Pomoc państwa C 29/09 (ex N 503/09) - HSH Nordbank AG - Niemcy
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 281/13)
(Dz.U.UE C z dnia 21 listopada 2009 r.)
Pismem z dnia 22 października 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie dwóch tygodni od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: SPA3, 6/5
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W dniu 1 września 2009 r. Niemcy zgłosiły Komisji plan restrukturyzacji spółki HSH Nordbank AG.
OPIS ŚRODKA
HSH Nordbank AG jest niemieckim bankiem kraju związkowego (niem. "Landesbank") z siedzibą w Hamburgu. HSH Nord-bank AG jest międzynarodowym bankiem komercyjnym. Działalność spółki HSH Nordbank koncentruje się na Niemczech oraz określonych krajach europejskich i pozaeuropejskich. W maju 2009 r. HSH Nordbank AG potrzebował natychmiastowego wzmocnienia swojego kapitału podstawowego, w przeciwnym wypadku jego współczynnik kapitału podstawowego spadłby poniżej minimalnego wskaźnika wymaganego przez organy regulacyjne. W zaistniałej sytuacji kraje związkowe Wolne Hanzeatyckie Miasto Hamburg oraz Szlezwik-Holsztyn udostępniły dwa środki pomocy w postaci zwiększenia kapitału podstawowego spółki HSH Nordbank AG o 3 mld EUR oraz zabezpieczenia przed ryzykiem dla części bilansu spółki HSH Nordbank AG w wysokości 10 mld EUR. W dniu 29 maja 2009 r. Komisja Europejska zatwierdziła oba środki na podstawie art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu WE na okres sześciu miesięcy, nakazując bankowi, aby w ciągu trzech miesięcy przedstawił wiarygodny i uzasadniony plan restrukturyzacji.
HSH Nordbank AG przygotował plan restrukturyzacji na lata 2009-2014. W planie tym przewidziano znaczące ograniczenie działalności spółki HSH Nordbank AG, przede wszystkim poprzez przeniesienie aktywów do banku końcowego (niem. "Abbaubank", synonim "złego banku"), wyodrębnienie usług nienależących do głównej działalności oraz skoncentrowanie się na usługach podstawowych w najważniejszych regionach. Nowy model biznesowy banku opiera się na trzech filarach, które stanowią:
– działalność regionalna: bankowość prywatna i korporacyjna, współpraca z bankami oszczędnościowymi oraz komercyjnymi finansującymi rynek nieruchomości,
– działalność w charakterze "międzynarodowego specjalisty branżowego", obejmująca finansowanie koncentrujących się na Europie Północnej projektów z zakresu żeglugi, transportu oraz energii ze źródeł odnawialnych,
– działalność na rynku kapitałowym jako oferent rozwiązań finansowych oraz źródło refinansowania dla regionalnych oraz międzynarodowych sektorów działalności.
OCENA
Komisja uważa, że wykorzystane przez Niemcy środki na rzecz spółki HSH Nordbank AG stanowią pomoc państwa. Komisja wstępnie uważa, że powyższe środki pomocy państwa powinny zostać poddane ocenie na podstawie art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu WE.
W odniesieniu do zgodności ze wspólnym rynkiem zabezpieczenia przed ryzykiem Komisja ma wątpliwości, czy środek spełnia kryteria określone w komunikacie w sprawie aktywów o obniżonej jakości(1) w zakresie wymogów dotyczących przejrzystości, kwalifikowalności aktywów, wyceny aktywów oraz ceny.
W odniesieniu do rekapitalizacji spółki HSH Nordbank AG Komisja ma wątpliwości dotyczące wyceny aktywów banku oraz podziału obciążeń pomiędzy bankiem i jego właścicielami.
W odniesieniu do planu restrukturyzacji, przedstawionego przez HSH Nordbank AG, na obecnym etapie Komisja nie jest w stanie stwierdzić, czy będzie on w stanie przywrócić rentowność spółki HSH Nordbank AG w perspektywie długookresowej i czy jego realizacja nie spowoduje nadmiernego zakłócenia konkurencji. Na obecnym etapie Komisja ma też wątpliwości, czy wkład własny będzie odpowiedniej wielkości, a podział obciążeń pomiędzy bankiem a jego właścicielami - zarówno uczestniczącymi, jak i nieuczestniczącymi w pomocy - wystarczający.
Wobec powyższego Komisja ma wątpliwości, czy przedmiotowe środki pomocy są zgodne ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu WE.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
______
(1) Komunikat Komisji w sprawie postępowania z aktywami o obniżonej wartości we wspólnotowym sektorze bankowym (Dz.U. C 72 z 26.3.2009, s. 1).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.281.42 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 29/09 (ex N 503/09) - HSH Nordbank AG - Niemcy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 21/11/2009 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2009 |