united kingdom
ukraine

Konkluzje w sprawie promowania pokolenia kreatywnego: rozwijanie kreatywności i innowacyjności dzieci i młodzieży dzięki ekspresji kulturowej i dostępowi do kultury.

Konkluzje Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie promowania pokolenia kreatywnego: rozwijanie kreatywności i innowacyjności dzieci i młodzieży dzięki ekspresji kulturowej i dostępowi do kultury

(2009/C 301/08)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC o politycznym tle przedmiotowego zagadnienia, przedstawionym w załączniku do niniejszych konkluzji,

ŚWIADOMA, że:

– Unia Europejska i jej obywatele stoją przed długofalowymi wyzwaniami, w szczególności takimi jak:

– potrzeba utrzymania konkurencyjnej pozycji w świecie w sposób zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu,

– wpływ starzenia się społeczeństwa oraz stałych przepływów migracyjnych na zatrudnienie i zapewnianie opieki,

– konieczność promowania dialogu międzykulturowego opartego na docenianiu zróżnicowania kulturowego w świecie, który staje się coraz bardziej różnorodny pod tym względem, w którym występuje coraz więcej wzajemnych powiązań i który charakteryzuje się szybkim przepływem informacji, mobilnością ludzi oraz globalizacją rynków,

– konieczność zareagowania na przemianę społeczeństwa w społeczeństwo wiedzy i komunikacji - które charakteryzuje się stałym rozwojem technologii komunikacyjnych oraz szybką wymianą informacji - a także konieczność wyeliminowania przepaści cyfrowej w państwach członkowskich UE i między nimi,

UWAŻA, że:

– udana reakcja na te długofalowe wyzwania wymaga przyjęcia perspektywy długoterminowej, która skupi się na rozwijaniu kreatywności i innowacyjności dzieci i młodzieży i wyposażaniu ich w umiejętności i kompetencje pozwalające na stawienie czoła tym wyzwaniom,

ZAZNACZA, że:

– kreatywność, innowacyjność, zdolności dostosowawcze i rozwinięte umiejętności komunikowania się są coraz bardziej pożądane u pracowników; konieczne jest także wypracowanie takich umiejętności w zakresie przedsiębiorczości, które będą elastyczne i podatne na zmiany,

– dostęp do rozmaitych form ekspresji kulturowej, działań artystycznych i dzieł sztuki oraz kontakt z nimi zapewniane od najmłodszych lat są ważne dla rozwoju osobistego, budowy tożsamości, wysokiej samooceny i indywidualnego poczucia przynależności; dzięki temu dzieci i młodzież nabywają kompetencji międzykulturowych oraz innych umiejętności, które mają znaczenie dla włączania społecznego i które pomagają im stać się aktywnymi obywatelami i zyskać szanse na zatrudnienie w przyszłości,

– uczestnictwo w działaniach kulturalnych, w tym bezpośredni kontakt z artystami, może zwiększyć kreatywność i innowacyjność wszystkich dzieci i młodych ludzi dzięki stymulowaniu kreatywnego myślenia, wyobraźni i autoekspresji,

– promowanie kultury i ekspresji kulturowej w szkołach i innych placówkach edukacyjnych oraz w kontekście uczenia się pozaformalnego - zarówno w formie konkretnych przedmiotów, jak i w ramach atrakcyjnego podejścia do nauki łączącego różne dziedziny wiedzy - przyczynia się do pełnego rozwoju jednostki, podnoszenia motywacji i poziomu wyników w nauce, a także do zwiększania kreatywności i innowacyjności,

– tzw. "pokolenie cyfrowe" w Europie to zarówno twórcy kultury, jak i jej odbiorcy, którzy - jeżeli da im się taką możliwość - będą w pełni potrafili wykorzystać potencjał nowych mediów i technologii cyfrowych,

– wśród dzieci i młodzieży nie wszyscy mają taki sam dostęp do ogólnie pojętej kultury i dziedzictwa kulturowego, a w szczególności do środków pozwalających im tworzyć i poznawać kulturę, a obecne spowolnienie gospodarcze może jeszcze bardziej ograniczać szanse dzieci i młodzieży, jeżeli chodzi o dostęp do kultury,

WYZNACZA, PRZESTRZEGAJĄC ZASADY POMOCNICZOŚCI, SZEŚĆ PRIORYTETÓW W CELU PROMOWANIA KREATYWNEGO POKOLENIA W UNII EUROPEJSKIEJ; SĄ TO:

1) Uwzględnianie aspektu "dzieci i młodzież" w odnośnych kierunkach polityki promujących kulturę

