych osób w społeczeństwie.
Priorytet ten obejmuje promowanie projektów związanych z kwestią bezrobocia wśród młodzieży oraz mających na celu zachęcenie młodych bezrobotnych osób do aktywnego udziału w społeczeństwie.
– Poszerzanie wiedzy i mobilizowanie młodych osób wokół globalnych wyzwań (takich jak: zrównoważony rozwój, zmiany klimatu, migracje, milenijne cele rozwoju).
Wskazany priorytet obejmuje promowanie projektów poszerzających świadomość młodych osób dotyczącą ich aktywnej postawy obywatelskiej w globalnym świecie, a także zwiększających poczucie ich globalnej solidarności i obowiązku w zakresie wymienionych kwestii.
II. Struktura programu "Młodzież w działaniu"
Aby osiągnąć założone cele, w programie "Młodzież w działaniu" przewidziano pięć działań operacyjnych.
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy wsparcia wymienionych poniżej działań:
Działanie 1 - Młodzież dla Europy
– Działanie 1.1 - Wymiana młodzieży (trwające do 15 miesięcy): Wymiana młodzieży oferuje grupom młodych ludzi z różnych krajów możliwość spotkania się i wzajemnego poznawania swoich kultur. Grupy wspólnie planują wymiany młodzieży skupione wokół zagadnień interesujących dla wszystkich uczestników.
– Działanie 1.2 - Inicjatywy młodzieżowe (trwające od 3 do 18 miesięcy): Inicjatywy młodzieżowe wspierają projekty grupowe stworzone na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym. Wspierają one także tworzenie sieci podobnych projektów obejmujących różne kraje, mając na celu wzmocnienie europejskiego aspektu tych projektów oraz poprawę współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy młodymi ludźmi.
– Działanie 1.3 - Projekty Młodzieży w Demokracji (trwające od 3 do 18 miesięcy): Projekty Młodzieży w Demokracji wspierają udział młodych osób w życiu demokratycznym ich lokalnej, regionalnej i krajowej społeczności, a także ich udział w życiu demokratycznym w wymiarze międzynarodowym.
Działanie 2 - Wolontariat europejski
Działanie to wspiera uczestnictwo młodzieży w różnych formach wolontariatu, zarówno w Unii Europejskiej jak i poza nią. W ramach tego działania młodzi ludzie wykonują za granicą - indywidualnie bądź grupowo - zajęcia, za które nie otrzymują zapłaty (trwające do 24 miesięcy).
Działanie 3 - Młodzież w świecie
– Działanie 3.1 - Współpraca z krajami sąsiadującymi z Unią Europejską (trwająca do 15 miesięcy): to działanie wspiera projekty realizowane we współpracy z partnerskimi krajami sąsiadującymi, tj. wymiany młodzieży oraz projekty dotyczące szkolenia i tworzenia sieci w dziedzinie związanej z młodzieżą.
Działanie 4 - Systemy wsparcia młodzieży
– Działanie 4.3 - Szkolenie i łączenie w sieci osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych (trwające od 3 do 18 miesięcy): to działanie wspiera zwłaszcza wymianę doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk oraz działania, które ułatwią tworzenie projektów, partnerstw i sieci cechujących się trwałością i wysoką jakością.
Działanie 5 - Wsparcie europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży
– Działanie 5.1 - Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę dotyczącą młodzieży (trwające od 3 do 9 miesięcy): to działanie wspiera współpracę, seminaria i zorganizowany dialog pomiędzy młodymi ludźmi, osobami angażującymi się w pracę na rzecz młodzieży oraz osobami odpowiedzialnymi za politykę dotyczącą młodzieży.
III. Kwalifikujący się kandydaci
Wnioski są składane przez:
– organizacje o charakterze niezarobkowym lub organizacje pozarządowe,
– organy publiczne, lokalne lub regionalne,
– nieformalne grupy młodych ludzi,
– organy działające na poziomie europejskim w dziedzinie młodzieży,
– międzynarodowe organizacje o charakterze niezarobkowym,
– organizacje o charakterze zarobkowym organizujące wydarzenia w dziedzinie młodzieży, sportu lub kultury.
Wnioskodawcy powinni posiadać osobowość prawną w jednym z krajów objętych programem lub w jednym z partnerskich krajów sąsiadujących na zachodnich Bałkanach.
