Uproszczone otoczenie biznesu dla przedsiębiorstw w dziedzinie prawa spółek, rachunkowości i audytu (2007/2254(INI)).

Uproszczone otoczenie biznesu dla przedsiębiorstw w dziedzinie prawa spółek, rachunkowości i audytu

P6_TA(2008)0220

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie uproszczonego otoczenia biznesu dla przedsiębiorstw w dziedzinie prawa spółek, rachunkowości i audytu (2007/2254(INI))

(2009/C 279 E/07)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2009 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Uproszczone otoczenie biznesu dla przedsiębiorstw w dziedzinie prawa spółek, rachunkowości i audytu" (COM(2007)0394),

– uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Skuteczna Europa - stosowanie prawa wspólnotowego" (COM(2007)0502),

– uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Małe i średnie przedsiębiorstwa - kwestią kluczową dla zapewnienia wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Przegląd śródokresowy nowoczesnej polityki w zakresie MŚP" (COM(2007)0592),

– uwzględniając konkluzje z 2832. posiedzenia Rady ds. konkurencji w dniach 22-23 listopada 2007 r., w sprawie uproszczonego otoczenia biznesu dla przedsiębiorstw w dziedzinie prawa spółek, rachunkowości i audytu,

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej (MSSF) oraz Rady ds. Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR)(1), w której Parlament Europejski skrytykował propozycję RMSR stworzenia MSSF dla MŚP i zwrócił się do Komisji o opracowanie specjalnych ram rachunkowości dla MŚP, jeśli to możliwe poprzez dostosowanie obowiązujących przepisów dotyczących rachunkowości;

– uwzględniając art. 45 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A6-0101/2008),

W ogólności

1. z zadowoleniem przyjmuje ogólny cel przyjęty przez Komisję w komunikacie dotyczącym uproszczonego otoczenia biznesu dla przedsiębiorstw w dziedzinie prawa spółek, rachunkowości i audytu ("Komunikat"), polegający na zmniejszeniu obciążeń administracyjnych i zapewnieniu europejskim przedsiębiorstwom możliwości bardziej efektywnego konkurowania i odnoszenia większych sukcesów w wysoce konkurencyjnym otoczeniu globalnym; przypomina, że przy wnioskach legislacyjnych Komisja powinna opierać się na ocenie skutków regulacji, która zostanie ukierunkowana w szczególności na średnie, małe i mikroprzedsiębiorstwa, zapewniając przy tym pewność prawną, utrzymując dorobek wspólnotowy na całym rynku wewnętrznym i zapewniając spójność z wprowadzanym procesem harmonizacji w odniesieniu do sprawozdawczości i audytu; przypomina również, że w wyważony sposób należy uwzględniać interesy wszystkich zainteresowanych stron, w tym inwestorów, właścicieli, wierzycieli i pracowników, a także zasadę pomocniczości i proporcjonalności;

Opcja 1

2. z uwagi na ogólny charakter odrzuca Opcję 1 wymienioną w Komunikacie, dotyczącą sprawdzenia, czy dorobek prawny Wspólnoty w dziedzinie prawa spółek powinien zostać zredukowany do tych aktów prawnych, które dotyczą sytuacji transgranicznych; jednak nie jest całkowicie przeciwny uchyleniu poszczególnych przepisów, które z punktu widzenia zainteresowanych nie są już potrzebne lub nie przynoszą korzyści gospodarce, pod warunkiem że uchylenie takie nie jest sprzeczne z interesem publicznym;

3. w związku z pierwszą opcją zwraca uwagę, że kwestionowane dyrektywy dotyczące prawa spółek, tj. dyrektywy: druga(2), trzecia(3), szósta(4) i dwunasta(5), wprowadziły istotną z punktu widzenia działalności transgranicznej inwestorów i wierzycieli porównywalność spółek i dlatego nie mogą zostać uchylone;

4. w związku z opcją pierwszą wskazuje, że w ramach kompleksowej oceny skutków należy porównać oczekiwane oszczędności wynikające z uchylenia dyrektyw z kosztami rynku wewnętrznego z 27 różnymi systemami prawa spółek;

5. stwierdza, że główne obciążenia administracyjne, takie jak rozliczne żądania informacji, obowiązki zgłoszeniowe, w szczególności w dziedzinie podatków i ubezpieczeń społecznych, pochodzą na ogół od administracji poszczególnych państw członkowskich i pozostają poza zakresem kompetencji wspólnotowych;