Państwa członkowskie i Komisja powinny:

(i) uwzględniać specyficzne potrzeby dzieci i młodzieży w tym młodych osób zawodowo związanych z kulturą, w obecnych i planowanych kierunkach polityki, programach i działaniach - zwłaszcza w dziedzinie kultury i mediów - zwracając uwagę na inicjatywy służące pobudzaniu kreatywności tych osób;

(ii) dalej rozwijać partnerstwa między sektorem kultury a innymi dziedzinami polityki, w których dąży się do pobudzania innowacyjności (chodzi m.in. o takie dziedziny, jak: edukacja i badania, polityka młodzieżowa, zatrudnienie i sprawy społeczne, przedsiębiorczość, wzrost gospodarczy i zrównoważony rozwój), w pełni wykorzystując w stosownych przypadkach istniejące struktury i programy.

2) Zwiększanie potencjału sektora edukacji w celu lepszego promowania kreatywności poprzez kulturę i ekspresję kulturową

Państwa członkowskie powinny:

(i) promować szerszy dostęp do kultury i form ekspresji kulturowej w ramach kształcenia formalnego i pozaformalnego, w szczególności tworząc ustrukturyzowane i strategiczne partnerstwa na szczeblu instytucjonalnym i politycznym. Należy skoncentrować się na rozwijaniu u dzieci i młodzieży kreatywności i innowacyjności oraz na rozwijaniu kompetencji interkulturowych i innych kompetencji kluczowych dla uczenia się przez całe życie, takich jak świadomość i ekspresja kulturowa;

(ii) stymulować ten proces przez, na przykład, specjalistyczne szkolenie i dalsze kształcenie nauczycieli i innych osób pracujących w sektorze edukacji, kultury i młodzieży. Do powodzenia tego procesu może także przyczynić się stosowanie nowoczesnych narzędzi i metod dydaktycznych, w tym też opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, a także wzmożony nacisk w szkołach na takie dziedziny, jak edukacja artystyczna i świadomość kulturowa. Praca z młodzieżą może również obejmować różnorakie zajęcia pozaszkolne służące promowaniu kultury i kreatywności.

3) Zachęcanie instytucji kultury (np. muzeów, bibliotek, galerii, teatrów) do większego uwzględniania dzieci i młodzieży w swojej działalności oraz wspieranie tych instytucji w takich działaniach

Państwa członkowskie powinny:

(i) zachęcać instytucje kultury na wszystkich szczeblach do wysiłków na rzecz większego uwzględniania dzieci i młodzieży w swojej działalności oraz na rzecz ułatwiania dostępu do treści kulturowych stanowiących dobro publiczne, np. dzięki programom cyfryzacji i zajęciom edukacyjnym, w tym dzięki stosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych, oraz dzięki rozwiązaniom interaktywnym czynnie angażującym dzieci i młodzież;

państwa członkowskie i Komisja powinny:

(ii) nadal wspierać rozwój europejskiej biblioteki cyfrowej (Europeana) i upowszechniać wymianę doświadczeń między państwami członkowskimi w zakresie polityki cyfryzacji treści kulturowych i publicznego dostępu do nich - zwłaszcza z myślą o dzieciach i młodzieży.

4) Promowanie talentów i kreatywności za pośrednictwem kultury jako element strategii włączania społecznego ukierunkowanych na dzieci i młodzież

Państwa członkowskie i Komisja powinny:

(i) promować wrodzone talenty wszystkich dzieci i młodych ludzi oraz rozwijać kreatywność przez objęcie kultury strategiami i programami włączania społecznego ukierunkowanymi na dzieci i młodzież o mniejszych szansach, w tym na osoby niepełnosprawne.

5) Propagowanie lepszego dostępu do kultury dla wszystkich dzieci i młodych ludzi dzięki stosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Państwa członkowskie powinny:

(i) kontynuować działania na rzecz promowania lepszego i niedrogiego dostępu do kultury i form ekspresji kulturowej dzięki stosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych. Takie działania powinny objąć wszystkie dzieci i całą młodzież i dać im umiejętność komunikowania się i korzystania z mediów niezbędną do pełnego wykorzystania możliwości oferowanych przez techniki cyfrowe; jednocześnie powinny rozpowszechniać wiedzę o prawach i obowiązkach w zakresie własności intelektualnej i prywatności oraz promować ich rozumienie.