Niektóre działania tego Programu są jednak skierowane do węższej grupy kandydatów. Kwalifikowalność kandydatów składających wnioski jest zatem ustalona w przewodniku programowym indywidualnie dla każdego działania.
IV. Kraje uprawnione do składania wniosków
Program jest otwarty dla następujących krajów:
a) państw członkowskich UE;
b) państw EFTA będących członkami EOG, zgodnie z przepisami Porozumienia o EOG (Islandia, Liechtenstein i Norwegia);
c) krajów kandydujących korzystających ze strategii przedakcesyjnej, zgodnie z zasadami ogólnymi oraz ogólnymi warunkami i postanowieniami określonymi w zawartych z tymi krajami umowach ramowych, dotyczącymi ich uczestnictwa w programach wspólnotowych (Turcja);
d) państw trzecich, które podpisały umowy ze Wspólnotą w dziedzinie młodzieży.
Niektóre działania programu są jednak skierowane do węższej grupy kandydatów. Kwalifikowalność kandydatów składających wnioski jest zatem ustalona w przewodniku programowym indywidualnie dla każdego działania.
V. Kryteria udzielenia zamówienia
(i) Działania 1.1, 1.2, 3.1, 4.3 oraz działanie 2:
– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (30 %),
– jakość projektu i proponowanych metod (50 %),
– profil uczestników oraz kandydatów (20 %).
(ii) Działanie 1.3:
– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (30 %),
– jakość koncepcji tematycznej (20 %),
– jakość projektu i proponowanych metod (30 %),
– profil i liczba uczestników oraz kandydatów (20 %).
(iii) Działanie 5.1:
– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (20 %),
– adekwatność w odniesieniu do celów unijnej polityki dotyczącej młodzieży (20 %),
– jakość projektu i proponowanych metod (40 %),
– profil i liczba uczestników oraz kandydatów (20 %).
VI. Budżet i czas trwania
Łączny budżet programu na lata 2007-2013 wynosi 885 mln EUR. Wysokość budżetu rocznego zależy od decyzji władzy budżetowej.
Budżet przewidywany na 2010 r. w celu realizacji następujących działań:
| Działanie 1.1 | Wymiana młodzieży | 28.826.417 |
| Działanie 1.2 | Inicjatywy młodzieżowe | 10.271.681 |
| Działanie 1.3 | Projekty Młodzieży w Demokracji | 6.423.262 |
| Działanie 2 | Wolontariat europejski | 43.055.567 |
| Działanie 3.1 | Współpraca z krajami sąsiadującymi z Unią Europejską | 8.206.160 |
| Działanie 4.3 | Szkolenie i łączenie w sieci osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych | 14.029.397 |
| Działanie 5.1 | Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę dotyczącą młodzieży | 4.507.356 |
VII. Termin składania wniosków
Wniosek musi zostać przedłożony w terminie odpowiadającym rozpoczęciu projektu. W odniesieniu do projektów przedkładanych agencji krajowej wyznaczono pięć terminów rocznie na składanie wniosków:
| Projekty rozpoczynające się w okresie | Termin składania wniosków |
| 1 maja-30 września | 1 lutego |
| 1 lipca-30 listopada | 1 kwietnia |
| 1 września-31 stycznia | 1 czerwca |
| 1 grudnia-30 kwietnia | 1 września |
| 1 lutego-31 lipca | 1 listopada |
W odniesieniu do projektów przedkładanych agencji wykonawczej wyznaczono trzy terminy rocznie na składanie wniosków:
| Projekty rozpoczynające się w okresie | Termin składania wniosków |
| 1 sierpnia-31 grudnia | 1 lutego |
| 1 grudnia-30 kwietnia | 1 czerwca |
| 1 marca-31 lipca | 1 września |
VIII. Informacje dodatkowe
Dodatkowe informacje można uzyskać w przewodniku programowym "Młodzież w działaniu" na następujących stronach internetowych:
http://eacea.ec.europa.eu/youth/index_en.htm
______
(1) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 30.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.315.3 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków - EAC/01/10 - Program "Młodzież w działaniu" na lata 2007-2013. |
| Data aktu: | 23/12/2009 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2009 |