Wdrożenie przez państwa członkowskie

6. wyraźnie stwierdza, że państwa członkowskie często nie korzystają z opcjonalnych środków zmniejszających biurokrację, przez co nie dają przedsiębiorstwom możliwości uproszczenia procedur na mocy prawa wspólnotowego oraz że - wręcz przeciwnie - państwa członkowskie obwarowują ustępstwa wspólnotowe krajowymi, surowszymi przepisami; zwraca się jednak do Komisji o przeanalizowanie, czy wdrożenie dyrektyw, jak np. dyrektywy w sprawie przejrzystości(6), doprowadziło do stosowania przez państwa członkowskie praktyki "pozłacania"; podkreśla, że Komisja powinna zachęcać do wymiany dobrych wzorców między państwami członkowskimi, ukazując rzeczywisty wpływ różnych inicjatyw w sprawie uproszczenia;

7. zaleca koordynację między organami administracji podatkowej państw członkowskich, by informacje, jakie wymagane są od przedsiębiorstw, zostały zharmonizowane w celu ich uproszczenia;

Opcja 2

8. preferuje generalnie Opcję 2 wymienioną w Komunikacie, tj. skoncentrowanie się przez prawodawcę jedynie na konkretnych, indywidualnych środkach upraszczających; jest zdania, że wszelkie szczególne środki upraszczające mogą obejmować analizę, czy nie należy uchylić niektórych indywidualnych wymogów zawartych w dyrektywie;

9. podkreśla, że potrzeba czasu by dokonać pomiaru i oceny skutków wywołanych przez zmiany wprowadzane do dyrektyw, i zwraca uwagę, że trzecia i szósta dyrektywa dotycząca prawa spółek zostały niedawno zmienione dyrektywą 2007/63/WE(7), a termin transpozycji dyrektywy 2007/63/WE upływa 31 grudnia 2008 r.; zauważa, że dalsze zmiany tych dyrektyw mogą doprowadzić do pustki treściowej zharmonizowanych przepisów w zakresie przekształceń, ale uważa, że konieczna jest dalsza aktualizacja;

10. zwraca uwagę, że druga dyrektywa dotycząca prawa spółek została niedawno zmieniona dyrektywą 2006/68/WE(8), a termin transpozycji tej dyrektywy upłynął 15 kwietnia 2008 r.; w związku z tym zwraca uwagę na wyniki przeprowadzonego przez KPMG studium wykonalności w sprawie alternatywnego systemu utrzymania kapitału;

11. wzywa Komisję do jasnego określenia stosunku między dyrektywami dotyczącymi prawa spółek, w szczególności między drugą, trzecią i szóstą dyrektywą dotyczącą prawa spółek oraz IFRS;

12. podkreśla, że kontrola rachunków i zobowiązania spółek publicznych w zakresie jawności mają duże znaczenie dla należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz że nowe elektroniczne kanały dystrybucji i nowe technologie, takie jak np. elektroniczne formaty sprawozdań (w rodzaju XBRL), powinny umożliwić spełnienie zobowiązań w zakresie jawności w sposób oszczędny, skuteczny i szybki; w odniesieniu do uproszczenia pierwszej(9) i jedenastej(10) dyrektywy dotyczącej prawa spółek z zadowoleniem przyjmuje zamierzone ograniczenie obowiązku ujawniania informacji; podkreśla jednak, że podobnie jak w przypadku innych środków upraszczających należy dokonać przeglądu wymogów ujawniania w każdym poszczególnym przypadku za pomocą konkretnych, indywidualnych środków upraszczających, opartych na gruntownych ocenach skutków regulacji; sugeruje, że ulgi dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz mikroprzedsiębiorstw powinny w szczególności skupiać się na zmniejszaniu obciążeń administracyjnych i redukowaniu kosztów, ale nie powinny zagrażać uzasadnionym potrzebom informacji oraz dostępowi do możliwości finansowania; zachęca do dzielenia się dobrymi praktykami odnośnie upraszczania i stosowania przepisów wspólnotowych;

13. zgadza się z opinią, że przedsiębiorstwom należy ułatwić rejestrację oraz przygotowywanie, przekazywanie i publikowanie informacji ustawowych; zaleca, aby dokonywano przygotowywania, przekazywania i publikowania informacji ustawowych za pośrednictwem ogólnounijnego interoperacyjnego rejestru przedsiębiorstw; zdecydowanie wspiera wykorzystanie nowych technologii takich jak XBRL; podkreśla, że informacje tego rodzaju powinny być na terytorium Unii Europejskiej łatwo dostępne dla inwestorów, wierzycieli, pracowników i organów publicznych; wzywa Komisję do przedstawienia mapy drogowej wprowadzenia w UE sprawozdawczości opartej na technologii XBRL;