6) Ułatwianie wymiany sprawdzonych rozwiązań i gromadzenie empirycznej wiedzy w tej dziedzinie

Aby propagować kształtowanie polityki w oparciu o dane empiryczne w tej dziedzinie,

państwa członkowskie i Komisja powinny:

(i) popierać i ułatwiać wymianę przykładów sprawdzonych rozwiązań w zakresie wskazanych wyżej priorytetów za pośrednictwem istniejących struktur - a zwłaszcza za pomocą otwartej metody koordynacji - w dziedzinie kultury;

Komisja powinna:

(ii) popierać i ułatwiać partnerskie uczenie się i wymianę sprawdzonych rozwiązań za pośrednictwem istniejących struktur, takich jak platformy społeczeństwa obywatelskiego i wewnętrzne mechanizmy pomiędzy poszczególnymi służbami;

państwa członkowskie powinny:

(iii) namawiać do tworzenia sieci i prowadzenia ocen skuteczniej wspierających podejmowanie merytorycznych decyzji oraz ulepszających przyszłe działania,

WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ,

by w ramach własnych kompetencji współpracowały przy realizacji działań przewidzianych w niniejszych konkluzjach w kontekście prowadzonych obecnie prac nad europejską agendą kultury i planem prac w dziedzinie kultury na lata 2008-2010.

ZAŁĄCZNIK 

KONTEKST POLITYCZNY

Przyjmując niniejsze konkluzje, Rada powołuje się w szczególności na:

1) Konwencję ONZ o prawach dziecka (1989), w której ustanowiono prawa kulturalne wszystkich dzieci;

2) Harmonogram Unesco dotyczący edukacji artystycznej, Lizbona, dni 6-9 marca 2006 r.

3) Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie;

4) Komunikat Komisji z dnia 10 maja 2007 r. dotyczący europejskiej agendy kultury w dobie globalizacji świata oraz rezolucję Rady z dnia 16 listopada 2007 r. dotyczącą europejskiego planu działań na rzecz kultury, a także konkluzje Rady w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 20082010, w których to konkluzjach wśród pięciu priorytetowych obszarów działań umieszczono promowanie dostępu do kultury, w szczególności przez efekty synergii z edukacją, zwłaszcza edukacją artystyczną;

5) Decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. dotyczącą Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji;

6) Konkluzje Rady z dnia 24 maja 2007 r. w sprawie wkładu sektora kultury i sektorów kreatywnych w osiąganie celów lizbońskich, w których to konkluzjach stwierdzono, że działania kulturalne i sektor kreatywny odgrywają niezwykle ważną rolę także w pobudzaniu innowacji i technologii i stanowią kluczową siłę napędową przyszłego trwałego wzrostu;

7) Rezolucję Rady z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie "Nowych umiejętności w nowych miejscach pracy" oraz komunikat "Odnowiona agenda społeczna: możliwości, dostęp i solidarność w Europie XXI wieku", przyjęty przez Komisję w dniu 2 lipca 2008 r., w którym uznano dzieci i młodzież za przyszłość Europy i jeden z jej priorytetów;

8) Konkluzje prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 13 i 14 marca 2008 r., w których uznano, że jednym z czynników decydujących o przyszłym wzroście gospodarczym jest pełen rozwój potencjału obywateli Europy w zakresie innowacyjności i kreatywności, a jego podstawą jest europejska kultura i wybitne osiągnięcia naukowe;

9) Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie kompetencji międzykulturowych;

10) Komunikat Komisji z dnia 27 kwietnia 2009 r. pt. "Inwestowanie w młodzież i mobilizowanie jej do działania - strategia UE na rzecz młodzieży. Odnowiona otwarta metoda koordynacji na potrzeby wyzwań i możliwości stojących przed młodzieżą" oraz rezolucję Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018).

Opracowania i konferencje

1. Zlecone przez Komisję Europejską opracowania na temat wpływu kultury na kreatywność i na temat dostępu młodych ludzi do kultury;

2. Przeprowadzone przez EURYDICE badania na temat edukacji artystycznej i kulturowej w szkołach europejskich (2009);

3. Opracowanie na temat wpływu wielojęzyczności na kreatywność (dzień 16 lipca 2009 r.);

4. Opracowanie służące przygotowaniu wykazu wzorcowych rozwiązań łączących kulturę z edukacją w państwach członkowskich, krajach kandydujących i państwach EOG (2004 r.);

5. Konferencję w sprawie promowana pokolenia kreatywnego, która odbyła się w Göteborgu w dniach 29 i 30 lipca 2009 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.301.9

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Konkluzje w sprawie promowania pokolenia kreatywnego: rozwijanie kreatywności i innowacyjności dzieci i młodzieży dzięki ekspresji kulturowej i dostępowi do kultury.
Data aktu: 27/11/2009
Data ogłoszenia: 11/12/2009