Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia przez Słowację jednej waluty w dniu 1 stycznia 2009 r. (COM(2008)0249 - C6-0198/2008 - 2008/0092(CNS)).

Przyjęcie przez Słowację jednej waluty w dniu 1 stycznia 2009 r. *

P6_TA(2008)0287

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia przez Słowację jednej waluty w dniu 1 stycznia 2009 r. (COM(2008)0249 - C6-0198/2008 - 2008/0092(CNS))

(2009/C 286 E/39)

(Dz.U.UE C z dnia 27 listopada 2009 r.)

(Procedura konsultacji)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2008)0249),

– uwzględniając raport Komisji o konwergencji za rok 2008 dotyczący Słowacji (COM(2008)0248) oraz raport Europejskiego Banku Centralnego o konwergencji z maja 2008 r.,

– uwzględniając zalecenie Komisji dotyczące decyzji Rady uchylającej decyzję 2005/182/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na Słowacji (SEC(2008)0.572),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie rocznego sprawozdania za rok 2007 w sprawie strefy euro(1),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie ulepszenia metody konsultacji z Parlamentem w procedurach dotyczących rozszerzenia strefy euro(2),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie rozszerzenia strefy euro(3),

– uwzględniając decyzję Rady 2003/223/WE z dnia 21 marca 2003 r. w sprawie zmiany art. 10 ust. 2 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego(4),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 marca 2003 r. w sprawie zalecenia Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego decyzji Rady w sprawie zmiany art. 10 ust. 2 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego(5),

– uwzględniając art. 122 ust. 2 Traktatu WE, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C6-0198/2008),

– uwzględniając art. 51 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A6-0231/2008),

A. mając na uwadze, że Słowacja spełniła kryteria z Maastricht zgodnie z art. 121 Traktatu WE i dołączonym do niego Protokołem w sprawie kryteriów konwergencji,

B. mając na uwadze, że delegacja parlamentarnej Komisji Gospodarczej i Monetarnej pojechała na Słowację, aby ocenić przygotowanie tego kraju do wejścia do obszaru euro i że była to pierwsza tego typu wizyta,

C. mając na uwadze, że dziesięć lat po utworzeniu unii gospodarczej i walutowej doświadczenie pokazało, iż zachęty do podjęcia reform strukturalnych zmniejszają się po wejściu do strefy euro, a kwestia stabilności zyskała na znaczeniu,

D. mając na uwadze, że przewodniczący rady Ecofin wystosował do Rady składającej się z szefów państw lub rządów pismo przedstawiające środki i zobowiązania polityczne podjęte przez rząd Słowacji w celu zagwarantowania trwałości konwergencji,

1. zatwierdza wniosek Komisji;

2. popiera przyjęcie euro przez Słowację w dniu 1 stycznia 2009 r.;

3. zauważa, że na podstawie art. 121 Traktatu WE określa się, czy osiągnięty został wysoki poziom trwałej konwergencji analizując, w jakim stopniu każde państwo członkowskie spełniło następujące kryteria: osiągnięcie wysokiego stopnia stabilności cen; stabilna sytuacja finansów publicznych; poszanowanie zwykłych marginesów wahań kursów przewidzianych mechanizmem wymiany walut oraz trwały charakter konwergencji osiągniętej przez państwo członkowskie i jego udziału w mechanizmie wymiany walut europejskiego systemu walutowego, co odzwierciedla się w poziomach długoterminowych stóp procentowych;

4. zauważa, że raport EBC o konwergencji za rok 2008 stwierdza zagrożenia dotyczące stabilności osiągniętej niskiej stopy inflacji, i wzywa do podjęcia koniecznych działań w celu uniknięcia inflacji;

5. wyraża zaniepokojenie w związku z rozbieżnościami dotyczącymi stabilności inflacji w sprawozdaniach o konwergencji przedstawionych przez Komisję i EBC;

6. zaleca, by rząd Słowacji utworzył organ nadzorujący ceny wybranych podstawowych produktów w kolejnych tygodniach w celu wyeliminowania błędnych wyobrażeń na temat wzrostu cen;