14. podkreśla, że poprawki do zasad rachunkowości UE z 2006 r. wprowadzają między innymi wymóg przedkładania sprawozdania na temat nadzoru korporacyjnego oraz szerszego ujawniania informacji dotyczących transakcji pozabilansowych przez spółki notowane na giełdzie; przypomina, że ostateczny termin transpozycji tych przepisów upływa 5 września 2008 r.; wzywa państwa członkowskie do szybkiego zastosowania tych przepisów; zwraca się do Komisji o współpracę z Radą międzynarodowych standardów rachunkowości (RMSR) w celu dalszej poprawy informacji dotyczących instrumentów pozabilansowych zawartych w rocznych sprawozdaniach finansowych;

15. dostrzega potrzebę dokonania rewizji statutu europejskiej spółki akcyjnej w celu przeprowadzenia bardziej spójnej reformy prawa spółek;

16. przypomina, że cel w postaci uproszczenia zobowiązań administracyjnych powinien zachęcać MŚP do korzystania z możliwości, jakie stwarza rynek wewnętrzny, i do prowadzenia działalności ponad granicami;

17. z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie mikroprzedsiębiorstw, które powinny zostać zwolnione z obowiązków w zakresie prowadzenia rachunkowości, składania rocznego sprawozdania finansowego oraz publikacji sprawozdań, nałożonych na mocy prawodawstwa europejskiego; nalega, aby zasadniczo utrzymać wymienione w Komunikacie progi dla mikroprzedsiębiorstw, ale wyraża zaniepokojenie, że spełnienie wszystkich z nich może sprawić trudności, w szczególności przedsiębiorstwom o dużych nakładach; proponuje, by odpowiednio przedłużono okresy przejściowe dla wymogów dotyczących sprawozdawczości spółek, które przekraczają próg wielkości; proponuje, żeby zbadać, czy wprowadza się podobne okresy przejściowe dla spółek zmieniających status prawny

18. przypomina w odniesieniu do progów ustanowionych czwartą(11) i siódmą(12) dyrektywą w celu zwolnienia MŚP z niektórych zobowiązań dotyczących rachunkowości i kontroli rachunków, że stałość i przewidywalność przepisów stanowią elementy pewności prawnej i ograniczenia kosztów administracyjnych przedsiębiorstw; podkreśla w tym względzie, że z jednej strony rozważane progi z czwartej dyrektywy zostały niedawno zmienione przez dyrektywę 2006/46/WE(13) oraz że państwa członkowskie mają czas do 5 września 2008 r. na transpozycję tej dyrektywy, a z drugiej strony że rozszerzenie UE zwiększyło zróżnicowanie gospodarek europejskich, zaś kontrola kont przyczynia się do wspierania rozwoju wydajnej, zdrowej i odpowiedzialnej gospodarki rynkowej;

19. nalega na Komisję, żeby odpowiedziała na apel wyrażony przez Radę w konkluzjach z 22-23 listopada 2007 r. o aktywne wspieranie otwartej wymiany między państwami członkowskimi dobrych wzorców mających na celu dostosowywanie wymagań dotyczących sprawozdawczości, a także o zwiększenie wykorzystania sprzętu elektronicznego w stosunkach między przedsiębiorcami i administracją publiczną poszczególnych państw oraz między samymi przedsiębiorcami;

20. wzywa Komisję, żeby zachęcała państwa członkowskie do harmonizowania klasyfikacji wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie informacji finansowej, jak dokonuje się tego m.in. w Holandii, oraz do postawienia na nowe technologie w celu zmniejszenia kosztów, jakie wiążą się z obowiązkami w zakresie informacji, jednocześnie zachowując korzyści, które obowiązki te stwarzają dla uczestników rynku, osób podejmujących decyzje oraz organów administracji publicznej;

Sarbanes-Oxley

21. domaga się, aby oprócz dyrektyw wymienionych w Komunikacie przeanalizowano pod kątem obciążenia biurokratycznego także dyrektywy i przepisy powstałe w związku z amerykańską ustawą Sarbanesa-Oxleya, np. przepisy dyrektywy w sprawie przejrzystości, prawo wspólnotowe dotyczące prospektów emisyjnych(14) lub przepisy czwartej i siódmej dyrektywy dotyczącej prawa spółek;

Dalsze prawodawstwo

22. podkreśla, że stworzenie uproszczonego otoczenia biznesu dla przedsiębiorstw oznacza również, że należy stworzyć nowe ramy prawne dla przedsiębiorstw; w tym kontekście wymienia czternastą dyrektywę dotyczącą prawa spółek w sprawie transgranicznego przenoszenia siedzib spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, prawo wyboru między monistyczną a dualistyczną formą spółki, a także wniosek legislacyjny Komisji dotyczący europejskiej spółki prywatnej, który ma zostać przedstawiony do połowy 2008 r.;

23. wyraża przekonanie, że w konkretnych obszarach niezbędne są uregulowania, aby stworzyć prężne środowisko biznesu, jak np. w zakresie przejrzystości inwestorów instytucjonalnych;

24. uważa, że ustanowienie wspólnej jednolitej podstawy opodatkowania osób prawnych sprawiłoby, iż statut europejskiej spółki stałby się bardziej użyteczny i skuteczny;

25. uważa, że bilansowanie odroczonych podatków wiąże się z nieproporcjonalnie wysokimi kosztami dla MŚP, a nie dostarcza przy tym żadnych istotnych informacji adresatom rocznych sprawozdań finansowych; z tego względu proponuje jego uchylenie;

26. zaleca stosowanie zasady "raz, a dobrze", by przedsiębiorstwa nie musiały dostarczać tych samych informacji więcej niż jeden raz lub do więcej niż jednego odbiorcy;

27. zaleca zasięganie opinii na temat konieczności i wykonalności stworzenia regulatora usług rachunkowości i audytu;

28. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

______

(1) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0183.

(2) Druga dyrektywa Rady 77/91/EWG z dnia 13 grudnia 1976 r. w sprawie koordynacji gwarancji, jakie są wymagane w Państwach członkowskich od spółek w rozumieniu art. 58 akapit drugi Traktatu, w celu uzyskania ich równoważności, dla ochrony interesów zarówno wspólników, jak i osób trzecich w zakresie tworzenia spółki akcyjnej, jak również utrzymania i zmian jej kapitału (Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 1). Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2006/99/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006 str. 137).

(3) Trzecia dyrektywa Rady 78/855/EWG z dnia 9 października 1978 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu, dotycząca łączenia się spółek akcyjnych (Dz.U. L 295 z 20.10.1978, str. 36).

(4) Szósta dyrektywa Rady 82/891/EWG z dnia 17 grudnia 1982 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu dotycząca podziału spółek akcyjnych. (Dz.U. L 378 z 31.12.1982, str. 47). Dyrektywa zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/63/WE (Dz.U. L 300 z 17.11.2007, str. 47).

(5) Dwunasta dyrektywa Rady 89/667/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. dotycząca jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 40). Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2006/99/WE.

(6) Dyrektywa 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym (Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 38). Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2008/22/WE (Dz.U. L 76 z 19.3.2008 s. 50).

(7) Dyrektywa 2007/63/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. zmieniająca dyrektywy Rady 78/855/EWG oraz 82/891/EWG w odniesieniu do wymogu sprawozdania niezależnego biegłego w przypadku łączenia spółek akcyjnych lub ich podziału (Dz.U. L 300 z 17.11.2007, s. 47).

(8) Dyrektywa 2006/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. zmieniająca dyrektywę Rady 77/91/EWG w sprawie tworzenia spółek akcyjnych i utrzymywania oraz zmian wysokości ich kapitału (Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 32).

(9) Pierwsza dyrektywa Rady 68/151/EWG z dnia 9 marca 1968 r. w sprawie koordynacji gwarancji, jakie są wymagane w Państwach członkowskich od spółek w rozumieniu art. 58 akapit drugi Traktatu, w celu uzyskania ich równoważności w całej Wspólnocie, dla zapewnienia ochrony interesów zarówno wspólników jak i osób trzecich (Dz.U. L 65 z 14.3.1968, str. 8) Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/99/WE.

(10) Jedenasta dyrektywa Rady 89/666/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. dotycząca wymogów ujawniania informacji odnośnie do oddziałów utworzonych w Państwie członkowskim przez niektóre rodzaje spółek podlegające prawu innego państwa (Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 36).

(11) Czwarta dyrektywa Rady 78/660/EWG z dnia 25 lipca 1978 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu, w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek (Dz U. L 222 z 14.8.1978, s. 11). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 224 z 16.8.2006, s. 1)

(12) Siódma dyrektywa Rady 83/349/EWG z dnia 13 czerwca 1983 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych (Dz.U. L 193 z 18.7.1983, s. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/99/WE.

(13) Dyrektywa 2006/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. zmieniająca dyrektywy Rady 78/660/EWG w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek, 83/349/EWG w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych, 86/635/EWG w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych oraz 91/674/EWG w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych zakładów ubezpieczeń (Dz.U. L 224 z 16.8.2006, s. 1).

(14) Dyrektywa 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych (Dz.U. L 345 z 31.12.2003, str. 64). Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2008/11/WE (Dz.U. L 76 z 19.3.2008, s. 37).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024