7. wzywa rząd Słowacji do zagwarantowania kontynuacji koniecznych reform strukturalnych na rynkach pracy, usług i produktów, zapewniając w szczególności wzrost mobilności na rynku pracy i zwiększenie inwestycji w kapitał ludzki; wzywa rząd Słowacji do zagwarantowania konkurencji, zwłaszcza w takich newralgicznych sektorach jak sektor energetyczny;

8. wzywa rząd Słowacji do zagwarantowania, we współpracy z bankiem centralnym Słowacji, stabilnych warunków niskiej inflacji, które można osiągnąć dzięki dalszej konsolidacji fiskalnej oraz dostatecznie surowej polityce fiskalnej w celu zrównoważenia budżetu w perspektywie średniookresowej; wzywa partnerów społecznych na Słowacji do uzależnienia wzrostu płac od wzrostu wydajności w nieodległej perspektywie;

9. wzywa Eurogrupę do polepszenia koordynacji oraz do monitorowania rzeczywistej realizacji zobowiązań politycznych podjętych przez państwa członkowskie należące do strefy euro z myślą o trwałości konwergencji;

10. podkreśla, że polityka państw członkowskich w zakresie opodatkowania należących do obszaru euro powinna być spójna z zasadami dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych;

11. podtrzymuje swoją zdecydowaną opinię, że Rada i Komisja powinny zająć stanowisko, zgodnie z którym procedura dotycząca nadmiernego deficytu w danym państwie członkowskim musi zostać zamknięta przed dokonaniem oceny zgodności z kryteriami z Maastricht zgodnie z art. 2 Protokołu w sprawie kryteriów konwergencji; wyraża ubolewanie, że Komisja ponownie nie zastosowała poprawnie Traktatu WE w tym zakresie;

12. wyraża przekonanie, że wszelkie stosowne środki podejmowane przez dane państwo członkowskie ubiegające się o wejście do strefy euro powinny, po opublikowaniu przez Komisję i EBC sprawozdań na temat konwergencji, być brane pod uwagę przez Radę na podstawie odpowiedniej rezolucji Parlamentu i włączane do procesu monitorowania;

13. wzywa państwa członkowskie do umożliwienia Komisji przeprowadzenia oceny zgodności z kryteriami z Maastricht na podstawie precyzyjnych, aktualnych i wiarygodnych danych wysokiej jakości;

14. wyraża zaniepokojenie z powodu niskiego poparcia obywateli słowackich dla euro; w związku z tym wzywa władze Słowacji do nasilenia społecznej kampanii informacyjnej na rzecz wyjaśnienia korzyści z wprowadzenia jednej waluty i podjęcia wszelkich koniecznych kroków w celu ograniczenia wzrostu cen w okresie wymiany waluty krajowej na euro;

15. odnotowuje wysiłki podjęte przez wszystkie strony w celu poprawy warunków w zakresie dostarczania informacji i dotrzymywania terminów, które umożliwiają Parlamentowi korzystanie z przysługującego mu prawa do konsultacji zgodnie z art. 121 i 122 Traktatu WE, i z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji Gospodarczej i Monetarnej dotyczącą zorganizowania wizyty badawczej na Słowacji w celu dokonania własnej oceny sytuacji;

16. wzywa Komisję i EBC, by zalecając ostateczny kurs wymiany korony słowackiej, uwzględniły wszystkie aspekty;

17. zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;

18. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;

19. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji, Europejskiemu Bankowi Centralnemu, Eurogrupie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Teksty przyjęte, P6_TA(2007)0348.

(2) Dz. U. C 146 E z 12.6.2008, str. 251.

(3) Dz. U. C 298 E z 8.12.2006, str. 249.

(4) Dz. U. L 83 z 1.4.2003, str. 66.

(5) Dz. U. C 61 E z 10.3.2004, str. 374.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.286E.100

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia przez Słowację jednej waluty w dniu 1 stycznia 2009 r. (COM(2008)0249 - C6-0198/2008 - 2008/0092(CNS)).
Data aktu: 17/06/2008
Data ogłoszenia: 27/11/2009